handdator

Visa fullständig version : 500 kcal över / Min diet


92Andersson
2013-04-08, 22:29
TJenare,

Har haft lite dilemma det senaste då jag har kört samma diet nu ett jävla bra tag. Det jag specifikt har tröttnat på är nötterna. Jag har kört 60g nötter varje dag som extern fettkälla, men efter omräkningar/kalkyleringar så har jag sett att jag får i mig ca 50g fett ifrån kosten utöver dessa.

Därför har jag bestämt mig för att byta ut nötterna mot något godare.

Frågan är vad? Nötterna har käkats till lunch ihop med protshake/lite klyftpotatis. Har ni några bra tips på vad man skulle kunna lägga in här? Äter mestadelen av min mat när jag kommer hem på kvällen, men måste ha något i magen till lunch då jag jobbar från 8->16:30->Gym->Hemma 20:00.

Efter omräkningarna i schemat så har jag hittat 520 kcal som kan läggas på detta mål, eller om man räknar bort potatisarna och slår samman dessa, 720 kcal.

Frågan är, vad äter man till lunch om man har 520/720 kcal "över"? Behöver inget mer protein i kosten förövrigt, så kolhydrat/fett är det som gäller!

Jättetacksam för svar, förlåt för lång post.

bigbellybob
2013-04-08, 23:04
Jag hade fått i mig proteinshaken precis innan gymmet istället och sen till lunch ätit precis det jag är sugen på :)

Vanish
2013-04-09, 09:41
Pasta, bröd, ris, kesella (iofs en del protein), salad osv. Förstår inte riktigt problemet? Är grejen att du inte ska äta mycket men ändå kcal-fyllt eller att det inte ska tillagsas eller vad?

Reaper123
2013-04-09, 10:21
Rent spontant, om det är lite "mellanmålsliknande" du tänkt dig borde väl yoghurt/fil med müsli vara ganska bra substitut?

Tex:
300g Fjällyoghurt fett 3,6 % , olika smaksättningar
35g Frukostflingor fullkorn frukt nötter kokosolja socker typ Start hasselnöt
432 kcal
12,5g P
56g K
17g F

Nu blir det såklart protein i denna måltid, men jämfört med nötter för 500 kcal så blir det desto mer kolhydrater och tar du en "fet" müsli så borde du kunna få upp fettet rätt så bra :)

Annars skulle jag rekommendera mackor med smör, leverpastej och/eller korv (medvurst eller vad du nu gillar) som pålägg :)

92Andersson
2013-04-09, 10:37
Tjenare Grabbs,

Tack för svaren. Blev lite paranoid igår när jag skapade tråden tror jag då jag hade haft så fel om mitt tidigare kostschema. Vet ju att det är kcal/in/ut som gäller så länge macros ser bra ut.

Vet inte varför jag såg ett så stort problem i detta. Kanske rädd för att hamna på fettunderskott?

Som reaper skrev så tänkte jag mig nog mer åt mellanmålshållet då jag redan äter lagad mat hemma på kvällen, ska nog testa att köra lite goa mackor med feta pålägg för att fylla upp kvotan.

Tack ska ni ha!(dietparanoid kille)

Reaper123
2013-04-09, 10:45
Tjenare Grabbs,

Tack för svaren. Blev lite paranoid igår när jag skapade tråden tror jag då jag hade haft så fel om mitt tidigare kostschema. Vet ju att det är kcal/in/ut som gäller så länge macros ser bra ut.

Vet inte varför jag såg ett så stort problem i detta. Kanske rädd för att hamna på fettunderskott?

Som reaper skrev så tänkte jag mig nog mer åt mellanmålshållet då jag redan äter lagad mat hemma på kvällen, ska nog testa att köra lite goa mackor med feta pålägg för att fylla upp kvotan.

Tack ska ni ha!(dietparanoid kille)Nemas problemas!

Äter du varierad kost och tex ibland fet fisk och inte undviker såser så lär du knappast lida av "fettunderskott". Om du får i dig mellan 50-100g/dag så är det garanterat tillräckligt. Det är ju inte så att du måste äta exakt 1,0 ggr din kroppsvikt i fett VARJE dag för att vara optimal ;) (siffran 1,0 är bara en fiktiv siffra)

Att sitta och käka nötter känns som ganska onödigt, då många nötter ofta har en ganska dålig fettsammansättning. Finns mycket trevliga fettkällor som lax, ost, ägg, avokado & goda såser ;)