handdator

Visa fullständig version : BEN: Vilken övning tränar vad?


Pretorian
2013-04-09, 13:30
Hur ser muskulaturen ut i benen (tänker främst på övre del ovan knä)? Vilka muskler finns och vilka övningar tränar vad?

Sitter "droppen" ihop med den stora lårmuskeln (framsida lår)? När jag tränar tex benspark så känns det väldigt mycket i ljust droppen men mindre i framsida lår. Den stora muskeln heter väl Quadriceps och då gissar jag att den ebstår av fyra delar. Tränas alla delar vid tex benspark eller är det då det krävs en övning som böj eller benpress?

Ni får ursäkta mina olika benämningar men det är därför jag frågar.

Silveta
2013-04-09, 13:34
Hur ser muskulaturen ut i benen (tänker främst på övre del ovan knä)? Vilka muskler finns och vilka övningar tränar vad?

Sitter "droppen" ihop med den stora lårmuskeln (framsida lår)? När jag tränar tex benspark så känns det väldigt mycket i ljust droppen men mindre i framsida lår. Den stora muskeln heter väl Quadriceps och då gissar jag att den ebstår av fyra delar. Tränas alla delar vid tex benspark eller är det då det krävs en övning som böj eller benpress?

Ni får ursäkta mina olika benämningar men det är därför jag frågar.

Droppen är väl en del av quadsen, hur mycket varje huvud belastas beror väl delvis på fotsättning antar jag, jag tänker mig bredare fotsättning borde ta mer på insidan medan tätare fotsättning mer på utsidan

Lychgate
2013-04-09, 13:46
Quadriceps består av droppen(m. Rectus femoris) som har sitt ursprung på pelvis medans dom andra(m. Vastus medialis, lateralis, intermedius) har sitt ursprung på lårbenet(os. femur), samtliga fäster på knäskålen(patella). Funktionen är extension i knäleden för vastus muskulaturen och droppen har extention i knäleden och flexion i höftleden.

Summa: Benspark tränar hela quadriceps, dock missar du resten av musklerna på låret(Adduction, abduction, baksida).

BisonLGcrew
2013-04-09, 13:50
Du kallar rectus femoris för droppen...? Vastus medialis brukar kallas droppen där jag bor (sverige)

AronP
2013-04-09, 13:53
Vänta nu, är det inte vastus medialis som är droppen? Och vidare är det då inte droppen som är ansvarig för flexion i höftleden.

Silveta
2013-04-09, 13:54
Quadriceps består av droppen(m. Rectus femoris) som har sitt ursprung på pelvis medans dom andra(m. Vastus medialis, lateralis, intermedius) har sitt ursprung på lårbenet(os. femur), samtliga fäster på knäskålen(patella). Funktionen är extension i knäleden för vastus muskulaturen och droppen har extention i knäleden och flexion i höftleden.

Summa: Benspark tränar hela quadriceps, dock missar du resten av musklerna på låret(Adduction, abduction, baksida).


Rectus Femoris och Vastus Intermedius är det som går mitt på knät och fäster på Patellan, Vastus Medialis insidan och Vastus Lateralus utsidan om jag inte minns helt fel.

Sheogorath
2013-04-09, 13:55
Vasus medialis är droppen. Den har ingen funktion över höftleden.

Latissimus Dorsi
2013-04-09, 13:55
Det var droppen.

Muskeln ni syftar på är Vastus Medialis.

:D

AronP
2013-04-09, 13:57
Okej vi verkar vara rätt så eniga.

Hur ökar vi graden av aktivering hos vastus lateralis i förhållande till dom andra?

Lychgate
2013-04-09, 13:58
Totalderpade. Jag går och gömmer mig i anatomiböckerna och återkommer när huvudet åter är funktionellt. cofffee

Silveta
2013-04-09, 13:58
Okej vi verkar vara rätt så eniga.

