handdator

Visa fullständig version : [CRAZE återkallas pga misstankar att innehålla dopingklassade ämnen]


Sidor : [1] 2 3 4

Illuminatus
2013-04-08, 16:40
GG återkallar & kontaktar nu alla sina kunder som köpt Craze, jag är en av dom.

Är det några fler som blivit kontaktade?

/A

Edit: Dock inte det minsta förvånad...

Gober
2013-04-08, 16:42
GG återkallar & kontaktar nu alla sina kunder som köpt Craze, jag är en av dom.

Är det några fler som blivit kontaktade?

/A

Attans, hundratals gymmare kan kanske inte längre kalla sig rena :cool:

Får jag gissa så hittar de inget, men förmodligen blir det förr eller senare förbjudet som hälsoskadligt ämne eller liknande.

Illuminatus
2013-04-08, 16:45
Kommer väll bli folktomt på gymmet de närmsta veckorna :d

Wooho! :hbang:

ByggerUt
2013-04-08, 16:46
************* återkallar kosttillskottet ”Craze” från Driven Sports

Hej,

Vi skriver till dig för att informera dig om att vi beslutat att återkalla kosttillskottet ”Craze” från leverantören Driven Sports efter misstanke om att produkten kan innehålla spår av dopingklassade ämnen.

I skrivande stund genomförs tester av kosttillskottet på SKL (Statens kriminaltekniska laboratorium) och återkallelsen sker av försiktighetsskäl i avvaktan på resultatet. Blotta misstanken om att det kan finnas ohälsosamma ämnen i produkten räcker för att vi ska agera. Därför har vi redan nu valt att stoppa all försäljning och informera alla kunder om att vi vill ha tillbaka produkten och att de som lämnar in den får ersättning för sin produkt.

Vill du returnera din produkt och få pengarna tillbaka kan du vända dig till vår kundservice på telefonnummer 010-703 23 82 eller via vårt kontaktformulär på vår hemsida *************.com.

Vi vill att du som kund alltid ska känna dig helt trygg med produkter som du köper hos oss. Har du frågor eller funderingar, tveka inte att höra av dig!

Läs mer här
Med vänlig hälsning,

*************

hidden
2013-04-08, 16:46
Det här blir intressant. Med tanke på att man inte får samma effekt av densom när den först kom, det känns snarare som det borde ha varit då man kollat om det fanns något misstänksamt i den.

Blastin
2013-04-08, 16:54
Det har väl alltid stått att det kan innehålla ämnen som visas vid dopningstester?

Limpanz
2013-04-08, 16:55
Aja, skulle det nu gå åt helvete så har jag och Craze haft en bra tid tillsammans *cupid*

Gober
2013-04-08, 16:56
Det har väl alltid stått att det kan innehålla ämnen som visas vid dopningstester?

Skillnad på dopingklassat och olagliga dopingämnen.

Limpanz
2013-04-08, 16:58
Kollade lite snabbt, den är helslut på många andra nätshoppar också... Frågan är om den kommer in där någonsin igen nu. Inte för att jag tänker köpa, men ändå.

Gober
2013-04-08, 17:00
Kollade lite snabbt, den är helslut på många andra nätshoppar också... Frågan är om den kommer in där någonsin igen nu. Inte för att jag tänker köpa, men ändå.

Ryktet går snabbt i branschen när något är på gång :-)

madballz
2013-04-08, 17:20
Såg mejlet nu, använde en skopa idag, har inte använt den på ett tag då jag ibland mår dåligt utav den, men schysst utav återförsäljaren att återbetala alla kunder.

Dyrgripen
2013-04-08, 17:40
Se till att ni tömmer ut det mesta av innehållet och sparar i en annan burk innan ni skickar tillbaka det ;-).

Vadå, får man tillbaka full penning även fast man förbrukat massa av innehållet?

someuser
2013-04-08, 17:44
Hade inte MMSpxxxxx gjort massa tester på denna innan dom började sälja den? Varför skulle SKL hitta något som inget annat test gjort?

AronP
2013-04-08, 17:47
Vadå, får man tillbaka full penning även fast man förbrukat massa av innehållet?

Katshing!

madballz
2013-04-08, 17:47
Vadå, får man tillbaka full penning även fast man förbrukat massa av innehållet?

Ja det får du, då dem har ansvar för att produkten är legit och inte innehåller olagliga preparat är dem återbetalningskyldiga tror jag, eller så tar dem bara ansvar och visar att dem är en seriös återförsäljare.

LillisJ
2013-04-08, 17:49
Vadå, får man tillbaka full penning även fast man förbrukat massa av innehållet?

Om det finns saker som inte nämns i innehållsförteckningen, som dessutom är olagliga, ja.

anvihl
2013-04-08, 18:00
Visst inte kul om någon åker dit på test pga av detta men det är ju knappast söndersmulade winstrol i craze handlar väll mer om spår av nån tveksam stimulant.

Gober
2013-04-08, 18:03
Visst inte kul om någon åker dit på test pga av detta men det är ju knappast söndersmulade winstrol i craze handlar väll mer om spår av nån tveksam stimulant.

Folk har redan "åkt dit" på craze, dock bara på sticka eftersom en del stickor gav utslag på amfetamin.

koffein_beroende
2013-04-08, 18:11
hade inte mmspxxxxx gjort massa tester på denna innan dom började sälja den? Varför skulle skl hitta något som inget annat test gjort?

+1.

ByggerUt
2013-04-08, 18:43
http://i.imgur.com/fGlN4U0.png

Sheogorath
2013-04-08, 18:48
Den innehåller en simulant som inte är koffein, alltså innehåller den minst ett dopingklassat ämne. Ingen borde vara förvånad. Och vilket jävla hyckleri att de absolut inte vill sälja något som är hälsovådligt. Det gör dom hela tiden. Det fattar väl alla att det inte är nyttigt att dra i sig starka stimulantia. Hycklare till försäljare och puckon till blåögda människor som ev. blir tagna på sängen.

MrKnubbis
2013-04-08, 19:10
Frågan är om man ska skicka tillbaka bruken (har en som är nästan full) eller tömma den och skicka burken bara? :naughty:

Ado2000
2013-04-08, 19:14
MEN VAFAN!!!!!*gah!*

köpte min första burk idag

Beemel
2013-04-08, 19:27
Frågan är om man ska skicka tillbaka bruken (har en som är nästan full) eller tömma den och skicka burken bara? :naughty:

Har man inga problem med att använda produkten trots att den eventuellt klassas som olaglig och/eller ohälsosam så kan man säkert göra det.
Jag är av uppfattningen att fusk och mygel någon gång kommer tillbaka och biter en i arslet.
Jag moraliserar inte, det är upp till var och en att göra som han/hon vill.

Beemel
2013-04-08, 19:28
MEN VAFAN!!!!!*gah!*

köpte min första burk idag

Det kommer säkert finnas stor efterfrågan om du vill sälja den. :-) förbud och dylikt har ju en tendens att driva upp priserna på de sista exemplaren.

Ado2000
2013-04-08, 19:30
Det kommer säkert finnas stor efterfrågan om du vill sälja den. :-) förbud och dylikt har ju en tendens att driva upp priserna på de sista exemplaren.

Jag är mer sugen på att använda den själv :D

hidden
2013-04-08, 19:33
Jag är mer sugen på att använda den själv :D

Om du är osäker kan du ju avvakta tills testerna kommer :):)

Alfers
2013-04-08, 19:37
"SVT ringde nu på morgonen o medd att reportaget kommer att köras senare i veckan, 2 dgr m planerad start onsdag, bad mig vänta med att blogga om intervjun. Reportaget kommer handla om kosttillskott i gråzonen o om hur det kommer sig att det får säljas i Sverige. Återkommer med texten om detta på onsdag morgon."
http://www.body.se/bloggar/roddy-benjaminson

Undrar om dom har skjutit på det (låter väl som det?) för att dom fått höra om craze och ska lägga in något om det.

Sheogorath
2013-04-08, 19:39
Jag skulle gissa att någon torskat för "amfetamin" på ett snabbprov och sedan har det rullat på och nu görs samma jobb som MMS redan fått till. Resultatet: inga olagliga ämnen (den här gången heller). Men eventuellt får staten upp ögonen för PEA och då kan det komma att förbjudas över ett visst antal milligram, i framtiden.

Om jag får gissa alltså.

Ado2000
2013-04-08, 19:41
Om du är osäker kan du ju avvakta tills testerna kommer :):)

Aaa bäst å göra så faktiskt

Gober
2013-04-08, 19:42
Jag skulle gissa att någon torskat för "amfetamin" på ett snabbprov och sedan har det rullat på och nu görs samma jobb som MMS redan fått till. Resultatet: inga olagliga ämnen (den här gången heller). Men eventuellt får staten upp ögonen för PEA och då kan det komma att förbjudas över ett visst antal milligram, i framtiden.

Om jag får gissa alltså.

Vi gissar på samma sak.

SVTSamir
2013-04-08, 19:52
Gymgrossistens beslut att dra in Craze kommer efter en intervju som vi på SVT Västnytt hade med deras vd.

Imorgon kommer vi avslöja sanningen om Craze. En granskning vi hållit på med under en lång tid.

Jag har för enkelhetens skull startat en tråd om detta redan. Läs mer på: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=198561

Ondskapelsen
2013-04-08, 20:08
Jag skulle gissa att någon torskat för "amfetamin" på ett snabbprov och sedan har det rullat på och nu görs samma jobb som MMS redan fått till. Resultatet: inga olagliga ämnen (den här gången heller). Men eventuellt får staten upp ögonen för PEA och då kan det komma att förbjudas över ett visst antal milligram, i framtiden.

Om jag får gissa alltså.

Tror samma. Tror dock inte att det leder till någon revolution i media, det bli ett par helsidor i nån vecka och sedan glöms det bort igen som vanligt.
Problemet med den här marknaden är att många av kunderna faktiskt är intresserade av dessa gråzonspreparat och blir endast mer intresserade när dom är bannlysta etc.
Lagar och regler är inte det som styr den här världen :(.

koffein_beroende
2013-04-08, 20:46
Vad hände med SVT Craze-tråden?

Baronpanda
2013-04-08, 20:49
Admin tog bort den antagligen.

Vi var för skeptiska o elaka...

Eller så var det 2 trådar om samma sak..

philip96
2013-04-08, 21:18
Tur att man fick hem 3 burkar craze i Tisdags! :hbang::hbang:

SVTSamir
2013-04-08, 21:34
SVT-tråden togs bort av någon anledning. Kanske var det en onödig dubbelpost.

Men som sagt: imorgon publiceras en granskning av Craze på SVT Västnytt. Vi har snackat med kemister,drogexperter, återförsäljare, användare av Craze och Driven Sports - det företag som tillverkar Craze.

Allt publiceras imorgon bitti på svt.se/vastnytt.

Ställ gärna frågor här om det är något ni undrar över.

Danieel
2013-04-08, 21:41
SVT-tråden togs bort av någon anledning. Kanske var det en onödig dubbelpost.

Men som sagt: imorgon publiceras en granskning av Craze på SVT Västnytt. Vi har snackat med kemister,drogexperter, återförsäljare, användare av Craze och Driven Sports - det företag som tillverkar Craze.

Allt publiceras imorgon bitti på svt.se/vastnytt.

Ställ gärna frågor här om det är något ni undrar över.

Vad tycker du om craze Samir?

RasmusA
2013-04-08, 21:45
Gymgrossistens beslut att dra in Craze kommer efter en intervju som vi på SVT Västnytt hade med deras vd.

Imorgon kommer vi avslöja sanningen om Craze. En granskning vi hållit på med under en lång tid.

Jag har för enkelhetens skull startat en tråd om detta redan. Läs mer på: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=198561

Schysst av dig! *cry**grr*

SVTSamir
2013-04-08, 21:53
Vad tycker du om craze Samir?

Jag har egentligen ingen personlig åsikt. Aldrig använt Craze eller någon annan PWO.

RasmusA
2013-04-08, 22:17
Jag har egentligen ingen personlig åsikt. Aldrig använt Craze eller någon annan PWO.

Jag har inte tillgång till tråden du länkat... Hur kan jag ta del av texten på annat sätt? Skicka via PM?

VincHeee
2013-04-08, 22:22
SVT-tråden togs bort av någon anledning. Kanske var det en onödig dubbelpost.

Men som sagt: imorgon publiceras en granskning av Craze på SVT Västnytt. Vi har snackat med kemister,drogexperter, återförsäljare, användare av Craze och Driven Sports - det företag som tillverkar Craze.

Allt publiceras imorgon bitti på svt.se/vastnytt.

Ställ gärna frågor här om det är något ni undrar över.

Inget som har med Craze att göra men.... Vad är din personliga åsikt om TV licens för datorer, surfplattor o mobiler? :smash:

SVTSamir
2013-04-08, 22:23
Jag har inte tillgång till tråden du länkat... Hur kan jag ta del av texten på annat sätt? Skicka via PM?

Tråden har tagits bort av admin. Varför vet jag inte.

Imorgon kan du se allt på svt.se/vastnytt. Där kommer resultatet av vår granskning där vi haft kontakt med kemister,drogexperter, återförsäljare, användare av Craze samt Driven Sports - företaget som tillverkar produkten.

Vi har även analyserat Craze i grunden för att få en bild av vad kosttillskottet egentligen innehåller.

Gober
2013-04-08, 22:25
Inget som har med Craze att göra men.... Vad är din personliga åsikt om TV licens för datorer, surfplattor o mobiler? :smash:

Det har absolut inget med topic att göra...

VincHeee
2013-04-08, 22:25
Det har absolut inget med topic att göra...

Nej, jag vet. Men kunde inte motstå att fråga :)

RasmusA
2013-04-08, 22:32
Tråden har tagits bort av admin. Varför vet jag inte.

Imorgon kan du se allt på svt.se/vastnytt. Där kommer resultatet av vår granskning där vi haft kontakt med kemister,drogexperter, återförsäljare, användare av Craze samt Driven Sports - företaget som tillverkar produkten.

Vi har även analyserat Craze i grunden för att få en bild av vad kosttillskottet egentligen innehåller.

I dagsläget tror jag att det tvärtom är konsumenterna det är fel på. Följer man "Max 2 skopor per 24h" så är Craze inte farligare än alkohol (som trots det är lagligt).

Men när folk tar 2 skopor innan jobbet, 2 skopor innan träning & 2 skopor innan utgång så är det klart att vissa oväntade bieffekter kan uppkomma. Man kan ta skada av allt, man kan ju dricka sig till döds på bara vatten. Men det är synd att det blir så med kosttillskott. Speciellt när man hittat en favorit...

Men det ska bli spännande att läsa om imorgon!

Gober
2013-04-08, 22:37
I dagsläget tror jag att det tvärtom är konsumenterna det är fel på. Följer man "Max 2 skopor per 24h" så är Craze inte farligare än alkohol (som trots det är lagligt).

Men när folk tar 2 skopor innan jobbet, 2 skopor innan träning & 2 skopor innan utgång så är det klart att vissa oväntade bieffekter kan uppkomma. Man kan ta skada av allt, man kan ju dricka sig till döds på bara vatten. Men det är synd att det blir så med kosttillskott. Speciellt när man hittat en favorit...

Men det ska bli spännande att läsa om imorgon!

Det var ett säkert uttalande? Du har väl ingen aning om hur "farligt" Craze är i längden?

RasmusA
2013-04-08, 22:42
Det var ett säkert uttalande? Du har väl ingen aning om hur "farligt" Craze är i längden?

Rent generellt tror jag ju att alkohol är en rumsren drog som används mer i längden än vad en prestationshöjare gör. Därför bör det innebära större skaderisk. Sedan så kan det ju vara så att jag & vissa andra grabbar här som använder Craze, står där om 10 år & inte kan skaffa barn, eller att 80 % av oss drabbats av cancer. Du fattar vinken...
Det ska som sagt bli spännande att se hur detta kommer att utvecklas!

