handdator

Visa fullständig version : Fettförbränningen efter en cheatday


Eddie94
2013-04-09, 07:13
Hejsan!

Jag har nu deffat sen nyår för att köra en lite mer easad och smooth deff. Så nu ligger jag på lite lägre siffror i mina macros när det börjar dra ihop sig.
Ni vet ju hur det kan vara att ha cravings, tänk er att ni har en diet ja som mig sen nyår och inte haft en cheatday förrän ett par veckor sen för första gången.
Det var som att sväva på moln,..... med magont. Men helt klart värt det, varje vecka!...... tror jag..:confused:

När man får dessa cravings blir man lite mentalt rubbad när det gäller käk så jag sökte upp cheatday tillslut o började läsa lite om det och fick fram att det kunde vara bra för dieten. Det sägs öka metabolismen och fettförbränningen, lät rätt bra tyckte ju jag som satt där desperat i bilen med hela mcdonaldsfrukostmenyn.:hbang:

Vad jag märkt efter några veckor är dock trots detta illamående, magont putmage och allt gott. Att jag fortfarande rasar i vikt!

Kan stå 95kg på vågen morgonvikt på cheatdayen, nästa dag 97-101 kg (NOJOKE).
Men efter bara några dagar så ligger jag tex på 94.2 osv varje vecka.

Så cheatdayen sätter jag in på helgen lördagen eller söndagen vilket som passar bäst. Tränar måndag-fredag/ cardio alla träningsdagar, vilar helger.
Varför jag la cheatdayen på helgen vet jag inte. Det ligger kvar en hel del iallafall o tryck så in i helvete har jag på måndagar.
Jag känner tillomed att jag lagt på mig muskelmassa under helgen då jag har fuskat, och jag hör det mycket utifrån med. Varje måndag är jag större och fylligare än den andra. Visst är det vatten men är det möjligt att jag växer under helgen i massa med?
Förlorar rippade straitions över brösten men det sitter kvar på djupet och ser fortfarande sjukt ut i high cable chest flyen.


Vilket fall som helst så funderar jag på att strikta till det om jag inte får nått tips/svar med en carbload -

Droppar jag fortfarande i fett eller är det vätska och muskler som säger bye?

Ber om ursäkt om jag formulerat mig dåligt, tack på förhand kolozzeum!*flex*

skyclaw
2013-04-09, 07:51
Är också intresserad av detta, hade en riktig cheat-weekend över påsken men blev förvånad när jag knappt märkte någonting alls utöver vätskevikten på vågen följande vecka.

Hur pass illa är det att ha en cheat day varannan helg där kcal möjligtvis hamnar på runt 3000-3500?

AronP
2013-04-09, 08:15
Det är ingen fara med cheatdays så länge dom inte är allt för frekvent, allt för kraftiga eller främst är baserade på fett (helst bör fett minimeras). Det kommer hjälpa förbränningen genom att återställa leptin-nivåerna. Ät och njut.

Reaper123
2013-04-09, 08:31
Är också intresserad av detta, hade en riktig cheat-weekend över påsken men blev förvånad när jag knappt märkte någonting alls utöver vätskevikten på vågen följande vecka.

Hur pass illa är det att ha en cheat day varannan helg där kcal möjligtvis hamnar på runt 3000-3500?Rent spontant känns 3000-3500 kcal knappt som en cheatday, möjligen refeed. För är du en man och inte väger som en lite flicka så bör ditt TDEE liggar på 2500+ åtminstone?

Hur pass illa det är styrs väl främst av vad man har för mål och ev. deadline på deffen. En överätning med 1000 kcal en dag innebär ju alltså 2 dagar längre deff om du normalt ligger på -500 kcal/dag. Mer än så gör det inte, utan kan rentav endast vara positivt (om du inte häller i dig enbart fett som AronP påpekade) då du psykiskt få en boost att orka med vardagen och sen ev. fysiska fördelar som sägs kunna uppstå! :thumbup:

Edit: Se bara till att tänka efter före, så du kan njuta av "fuskdagen" utan att få ångest dagen/dagarna efter!

Eddie94
2013-04-09, 08:57
Hör ofta att jag ligger på alldeles för låga siffror i macros.
Spelar det någon roll om jag kompenserar det med mina höga proteiner?

Som sagt så tycker jag att jag blir större och fylligare varje ny vecka men droppar fortfarande i vikt, är det fett jag droppar i och vätska jag lägger på mig eller drar jag på mig lite av allt och droppar i muskler? - Ingen större styrkeskillnad, maxar mina pass lika bra som vanligt.

Ska jag sluta vara en sån kärring o sluta nojja o testa en vecka utan fusk/refeed för att se vätskenivåerna?