Hur ökar vi graden av aktivering hos vastus lateralis i förhållande till dom andra?

Rätta mig gärna om jag har fel men i det borde väl vara med fötterna tätt ihop och riktade in mot varandra, Vastus medialis mer med fötterna bredare och utroterade.



Edit: Kan inte alla fina termer men ni fattar vad jag menar

Latissimus Dorsi
2013-04-09, 13:59
Djupa hacklift om jag förstått det rätt Aron, även knäböj då.

dluddeckens
2013-04-09, 14:02
Ontopic "BEN: Vilken övning tränar vad? "

Jag tycker stående vadpressar tränar vaderna bäst.

Silveta
2013-04-09, 14:04
Hur ser muskulaturen ut i benen (tänker främst på övre del ovan knä)? Vilka muskler finns och vilka övningar tränar vad?

Sitter "droppen" ihop med den stora lårmuskeln (framsida lår)? När jag tränar tex benspark så känns det väldigt mycket i ljust droppen men mindre i framsida lår. Den stora muskeln heter väl Quadriceps och då gissar jag att den ebstår av fyra delar. Tränas alla delar vid tex benspark eller är det då det krävs en övning som böj eller benpress?

Ni får ursäkta mina olika benämningar men det är därför jag frågar.

Med neutral fotställning (typ axelbrett och tårna pekandes rakt fram till lite utroterade) borde du komma åt alla delar av quadriceps. Både i böj, benpress och benspark.

Personligen får jag mest kontakt med droppen i just benpress av någon anledning.

AronP
2013-04-09, 14:04
Rätta mig gärna om jag har fel men i det borde väl vara med fötterna tätt ihop och riktade in mot varandra, Vastus medialis mer med fötterna bredare och utroterade.

Edit: Kan inte alla fina termer men ni fattar vad jag menar
Det är en av många förslag jag hört genom åren, jag ha aldrig bytt mig om att undersöka saken ordentligt men här har vi ju en fin tråd för ämnet. Min grundtanke har varit man bör sträcka ut vastus lateralis så mycket som möjligt, vilket i mitt huvud blivit föra benet inåt och över mitten, men sedan har jag tänkt att en muskel som arbetar i sitt ytterläge är försvagad och då kanske andra muskler tar över. Rent praktiskt så har jag känt av att den arbetar som mest när jag kör benspark roterar och för benet inåt men vad man känner och vad som egentligen händer är två olika saker.

BisonLGcrew
2013-04-09, 14:13
Bredare fotställning blir mer insida, baksida. Så smalare borde ju då öka belastningen på utsidan för att kompensera. Men sen skulle jag gärna förbättra mitt lårsvep före min droppe... så what the hell do I know

frekar3
2013-04-09, 14:18
Vill slå ett slag för Frontböj, med upphöjning under hälen om man vill vara lite mer våghalsig.
Kanske är "place-bo" men visst fan tar den rejält på framsidan :D

z_bumbi
2013-04-09, 14:20
Knät är fortfarande en gångjärnsled, ev kan man flytta belastningen en aning åt något håll om man belastar knäna i riktningar som det inte bör bli belastade i men jag är mer rädd om knäna än bryr mig om att få något gram mer muskler någonstans.

Däremot så är det mycket riktigt andra muskler som påverkas mer av fotställningen men i just benspark är de inte aktuella för att medverka.

AronP
2013-04-09, 14:23
Roade mig med att söka lite, med dystert utfall.