SVTSamir
2013-04-08, 22:47
Rent generellt tror jag ju att alkohol är en rumsren drog som används mer i längden än vad en prestationshöjare gör. Jag kan vara helt ute & cykla nu *screwy*
Sedan så kan det ju vara så att jag & vissa andra grabbar här som använder Craze, står där om 10 år & inte kan skaffa barn, eller att 80 % av oss drabbats av cancer. Du fattar vinken...
Det ska som sagt bli spännande att se hur detta kommer att utvecklas!

Jag hoppas att det ska kunna bli en diskussion efter morgondagens inslag, och jag tänker ha koll på tråden här imorgon för att försöka svara på eventuella frågor eller funderingar.

justi
2013-04-08, 22:57
Hmmm, har 2st burkar på väg hem!
Ska bli intressant att läsa imorgon.

Klein
2013-04-08, 23:17
Kollade lite snabbt, den är helslut på många andra nätshoppar också... Frågan är om den kommer in där någonsin igen nu. Inte för att jag tänker köpa, men ändå.

Den är helslut för att den säljer som aldrig förr, inte för att andra webbshoppar tagit bort den från sortimentet.

Klein
2013-04-09, 00:16
För övrigt har Craze redan analyserats i den rättsliga förundersökningen kring en stämningsanmälan mot produkten där den anklagas för att innehålla amfetamin. Analysen visade att Craze ej innehåller amfetamin och stämningsansökningen avfärdades. Detta skedde i USA för bara ett par månader sedan.

Beemel
2013-04-09, 05:04
Samir: varför skulle en representat för ett TV bolag registrera sig på ett träningsforum för att svara på frågor?
Vad är det för frågor som du i egenskap av "svt-medarbetare" tror dig kan svara på?

r2d2r2d2
2013-04-09, 05:13
I dagsläget tror jag att det tvärtom är konsumenterna det är fel på. Följer man "Max 2 skopor per 24h" så är Craze inte farligare än alkohol (som trots det är lagligt).

Men när folk tar 2 skopor innan jobbet, 2 skopor innan träning & 2 skopor innan utgång så är det klart att vissa oväntade bieffekter kan uppkomma. Man kan ta skada av allt, man kan ju dricka sig till döds på bara vatten. Men det är synd att det blir så med kosttillskott. Speciellt när man hittat en favorit...

Men det ska bli spännande att läsa om imorgon!
+ 1
Det var ett säkert uttalande? Du har väl ingen aning om hur "farligt" Craze är i längden?
Det var ett korrekt uttalande anser jag.
Det finns säkert nån IDIOT (med betoning på idiot) som skulle kunna kola om man överdoserar random PWO, det är fullt möjligt, t.o.m. troligt. I rekomenderade doser ser jag dock risken som obefintlig. Lite samma är det med alkohol, där är är det konstaterat att det går att supa ihjäl sig, men även "måttligt" bruk av svenssondroger (sprit + tobak) orsakar skador, både hälsomässiga och samhällsmässiga.

För övrigt tycker jag att rödvinarna på (S)(V)T kan ägna sig åt att granska svenssondroger eller gängvåldtäkter eller våldtäkter över huvudtaget som det verkar ha gått inflation i de senaste åren. Men det kanske är för känsligt att granska såna "bagateller" ?

För övrigt har Craze redan analyserats i den rättsliga förundersökningen kring en stämningsanmälan mot produkten där den anklagas för att innehålla amfetamin. Analysen visade att Craze ej innehåller amfetamin och stämningsansökningen avfärdades. Detta skedde i USA för bara ett par månader sedan.
Jepp, det stämmer.

Pepz
2013-04-09, 05:48
får man gissa att de inte har hittat något (möjligt mikrospår)
men okunskapen kommer att flöda liksom vinklingarna vilket kommer att antyda att craze= amfetamin

analys har ju även gjorts här i sverige av ett kosttillskottsföretag

RasmusA
2013-04-09, 05:58
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/vastnytt/vanligt-kosttilskott-innehaller-dopningsmedel

Verkar som den kommer försvinna ändå...

Gurragurk
2013-04-09, 06:00
Mycket "liknande", "lika", "släkting med" om substanserna. Tycker det låter lite överdrivet. Jag har aldrig haft de symtomen som dem pratar om i klippet, endast fokus varken aptitlöshet, ryckningar, nojja eller så. Får se vad de final verdict blir....

RasmusA
2013-04-09, 06:03
Mycket "liknande", "lika", "släkting med" om substanserna. Tycker det låter lite överdrivet. Jag har aldrig haft de symtomen som dem pratar om i klippet, endast fokus varken aptitlöshet, ryckningar, nojja eller så. Får se vad de final verdict blir....

Jag kan med handen på hjärtat säga att jag faktiskt haft exakt de symptomen. Av 1.5 skopa. Jag blev helknäpp, folkskygg som bara den & väldigt deppig dessutom. Men det är inget jag klagar över. Jag hyllar den för de gånger den gör susen! Det är en PWO, ingen mirakelprodukt. Baksidor finns alltid...

Old Nick
2013-04-09, 06:08
Samir: varför skulle en representat för ett TV bolag registrera sig på ett träningsforum för att svara på frågor?
Vad är det för frågor som du i egenskap av "svt-medarbetare" tror dig kan svara på?

Frågor om reportaget skulle jag väl tro. Det är väl bara positivt om en SVT-medarbetare deltar i någon slags debatt efter sändning, och varför då inte på ett av de större träningsforum som finns i Sverige?

z_bumbi
2013-04-09, 06:19
Vad hände med SVT Craze-tråden?

Den togs bort som spam.

AronP
2013-04-09, 06:59
Frågor om reportaget skulle jag väl tro. Det är väl bara positivt om en SVT-medarbetare deltar i någon slags debatt efter sändning, och varför då inte på ett av de större träningsforum som finns i Sverige?

Precis! Samt hypa programmet, jag ser inga konstigheter alls.


Nu har även tidningarna hakat på.
Misstänkt dopningsmedel i tillskott
GÖTEBORG. Kosttillskottet Craze innehåller en amfetaminliknande substans som enligt Dopinglaboratoriet vid Karolinska sjukhuset är dopningsklassat. Det visar en analys som Statens kriminaltekniska laboratorium gjort för SVT:s Västnytt.
Amerikanska tillverkaren Driven Sports säger i ett svar till SVT att analysen antingen är helt fel eller att det är en kopia av preparatet som analyserats.
En av de största svenska återförsäljarna har slutat sälja produkten.
http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article16565316.ab


Sägs ju inte så mycket nytt i det tidigare inslaget. Att det är en centralstimulerande stimulant är ju inte förvånande. Snyft-historien är ju värst. Har dom letat upp honom eller har han själv anmält sig?

role
2013-04-09, 07:03
Grattis SVT! Det enda ni nu har åstakommit är att pusha upp hypen ännu mera och lyckats sälja slut på hela lagret av Craze :)

SVTSamir
2013-04-09, 07:29
Samir: varför skulle en representat för ett TV bolag registrera sig på ett träningsforum för att svara på frågor?
Vad är det för frågor som du i egenskap av "svt-medarbetare" tror dig kan svara på?

Maila samir.bezzazi@svt.se så svarar jag för att bevisa att det är jag som gjort reportaget om Craze.

Beemel
2013-04-09, 07:35
Frågor om reportaget skulle jag väl tro. Det är väl bara positivt om en SVT-medarbetare deltar i någon slags debatt efter sändning, och varför då inte på ett av de större träningsforum som finns i Sverige?

Visst är det så.
Jag är till skillnad från stora delar av Sveriges journalistkår (host host aftonbladet host host) extremt källkritisk.
Hade det varit så att jag själv använt PWO'er (vanligt kaffe inte inräknat), vilket jag inte gör, så kanske jag skulle kunna tolka min misstänksamhet mot folks uttalanden på nätet som paranoia.


Samir: Här är mina frågeställningar:

Lyssnade/tittade på inslaget på västnytt:I inslaget så berättas det att ämnet kemiskt liknar amfetamin och beskrivs som att det "troligtvis skulle kunna ha liknande effekter" (när damen som intervjuvas berättar detta så ser hennes kroppsspråk för övrigt ut som om hon själv är rätt skeptisk till påståendet)
På frågan om ämnet är centralstimulerande svarar det andra intervjuvoffret, "ja".
Är centralstimulerande något som per default är negativt? Rätta mig om jag har fel, men skulle man ställa samma fråga om koffein, skulle inte även då svaret bli JA?Det låter inte som om någon i klartext vågar påstå att ämnet verkligen är hälsovådligt, bara att det möjligen/sannolikt finns risker med ämnet, samt lite lösryckta citat från olika internetforum.

Bara för att det finns någon form av kemisk likhet så betyder det väl inte att kroppen reagerar likadant på de båda?
Exempelvis:
Två syre molekyler tillsammans blir syrgas vilket är hyfsat nyttigt att andas in, 3 syremolekyler blir ozon, inte lika nyttigt.
Metanol och etanol är strukturellt väldigt lika men ger rätt olika slutresultat vid förtärning

"Offret" som intervjuvas kan inte beskriva hur hans egen paranoia upplevdes, utan hänvisar till vad som återberättats får honom. Hur kommer detta sig? Minnesluckor?
Personligen får jag både ångestkänslor, paranoia, sömnsvårigheter, darriga händer etc. av för stora mängder kaffe, Bör enligt samma logik då även kaffe förbjudas?

Från den skrivna artikeln så funderar jag över detta citat:
"N-etyl-1-fenyl-2-butylamin, var tidigare helt okänd för SKL. Ämnet visar sig vara ett så kallat derivat från drogen metamfetamin, och är så likt metamfetamin att det är dopningsklassat enligt World Anti-Doping Agency, WADA."

Betyder det att ett ämne som tydligen är känt och dopingklassat är helt okänt för SKL ??
Det enda som egenligen är riktigt intressant i artikeln är att ämnet inte skrivs ut i produktens innehållsförteckningen. Det i sig är i mitt tycke riktigt illa.

Jag använder som sagt själv inte produkten, Jag är bara intresserad av den journalistiska "riktigheten" och huruvida produkten i sig verkligen är så farlig som man försöker få det gällande.

Med det sagt så anser jag självklart att det vore dumt av någon att fortsätta använda en produkt om det finns risker med den. Men samtidigt är det givetvis upp till var och en.

Tack på förhand.

Beemel
2013-04-09, 07:36
Maila samir.bezzazi@svt.se så svarar jag för att bevisa att det är jag som gjort reportaget om Craze.

Jag gjorde detta redan innan detta förslag kom upp (paranoid källkritiker som jag är) och kan bekräfta att det är samma person. så ni behöver inte fylla hans inkorg med samma fråga.

burro
2013-04-09, 07:39
Den innehåller en simulant som inte är koffein, alltså innehåller den minst ett dopingklassat ämne. Ingen borde vara förvånad. Och vilket jävla hyckleri att de absolut inte vill sälja något som är hälsovådligt. Det gör dom hela tiden. Det fattar väl alla att det inte är nyttigt att dra i sig starka stimulantia. Hycklare till försäljare och puckon till blåögda människor som ev. blir tagna på sängen.

+1


PWO är för knarkare.

CrooDa
2013-04-09, 07:39
Maila samir.bezzazi@svt.se så svarar jag för att bevisa att det är jag som gjort reportaget om Craze.

Har en fråga, personligen eftersom repotaget är vinklat så att Craze är djävulens drog. Tycker du personligen det eller har du blivit delegerad repotaget och dem har sagt vinkla det så?

Jag kan med handen på hjärtat säga att jag faktiskt haft exakt de symptomen. Av 1.5 skopa. Jag blev helknäpp, folkskygg som bara den & väldigt deppig dessutom. Men det är inget jag klagar över. Jag hyllar den för de gånger den gör susen! Det är en PWO, ingen mirakelprodukt. Baksidor finns alltid...

Jo, synd om dig ta inte Craze då? En laktos intolerant kan inte dricka mjölk och en glutten allergiker kan inte äta mjöl, Ska inte det bli olagligt då?

Hur man hanterar dopningsprodukter i Sverige är helt fel.
Gillar Craze som fan. Använder det inte ofta men vissa dagar då man verkligen vill köra slut på sig själv hjälper det Som tur är har jag några burkar kvar och får hoppas man hittar någonstans som säljer under disken i framtiden!

SVTSamir
2013-04-09, 07:53
Är centralstimulerande något som per default är negativt? Rätta mig om jag har fel, men skulle man ställa samma fråga om koffein, skulle inte även då svaret bli JA?Det låter inte som om någon i klartext vågar påstå att ämnet verkligen är hälsovådligt, bara att det möjligen/sannolikt finns risker med ämnet, samt lite lösryckta citat från olika internetforum.

SVAR: Hur du tolkar kroppsspråk och liknande kan jag inte kommentera. SKL har till och med specialbeställt utrustning för att kunna genomföra en fullständig utredning av detta. De har hållt på i flera veckor så det ser nog ganska allvarligt på detta.
Läkaren anser att Craze borde sluta säljas omgående. Mer om det imorgon.


Bara för att det finns någon form av kemisk likhet så betyder det väl inte att kroppen reagerar likadant på de båda?
Exempelvis:
Två syre molekyler tillsammans blir syrgas vilket är hyfsat nyttigt att andas in, 3 syremolekyler blir ozon, inte lika nyttigt.
Metanol och etanol är strukturellt väldigt lika men ger rätt olika slutresultat vid förtärning

SVAR: Nej, men som flera säger som vi snackat med som är mer kunniga än du och jag - SKL,drogexperter, Svenska giftinformationcentralen så är det sannolikt att den hemliga och dopningsklassade substansen i Craze har effekter som liknar amfetamin.

"Offret" som intervjuvas kan inte beskriva hur hans egen paranoia upplevdes, utan hänvisar till vad som återberättats får honom. Hur kommer detta sig? Minnesluckor?
Personligen får jag både ångestkänslor, paranoia, sömnsvårigheter, darriga händer etc. av för stora mängder kaffe, Bör även kaffe förbjudas?

SVAR: Offret blev hämtad av ambuland och hamnade på akuten för hans tillstånd. Det är lite mer än att få darriga händer.
Han har en del minnesluckor och har fått berättat från sin sambo om vissa delar av skeendet.
Vi säger inte att något borde förbjudas.


Från den skrivna artikeln så funderar jag över detta citat:
"N-etyl-1-fenyl-2-butylamin, var tidigare helt okänd för SKL. Ämnet visar sig vara ett så kallat derivat från drogen metamfetamin, och är så likt metamfetamin att det är dopningsklassat enligt World Anti-Doping Agency, WADA."

Betyder det att ett ämne som tydligen är känt och dopingklassat är helt okänt för SKL ??

SVAR: Det får du fråga SKL. Under utredning sa de att de aldrig tidigare stött på denna substans. Efter att ha pratat med Karolinska sjukhuset fick de reda på att substansen var dopningsklassad. Notera att det är skillnad på dopningsklassad och olaglig enligt dopningslagen. SKL har inte till uppgift att kunna alla dopningsklassade preparat, men har koll på olagliga preparat.

RasmusA
2013-04-09, 08:08
Jo, synd om dig ta inte Craze då? En laktos intolerant kan inte dricka mjölk och en glutten allergiker kan inte äta mjöl, Ska inte det bli olagligt då?

Hur man hanterar dopningsprodukter i Sverige är helt fel.
Gillar Craze som fan. Använder det inte ofta men vissa dagar då man verkligen vill köra slut på sig själv hjälper det Som tur är har jag några burkar kvar och får hoppas man hittar någonstans som säljer under disken i framtiden!

Nej, det är inte synd om mig. Tvärtom jag älskar Craze. Det är klart att det finns baksidor. Men jag är oerhört tacksam för denna PWOn. Men jag har drabbats av skumma bieffekter, men det får man ha förståelse för. Det är min åsikt iaf.

