handdator

Visa fullständig version : Magnesium och zink


Clark
2013-04-09, 07:58
Finns det några fördelar med att ta magnesium och zink var för sig jämfört med att ta ZMA? Förutom att ZMA även innehåller B6, är det någon annan skillnad?

Jag har upplevt en längre tid att jag saknar lust och energi till det mesta och har läst att magnesium kan ha positiv inverkan på humör och välbefinnande.

tjing
2013-04-09, 09:43
Fördelar var för sig? Njae, tvärtom är de inblandade tillsammans i många funktioner.

Magnesium är inblandat i så många biokemiska reaktioner i kroppen; det minskar bland annat stresshormon i blodet (inhibering vid blod-hjärnbarriären) och är en viktig del av transmittorsyntes i hjärnan. Så visst kan det ge en viss effekt på humöret, vilket också en hel del anekdoter styrker vid sidan om forskning.

Det tycks också potentiera adenosinerg funktion i CNS och kan således göra oss lite sega och trötta (koffein t ex antagoniserar adenosin); det kan m a o vara lite sederande. Det är onekligen lite av ett "naturligt" anti-stressämne.

Linjedomarn
2013-04-09, 10:29
Finns nog ingen anledning till varför man skulle ta det vid olika tillfällen. Brukar själv ta magnesium och zink före sänggående för att magnesium har en muskelavslappnande effekt som kan vara ett plus när man ska slagga.

Magnesium används bland annat för att motverka mentaltrötthet men då vid rätt höga doser (600–1 200 mg) i ZMA är det runt 400mg om jag inte missminner mig.

exevision
2013-04-09, 10:47
Zink är väll även det lugnande?

tjing
2013-04-09, 10:59
Många mineraler kan påverka nervöverföring i CNS via påverkan på jonkanaler osv och modulera hormonnivåer.

Angående zink så minskar zink-supplementering kortisolutsöndring akut hos människor:

Zinc acutely and temporarily inhibits adrenal cortisol secretion in humans. A preliminary report.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1702662

Clark
2013-04-09, 11:29
Tack för svaren! Det blev en burk ZMB6 från Scitec Nutriton. Jag har kört med detta tillskott tidigare och upplevt att jag mår bättre av den. Sover framförallt gott och känner mig... bättre, helt enkelt.

bigbellybob
2013-04-09, 13:12
Kommer ihåg att bartoll längesen skrev att man bör ta zink på morgonen och magnesium på kvällen. Någon som vet vf han resonerade så?

Clark
2013-04-09, 13:28
Kommer ihåg att bartoll längesen skrev att man bör ta zink på morgonen och magnesium på kvällen. Någon som vet vf han resonerade så?

Hittade den här:

https://www.stadium.se/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/Stadium-SwedenB2C-Site/sv_SE/-/SEK/cc_ViewArticle-ShowArticle?ArticleID=_u_CROimJDIAAAEe8kZXkSHX&Level4MenuSelected=0150004&TopMenuSelected=

Zink tas bäst på morgonen (och mitt på dagen om behovet är stort) för att ge support till din naturliga testosteronproduktion (som når sin topp några timmar efter uppvaknande.) För aktiva (eller män som i detta fall med fettansamling runt brösten, vilket pekar på höga östrogennivåer) rekommenderar jag att börja med cirka 120 mg zink (60 mg på morgonen och 60 mg vid lunch) för att sedan minska dosen med 15 mg var femte dag tills man är nere på 30 mg per dag (taget enbart på morgonen.) Valet bör falla på zink-aspartat eller zink-orotat (bindning/transportör).

Ett annat viktigt tillskott är magnesium. Både zink och magnesium har en viktig roll för testosteronnivåerna. Magnesium verkar direkt på testosteronproduktionen medan zink minskar aromatiseringen (omvandlingen) av testosteron till östrogen. Magnesium har dessutom en positiv effekt på insulinkänsligheten. Magnesium tas bäst på kvällen och/eller vid läggdags då det kan bidra till bättre och djupare sömn. För aktiva rekommenderar jag 1000-2000 mg antingen vid sänggående eller halv dosering på kvällen och halv vid sänggående. För maximalt upptag är första valet magnesium aspartat följt av orotat.

tjing
2013-04-09, 15:13
Stämmer ju med informationen om hormonpåverkan, men rekommendationerna känns höftade och idiotiska.

Studien jag länkade om zink, inbegrep supplementering just på morgonen och på morgonen är kortisol- och testosteronnivåer förhöjda. Kanske finns någon liten poäng med att ta det på morgonen av den anledningen, men det är ingen jag kan styrka med något. Teoretiskt sett är det såklart lite intressant att spekulera i.

1000-2000 mg magnesium vid läggdags är skitmycket. Med all sannolikhet onödigt mycket; ett par hundra mg funkar bra istället om man vill äta magnesium, t ex i form av ZMA.

120 mg zink om dagen ska ingen frisk människa ta. Det ger med stor sannolikhet bieffekter.

Fjrebqll
2013-04-09, 16:19
Så vitt jag vet så innehåller väl ZMA en av de sämre magnesium versionerna tillsammans med oxid?

Det skall väl helst vara i Citrat form eller någon av de andra -at sorterna?

Clark
2013-04-09, 18:33
Så vitt jag vet så innehåller väl ZMA en av de sämre magnesium versionerna tillsammans med oxid?

Det skall väl helst vara i Citrat form eller någon av de andra -at sorterna?

Det där får du gärna utveckla! Sämre? Hur då?

Sverker
2013-04-09, 18:45
Att upptaget av magnesium från magnesiumcitrat är bättre än från magnesiumoxid.

Gober
2013-04-09, 18:50
Zink är väll även det lugnande?

Magnesium påstås ge bättre sömn.

Sparven från Minsk
2013-04-09, 20:19
Läst det där av Bartoll innan. Har tagit ZMA innan men ska nu testa att ta 800 mg magnesium på kvällen och 30-60 mg Zink på morgonen.
Äter även vitamintablett varje dag. Blir det för mycket av det goda mån tro?

King Grub
2013-04-09, 20:24
Möjligt; övre tolererbara gräns för magnesium satt till 350 mg/dag från tillskott.

Silencer
2013-04-09, 20:28
Själv tar jag magnesium- och zinkaspartat, det har bra upptag.

Fjrebqll
2013-04-09, 20:41
Möjligt; övre tolererbara gräns för magnesium satt till 350 mg/dag från tillskott.

Du menar tolererbar tills man får biverkningar i form av flytande toalettbesök?

Måste säga en sak dock, när jag åt mycket lowcarb i viktminskningssyfte, så tålde jag väldigt mycket mer magnesium än jag gör på "bland" kost.

Sedan skall ju även "RDI" skilja sig beroende på om man dricker kaffe/röker osv, som tydligen driver ut magnesium ur kroppen.

tjing
2013-04-09, 22:08
Magproblem och sedering är så vitt jag vet två av de vanligaste biverkningarna av för mycket magnesium.

Visst mobiliserar stresspåslag i kroppen magnesium men vi talar ju inte om jättemängder som rättfärdigar enorma doser för att motverka. Äter man dessutom hyffsat får man redan med sannolikhet i sig en hel del magnesium. Det sagt finns det ju en del rön angående magnesium mot allt möjligt, så man får nog vara lite mer specifik om man syftar på något särskilt med sitt höga intag.