No significant
difference was found for the VMO/VL ratio across the four exercises (p=0.147).
http://benthamscience.com/open/torehj/articles/V005/1TOREHJ.pdf

Normalized IEMG (+/-SD)(%) demonstrated similar patterns, i.e., the ratios for the VMO and the VL muscles did not differ from one another under either QS + D [i.e., VMO = 121 (+/-60)%, VL = 116 (+/-40)%] or hip adduction conditions [i.e., VMO = 33 (+/-24)%, VL = 36 (+/-25)%]. As a result, the degree of activation of the two muscles was considered the same.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9201638

On the basis
of these findings and within the limitations of this research, it was concluded that whilst dynamic quadriceps contractions are undertaken, altered limb or foot position towards tibial external rotation and hip adduction has no influence on preferential activation of VM in asymptomatic individuals.
https://repository.uwa.edu.au/R/-?func=dbin-jump-full&object_id=29370&local_base=GEN01-INS01


Men om någon har något annat att komma med blir jag glad. Eller så tolkar man det som att man kan träna som man tycker är kul utan att oroa sig för att "optimera" :)

EDIT: VL=vastus lateralis, VMO = Vastus Medialis Oblique.

Pretorian
2013-04-09, 14:28
Rectus femoris
pelvis
Vastus medialis, lateralis, intermedius
os. femur
patella
flexion
är det inte vastus medialis som är droppen
droppen som är ansvarig för flexion
Rectus Femoris och Vastus Intermedius
Muskeln ni syftar på är Vastus Medialis

HY-03vYYAjA

Det enda ord jag förstod var: Totalderpade

Ska nog läsa igenom allt några gånger till. :)

Måsse
2013-04-09, 14:32
Är det inte div. vadpressar som tränar vad?


:D

Pretorian
2013-04-09, 14:39
Jag vill gärna prioritera ovansida lår och eftersom mina benspark "känns" väldigt mycket i just droppen så är det kanske inte den övningen jag ska köra stenhårt på.

svenbanan
2013-04-09, 16:19
Här (se länk nedan) kan man se vad de olika delarna av quadriceps heter och var de har sina ursprung. De fäster alla på knäskålssenan, så enda skillnaden är ursprunget.

Den enda delen av quadsen som böjer i höften är rectus femoris (dvs varken svepet på utsidan eller droppen) vilket väl låter som det du kallar "ovansidan av låret".

Om man orkar kan man säkert använda sig av nedanstående (från länken nedan) för att konstruera en effektiv övning för rectus femoris. Själv orkar jag inte riktigt...

The biarticulate rectus femoris [1 ] enters passive insufficiency through the completion of knee flexion when the hips are more extended or through the completion of hip extension when the knees are more flexed. The biarticulate rectus femoris [1 ] enters active insufficiency through the completion of knee extension when the hips are more flexed (other heads of the quadriceps [2, 3, 4 ] become more active) or through the completion of hip flexion when the knees are more extended (other hip flexors become more active).


http://www.exrx.net/Muscles/Quadriceps.html

svenbanan
2013-04-09, 16:25
Det verkar som om man kan få mest påverkan på rectus femoris i bottenläget av en benspark, eller i en benspark där man har rak höft (typ liggandes på rygg istället för sittande).

Nån som sett en sådan liggande bensparksmaskin?

Tveksam till att småjucka i bottenläget av en benspark är så vettigt, men kanske en sådan liggande variant?

Pretorian
2013-04-10, 11:33
Tack för länken svenbanan! Då bör jag kunna fortsätta med mina benspark utan att vara orolig att övriga delar, Femoris och Lateralis, inte tränas.

Har ju tidigare frågat om jag missar något i min benträning om jag pausar mina böj ett tag för jag vill pröva lite andra övningar (har börjat tröttna på böj). Det får nog bli benpress som start på benpasset och sen utfall, spark och curl.

Silveta
2013-04-10, 12:26
Tack för länken svenbanan! Då bör jag kunna fortsätta med mina benspark utan att vara orolig att övriga delar, Femoris och Lateralis, inte tränas.

Har ju tidigare frågat om jag missar något i min benträning om jag pausar mina böj ett tag för jag vill pröva lite andra övningar (har börjat tröttna på böj). Det får nog bli benpress som start på benpasset och sen utfall, spark och curl.


Dem hipthrusters för rompen också!