AronP
2013-04-09, 08:13
Jag använder som sagt själv inte produkten, Jag är bara intresserad av den journalistiska "riktigheten" och huruvida produkten i sig verkligen är så farlig som man försöker få det gällande.

Har media någonsin strävat efter riktighet?


Jag förstår inte varför alla går loss i den här tråden. Att det är likt amfetamin, att folk får krascher av det, att folk avråds från det har allt varit känt sedan tidigare. Det finns inga, och kommer inte finnas några, riktigt potenta pwo:er som inte är väldigt långt ute i gråzonen. Var glada att det klarat sig såhär länge istället. Det dröjer inte länge innan man gjort ett nytt derivat och är igång igen.

Gober
2013-04-09, 08:15
+ 1

Det var ett korrekt uttalande anser jag.
Det finns säkert nån IDIOT (med betoning på idiot) som skulle kunna kola om man överdoserar random PWO, det är fullt möjligt, t.o.m. troligt. I rekomenderade doser ser jag dock risken som obefintlig. Lite samma är det med alkohol, där är är det konstaterat att det går att supa ihjäl sig, men även "måttligt" bruk av svenssondroger (sprit + tobak) orsakar skador, både hälsomässiga och samhällsmässiga.

.

Jag reagerade på att någon uttalar sig med säkerhet om att Craze skulle vara ofarligt, det är ingen som vet vad produkten kan orsaka vid långvarigt bruk, det är liksom lite annat än bara koffein, PEA har ju diskuterats en hel del.

Jag använder själv Craze ibland och jag tror inte det finns några akuta risker för en frisk individ som använder produkten med måtta. Men att uttala sig om att det är en ofarlig produkt, då tycker jag man är ute på tunn is. Det är ett gråzonstillskott och det är inte någon hälsokur.


För övrigt finner jag det lite märkligt att en rapporter är inne och vill diskutera på ett forum, känns väldigt märkligt imo.

Sen tror jag återigen som många andra att man inte kommer hitta något olagligt vilket man redan kommit fram till tidigare. Däremot kommer man att avslöja att ingredienserna är/kan vara farliga för hälsan, dvs jack3d all over again.



Edit, nu minns jag att det var en kille här på Kolo som drog igång detta och kontaktade media efter att han fått kraftiga bieffekter av Craze. Antar det är honom man nämner i inlägget längre upp.

tlk
2013-04-09, 08:15
Nu använder jag inte craze eller dylika PWO öht men det är skamlig rapportering från SVTs håll. Det rör sig om ett ämne som är tillåtet enligt svensk lag och av WADA S6-klassat. "otillåtet doping", ok kompis.

someuser
2013-04-09, 08:19
Det är väl ingen nyhet att "Vanligt kosttillskott innehåller dopingsmedel" som är klassat av WADA ( inte av regering osv).
Tycket det är skrämmande att en chef på SKL kan använda ord som "troligtvis", "kanske" osv, som har en akademisk bakgrund?
Och att den docent kan googla sig till användares resultat, skulle detta va nån form av seriöst inslag med en seriös studie?

Personligen tycker jag nog det är lite väl billigt att göra ett sånt här aftonbladet-reportage, för att skapa lite rubriker.
Kosttillskottbranchen och dess återförsäljare behöver verkligen grundligt undersökas och kontrolleras då det finns massor med gråzonspreparat mm.
DET hade jag välkomnat. Grattis, detta inslag och dess kommande tidningsrubriker kommer göra att gymnasieungdomar där ute köper på sig hästmängder med Craze...

EDIT: Om nu idén till reportaget kom via detta forum, missade ni tråden om Jacked XX Superior AKA dödsdrogs-pwo:n. Eller det kanske inte hade lett till sån spridning bland tidningarna och reklam för SVT/boost för en reporters karriär kontra effekten av att detta tillskott faktiskt dras tillbaka? :) och hur kommer det sig att GymGross. hade rea på just detta kosttillskott så sent som 1-2veckor sedan, har ni nämnt något om detta för Janne Josefsson? :)

Löpsko
2013-04-09, 08:23
"Ämnet visar sig vara ett så kallat derivat från drogen metamfetamin"


http://img.allvoices.com/thumbs/event/609/480/94611567-walter-white.jpg

Beemel
2013-04-09, 08:23
SVAR: Hur du tolkar kroppsspråk och liknande kan jag inte kommentera (absolut, det förstår jag, den delen av min text var ingen fråga).
SKL har till och med specialbeställt utrustning för att kunna genomföra en fullständig utredning av detta. De har hållt på i flera veckor så det ser nog ganska allvarligt på detta (Att de ser allvarligt på detta har jag inte ifrågasatt).
Läkaren anser att Craze borde sluta säljas omgående (de flesta läkare anser troligen att tobak bör sluta säljas omgående, detta i sig är inte riktigt intressant för debatten).

[B]SVAR: Nej, men som flera säger som vi snackat med som är mer kunniga än du och jag - SKL,drogexperter, Svenska giftinformationcentralen så är det sannolikt att den hemliga och dopningsklassade substansen i Craze har effekter som liknar amfetamin. (ok det är sannolikt, det har jag redan förstått)"

SVAR: Offret blev hämtad av ambuland och hamnade på akuten för hans tillstånd. Det är lite mer än att få darriga händer. (jag skrev inte att jag "bara" fick darriga händer, Läs igen och sluta försök att plocka delar av mina kommentarer ur sitt kontext)
Han har en del minnesluckor och har fått berättat från sin sambo om vissa delar av skeendet (Jo, med rätt frågor skulle min sambo kunna beskriva mitt beteende efter för mycket kaffe på samma sätt.)Vi säger inte att något borde förbjudas. (Sant, Men nu är du inte bara en representant för SVT, du måste väl ha en personlig åsikt också)


SVAR: Det får du fråga SKL (betyder det att ni inte ställde den frågan?)
Under utredning sa de att de aldrig tidigare stött på denna substans. Efter att ha pratat med Karolinska sjukhuset fick de reda på att substansen var dopningsklassad. Notera att det är skillnad på dopningsklassad och olaglig enligt dopningslagen, SKL har inte till uppgift att kunna alla dopningsklassade preparat, men har koll på olagliga preparat (detta ämne är alltså dopingklassat men inte olagligt, har jag tolkat det hela korrekt?).

r2d2r2d2
2013-04-09, 08:25
Jag reagerade på att någon uttalar sig med säkerhet om att Craze skulle vara ofarligt, det är ingen som vet vad produkten kan orsaka vid långvarigt bruk, det är liksom lite annat än bara koffein, PEA har ju diskuterats en hel del.

Jag använder själv Craze ibland och jag tror inte det finns några akuta risker för en frisk individ som använder produkten med måtta. Men att uttala sig om att det är en ofarlig produkt, då tycker jag man är ute på tunn is. Det är ett gråzonstillskott och det är inte någon hälsokur.


För övrigt finner jag det lite märkligt att en rapporter är inne och vill diskutera på ett forum, känns väldigt märkligt imo.

Sen tror jag återigen som många andra att man inte kommer hitta något olagligt vilket man redan kommit fram till tidigare. Däremot kommer man att avslöja att ingredienserna är/kan vara farliga för hälsan, dvs jack3d all over again.



Edit, nu minns jag att det var en kille här på Kolo som drog igång detta och kontaktade media efter att han fått kraftiga bieffekter av Craze. Antar det är honom man nämner i inlägget längre upp.

Nu agerar jag lite advokat åt en annan användare som du hoppade på men i alla fall... han skrev inte att "craze är ofarligt", han skrev att craze i varje fall inte är värre än alkohol vilket jag håller med om. Så.

OnT.
alla biverkningar som svtnissen beskriver i sin s.k. scoop får man också av det hemska amfetaminliknande ämnet koffein beroende på dos. Allt är dosrelaterat, allt.

LilMack
2013-04-09, 08:28
Kan någon förklara för mig Varför man överhuvudtaget fortsätter att ta preparat som man känner sig får paranoia och andra påverkningar?

z_bumbi
2013-04-09, 08:30
han skrev inte att "craze är ofarligt", han skrev att craze i varje fall inte är värre än alkohol vilket jag håller med om.

Hur vet du det?

Beemel
2013-04-09, 08:30
Har media någonsin strävat efter riktighet?

Inte i tillräckligt stor utsträckning.
Men här har jag en relativt unik chans att ställa frågorna i ett publikt forum till en av representanterna för denna yrkesgrupp.
Jag har väldigt lågt förtroende (baserat på den genomsnittliga kvaliten i svenska nyhetsmedier) för svenska journalister, tyvärr så är medelmjölkssvenssons källkritik näst intill obefintlig och där igenom kommer så kallade journalister undan med att skriva vad skit som helst utan att ifrågasättas. Jag tycker det är sorgligt och tar därför varje chans att särskåda artikelinnehåll och ställa frågor till personerna bakom.

Gober
2013-04-09, 08:31
Nu agerar jag lite advokat åt en annan användare som du hoppade på men i alla fall... han skrev inte att "craze är ofarligt", han skrev att craze i varje fall inte är värre än alkohol vilket jag håller med om. Så.

Förvisso en tolkningsfråga, det beror väl på hur mycket alkohol vi talar om och vi vet fortfarande inte hur farligt/ofarligt Craze är vid rek dos. Men visst alkohol är givetvis farligt vid missbruk.

AronP
2013-04-09, 08:31
Kan någon förklara för mig Varför man överhuvudtaget fortsätter att ta preparat som man känner sig får paranoia och andra påverkningar?
För att man gillar fördelarna. Samma fråga kan ställas om alkohol.

Beemel
2013-04-09, 08:33
Kan någon förklara för mig Varför man överhuvudtaget fortsätter att ta preparat som man känner sig får paranoia och andra påverkningar?

Ja du,
Varför fortsätter folk att supa när de vet att man blir bakfull?
Varför kör man bil när man vet att miljön förstörs av det?

Troligen är det så enkelt att användarna tycker att fördelarna uppväger nackdelarna.

EDIT: Aron hann visst före mig.. =)

r2d2r2d2
2013-04-09, 08:33
Hur vet du det?

Jag vet att alkohol är farlig och att man kan dö av det. Det samma torde gälla inte enbart craze utan även random PWO-blandning på marknaden beroende på dos oh individuella toleransgränser.

r2d2r2d2
2013-04-09, 08:35
Förvisso en tolkningsfråga, det beror väl på hur mycket alkohol vi talar om och vi vet fortfarande inte hur farligt/ofarligt Craze är vid rek dos. Men visst alkohol är givetvis farligt vid missbruk.

Inte bara vid missbruk, all alkoholbruk är mer eller mindre skadligt, det är ett gift för fan.
Med det sagt så avslutar jag min del i diskussionen här.

LilMack
2013-04-09, 08:35
För att man gillar fördelarna. Samma fråga kan ställas om alkohol.

Ja, det är nog så. Men man borde vara mer fundersam när det kommer till kosttillskott. Hur många kollar grundligt upp produkten och alla dess ingredienser?

Hur ser det ut i USA med liknande produkter? Har deras motsvarighet till SKL järnkoll på ämnet?

Fishtank
2013-04-09, 08:36
Men var inte det här något vi alla redan visste om craze?
För det är väl egentligen jack3d med annan etikett av vad jag kan utläsa här.

Jag kommer aldrig förstå varför folk lägger pengar på gråzonspwo då det ändå är ett specifikt preparat man är ute efter, är väl bara att köpa det preparatet istället.


Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

Beemel
2013-04-09, 08:41
Men var inte det här något vi alla redan visste om craze?
För det är väl egentligen jack3d med annan etikett av vad jag kan utläsa här.

Jag kommer aldrig förstå varför folk lägger pengar på gråzonspwo då det ändå är ett specifikt preparat man är ute efter, är väl bara att köpa det preparatet istället.


Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

I just detta fall så stod ju inte preparatet utskrivet på innehållsförteckningen, med andra ord så blir det (utan kännedom om att det överhuvudtaget ingår) ganska svårt för genomsnittsanvändaren att få tag i preparatet.

SVTSamir
2013-04-09, 08:41
Idén om att granska Craze kommer efter flera forumstrådar på svenska och amerikanska sidor. Kolozzeum var bara en av flera forum.

Notera att en idé till granskning betyder inte att det blir nyheter. Allt hängde på SKL:s utredning av innehållet. Hade den visat blankt, hade det inte blivit någon nyhet.

Min ambition har varit att berätta att SKL:s analys visar att Craze innehåller en amfetminliknande substans som inte framkommer i innehållsförteckningen. Ren konsumentupplysning. Något jag tycker är viktigt då Craze är såpass populär. Enligt analysen får alla ni som tar Craze substanser som inte finns innehållsförteckningen. Jag utgår från att ni hade velat veta om detta.

Fakta kvarstår:Analysen visar att Craze innehåller dopningsklassad substans som inte framkommer av innehållsförteckningen.

Crylee
2013-04-09, 08:42
och hur kommer det sig att GymGross. hade rea på just detta kosttillskott så sent som 1-2veckor sedan, har ni nämnt något om detta för Janne Josefsson? :)

Tänkte samma tanke, väldigt läglig utförsäljning... Och sen visar man enkelt att man tar ansvar och erbjuder alla kunder som köpt den pengarna tillbaka, för man vet att majoriteten kommer ju såklart vilja behålla burkarna

Fishtank
2013-04-09, 08:46
I just detta fall så stod ju inte preparatet utskrivet på innehållsförteckningen, med andra ord så blir det (utan kännedom om att det överhuvudtaget ingår) ganska svårt för genomsnittsanvändaren att få tag i preparatet.

Men det var väl exakt samma med Jack3d?

someuser
2013-04-09, 08:48
Ja det hade ju varit hemskt om rubriken på denna konsumentupplysning varit mer sanningsenlig än skvallerpress-inspirerad.
"SKL undersökning visar: INGET OLAGLIGT I CRAZE",
däremot saknas en ingrediens i innehållsförteckningen..

Finns det planer att arbeta vidare med mer konsumentupplysning, och eftersträva liknande rubriker? Finns det nånstans man kan maila tips isf? finns massor med tillskott, eller var detta bara ett engångsreportage för lokalnyheterna?

Löpsko
2013-04-09, 08:52
Ja det hade ju varit hemskt om rubriken på denna konsumentupplysning varit mer sanningsenlig än skvallerpress-inspirerad.
"SKL undersökning visar: INGET OLAGLIGT I CRAZE",
däremot saknas en ingrediens i innehållsförteckningen..

Finns det planer att arbeta vidare med mer konsumentupplysning, och eftersträva liknande rubriker? Finns det nånstans man kan maila tips isf? finns massor med tillskott, eller var detta bara ett engångsreportage för lokalnyheterna?


Spelar du dum?

Det ÄR en doping klassad substans.

"Vanligt kosttillskott innehåller dopningsmedel"

someuser
2013-04-09, 08:57
Spelar du dum?

Det ÄR en doping klassad substans.

"Vanligt kosttillskott innehåller dopningsmedel"

Nejdå.
Den rubriken utnyttjar den faktorn att de flesta inte kan skilja på "klassat dopingmedel" och "olagligt enligt dopinglagen", således drar de flesta slutsatsen att Craze är olagligt, vilket inte stämmer.
Det var det jag menade/syftade på, kanske var otydlig.
Tycker det är viktigt att man inte bara läser en rubrik, utan faktiskt tänker på hur den kommer tolkas, innan man sätter en sådan.

tlk
2013-04-09, 08:59
Nejdå.
Den rubriken utnyttjar den faktorn att de flesta inte kan skilja på "klassat dopingmedel" och "olagligt enligt dopinglagen", således drar de flesta slutsatsen att Craze är olagligt, vilket inte stämmer.
Det var det jag menade/syftade på, kanske var otydlig.

+1

Och det är ju S6a så enbart otillåtet under tävling.