Tack för svar!

bigbellybob
2013-04-09, 09:00
Det är ingen fara med cheatdays så länge dom inte är allt för frekvent, allt för kraftiga eller främst är baserade på fett (helst bör fett minimeras). Det kommer hjälpa förbränningen genom att återställa leptin-nivåerna. Ät och njut.

Vi säger att man ligger på 2700 kcal kaloribalans. Vad tycker du är en rimlig energinivå att hamna under refeed/cheatdays om de kommer 1 gång varannan vecka?

skyclaw
2013-04-09, 09:02
Rent spontant känns 3000-3500 kcal knappt som en cheatday, möjligen refeed. För är du en man och inte väger som en lite flicka så bör ditt TDEE liggar på 2500+ åtminstone?

Nja ligger på ett underskott på 1000kcal per dag, brukar sikta på 2000kcal (inräknat -kalorier vid träning). Men du har allt rätt i att jag underskattade kalorierna en del. Nog om mig :)

Gällandes cheatdays, är chips okej eller är det för mycket fett? Är nämligen en riktig sucker för chips.

Eddie94
2013-04-09, 09:16
Hör ofta att jag ligger på alldeles för låga siffror i macros.
Spelar det någon roll om jag kompenserar det med mina höga proteiner?

Som sagt så tycker jag att jag blir större och fylligare varje ny vecka men droppar fortfarande i vikt, är det fett jag droppar i och vätska jag lägger på mig eller drar jag på mig lite av allt och droppar i muskler? - Ingen större styrkeskillnad, maxar mina pass lika bra som vanligt.

Ska jag sluta vara en sån kärring o sluta nojja o testa en vecka utan fusk/refeed för att se vätskenivåerna?

Tack för svar!



Edit:
285,1g prot
131g carb
28g fat

AronP
2013-04-09, 10:08
Vi säger att man ligger på 2700 kcal kaloribalans. Vad tycker du är en rimlig energinivå att hamna under refeed/cheatdays om de kommer 1 gång varannan vecka?

Ca 3700kcal, även om jag inte skulle bli orolig om jag hamnade uppåt 4500kcal (över det så skulle jag börja fundera om det verkligen inte var nödvändigt). Jag skulle dra ned på fettet den dagen, ersätta det med kolhydrater samt fylla på med kolhydrater på dom 1000kcal extra jag lägger till. Detta skulle intas under en begränsad tid, dvs inte utspritt under dagen, i stil med redigt med kolhydrater en bit innan träning och sen ännu mer i ett mål efter träningen, sedan räcker det för den dagen. Jag skulle även se till att lägga mitt tyngsta pass på samma dag. Men teorierna är bara utifrån dom små bitar av kunskap jag lyckats samla ihop, någon kanske har mer info (tjing).

Reaper123
2013-04-09, 12:25
Nja ligger på ett underskott på 1000kcal per dag, brukar sikta på 2000kcal (inräknat -kalorier vid träning). Men du har allt rätt i att jag underskattade kalorierna en del. Nog om mig :)

Gällandes cheatdays, är chips okej eller är det för mycket fett? Är nämligen en riktig sucker för chips.Hehe, med -1000 kcal/dag så kan du ju utan problem unnan dig något gott då å då ;)

Chips brukar väl ligga mellan 30-35% i fett, så sänker du en 200g påse får du alltså i dig upp emot 70g fett vilket kanske kan anses som lite onöidgt mycket. Men äter du inte så mycket mer fett än så en dag är det ju ingen större fara.

En ätardag är ju en ätardag, så då bör man ju kunna njuta av det man äter också ;)

Jag har tex några gånger valt att äta en 500ML burk med B&J under deff, för att i övrigt mer eller mindre bara äta pasta & kyckling med sallad. Funkar för mig rent psykiskt och jag får en lyckad "refeed" på alla plan :)

bigbellybob
2013-04-09, 13:24
Ca 3700kcal, även om jag inte skulle bli orolig om jag hamnade uppåt 4500kcal (över det så skulle jag börja fundera om det verkligen inte var nödvändigt). Jag skulle dra ned på fettet den dagen, ersätta det med kolhydrater samt fylla på med kolhydrater på dom 1000kcal extra jag lägger till. Detta skulle intas under en begränsad tid, dvs inte utspritt under dagen, i stil med redigt med kolhydrater en bit innan träning och sen ännu mer i ett mål efter träningen, sedan räcker det för den dagen. Jag skulle även se till att lägga mitt tyngsta pass på samma dag. Men teorierna är bara utifrån dom små bitar av kunskap jag lyckats samla ihop, någon kanske har mer info (tjing).

Okej! Låter vettigt, tack :)