handdator

Visa fullständig version : 48h fasta och muskelbygga?


villefille
2013-04-09, 11:47
Jag vill fasta då och då (för hälsofördelarna) och ändå bygga muskler, så nu är då uppgiften att hitta ett optimalt upplägg.

Det intrycket jag fått är att fastan helst skall pågå lite längre än i IF/PF, eftersom man inte hinner få ner IGF-1 nivåerna på endast 16h, så jag tänkte se om man kan få in en 48-timmarsfasta en gång i veckan.

Låter det vansinnigt för någon som vill behålla/bygga muskler?

Jag har inte lyckats hitta någon studie som klockrent täcker detta område, kanske är jag dålig på att ixquicka? :(

Fuark
2013-04-09, 11:50
jag höftar och säger att det går utmärkt att bygga med en 48 timmars fasta i veckan. Fast det är nog inte optimalt.

miaz
2013-04-09, 11:51
lågt IGF-1 och muskel/styrkebygge går inte riktigt ihop av vad jag förstått,
vilket kanske inte är så konstigt.

villefille
2013-04-09, 11:56
lågt IGF-1 och muskel/styrkebygge går inte riktigt ihop av vad jag förstått,
vilket kanske inte är så konstigt.

Så är det, det är den paradoxen (eller vad man skall kalla det) som jag försöker komma runt genom att bomba ner IGF-1 i två dagar sedan öka upp det igen efter fastan lagom till min 5 dagars ätar/byggar period.

miaz
2013-04-09, 11:59
fast jag tror inte att sänka IGF-1 nivåerna under två dagar,
för att sedan få upp dom igen kommer bringa hälsofördelar.
vitsen är ju att få ner det konstant

villefille
2013-04-09, 12:05
fast jag tror inte att sänka IGF-1 nivåerna under två dagar,
för att sedan få upp dom igen kommer bringa hälsofördelar.
vitsen är ju att få ner det konstant

Men vad fasen, jag vill ju både ha kakan och äta den *jorgen*

miaz
2013-04-09, 12:10
du kanju alltid tebba.
jag har inte hittat särskilt mycke ang. lågt IGF1 och styrke.
här finns lite ang just IGF-1 (och då menar jag lite) och intermittent fasting
http://www.dangerouslyhardcore.com/1299/intermittent-fasting-part-2-the-fights-over/

villefille
2013-04-09, 12:31
du kanju alltid tebba.
jag har inte hittat särskilt mycke ang. lågt IGF1 och styrke.
här finns lite ang just IGF-1 (och då menar jag lite) och intermittent fasting
http://www.dangerouslyhardcore.com/1299/intermittent-fasting-part-2-the-fights-over/

Tack för länken, läsvärt men i sammanhangen nedslående. Han argumenterar för att fasta inte bara hindrar uppbyggnad, utan även orsakar ökad nedbrytning, så det går inte att använda på ett bra sätt ens under deff. Not good.

RobinEH
2013-04-09, 13:49
Tjing har ju skrivit lite om just IGF-1.
http://traningochnutrition.wordpress.com/2013/04/03/mer-om-igf-insulin-och-kolhydrater/
http://traningochnutrition.wordpress.com/2013/03/30/igf-1-halsa-och-hur-man-kan-paverka-nivaerna-av-igf-1/
Vad gäller människor visar resultaten att fasta minskar IGF-1 akut och leder till en nedreglering av mängden GH-receptorer i levern, vilket i sin tur leder till mindre syntes av IGF-1. Även proteinrestriktion leder som sagt till en minskning av IGF-1 och beror på skillnader i post-receptor effekter i hur GH verkar i levern (6).

Det krävs dessutom en adekvat mängd kalorier och protein för att öka nivåerna av IGF-1 i blodet igen (6). Men proteinintaget (framförallt mängden essentiella aminosyror) förefaller vara den viktigaste variabeln för om sänkningen av IGF-1 ska hålla i sig eller om nivåerna ökar upp till normal mängd igen efter fastan...

villefille
2013-04-09, 14:51
Tjing har ju skrivit lite om just IGF-1.
http://traningochnutrition.wordpress.com/2013/04/03/mer-om-igf-insulin-och-kolhydrater/
http://traningochnutrition.wordpress.com/2013/03/30/igf-1-halsa-och-hur-man-kan-paverka-nivaerna-av-igf-1/

Intressant, tack, jag hade missat dessa 2.

tjing
2013-04-09, 14:56
Självklart kan du bygga muskler på en 48-fasta i veckan.