SVTSamir
2013-04-09, 08:59
Ja det hade ju varit hemskt om rubriken på denna konsumentupplysning varit mer sanningsenlig än skvallerpress-inspirerad.
"SKL undersökning visar: INGET OLAGLIGT I CRAZE",
däremot saknas en ingrediens i innehållsförteckningen..

Finns det planer att arbeta vidare med mer konsumentupplysning, och eftersträva liknande rubriker? Finns det nånstans man kan maila tips isf? finns massor med tillskott, eller var detta bara ett engångsreportage för lokalnyheterna?

SVAR: Jag tror du har missat grejen. Grejen är att en dopningsklassad amfetaminliknande substans inte finns i innehållsförteckningen i ett av de populäraste kosttillskotten. Punkt.
Nämn gärna fakta i inslaget som är direkt felaktigt.

Om gränsen för journalistik alltid gick i vad som var olagligt eller inte skulle vi missa mycket. Det finns en mängd gråzoner som påverkar människor utan att det är olagligt. Telefonförsäljare som på tveksamma sätt lurar konsumenter på pengar, folk som hamnar i kläm hos Försäkringskassan. Allt är lagligt. Ska vi inte berätta om det menar du?

Maila samir.bezzazi@svt.se om du har tips. Vi jobbar hela tiden med granskningar.

tlk
2013-04-09, 09:00
Spelar du dum?

Det ÄR en doping klassad substans.

"Vanligt kosttillskott innehåller dopningsmedel"

Koffein var S6-klassat en period. Troligt att det blir det igen. Väntar glatt på rubrikerna i media.

Beemel
2013-04-09, 09:03
Fakta kvarstår:Analysen visar att Craze innehåller dopningsklassad substans som inte framkommer av innehållsförteckningen.

Denna del av nyheten är också den som bland annat jag tycker är intressant.
Den delen tackar jag dig och dina medarbetare för (även om jag inte är användare, så är det klart intressant att veta vad kosttillskottsföretagen försöker lura i oss)

Passar även på att tacka för att du tar dig tid att svara på mina och andras frågor på detta sätt. Det gör att åtminstonde jag får lite förnyat hopp gällande Sveriges journalister.
Det finns mycket kvar att göra för att få bort sensationshysteri och kommersiellt gångbara rubriker till fördel för sann nyhetsförmedling.

Löpsko
2013-04-09, 09:04
Nejdå.
Den rubriken utnyttjar den faktorn att de flesta inte kan skilja på "klassat dopingmedel" och "olagligt enligt dopinglagen", således drar de flesta slutsatsen att Craze är olagligt, vilket inte stämmer.
Det var det jag menade/syftade på, kanske var otydlig.
Tycker det är viktigt att man inte bara läser en rubrik, utan faktiskt tänker på hur den kommer tolkas, innan man sätter en sådan.


.................................................. .............


Den är dopingklassad för att det är lättare att lägga en substans på wada listan än att skriva in den i svensk lag. Det kommer ju med all sannolikhet komma ett förbjud mot den även i Sverige men den processen tar tid.

Vill du ta något som är dopingklassat bara för att de inte är olagligt?

madballz
2013-04-09, 09:12
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/vastnytt/det-kandes-som-om-musklerna-ville-ut-ur-huden

Om den inte hade länkats än, killen testade positivt på amfetamin, jag är fan förvånad, vet inte ens om jag vågar tro på det :)

tlk
2013-04-09, 09:13
.................................................. .............


Den är dopingklassad för att det är lättare att lägga en substans på wada listan än att skriva in den i svensk lag. Det kommer ju med all sannolikhet komma ett förbjud mot den även i Sverige men den processen tar tid.

Vill du ta något som är dopingklassat bara för att de inte är olagligt?

Skönt att du kan skilja på de olika dopingklasserna som WADA har. Inte ens WADA skulle påstå att det här ämnet är otillåtet.

Beemel
2013-04-09, 09:13
.................................................. .............
Vill du ta något som är dopingklassat bara för att de inte är olagligt?

Misstänker att det finns väldigt många som skulle svara ja på den frågan. Det är väl det som är hela grejen med alla dessa kosttillskott, att ge en upplevd förbättring av träningsresultatet utan att vara olagligt.

clavain
2013-04-09, 09:15
.................................................. .............


Den är dopingklassad för att det är lättare att lägga en substans på wada listan än att skriva in den i svensk lag. Det kommer ju med all sannolikhet komma ett förbjud mot den även i Sverige men den processen tar tid.

Vill du ta något som är dopingklassat bara för att de inte är olagligt?

Lite perspektiv tack. Det är viss skillnad på dopingklassat vid tävling och olagligt enligt dopinglagstiftningen.

Personligen har jag till exempel inga problem med att ta ett par glas dopingklassat vin till maten nån gång då och då. Samma samma, fast annorlunda...

tlk
2013-04-09, 09:17
Lite perspektiv tack. Det är viss skillnad på dopingklassat vid tävling och olagligt enligt dopinglagstiftningen.

Personligen har jag till exempel inga problem med att ta ett par glas dopingklassat vin till maten nån gång då och då. Samma samma, fast annorlunda...

OMG! OTILLÅTET DOPINGMEDEL SÄLJS HOS SYSTEMBOLAGET! cofffee bäst vi tipsar SVT.

SVTSamir
2013-04-09, 09:23
Denna del av nyheten är också den som bland annat jag tycker är intressant.
Den delen tackar jag dig och dina medarbetare för (även om jag inte är användare, så är det klart intressant att veta vad kosttillskottsföretagen försöker lura i oss)

Passar även på att tacka för att du tar dig tid att svara på mina och andras frågor på detta sätt. Det gör att åtminstonde jag får lite förnyat hopp gällande Sveriges journalister.
Det finns mycket kvar att göra för att få bort sensationshysteri och kommersiellt gångbara rubriker till fördel för sann nyhetsförmedling.

SVAR: Det är därför jag är här. Vid granskningar kommer alltid funderingar som oftast kan redas ut av reportern direkt. Och om dessa funderingar inte reds ut leder det snabbt till spekulationer och teorier som inte har någon faktamässig förankring.

Svarar jag inte här på ett tag så betyder det att jag jobbar. Har en del att göra inför kvällen och morgondagen.

OddWorld
2013-04-09, 09:26
Tror nog mer på att det är som DS säger att de har fått tag på en kopia av craze, och i den kan det nog finnas vad som helst.. inte trevligt med kopior. de som pysslar med sånt är ju garanterat väldigt svåra att komma åt, och säljer ju mer om det tom är bättre effekt än i originalet.

Löpsko
2013-04-09, 09:33
Misstänker att det finns väldigt många som skulle svara ja på den frågan. Det är väl det som är hela grejen med alla dessa kosttillskott, att ge en upplevd förbättring av träningsresultatet utan att vara olagligt.

Lite perspektiv tack. Det är viss skillnad på dopingklassat vid tävling och olagligt enligt dopinglagstiftningen.

Personligen har jag till exempel inga problem med att ta ett par glas dopingklassat vin till maten nån gång då och då. Samma samma, fast annorlunda...



Helt skevt att folk tror att de är okej att ta ett dopingklassat tillskott bara för att man inte ska tävla...

En tävlande lyftare tar craze under träning men inte under tävling för att det inte är tillåtet, är detta OK enligt er?

tlk
2013-04-09, 09:39
Helt skevt att folk tror att de är okej att ta ett dopingklassat tillskott bara för att man inte ska tävla...

En tävlande lyftare tar craze under träning men inte under tävling för att det inte är tillåtet, är detta OK enligt er?

Det är OK enligt WADA och RF, det är okej enligt tävlingsarrangörer, det är OK enligt svensk lag.

Det är definitivt OK med mig.

tlk
2013-04-09, 09:42
Helt skevt att folk tror att de är okej att ta ett dopingklassat tillskott bara för att man inte ska tävla...

En tävlande lyftare tar craze under träning men inte under tävling för att det inte är tillåtet, är detta OK enligt er?

Vad tycker du själv om att folk använder t.ex. den dopingklassade alkoholen på fritiden och sen tävlar rent? Eller dito för koffein när det var dopingklassat?

clavain
2013-04-09, 09:46
Helt skevt att folk tror att de är okej att ta ett dopingklassat tillskott bara för att man inte ska tävla...

En tävlande lyftare tar craze under träning men inte under tävling för att det inte är tillåtet, är detta OK enligt er?

Själv nöjer jag mig med ett par koppar kaffe eller kanske en redbull före träning, det är stimulantia nog för mig. Om någon annan känner att de behöver något starkare, inom lagens råmärken, är inte jag den som dömer.

Det som är förkastligt i sammanhanget är att det aktuella ämnet saknades i innehållsförteckningen. Om analysen är tillförlitlig det vill säga.

mij82
2013-04-09, 09:49
Idén om att granska Craze kommer efter flera forumstrådar på svenska och amerikanska sidor. Kolozzeum var bara en av flera forum.

Notera att en idé till granskning betyder inte att det blir nyheter. Allt hängde på SKL:s utredning av innehållet. Hade den visat blankt, hade det inte blivit någon nyhet.

Min ambition har varit att berätta att SKL:s analys visar att Craze innehåller en amfetminliknande substans som inte framkommer i innehållsförteckningen. Ren konsumentupplysning. Något jag tycker är viktigt då Craze är såpass populär. Enligt analysen får alla ni som tar Craze substanser som inte finns innehållsförteckningen. Jag utgår från att ni hade velat veta om detta.

Fakta kvarstår:Analysen visar att Craze innehåller dopningsklassad substans som inte framkommer av innehållsförteckningen.

Tycker du/ni gör ett bra jobb, självklart ska det fram i ljuset att det fuskas med innehållsförteckningar. Jag är jävligt tacksam om kostillskottsbranschen granskas hårt, om man får önska så skulle ni kunna granska alternativ"medicin"branschen nästa gång, där känns det som att det finns en jävla massa skit att dra fram i ljuset.

KalleTeodor
2013-04-09, 09:54
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/vastnytt/det-kandes-som-om-musklerna-ville-ut-ur-huden

"Det var obehagligt. Det kändes som om musklerna ville ut ur huden. Det stack i kroppen och det gick inte att sitta still. "

craze innehåller inte ens beta alanine, man får inga stickningar av craze. vad babblar han om?

someuser
2013-04-09, 09:57
SVAR: Jag tror du har missat grejen. Grejen är att en dopningsklassad amfetaminliknande substans inte finns i innehållsförteckningen i ett av de populäraste kosttillskotten. Punkt.
Nämn gärna fakta i inslaget som är direkt felaktigt.

Om gränsen för journalistik alltid gick i vad som var olagligt eller inte skulle vi missa mycket. Det finns en mängd gråzoner som påverkar människor utan att det är olagligt. Telefonförsäljare som på tveksamma sätt lurar konsumenter på pengar, folk som hamnar i kläm hos Försäkringskassan. Allt är lagligt. Ska vi inte berätta om det menar du?

Maila samir.bezzazi@svt.se om du har tips. Vi jobbar hela tiden med granskningar.

Jag förstår grejen, och ifrågasatte heller inte gränserna för journalistik, utan är helt enkelt förbryllad över vissa detaljer.
Att docenter och liknande akademiska personer vågar göra uttalanden utan att en akademisk studie på effekter gjorts, att utformningen av hela scoopet enbart kommer leda till ökad användning av craze bland de som inte borde använda det. Jag säger inte att jag är någon expert, men jag menar på att denna konsumentupplysning kanske kunnat presenteras på ett annat sätt. Är man inte tillräckligt tydlig vid sånna här gråzoner kan det enkelt misstolkas som att användning av craze skulle vara nån form av lagbrott.

OddWorld
2013-04-09, 10:07
Vem vet vad alla kopior där ute innehållit? alla vi som har brukat "riktig craze" vet att det inte är några sådana upplevelser med den. Sedan vad som sker vid bruk av kopior, eller enorm överdosering av ett original är ju inte DS fel.
Står det 1-2 skopor på burken så tar du inte 3-6 skopor osv, vissa är toleranta, andra inte. så att överdosera det hela för att försöka få någon form av effekt är ju bara idioti.


http://www.svt.se/nyheter/regionalt/vastnytt/det-kandes-som-om-musklerna-ville-ut-ur-huden

"Det var obehagligt. Det kändes som om musklerna ville ut ur huden. Det stack i kroppen och det gick inte att sitta still. "

craze innehåller inte ens beta alanine, man får inga stickningar av craze. vad babblar han om?

EiseltUK
2013-04-09, 10:08
Helt skevt att folk tror att de är okej att ta ett dopingklassat tillskott bara för att man inte ska tävla...

En tävlande lyftare tar craze under träning men inte under tävling för att det inte är tillåtet, är detta OK enligt er?


1-fenyl-2-butylamin är narkotikaklassat i Sverige (SFS 2012:974).

Löpsko
2013-04-09, 10:16
Det är OK enligt WADA och RF, det är okej enligt tävlingsarrangörer, det är OK enligt svensk lag.

Det är definitivt OK med mig.

1-fenyl-2-butylamin är narkotikaklassat i Sverige (SFS 2012:974).


"N-etyl-1-fenyl-2-butylamin, var tidigare helt okänd för SKL. Ämnet visar sig vara ett så kallat derivat från drogen metamfetamin, och är så likt metamfetamin att det är dopningsklassat enligt World Anti-Doping Agency, WADA."



tlk, go gome ur drunk.

Langster
2013-04-09, 10:42
http://patrickarnoldblog.com/craziness-over-craze/

Craze är förbjudet i Australien nu.

Patrick Arnold är rätt kunnig inom dessa ämnen. Det var han som införde DMAA och pro-hormoner på marknaden.
Vad jag förstår har han redan testat produkten själv och varit medveten om vad som finns i den en tid, men inte gått ut med det eftersom han då kan riskera påföljder eftersom han själv är involverad i branchen etc.
P.A. verkar också antyda att fejkburkarna kommer från Driven Sports själva, vilket skulle kunna vara sannolikt om man tänker efter.

Craze är spikat med substansen, utan tvekan, och då handlar det om de riktiga burkarna. Fejkburkarna hade ju INGEN effekt snarare än "bättre".
Om det är medvetet eller inte av Driven Sports vet man inte än och vi får antagligen aldrig veta det. När liknande saker hänt förr klagar företagen på att råvarorna kommer från Kina och att de tydligen kontaminerats där. Lite lustigt då att det oftast handlar om helt nya substanser som är svåra att upptäcka.

Det är ju möjligt att dendrobium extraktet innehåller ämnet naturligt, men det verkar osannolikt då inga andra produkter med till synes identisk innehållsförteckning har samma effekt som Craze.

Jag tycker nyhetsinslaget i SVT var bra. Om än lite typiskt för den här typen av reportage, mer skräckpropaganda än objektivitet. Man borde fokusera mer på företaget bakom produkten än att låta en enskild individ med en starkt avvikande reaktion på produkten berätta om hur hemskt han har haft det.

Danieel
2013-04-09, 10:42
För övrigt har Craze redan analyserats i den rättsliga förundersökningen kring en stämningsanmälan mot produkten där den anklagas för att innehålla amfetamin. Analysen visade att Craze ej innehåller amfetamin och stämningsansökningen avfärdades. Detta skedde i USA för bara ett par månader sedan.

Bifogar texten från deras hemsida.

Driven Sports is very pleased to announce that the lawsuit started in 2012 by Newport Trial Group, claiming that the Driven Sports pre-workout product Craze® is unlawfully adulterated with amphetamine, has been dismissed. This is a huge win for Driven Sports and the thousands of loyal Craze® users!



Driven Sports has said repeatedly since this baseless suit was started, that Craze® does not, has not, and never will contain amphetamines, nor any other banned or controlled substance. The lawsuit dismissal is a great vindication for the Craze® product and the Driven Sports brand that has fought tirelessly to clear it’s name following this baseless accusation by California’s Newport Trial Group and plaintiff Aaron Karmann. The process has been dragged out for almost an entire year, based on their false belief that Craze® contains amphetamines.

Driven Sports has dozens of 3rd party independent lab reports documenting every single batch of Craze® ever manufactured. All reports clearly show that there are no amphetamines, nor any other banned or controlled substances in Craze®. Driven Sports demanded to see the lab report that the Newport Trial Group used as the basis for their lawsuit. The eventual lab report submitted by Newport in fact confirmed that Craze® did not contain amphetamines, nor any other banned or controlled substances. This supports Driven Sports’ position that the lawsuit was always without merit.

Craze® is a product backed by 4 double blind placebo controlled human safety and efficacy studies, with a fifth study in process. Driven Sports is eager to publish the results of these studies in the very near future. Additionally, the Craze® formula was reviewed by our on-staff board-certified endocrinologist prior to release, and also by an independent toxicologist who reviewed all of the available literature on the ingredients for the product.

Craze® was nominated for two awards at the 2012 Bodybuilding.com Supplement Awards, walking away with the award for Best New Supplement.

Driven Sports is a leading sports nutrition manufacturer famous for releasing some of the most popular supplements available. For more information check out www.drivensports.com, or follow them on Facebook and Twitter.

someuser
2013-04-09, 10:42
Helt skevt att folk tror att de är okej att ta ett dopingklassat tillskott bara för att man inte ska tävla...

En tävlande lyftare tar craze under träning men inte under tävling för att det inte är tillåtet, är detta OK enligt er?

Självklart är det inte okej, då personen har för avsikt att tävla.
Om någon sitter hemma i tvsoffan och dricker craze eller inte, det bryr jag mig faktiskt inte om.

EiseltUK
2013-04-09, 11:05
http://patrickarnoldblog.com/craziness-over-craze/

Craze är förbjudet i Australien nu.

Patrick Arnold är rätt kunnig inom dessa ämnen. Det var han som införde DMAA och pro-hormoner på marknaden.
Vad jag förstår har han redan testat produkten själv och varit medveten om vad som finns i den en tid, men inte gått ut med det eftersom han då kan riskera påföljder eftersom han själv är involverad i branchen etc.
P.A. verkar också antyda att fejkburkarna kommer från Driven Sports själva, vilket skulle kunna vara sannolikt om man tänker efter.

Craze är spikat med substansen, utan tvekan, och då handlar det om de riktiga burkarna. Fejkburkarna hade ju INGEN effekt snarare än "bättre".
Om det är medvetet eller inte av Driven Sports vet man inte än och vi får antagligen aldrig veta det. När liknande saker hänt förr klagar företagen på att råvarorna kommer från Kina och att de tydligen kontaminerats där. Lite lustigt då att det oftast handlar om helt nya substanser som är svåra att upptäcka.

Det är ju möjligt att dendrobium extraktet innehåller ämnet naturligt, men det verkar osannolikt då inga andra produkter med till synes identisk innehållsförteckning har samma effekt som Craze.

Jag tycker nyhetsinslaget i SVT var bra. Om än lite typiskt för den här typen av reportage, mer skräckpropaganda än objektivitet. Man borde fokusera mer på företaget bakom produkten än att låta en enskild individ med en starkt avvikande reaktion på produkten berätta om hur hemskt han har haft det.

Här är en länk som PA delade i morse/natt:

http://link.springer.com/article/10.1007%2Fs11419-012-0158-1

Gober
2013-04-09, 11:07
Edit, efter att ha läst P.As inlägg så blev det hela lite mer spännande.

Klein
2013-04-09, 11:09
http://patrickarnoldblog.com/craziness-over-craze/

Craze är förbjudet i Australien nu.

Patrick Arnold är rätt kunnig inom dessa ämnen. Det var han som införde DMAA och pro-hormoner på marknaden.
Vad jag förstår har han redan testat produkten själv och varit medveten om vad som finns i den en tid, men inte gått ut med det eftersom han då kan riskera påföljder eftersom han själv är involverad i branchen etc.
P.A. verkar också antyda att fejkburkarna kommer från Driven Sports själva, vilket skulle kunna vara sannolikt om man tänker efter.

Craze är spikat med substansen, utan tvekan, och då handlar det om de riktiga burkarna. Fejkburkarna hade ju INGEN effekt snarare än "bättre".
Om det är medvetet eller inte av Driven Sports vet man inte än och vi får antagligen aldrig veta det. När liknande saker hänt förr klagar företagen på att råvarorna kommer från Kina och att de tydligen kontaminerats där. Lite lustigt då att det oftast handlar om helt nya substanser som är svåra att upptäcka.

Det är ju möjligt att dendrobium extraktet innehåller ämnet naturligt, men det verkar osannolikt då inga andra produkter med till synes identisk innehållsförteckning har samma effekt som Craze.

Jag tycker nyhetsinslaget i SVT var bra. Om än lite typiskt för den här typen av reportage, mer skräckpropaganda än objektivitet. Man borde fokusera mer på företaget bakom produkten än att låta en enskild individ med en starkt avvikande reaktion på produkten berätta om hur hemskt han har haft det.

Allt beror på mätmetoden. Arnold skriver ju själv att det finns en ingrediens listad på etiketten som bara skiljer sig från metamfetaminanalogen med avseende på etylgruppens placering. Jag gissar på cross reactive species.

Att inga andra produkter med fenyletylamin skulle ha någon effekt är också osanning. Det finns ju folk som tar rent fenyletylamin för att få en kick.

Gober
2013-04-09, 11:11
Är det detta ämne P.A menar att man spetsat med och som man nu hittat i testet?

http://link.springer.com/article/10.1007%2Fs11419-012-0158-1

Snorre Snabel
2013-04-09, 11:13
SVAR: Det är därför jag är här. Vid granskningar kommer alltid funderingar som oftast kan redas ut av reportern direkt. Och om dessa funderingar inte reds ut leder det snabbt till spekulationer och teorier som inte har någon faktamässig förankring.

Svarar jag inte här på ett tag så betyder det att jag jobbar. Har en del att göra inför kvällen och morgondagen.


Nej du är här för att du är så otroligt självbelåten över ditt "scoop" att du inte ens kunde vänta tills reportaget hade sänts innan du skapade både ett svt konto i ditt namn och en egen tråd om din skapelse, där du skulle få dra på dig messiasdräkten och svara på allas små frågor.

Reportaget är väl inte mer sensationslystet/vinklat än vanligt, med huvudsakligen lösryckta och intetsägande citat. Mer ovanligt är väl bara svt reporterns behov av att slå på sin egen trumma.

Ronn
2013-04-09, 11:14
En annan aspekt som är väldigt tråkig i såna här sammanhang är att produkter som proteinpulver och kreatin exempelvis också likställs med dödsdroger i allmänhetens ögon i brist av bättre vetande.

Jaså går du på kasein? Jävla knarkare.

Sheogorath
2013-04-09, 11:16
Marcus' vitnessmål verkar oärligt, påspätt och/eller efterkonstruerat. Alla som läst mina erfarenheter av Craze vet att jag menar att den innehåller en väldigt stark stimulant snarlik amfetamin så inget snack om den biten, men Marcus talar om:

* Stickningar (Craze innehåller varken B-alanin eller B3).
* Muskler som vill ut ur kroppen (Craze innehåller inget som borde kunna ge pump).
* Att han fått saker berättar för sig som han inte minns, d.v.s. minnesluckor (kom igen... av centralstimulantia?).

Intressant är det här med den okända substansen. Det verkar vara ett dokumenterat narkotiskt preparat men med en etylgrupp påkopplad, d.v.s. en klassisk manöver för att kringgå lagstiftning. Kan ju vara så att den finns i dendrobium-extraktet och då är det tveksamt om de gjort något fel. Jag menar, det är ju knappast specificerat att kakao innehåller fenetylamin när man köper kakao. Det hade varit intressant att veta mängden av den aktuella substansen. Är det ett spårämne, som fenetylamin i kakao? I så fall är det helt ointressant. Är det så mycket att det måste vara spetsat? I så fall ska Driven Sports hängas.

Gober
2013-04-09, 11:26
Marcus' vitnessmål verkar oärligt, påspätt och/eller efterkonstruerat. Alla som läst mina erfarenheter av Craze vet att jag menar att den innehåller en väldigt stark stimulant snarlik amfetamin så inget snack om den biten, men Marcus talar om:

* Stickningar (Craze innehåller varken B-alanin eller B3).
* Muskler som vill ut ur kroppen (Craze innehåller inget som borde kunna ge pump).
* Att han fått saker berättar för sig som han inte minns, d.v.s. minnesluckor (kom igen... av centralstimulantia?).

Intressant är det här med den okända substansen. Det verkar vara ett dokumenterat narkotiskt preparat men med en etylgrupp påkopplad, d.v.s. en klassisk manöver för att kringgå lagstiftning. Kan ju vara så att den finns i dendrobium-extraktet och då är det tveksamt om de gjort något fel. Jag menar, det är ju knappast specificerat att kakao innehåller fenetylamin när man köper kakao. Det hade varit intressant att veta mängden av den aktuella substansen. Är det ett spårämne, som fenetylamin i kakao? I så fall är det helt ointressant. Är det så mycket att det måste vara spetsat? I så fall ska Driven Sports hängas.

Reagerade också på intervjun med den "fd användaren" minnesluckor osv? Det låter märkligt minst sagt.

Jag tycker dock att just det P.A snackar om verkar intressant och väntar med spänning på om man kommer fram till något mer.

someuser
2013-04-09, 11:32
SVAR: Jag tror du har missat grejen. Grejen är att en dopningsklassad amfetaminliknande substans inte finns i innehållsförteckningen i ett av de populäraste kosttillskotten. Punkt.
Nämn gärna fakta i inslaget som är direkt felaktigt.

Om gränsen för journalistik alltid gick i vad som var olagligt eller inte skulle vi missa mycket. Det finns en mängd gråzoner som påverkar människor utan att det är olagligt. Telefonförsäljare som på tveksamma sätt lurar konsumenter på pengar, folk som hamnar i kläm hos Försäkringskassan. Allt är lagligt. Ska vi inte berätta om det menar du?

Maila samir.bezzazi@svt.se om du har tips. Vi jobbar hela tiden med granskningar.

"Hans mamma, som jobbar inom vården, trodde precis som ambulanspersonalen att han var påverkad av amfetamin.

– På sjukhuset fick jag göra urinprov och blodprov och det visade att det var positivt på amfetamin!"

Craze visar alltså positivt för amfetamin på ett blodprov, har jag uppfattat er information rätt då?

SVTSamir
2013-04-09, 11:36
Reagerade också på intervjun med den "fd användaren" minnesluckor osv? Det låter märkligt minst sagt.

Jag tycker dock att just det P.A snackar om verkar intressant och väntar med spänning på om man kommer fram till något mer.

Minnesluckorna kommer av alla lugnande medel Marcus fick av sjukvården för att komma ner i varv.

Gober
2013-04-09, 11:39
Minnesluckorna kommer av alla lugnande medel Marcus fick av sjukvården för att komma ner i varv.

Okej, ja det framgick inte i reportaget. Jag undrar som ovan om ett blodprov faktiskt visade på amfetamin?


PS, tycker att en del är onödigt otrevliga mot SVTanvändaren, finns ingen anledning till det.

AronP
2013-04-09, 11:41
Reagerade också på intervjun med den "fd användaren" minnesluckor osv? Det låter märkligt minst sagt.

Jag tycker dock att just det P.A snackar om verkar intressant och väntar med spänning på om man kommer fram till något mer.

Minnesluckorna kan dock komma ifrån den paniken som infunnit sig. Jag upplevde något åt det hållet med jacked superior men betydligt lättare.

SVTSamir
2013-04-09, 11:42
Nej du är här för att du är så otroligt självbelåten över ditt "scoop" att du inte ens kunde vänta tills reportaget hade sänts innan du skapade både ett svt konto i ditt namn och en egen tråd om din skapelse, där du skulle få dra på dig messiasdräkten och svara på allas små frågor.

Reportaget är väl inte mer sensationslystet/vinklat än vanligt, med huvudsakligen lösryckta och intetsägande citat. Mer ovanligt är väl bara svt reporterns behov av att slå på sin egen trumma.

SVAR: Att jag skriver på en tråd på Kolozzeum, som några få medlemmar läser, påverkar inte mitt inslag överhuvudtaget. Världen är faktiskt större än så. Det är inte Kolozzeum som avgör om detta är ett "scoop" eller inte. Vad det nu än betyder.

Min tanke är att vara lättare tillgänglig den målgrupp som kan ha intresse av detta, och kan ha funderingar. Denna gången blev det motionärer då detta handlar om kosttillskott.

Kritiken mot media brukar annars baseras på att journalister är otillgängliga och inte svarar när man mailar.

Ronn
2013-04-09, 11:55
SVAR: Att jag skriver på en tråd på Kolozzeum, som några få medlemmar läser, påverkar inte mitt inslag överhuvudtaget. Världen är faktiskt större än så. Det är inte Kolozzeum som avgör om detta är ett "scoop" eller inte. Vad det nu än betyder.

Min tanke är att vara lättare tillgänglig den målgrupp som kan ha intresse av detta, och kan ha funderingar. Denna gången blev det motionärer då detta handlar om kosttillskott.

Kritiken mot media brukar annars baseras på att journalister är otillgängliga och inte svarar när man mailar.

Är väl i och för sig ett rätt bra initiativ både för frågor och för eventuell kritik.

Risken är ju att du lite oförtjänt får ta stryk för den ofta rätt så svartmålande rapportering om träning och kosttillskott som man brukar se i populärmedia.

Maxlyft
2013-04-09, 11:55
Jag har använt en halv burk craze för 8månader sedan, men jag slutade då jag började oroa mig för ämnen i det.

Nu när man har slagit fast att det finns metaamfetamin av någon sort så är min ångest total. Har googlat runt nu i några timmar och ser inte ljust ut.

Hur stora skador får man av metaamfetamin? Även om jag inte har märkt något ovanligt (men vad är ovanligt??) så nojar jag som fan...
Någon som tänker som jag?

Latissimus Dorsi
2013-04-09, 11:56
Löjligt vinklat Samir, hur kan du vara nöjd med det här? Jag hade skämts om jag var du. Kan du bara inte försöka ge en objektiv bild av situationen istället för att framställa alla kosttillskott som dötsdroger och visa bilder på en muskulös människa som curlar? Det är sånna som du som gör samhället förvirrat och får alla som styrketränar till brukare av massa farliga ämnen. Nej skäms på dig.

coopie
2013-04-09, 11:58
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/vastnytt/det-kandes-som-om-musklerna-ville-ut-ur-huden

Om den inte hade länkats än, killen testade positivt på amfetamin, jag är fan förvånad, vet inte ens om jag vågar tro på det :)

Ser ingenstans att det framgår att han testades positivt för amfetamin, eller att någon annan som intagit Craze någonsin gjort det. Har själv testat mig mot amfetamin samt metamf. efter jag intagit craze och det visade ingenting, vilket det inte heller borde.

1-fenyl-2-butylamin är, som tidigare sagt - narkotikaklassat enligt narkotikastrafflagen. Enligt SVT:s artikel innehåller Craze; N-etyl-1-fenyl-2-butylamin. Antar att de menar N-etyhl-1-fenyl-2-butylamin. Vilket är ett derivat från metamfetamin. Därför kommer det ej heller ge utslag i DAGENS urin- eller blodprov (detta med förbehåll att de SVT skriver är sant). Har själv inte läst någon utredning från SKL.

Sen ger jag mig inte in i diskussionen kring individers användning av preparatet. Intressant att nyhetsvärlden bringat lite ljus på produkten - ur många hänseenden.

Petter Samuelsson
Team Body Science
http://petter.teambodyscience.se

Langster
2013-04-09, 12:00
En annan aspekt som är väldigt tråkig i såna här sammanhang är att produkter som proteinpulver och kreatin exempelvis också likställs med dödsdroger i allmänhetens ögon i brist av bättre vetande.

Jaså går du på kasein? Jävla knarkare.