Och för att citera mig själv så måste du hålla nere proteinet (EAA) för att hålla IGF-1 sänkt efter en fasta.

miaz
2013-04-09, 15:06
Och för att citera mig själv så måste du hålla nere proteinet (EAA) för att hålla IGF-1 sänkt efter en fasta.
och då går det alltså inte så vidare bra att samtidigt försöka hålla det nere, och bygga muskler.
men att ägna sig åt en 48-fasta funkar ju alltid, men inte om man vill sänka sina IGF1 nivåer, och i detta fall via just den fastan.

tjing
2013-04-09, 15:17
Det finns andra effekter på kroppen av fasta än IGF-1.

miaz
2013-04-09, 15:17
Det finns andra effekter på kroppen av fasta än IGF-1.
självklart.
men om du läser TS post så var det just lågt IGF1 den ville åt.

men annars ja. fasta är myche bra.
TS, jag tycker du ska kolla in Carbbackloading, alt. Carbnite,
alt. andra varianter av intermittent fasting.
många av hälsofördelarna man får av fastan, uppnår man även via låg-kolhydratskost.

tjing
2013-04-09, 15:19
Säger du det.

miaz
2013-04-09, 15:21
ja. i detta fall är det jag som säger det.
fast man kan väl säga att jag på sätt och vis för vidare information från andra,
dvs sådant andra har sagt.

BisonLGcrew
2013-04-09, 15:32
Är tesen att det finns potential att bygga bättre med 48h gap?

Jag kanske är konservativ men det känns som att stå still i 2h under ett marathon, ej opti.

Fjrebqll
2013-04-09, 16:26
....uppnår man även via låg-kolhydratskost.

Vilket för övrigt är en fruktansvärt tråkig kost. Samtidigt så tvivlar jag på att det finns människor som klarar av att äta det strikt under en allt för lång tid utan att sitta där och nalla chips på kvällarna =)

Då fastar man väl hellre och kan vara lite mer "liberal" med kosten samt presterar bättre på gymmet.

miaz
2013-04-09, 17:30
Vilket för övrigt är en fruktansvärt tråkig kost. Samtidigt så tvivlar jag på att det finns människor som klarar av att äta det strikt under en allt för lång tid utan att sitta där och nalla chips på kvällarna =)
gjort det 11dagar nu (förberedningsfas för CBL), fann det oväntat enkelt.
men med det sagt, inte kanske särskilt vettigt om man vill styrketräna också.
men, carbbackloading är en bra kompromiss.

Fjrebqll
2013-04-09, 20:07
gjort det 11dagar nu (förberedningsfas för CBL), fann det oväntat enkelt.
men med det sagt, inte kanske särskilt vettigt om man vill styrketräna också.
men, carbbackloading är en bra kompromiss.

Har ätit strikt i 1 år sedan innan. Vad jag menar är, det finns en gräns.. Man pallar inte att äta på ett begränsat sätt så länge man lever. Däremot cyclar jag då och då... Avslutar tex alltid 24h fastan med lowcarb för att förlänga fettförbränningen till dagen efter! :)

villefille
2013-04-10, 07:27
Självklart kan du bygga muskler på en 48-fasta i veckan.

Och för att citera mig själv så måste du hålla nere proteinet (EAA) för att hålla IGF-1 sänkt efter en fasta.

Min reflektion är nu att det verkar osannolikt att jag under de 5 byggardagarna ens lyckas återuppbygga det som bryts ner under fastan.

Dock så läste jag nu i en av dina artiklar att konditionsträning ökar mängden IGFBP-3, vilket då skulle resultera i att IGF-1 koncentrerades i musklerna istället för fritt i blodet, så jag funderade nu på om man skulle köra något CB liknande och kombinerad konditions- och styrketräning, för att få den eftersökta effekten. Det är ju inte optimalt för just muskelbygge, men det verkar totalt omöjligt att optimera muskelbygga utan att också öka risken för bl.a. cancer.

tjing
2013-04-10, 10:34
Osannolikt? Så mycket bryter du inte ner under 48 h trots allt, förutsatt fullt leverglykogen när fastan inleds. Men som sagt är det med all sannolikhet förmodligen inte optimalt någonstans och ett sätt att gå två steg framåt, ett steg bak hela tiden.

Att du kan bygga och hamna på nettoanabolism med en 48-h fasta i veckan är jag fullständigt övertygad om, förutsatt att du kan äta mat i adekvata mängder. Men det är ett kasst upplägg. Lång bättre med två 24-h fastor istället, för hälsoeffekter. Fasta och styrketräning är inte förenligt sett till maxprestation, förutom vid väldigt kort fasta. Längre fasta gör det icke-optimalt av olika anledningar. Om man alltså tränar direkt efter fastan.