Ja det är synd, men det är inte SVTSamirs eller Svenska statens fel. Det är Driven Sports fel.

Dock kunde reportaget vara vinklat lite annorlunda som sagt. Men jag antar att det finns ett "sätt" att göra sådana här reportage så att det fångar uppmärksamheten. Säljande så att säga... trist om public service fungerar på det sättet.

Latissimus Dorsi
2013-04-09, 12:04
Så en kille tog 6 skopor craze och grinar om panik?
En kille köpte en tröja från H&M och ströp sig själv med den? TRÖJOR ÄR LIVSFARLIGA ring svtsamir och grina till honom så att han kan göra ett värdelöst inslag på TV. Allt är potentiellt farligt, att han är efterbliven och överdoserar får han skylla sig själv för, att han sen överdriver och hittar på effekter gör det hela inte bättre.

Latissimus Dorsi
2013-04-09, 12:04
Jag har använt en halv burk craze för 8månader sedan, men jag slutade då jag började oroa mig för ämnen i det.

Nu när man har slagit fast att det finns metaamfetamin av någon sort så är min ångest total. Har googlat runt nu i några timmar och ser inte ljust ut.

Hur stora skador får man av metaamfetamin? Även om jag inte har märkt något ovanligt (men vad är ovanligt??) så nojar jag som fan...
Någon som tänker som jag?

Skärp dig, ingenting har hänt.

Maxlyft
2013-04-09, 12:06
Skärp dig, ingenting har hänt.

Förutom att jag har intagit metaamfetamin cirka 10 gånger???

Jag trollar inte här, utan jag har verklig ångest.

Langster
2013-04-09, 12:07
Allt beror på mätmetoden. Arnold skriver ju själv att det finns en ingrediens listad på etiketten som bara skiljer sig från metamfetaminanalogen med avseende på etylgruppens placering. Jag gissar på cross reactive species.

Att inga andra produkter med fenyletylamin skulle ha någon effekt är också osanning. Det finns ju folk som tar rent fenyletylamin för att få en kick.

Men kom igen. Fenyletylamin är inte alls lika starkt, speciellt inte rent. Och framför allt håller sig effekten inte i närheten lika länge.
Det är det jag menar. Andra produkter med dendrobium och fenyletylamin har helt enkelt inte samma effekt, även fast det är just det tillverkarna vill - eftersom de vill sälja lika bra som Craze.

SVTSamir
2013-04-09, 12:08
Löjligt vinklat Samir, hur kan du vara nöjd med det här? Jag hade skämts om jag var du. Kan du bara inte försöka ge en objektiv bild av situationen istället för att framställa alla kosttillskott som dötsdroger och visa bilder på en muskulös människa som curlar? Det är sånna som du som gör samhället förvirrat och får alla som styrketränar till brukare av massa farliga ämnen. Nej skäms på dig.

Tråkigt att höra. Men var i inslaget säger jag att alla kosttillskott är en dödsdrog?

SKL hittade en amfetminliknande substans som är dopningsklassad och som inte framkommer av Craze innehållsförteckning. Alltså får användare i sig substanser utan att veta vad.
Men du reagerar på en klippbild av en som curlar.

Då har jag misslyckats med att få igenom själva nyheten.

Latissimus Dorsi
2013-04-09, 12:09
Förutom att jag har intagit metaamfetamin cirka 10 gånger???

Jag trollar inte här, utan jag har verklig ångest.


Förstår att du inte trollar, men några dödsfarliga bieffekter kommer du inte få.
Inte som att substansen inuti tänker, amen nu har SVTsamir gjort ett inslag som säger att jag är farlig dags att fullfölja min plan och döda Maxlyft.

Langster
2013-04-09, 12:10
Förutom att jag har intagit metaamfetamin cirka 10 gånger???

Jag trollar inte här, utan jag har verklig ångest.

Ingenting har hänt.
Droger är väldigt sällan DÖTTSFARLIGA. Det är inte bra att vara beroende av dem och ta dem på daglig basis. Men det handlar då om effekter på lång sikt. Av amfetamin kan man få problem med högt blodtryck eller hjärtproblem om man tar det mycket och länge.

Det är inget som har gått sönder i dig och läcker ut dödsgaser som du plötsligt kommer att dö av i morgon.

Ronn
2013-04-09, 12:10
Förstår att du inte trollar, men några dödsfarliga bieffekter kommer du inte få.
Inte som att substansen inuti tänker, amen nu har SVTsamir gjort ett inslag som säger att jag är farlig dags att fullfölja min plan och döda Maxlyft.

Nu får du allt lugna ner dig lite, har du tagit Craze eller? :D

Latissimus Dorsi
2013-04-09, 12:11
Tråkigt att höra. Men var i inslaget säger jag att alla kosttillskott är en dödsdrog?

SKL hittade en amfetminliknande substans som är dopningsklassad och som inte framkommer av Craze innehållsförteckning. Alltså får användare i sig substanser utan att veta vad.
Men du reagerar på en klippbild av en som curlar.

Då har jag misslyckats med att få igenom själva nyheten.
Bra. Hade vi stannat där, hade jag varit nöjd som fan och hyllat dig. Men sättet ni framförde den nyheten var bedrövlig och kommer nu bidra till mer skepsism mot kosttillskott och även styrketränande av oinsatta.

Maxlyft
2013-04-09, 12:12
Ingenting har hänt.
Droger är väldigt sällan DÖTTSFARLIGA. Det är inte bra att vara beroende av dem och ta dem på daglig basis. Men det handlar då om effekter på lång sikt. Av amfetamin kan man få problem med högt blodtryck eller hjärtproblem om man tar det mycket och länge.

Det är inget som har gått sönder i dig och läcker ut dödsgaser som du plötsligt kommer att dö av i morgon.

Annars är jag totalt drog fri förutom koffein.. Känns ju inte så bra att jag har fått i mig starkaste drogen som finns när jag försöker vara drogfri.

Sen lär väl alla företag som sålt nu kunna bli stämda och avkrävda skadestånd.
'
edit: jag var en av de allra första som började inse att craze innehöll något... så därför slutade jag med det. har även tagit jack3d long time ago, men mdaa är ju inte i närheten av metaamfetamin.
Efter craze så fick jag lite konstig mörkerseende, något som försvann efter ett tag men ändå... Panikångesten är i all fall total här. Hur kan ni vara så lugna?
Metamfetamin är tjack är dirty shit.

dubbeledit: sluta tracka svtsamir... ett företag har putat tjack i en produkt och ni hakar upp er på hru det presenteras i media.

Latissimus Dorsi
2013-04-09, 12:12
Nu får du allt lugna ner dig lite, har du tagit Craze eller? :D

Jag tar ju kosttillskott dagligen, ser du inte hur förbannad jag är? Helt klart en potentiell hustrumisshandlare och massmördare :D

Gober
2013-04-09, 12:14
Latissimus Dorsi, lugna nu ner dig, detta är ett av många tillfällen när du bör gå ut och ta en nypa luft innan du återigen sätter dig vid datorn.

Beemel
2013-04-09, 12:14
Jag har använt en halv burk craze för 8månader sedan, men jag slutade då jag började oroa mig för ämnen i det.

Nu när man har slagit fast att det finns metaamfetamin av någon sort så är min ångest total. Har googlat runt nu i några timmar och ser inte ljust ut.

Hur stora skador får man av metaamfetamin? Även om jag inte har märkt något ovanligt (men vad är ovanligt??) så nojar jag som fan...
Någon som tänker som jag?

Vad är det som inte ser ljust ut? De skadeverkningar som beskrivs på de flesta ställen framträder vid långvarigt missbruk, och är troligen även resultatet av rätt mycket större doser (ingen aning om vilken dos det är i Craze, men hade det varit riktigt starkt hade nog fler reagerat rätt rejält på det.)
Så även om det nu skulle handlat om rent meth så lär du ju inte utvecklat några allvarligare skador då du utsatt dig för det under så kort tid.
Särskilt inte om du inte ens har märkt något och det var åtta månader sedan du använde det.
Sluta noja.

Ronn
2013-04-09, 12:15
Annars är jag totalt drog fri förutom koffein.. Känns ju inte så bra att jag har fått i mig starkaste drogen som finns när jag försöker vara drogfri.

Sen lär väl alla företag som sålt nu kunna bli stämda och avkrävda skadestånd.

Träna utan PWO, det funkar alldeles utmärkt.

Gober
2013-04-09, 12:15
Annars är jag totalt drog fri förutom koffein.. Känns ju inte så bra att jag har fått i mig starkaste drogen som finns när jag försöker vara drogfri.

Sen lär väl alla företag som sålt nu kunna bli stämda och avkrävda skadestånd.

Vad pratar du om? Du verkar tro att du rökt crack dagligen i flera år. Du har inte dragit på dig några allvarliga skador och du har inte fått i dig den starkaste drogen som finns.

Beemel
2013-04-09, 12:17
Annars är jag totalt drog fri förutom koffein.. Känns ju inte så bra att jag har fått i mig starkaste drogen som finns när jag försöker vara drogfri.

Sen lär väl alla företag som sålt nu kunna bli stämda och avkrävda skadestånd.

Nu får du ta och sansa dig en smula...

Kischen
2013-04-09, 12:18
Vad säger man på forum från andra sidan pölen?

Så bara lägga till "typ meth" till sin lista då.

Beemel
2013-04-09, 12:18
Träna utan PWO, det funkar alldeles utmärkt.

Kaffe, en titt i spegeln och en sjujäkla envishet har länge varit mitt eget PWO recept. =)

Maxlyft
2013-04-09, 12:20
Vad säger man på forum från andra sidan pölen?

Så bara lägga till "typ meth" till sin lista då.

Jag startade en tråd på bodybuilding där jag skrev atT SKL har hittat substansen och jag lade fram det väldigt sansat.... och de kastade min tråd.. fan vad jag hatar bodyubildning.com bara massa jävla fanboys.

miaz
2013-04-09, 12:23
http://s9.postimg.org/hj2ejb6j3/craze.png

role
2013-04-09, 12:29
Om det nu skulle vara metamfetamin eller någon avlägsen släkting till det vill jag ha pengarna tillbaka för utebliven effekt. Jag reagerar bra på Craze dvs känner mig mycket piggare och pallar köra länge, men att det skulle vara affe är ju bara trams.

Mouline
2013-04-09, 12:31
Skeptisim kring intervjun är ju självklar, bra inlägg av BS killen.

z_bumbi
2013-04-09, 12:32
Ser ingenstans att det framgår att han testades positivt för amfetamin, eller att någon annan som intagit Craze någonsin gjort det. Har själv testat mig mot amfetamin samt metamf. efter jag intagit craze och det visade ingenting, vilket det inte heller borde.

1-fenyl-2-butylamin är, som tidigare sagt - narkotikaklassat enligt narkotikastrafflagen. Enligt SVT:s artikel innehåller Craze; N-etyl-1-fenyl-2-butylamin. Antar att de menar N-etyhl-1-fenyl-2-butylamin. Vilket är ett derivat från metamfetamin. Därför kommer det ej heller ge utslag i DAGENS urin- eller blodprov (detta med förbehåll att de SVT skriver är sant). Har själv inte läst någon utredning från SKL.

Sen ger jag mig inte in i diskussionen kring individers användning av preparatet. Intressant att nyhetsvärlden bringat lite ljus på produkten - ur många hänseenden.

Petter Samuelsson
Team Body Science
http://petter.teambodyscience.se

Jag blev först ganska förvirrad över vad etyhl är för något men nu antar jag att du inte vet att det heter etyl på svenska och dels stavade fel på den engelska beteckningen som är ethyl?

Maxlyft
2013-04-09, 12:33
Om det nu skulle vara metamfetamin eller någon avlägsen släkting till det vill jag ha pengarna tillbaka för utebliven effekt. Jag reagerar bra på Craze dvs känner mig mycket piggare och pallar köra länge, men att det skulle vara affe är ju bara trams.

Trams fast att du har resultaten från SKL liggande framför näsan? Trollr du

Latissimus Dorsi
2013-04-09, 12:36
http://s9.postimg.org/hj2ejb6j3/craze.png
Jag är skeptisk till PWOs har använt det själv några gånger, rätt chill om man känner sig lite mesig eller vill ha ett riktigt bra pass. Men absolut ingenting jag kan tänka mig använda frekvent. Att det sker kontroller är galant, och att man försöker kolla vad man igentligen får i sig är även de extremt bra. Men när man väljer att vinkla sån här fakta som de nu fått in på det här viset, då bränner jag alla proppar. SVTs jobb är att informera folket om nyheter, inte sprida massa skrämselpropaganda och strö på de redan existerande fördomarna och felaktiga fakta som finns.

Gober
2013-04-09, 12:40
Jag är skeptisk till PWOs har använt det själv några gånger, rätt chill om man känner sig lite mesig eller vill ha ett riktigt bra pass. Men absolut ingenting jag kan tänka mig använda frekvent. Att det sker kontroller är galant, och att man försöker kolla vad man igentligen får i sig är även de extremt bra. Men när man väljer att vinkla sån här fakta som de nu fått in på det här viset, då bränner jag alla proppar. SVTs jobb är att informera folket om nyheter, inte sprida massa skrämselpropaganda och strö på de redan existerande fördomarna och felaktiga fakta som finns.

Vad i reportaget är felaktigt?

miaz
2013-04-09, 12:41
vanligtvis brukar jag bli galen då jag ser nyhetsrapporter om "knark och dess förmåga att döda folk in i döden".
men såg det där om craze och lyfte inte på ens ögonbrynet, men det är förmodligen
för att jag inte tar pwo's och tycker heller inte någon annan borde göra det.
men vill man ta det, så visst, jag tycker man bör få ta det.
men jag hade lagt min tid och pengar på nå vettiga droger till helgen istället.

och nu kommer man ju tillbaks till det där ruttna och uttjatade argumentet,
"jag kan ha kul utan knark", som efterblivna 18åringar och kristna fanatiker kör med hela tiden.
men när det kommer till just gymmande, så tycker jag det är något som bör bejakas.

SVTSamir
2013-04-09, 12:43
Jag är skeptisk till PWOs har använt det själv några gånger, rätt chill om man känner sig lite mesig eller vill ha ett riktigt bra pass. Men absolut ingenting jag kan tänka mig använda frekvent. Att det sker kontroller är galant, och att man försöker kolla vad man igentligen får i sig är även de extremt bra. Men när man väljer att vinkla sån här fakta som de nu fått in på det här viset, då bränner jag alla proppar. SVTs jobb är att informera folket om nyheter, inte sprida massa skrämselpropaganda och strö på de redan existerande fördomarna och felaktiga fakta som finns.

Kan du nämna ett faktafel i inslaget?

Latissimus Dorsi
2013-04-09, 12:47
Inget i reportaget, men den vinklingen bidrar till att folk fortsatt tror alla kosttillskott är farliga. Även benämningen är fel då PWOs inte riktigt matchar in i facket "kosttillskott" då de facto inte är tillskott till kosten som tex vitaminer vassleprotein eller något annat. Utan PWOs är prestationshöjande. Redan där kunde man förhindra missförstånd, för nu ser folk som tex min mamma reportaget och tänker kosttillskott? Sånna tar ju min son!

SVTSamir
2013-04-09, 12:49
Inget i reportaget, men den vinklingen bidrar till att folk fortsatt tror alla kosttillskott är farliga. Även benämningen är fel då PWOs inte riktigt matchar in i facket "kosttillskott" då de facto inte är tillskott till kosten som tex vitaminer vassleprotein eller något annat. Utan PWOs är prestationshöjande. Redan där kunde man förhindra missförstånd, för nu ser folk som tex min mamma reportaget och tänker kosttillskott? Sånna tar ju min son!

Vad i vinklingen är fel tycker du?

role
2013-04-09, 12:49
SVTSamir ni kan väl granska varför gg reade ut hela lagret inför påsk. Så som det ser ut nu så har dom själv beslutat att "värna" om sina kunder. Sanningen är nog att allting var slut helt enkelt.

Better bodies
2013-04-09, 12:55
Jag har 3 1/2 burk hemma. Bra preparat knappast olagligt.

Langster
2013-04-09, 12:55
Vad i vinklingen är fel tycker du?

Jag tycker inte det var något fel på reportaget. Bra jobbat.

Det jag kan tycka är fel, för mig personligen, är att det framstår som skräckpropaganda mot kosttillskott generellt (svårt att undvika förstås) och mot gymtränande individer. De som inte är insatta ser bicepscurlande och bodybuilders och detta kommer förstås att spä på deras misstro mot den gruppen (kanske inte helt obefogat iofs, men jag tycker kanske inte att SVT ska spä på de fördomarna).

Langster
2013-04-09, 12:57
Jag har 3 1/2 burk hemma. Bra preparat knappast olagligt.

Eh, så om du tycker att det är bra så är det inte olagligt?
Jag tycker efedrin är bra, kan inte GG ta in det då eftersom jag tycker det är bra?

Ronn
2013-04-09, 12:58
Gör ett positivt inslag om proteinpulver, recensera olika tillverkare och smaker, visa hur man gör fluff om informera tittarna om att det är totalt ofarligt. :D

Degpekka
2013-04-09, 12:59
Jag har 3 1/2 burk hemma. Bra preparat knappast olagligt.

Haha, bra där!

Latissimus Dorsi
2013-04-09, 13:01
Jag tycker inte det var något fel på reportaget. Bra jobbat.

Det jag kan tycka är fel, för mig personligen, är att det framstår som skräckpropaganda mot kosttillskott generellt (svårt att undvika förstås) och mot gymtränande individer. De som inte är insatta ser bicepscurlande och bodybuilders och detta kommer förstås att spä på deras misstro mot den gruppen (kanske inte helt obefogat iofs, men jag tycker kanske inte att SVT ska spä på de fördomarna).

+1

Langster summerar det bra.

Gober
2013-04-09, 13:01
SVT behöver väl inte spä på några fördomar om gymmare, det gör medlemmar på Kolo bra själv, i denna tråd tex.

Beemel
2013-04-09, 13:02
Jag har 3 1/2 burk hemma. Bra preparat knappast olagligt.

Och vinnare i tävlingen dålig argumentationsteknik är
*trumvirvel*
*konstpaus*
BETTER BODIES!!!

Ado2000
2013-04-09, 13:03
Jag har använt en halv burk craze för 8månader sedan, men jag slutade då jag började oroa mig för ämnen i det.

Nu när man har slagit fast att det finns metaamfetamin av någon sort så är min ångest total. Har googlat runt nu i några timmar och ser inte ljust ut.

Hur stora skador får man av metaamfetamin? Även om jag inte har märkt något ovanligt (men vad är ovanligt??) så nojar jag som fan...
Någon som tänker som jag?

*facepalm*

Latissimus Dorsi
2013-04-09, 13:03
SVT behöver väl inte spä på några fördomar om gymmare, det gör medlemmar på Kolo bra själv, i denna tråd tex.

Nja det gör mer jag på egen hand.

Maxlyft
2013-04-09, 13:13
*facepalm*

På vilket sätt är det faktum att craze innehåller de bevisade substanserna värt en smiley som tar sig för ansiktet?


Har förövrigt mejlat driven och frågat efter en förklaring.. men inget svar har kommit. SJälv är jag insatt i juridik och jag ser flera möjligheter i det faktumet att ett företag har sålt tjack.

FÖr er som tar er för pannan bara för att skiten inte har gett utslag på amfetamintester kan jag berätta att det finns en hel marknad som inriktar sig på att ändra i strukturen på kända droger för att få dem att bli lagliga-och därmed gå att sälja för en kort tid. Men biverkningarna är exakt de samma i stort sett. Craze är jsut detta.

SVTSamir
2013-04-09, 13:14
Kosttillskott som Craze är väldigt inriktade på gymvärlden, och därför är det relevant att ha bilder från folk som gymmar. Och folk som gymmar tenderar att ha mer muskler än andra.

Den enda i inslaget som har tagit Craze ser inte ut som en bodybuilder. Så det här med att folk bara kopplar muskulösa gymmare till kosttillskott köper jag inte.

Gasph
2013-04-09, 13:14
Nä men seriöst..

Har använt 2 burkar och dom jag känner som har använt craze har inte fått symtomen som skrivs. Blir kul o se vart det här slutar.

Sheogorath
2013-04-09, 13:16
På vilket sätt är det faktum att craze innehåller de bevisade substanserna värt en smiley som tar sig för ansiktet?


Har förövrigt mejlat driven och frågat efter en förklaring.. men inget svar har kommit. SJälv är jag insatt i juridik och jag ser flera möjligheter i det faktumet att ett företag har sålt tjack.

Om det inte är (2S)-N-metyl-1-fenylpropan-2-amin i burken är det inte metamfetamin. Det kan vara likt metamfetamin både strukturellt och farmakologiskt, det kan ge utslag för metamfetamin i tester men faktum kvarstår att om det inte ÄR metamfetamin i burken så ÄR det inte metamfetamin i burken. Punkt. Om det är en ny substans (en påkopplad etylgrupp) är det inte säkert att den är olaglig. Det här är ett typiskt knep för att marknadsföra potenta kemikalier.

Omass
2013-04-09, 13:17
Det jag är intresserad över är om SKL testat en knockoff kopia eller en craze direkt från Driven?

coopie
2013-04-09, 13:18
Jag blev först ganska förvirrad över vad etyhl är för något men nu antar jag att du inte vet att det heter etyl på svenska och dels stavade fel på den engelska beteckningen som är ethyl?

Tack. Jag ser nu att jag stavade fel på ethyl.
Jag vet att det heter etyl på svenska men förstod inte att det var en översättning. Kändes som någon engelsk nomenklatur och att det helt enkelt missat H. Då borde iofs butylamin haft ett e på slutet, efter närmare eftertanke.

Var långt ifrån min poäng med inlägget men intressant att det väckte din uppmärksamhet.

AronP
2013-04-09, 13:19
På vilket sätt är det faktum att craze innehåller de bevisade substanserna värt en smiley som tar sig för ansiktet?


Har förövrigt mejlat driven och frågat efter en förklaring.. men inget svar har kommit. SJälv är jag insatt i juridik och jag ser flera möjligheter i det faktumet att ett företag har sålt tjack.

FÖr er som tar er för pannan bara för att skiten inte har gett utslag på amfetamintester kan jag berätta att det finns en hel marknad som inriktar sig på att ändra i strukturen på kända droger för att få dem att bli lagliga-och därmed gå att sälja för en kort tid. Men biverkningarna är exakt de samma i stort sett. Craze är jsut detta.

Har det undgått dig att craze var suspekt redan från början eller varför har du tagit det om du är orolig?

Gasph
2013-04-09, 13:20
På vilket sätt är det faktum att craze innehåller de bevisade substanserna värt en smiley som tar sig för ansiktet?


Har förövrigt mejlat driven och frågat efter en förklaring.. men inget svar har kommit. SJälv är jag insatt i juridik och jag ser flera möjligheter i det faktumet att ett företag har sålt tjack.

FÖr er som tar er för pannan bara för att skiten inte har gett utslag på amfetamintester kan jag berätta att det finns en hel marknad som inriktar sig på att ändra i strukturen på kända droger för att få dem att bli lagliga-och därmed gå att sälja för en kort tid. Men biverkningarna är exakt de samma i stort sett. Craze är jsut detta.

Nu får du väl tagga ner lite, nyss hade du dödsångest och nästa steg är att stämma tillverkaren?

Beemel
2013-04-09, 13:21
Jag tycker inte det var något fel på reportaget. Bra jobbat.

Det jag kan tycka är fel, för mig personligen, är att det framstår som skräckpropaganda mot kosttillskott generellt (svårt att undvika förstås) och mot gymtränande individer. De som inte är insatta ser bicepscurlande och bodybuilders och detta kommer förstås att spä på deras misstro mot den gruppen (kanske inte helt obefogat iofs, men jag tycker kanske inte att SVT ska spä på de fördomarna).

Påminner mig om när jag var liten och det fanns föräldrar som förbjöd sina barn att spela någon som helst form av rollspel, eftersom Sivert Öholm (eller vem fan det nu var) hade gjort ett repotage om rollspelare som mördade varandra.
I deras ögon var det ingen som helst skillnad på liverollspel utövade av folk med tveksam mental förmåga och drakar och demoner. Det var ingen skillnad på djävulsdyrkarkulter och TV-spel innehållande drakar till Nintendo.

Samma fenomen råkade jag själv utför i skolan, jag jobbade en gång i tiden extra som DJ, lyssnade på relativt monoton elektronisk musik och hade en tendens att springa omkring i kläder med ganska starka färger.
Jag blev mer än en gång anklagad för att vara knarkare. Det var en lärare som faktiskt bokstavligen sa till mig (kommer ihåg det ordagrant än i dag 15-16 år senare...) "Jag vet nog vad sådanna som du håller på med, jag har minsann hört vad de säger på TV".

Precis just denna mentalitet är tyvärr rådande i vårt avlånga land (och säkert i andra länder också) och därför är artiklar så som den vi pratar om i denna tråd riktigt dåliga, de behöver inte innehålla direkta faktafel för att direkt eller indirekt orsaka tolkningar hos läsaren och generalliseringar som gör att en viss typ av människor blir utpekade som ditt eller datt.

Så oavsett om grund faktumet är att en viss produkt innehåller ämnen som inte dokumenterats i innehållsförteckningen, och som kanske till och med är olaglig. så kvarstår även faktumet att repotaget i sin helhet tyvärr kommer orsaka fördommar och felaktiga slutsatser, självklart kan inte journalisten i sig beskyllas för att folk inte tänker igenom saker och ting ordentligt, men de kan själva välja hur de vill presentera sin nyhet.

Nesox
2013-04-09, 13:21
Det jag är intresserad över är om SKL testat en knockoff kopia eller en craze direkt från Driven?

http://www.craze.nu/nyheter/fake-version-av-craze-pa-marknaden/

Hade varit kul att veta, jag beställde 3 burkar fort som attans i går.
Jävla skit att dem ska klanka ner på en bra produkt, Jag har förbrukat 2 burkar innan, har funkat bra för mig.

Maxlyft
2013-04-09, 13:23
Har det undgått dig att craze var suspekt redan från början eller varför har du tagit det om du är orolig?

Jag tog craze för att testa om de ingredienserna på burken var effektiva. Ingenstans står det att jag ska behöva få i mig tjack, vilket är extremt allvarligt och som driven sports systematiskt har nekat till.

Gober
2013-04-09, 13:23
http://www.craze.nu/nyheter/fake-version-av-craze-pa-marknaden/

Hade varit kul att veta, jag beställde 3 burkar fort som attans i går.
Jävla skit att dem ska klanka ner på en bra produkt, Jag har förbrukat 2 burkar innan, har funkat bra för mig.

Jungle Warfare var också bra, synd att de klankade ner på den...Eller jaha just det den innehöll lite gott och blandat.

Bara för att en produkt är bra för dig betyder det väl inte att det är "synd att man klankar ner" =granskar.

Latissimus Dorsi
2013-04-09, 13:25
Påminner mig om när jag var liten och det fanns föräldrar som förbjöd sina barn att spela någon som helst form av rollspel, eftersom Sivert Öholm (eller vem fan det nu var) hade gjort ett repotage om rollspelare som mördade varandra.
I deras ögon var det ingen som helst skillnad på liverollspel utövade av folk med tveksam mental förmåga och drakar och demoner. Det var ingen skillnad på djävulsdyrkarkulter och TV-spel innehållande drakar till Nintendo.

Samma fenomen råkade jag själv utför i skolan, jag jobbade en gång i tiden extra som DJ, lyssnade på relativt monoton elektronisk musik och hade en tendens att springa omkring i kläder med ganska starka färger.
Jag blev mer än en gång anklagad för att vara knarkare. Det var en lärare som faktiskt bokstavligen sa till mig (kommer ihåg det ordagrant än i dag 15-16 år senare...) "Jag vet nog vad sådanna som du håller på med, jag har minsann hört vad de säger på TV".

Precis just denna mentalitet är tyvärr rådande i vårt avlånga land (och säkert i andra länder också) och därför är artiklar så som den vi pratar om i denna tråd riktigt dåliga, de behöver inte innehålla direkta faktafel för att direkt eller indirekt orsaka tolkningar hos läsaren och generalliseringar som gör att en viss typ av människor blir utpekade som ditt eller datt.

Så oavsett om grund faktumet är att en viss produkt innehåller ämnen som inte dokumenterats i innehållsförteckningen, och som kanske till och med är olaglig. så kvarstår även faktumet att repotaget i sin helhet tyvärr kommer orsaka fördommar och felaktiga slutsatser, självklart kan inte journalisten i sig beskyllas för att folk inte tänker igenom saker och ting ordentligt, men de kan själva välja hur de vill presentera sin nyhet.

Klockrent :)

Maxlyft
2013-04-09, 13:26
Nu får du väl tagga ner lite, nyss hade du dödsångest och nästa steg är att stämma tillverkaren?

Jag har fortfarande panikångest över att jag har fått i mig tjack cirka 10gånger. Och just detta är anledningen till stämning.

Latissimus Dorsi
2013-04-09, 13:27
Du har inte fått i dig tjack, sluta trolla.

Must
2013-04-09, 13:27
Nä men seriöst..

Har använt 2 burkar och dom jag känner som har använt craze har inte fått symtomen som skrivs. Blir kul o se vart det här slutar.

Är inne på min fjärde burk. Tar det fem dagar i veckan och enligt föreskrifterna. Bra energi på gymet efter en lång arbetsdag.

Inga problem att ta uppehåll på några månader. Har bara positiva effekter av det förutom om man tar det för sent på kvällen.

AronP
2013-04-09, 13:28
Jag tog craze för att testa om de ingredienserna på burken var effektiva. Ingenstans står det att jag ska behöva få i mig tjack, vilket är extremt allvarligt och som driven sports systematiskt har nekat till.

Det var den stora snackisen överallt på alla forum då iaf. Man pratade om att det var ett derivat redan då men kunde inte visa något. Det är inte tjack i burken.





Jungle Warfare var också bra, synd att de klankade ner på den...Eller jaha just det den innehöll lite gott och blandat.

Bara för att en produkt är bra för dig betyder det väl inte att det är "synd att man klankar ner" =granskar.
Kanske tom är bra :)

azrael109
2013-04-09, 13:35
Jag är mest fundersam över hur detta prov kan visa positivt på Amfetamin när det finns ett helt berg som har varit negativa? Och hur killen kan uppleva helt galna effekter som aldrig rapporterats om förut?

Testade själv "skiten" när den var relativt ny, fick rätt medioker effekt och tyckte mest den smakade apa. Det som gör en riktigt förbannad är dock att det innehåller odeklarerade ämnen.

Gober
2013-04-09, 13:36
Jag är mest fundersam över hur detta prov kan visa positivt på Amfetamin när det finns ett helt berg som har varit negativa? Och hur killen kan uppleva helt galna effekter som aldrig rapporterats om förut?

Testade själv "skiten" när den var relativt ny, fick rätt medioker effekt och tyckte mest den smakade apa. Det som gör en riktigt förbannad är dock att det innehåller odeklarerade ämnen.

Den har visat positivt på urinstickor men inte blodprov vad jag vet? Säger man det i reportaget?

Maxlyft
2013-04-09, 13:37
Så om jag rör ihop socker,mjöl och kreatin och tillsätter en substans som jag kallar för cyanidhypoklaramus men inte sätter ut på innehållsförteckningen så är allt coooolt och ni kommer vara lugna? Fast att substansen jag tillsatte var en förändrad vätecyanid med samma effekter?

Better bodies
2013-04-09, 13:37
Jag har INTE kännt de symptomer som det snackats om. Känner mig piggare under passet det e det enda.

someuser
2013-04-09, 13:38
Den har visat positivt på urinstickor men inte blodprov vad jag vet? Säger man det i reportaget?

"Visade på amfetamin i kroppen
Hans mamma, som jobbar inom vården, trodde precis som ambulanspersonalen att han var påverkad av amfetamin.

– På sjukhuset fick jag göra urinprov och blodprov och det visade att det var positivt på amfetamin!"

Beemel
2013-04-09, 13:39
Jag har fortfarande panikångest över att jag har fått i mig tjack cirka 10gånger. Och just detta är anledningen till stämning.

Någon har sett för mycket på Amerikansk TV.
I USA stämmer folk varandra för att kaffet är för varmt när det serveras. I Sverige har vi lyckligtvis ett lite mer sansat rättsväsende.

Gober
2013-04-09, 13:41
"Visade på amfetamin i kroppen
Hans mamma, som jobbar inom vården, trodde precis som ambulanspersonalen att han var påverkad av amfetamin.

– På sjukhuset fick jag göra urinprov och blodprov och det visade att det var positivt på amfetamin!"

Ok, det låter ju konstigt om det faktiskt stämmer att det är just ett blodprov det handlar om. Nu är inte jag så insatt i om man kan göra mer eller mindre noggranna tester med just blodprovet.

Ett blodprov är väl trots allt det som friar eller fäller.

Beemel
2013-04-09, 13:42
Jag har INTE kännt de symptomer som det snackats om. Känner mig piggare under passet det e det enda.

Nä men då så. Då måste det ju vara fullt lagligt.

Maxlyft
2013-04-09, 13:42
Någon har sett för mycket på Amerikansk TV.
I USA stämmer folk varandra för att kaffet är för varmt när det serveras. I Sverige har vi lyckligtvis ett lite mer sansat rättsväsende.

I Sverige har vi stränga regler när det gäller produktansvar. Att lägga in narkotikaklassade ämnen i ett kosstillskott är sjukt mycket mer allvarligt än för varmt kaffe.

Beemel
2013-04-09, 13:43
"Visade på amfetamin i kroppen
Hans mamma, som jobbar inom vården, trodde precis som ambulanspersonalen att han var påverkad av amfetamin.

– På sjukhuset fick jag göra urinprov och blodprov och det visade att det var positivt på amfetamin!"

Mr. SVT, Vad säger du om detta? Kan du bekräfta att ett blodprov visat postivt för Amfetamin?

Maxlyft
2013-04-09, 13:44
Sergej Swfc Odström
Hi! is there any official response to the withdrawal of Craze in Sweden? I am furious after watching a useless news story that helped all the major sites/shops to withdraw craze... :S
Gilla · · för 3 timmar sedan i området Trandared, Västra Götaland

Renzo A. Di Negro gillar detta.
Michael Fox http://www.svt.se/nyheter/regionalt/vastnytt/vanligt-kosttilskott-innehaller-dopningsmedel
för 49 minuter sedan · Gilla
Sergej Swfc Odström yeah thats the one... the reporter told me in an email that DS is responding to the information tonight in the news
för 48 minuter sedan · Gilla
Jake Burley Don't suppose there is a translated version by any chance?
för 17 minuter sedan · Gilla
Sergej Swfc Odström Not that i know of. The reporter said that ds Will coment tonight tho. I could give you an short summary then if youd like

coopie
2013-04-09, 13:45
Jag är mest fundersam över hur detta prov kan visa positivt på Amfetamin när det finns ett helt berg som har varit negativa? Och hur killen kan uppleva helt galna effekter som aldrig rapporterats om förut?

Testade själv "skiten" när den var relativt ny, fick rätt medioker effekt och tyckte mest den smakade apa. Det som gör en riktigt förbannad är dock att det innehåller odeklarerade ämnen.

Vart visar det positivt på amfetamin?

z_bumbi
2013-04-09, 13:47
TVar långt ifrån min poäng med inlägget men intressant att det väckte din uppmärksamhet.

Jag tyckte det var hur kul som helst att du när du gick in och skulle mästra inte fick till något så enkelt som korrekt namn på substansen. :)

Men när du ändå är i tråden.

Vilken process avgör säkerhetsaspekten på det som ni säljer? Jag har frågat era representanter här på forumet tidigare men inte fått något svar.

Beemel
2013-04-09, 13:48
I Sverige har vi stränga regler när det gäller produktansvar. Att lägga in narkotikaklassade ämnen i ett kosstillskott är sjukt mycket mer allvarligt än för varmt kaffe.

Vem ska du stämma som omfattas av svensk lag? Distributören?

Men kör igång, lämna som privatperson in en stämningsansökan mot företaget. Låt oss gärna få veta hur det går.

Jag önskar dig helt seriöst lycka till.

coopie
2013-04-09, 14:06
Jag tyckte det var hur kul som helst att du när du gick in och skulle mästra inte fick till något så enkelt som korrekt namn på substansen. :)

Men när du ändå är i tråden.

.

Avsikten var inte att mästra utan att förtydliga att polisens urin- och blodprov inte ger utslag på detta derivat.

Http://petter.teambodyscience.se

Ado2000
2013-04-09, 14:06
På vilket sätt är det faktum att craze innehåller de bevisade substanserna värt en smiley som tar sig för ansiktet?


Har förövrigt mejlat driven och frågat efter en förklaring.. men inget svar har kommit. SJälv är jag insatt i juridik och jag ser flera möjligheter i det faktumet att ett företag har sålt tjack.

FÖr er som tar er för pannan bara för att skiten inte har gett utslag på amfetamintester kan jag berätta att det finns en hel marknad som inriktar sig på att ändra i strukturen på kända droger för att få dem att bli lagliga-och därmed gå att sälja för en kort tid. Men biverkningarna är exakt de samma i stort sett. Craze är jsut detta.


På inget sätt alls utan tycker bara du är grymt löjlig som reagerar som du gör. Som Gober påpekade innan med din reaktion så skulle man kunna tro att du rökt crack i 2 år konstant å precis kommit på att det inte är bra för en.

Maxlyft
2013-04-09, 14:11
På inget sätt alls utan tycker bara du är grymt löjlig som reagerar som du gör. Som Gober påpekade innan med din reaktion så skulle man kunna tro att du rökt crack i 2 år konstant å precis kommit på att det inte är bra för en.

ANledningen att jag känner stark oro 8/10 är att jag har fått i mig tjack (eller tjackliknande ämnen) för mig som normalt bara intar koffein så är det skrämmande. Tar man AAS dagligen så kanske man inte bryr sig men jag bryr mig.
En sökning på nätet och du får förklarat för dig att tjack är en relativt tung drog.

Sen kan väl jag tycka att man måste vara relativt körd i huvudet om man inte får ångest av det faktumet att man har fått i sig metamfetamin. Antingen injicerar ni varje dag eller så är ni bara dumdristiga.

Ado2000
2013-04-09, 14:20
ANledningen att jag känner stark oro 8/10 är att jag har fått i mig tjack (eller tjackliknande ämnen) för mig som normalt bara intar koffein så är det skrämmande. Tar man AAS dagligen så kanske man inte bryr sig men jag bryr mig.
En sökning på nätet och du får förklarat för dig att tjack är en relativt tung drog.

Sen kan väl jag tycka att man måste vara relativt körd i huvudet om man inte får ångest av det faktumet att man har fått i sig metamfetamin. Antingen injicerar ni varje dag eller så är ni bara dumdristiga.

Oke så vad det kommer till är att vi bara har olika synsätt på suspekta substanser. I efterhand kan jag tycka det är löjligt av mig att tycka att du var det från början med tanke på att alla har vi olika åsikter om saker å ting å att min åsikt skulle nödvändigtvis vara rätt.

Men om du nu läst på om amfetamin och är rädd över att det kanske skulle vara något som du tagit så borde du ju veta att amfetamin och således många andra tunga droger är starkt beroende framkallande. Så med tanke på att du bara använt det 8-10 gånger borde ge dig en indikation på att det ändå inte är riktigt amfetamin du tagit utan snarare något annat som inte är alls i samma klass som tjack. Om det nu hade varit det hade du nog använt dig av 8-10 burkar istället för den mängd du använt.

Maxlyft
2013-04-09, 14:28
Oke så vad det kommer till är att vi bara har olika synsätt på suspekta substanser. I efterhand kan jag tycka det är löjligt av mig att tycka att du var det från början med tanke på att alla har vi olika åsikter om saker å ting å att min åsikt skulle nödvändigtvis vara rätt.

Men om du nu läst på om amfetamin och är rädd över att det kanske skulle vara något som du tagit så borde du ju veta att amfetamin och således många andra tunga droger är starkt beroende framkallande. Så med tanke på att du bara använt det 8-10 gånger borde ge dig en indikation på att det ändå inte är riktigt amfetamin du tagit utan snarare något annat som inte är alls i samma klass som tjack. Om det nu hade varit det hade du nog använt dig av 8-10 burkar istället för den mängd du använt.

Ja det är j u konstigt att jag inte blev beroende av tjacket. ANtagligen har jag enorm självdisciplin, jag förnekar inte att jag blev enormt sugen på att ta det mer och mer. Anser att jag generellt tenderar att missbruka det mesta. Då är det strongt av mig att kunna stå emot metamfetamin.

Sen att det inte finns metamfetamin i craze är egentligen inget jag bryr mig om, det enda jag bryr mig om är att det finns molekyler som har samma effekt och som de faktum mer eller mindre är metamfetamin.
Skulle ni tyckt det var lika löjligt om ni dog efter att någon hade stoppat vätecyanid-gesgsegsgdgdsgdh232ge353 i er mat efter att hen hade köpt det på ICA, vilket var fullt lagligt då myndigheterna just hade nedgraderat sin koll på mat till den usla nivå som kosttillskott befinner sig på?

Besvara inte om ni
1. är fulla av AAS
2. injicerar heroin
3. allmänt dödsknarkar.

Är förstörd syn en effekt av amfetamin? SOm jag sa innan i tråden fick jag förstört mörkerseende efter Craze, nu 8månader senare sitter jag här och tycker mig se prickar.

Ronn
2013-04-09, 14:36
Ja det är j u konstigt att jag inte blev beroende av tjacket. ANtagligen har jag enorm självdisciplin, jag förnekar inte att jag blev enormt sugen på att ta det mer och mer. Anser att jag generellt tenderar att missbruka det mesta. Då är det strongt av mig att kunna stå emot metamfetamin.

Ja det var ju en jäkla tur att du är så disciplinerad annars hade det ju kunnat sluta riktigt illa. *rolleyes*

patflat
2013-04-09, 14:39
R.I.P. Craze.

En stor förlust om ni frågar mig.

Jag satte på radion förut och då pratade de om massa symptom, jag trodde först de pratade om alkohol, men det var visst Craze.

Sup ihjäl dig i statens namn. Men för guds skull, använd INTE Craze.

Omass
2013-04-09, 14:39
Ja det är j u konstigt att jag inte blev beroende av tjacket. ANtagligen har jag enorm självdisciplin, jag förnekar inte att jag blev enormt sugen på att ta det mer och mer. Anser att jag generellt tenderar att missbruka det mesta. Då är det strongt av mig att kunna stå emot metamfetamin.

Sen att det inte finns metamfetamin i craze är egentligen inget jag bryr mig om, det enda jag bryr mig om är att det finns molekyler som har samma effekt och som de faktum mer eller mindre är metamfetamin.
Skulle ni tyckt det var lika löjligt om ni dog efter att någon hade stoppat vätecyanid-gesgsegsgdgdsgdh232ge353 i er mat efter att hen hade köpt det på ICA, vilket var fullt lagligt då myndigheterna just hade nedgraderat sin koll på mat till den usla nivå som kosttillskott befinner sig på?

Besvara inte om ni
1. är fulla av AAS
2. injicerar heroin
3. allmänt dödsknarkar.

Är förstörd syn en effekt av amfetamin? SOm jag sa innan i tråden fick jag förstört mörkerseende efter Craze, nu 8månader senare sitter jag här och tycker mig se prickar.

Om du nu är orolig kan du åka till läkare/optiker som får skicka dig vidare till ögonläkare på remiss...Så får du svar på alla din frågor om nåt hänt med din kropp istället för att gissa sig fram.. Man kan framkalla många symtom genom tänkande..

Maxlyft
2013-04-09, 14:39
Ja det var ju en jäkla tur att du är så disciplinerad annars hade det ju kunnat sluta riktigt illa. *rolleyes*

En av anledningarna till att jag föredrar kolozzeum är att folket här ger sken av att vara emot droger. Den här tråden ger mig dock en helt annan bild.

edit: driven sports tog bort migg facebookinlägg och svarar inte på mejlen... Undrar varför. :Virro

Gober
2013-04-09, 14:40
Maxlyft, är du fd Dalalyft?

Kvicksilver
2013-04-09, 14:41
ANledningen att jag känner stark oro 8/10 är att jag har fått i mig tjack (eller tjackliknande ämnen) för mig som normalt bara intar koffein så är det skrämmande. Tar man AAS dagligen så kanske man inte bryr sig men jag bryr mig.
En sökning på nätet och du får förklarat för dig att tjack är en relativt tung drog.

Sen kan väl jag tycka att man måste vara relativt körd i huvudet om man inte får ångest av det faktumet att man har fått i sig metamfetamin. Antingen injicerar ni varje dag eller så är ni bara dumdristiga.

Är man orolig att man ska få i sig en drog ska man undvika pwo helt (som jag). Många inehåller någon form av centralstimulantia. DMAA förbjöds... nu är det väll något annat. Dom här situationerna kommer att fortsätta att uppstå hela tiden.
Man ska komma ihåg att det finns mängder med lagliga droger som läkare skriver ut till hundratusentals svenskar varje år. Alla som tar AAS gör det inte olagligt. Det används på alla sjukhus dagligen i vården.

Maxlyft
2013-04-09, 14:41
Om du nu är orolig kan du åka till läkare/optiker som får skicka dig vidare till ögonläkare på remiss...Så får du svar på alla din frågor om nåt hänt med din kropp istället för att gissa sig fram.. Man kan framkalla många symtom genom tänkande..

Fast jag säger inte att jag är döende eller har cancer.
Däremot öbrjar bitarna falla på plats för mig. Efter jag hade tagit craze gick jag in i en svacka-där jag några månader kände mig frukntansvärt orkeslös, nu så här efteråt kan jag se sambandet.

Maxlyft
2013-04-09, 14:42
Maxlyft, är du fd Dalalyft?

Nej.. skicka rapport om du tycker jag bryter mot reglerna,.

Kvicksilver
2013-04-09, 14:43
En av anledningarna till att jag föredrar kolozzeum är att folket här ger sken av att vara emot droger. Den här tråden ger mig dock en helt annan bild.

edit: driven sports tog bort migg facebookinlägg och svarar inte på mejlen... Undrar varför. :Virro

Precis min åsikt. Alla som köper en pwo utan att ha kunskap om vad den inehåller är en potentiell droganvändare.

someuser
2013-04-09, 14:45
Precis min åsikt. Alla som köper en pwo utan att ha kunskap om vad den inehåller är en potentiell droganvändare.

Alla som ens hänger på ett forum där det i nån avdelning diskuteras pwo är en potentiell droganvändare..... SUCK :) :smash:

Maxlyft
2013-04-09, 14:47
Precis min åsikt. Alla som köper en pwo utan att ha kunskap om vad den inehåller är en potentiell droganvändare.

Inte potentiell utan reel.

Gober
2013-04-09, 14:48
Nej.. skicka rapport om du tycker jag bryter mot reglerna,.

Har inte påstått att du bryter mot regler, men användaren Dalalyft uttryckte sig precis som dig och med samma paranoia.

Jag blir lite nyfiken på att du inte själv misstänkt att Craze innehåller kraftiga stimulanter, trodde du fram tills reportaget att det enbart var koffein i burken?

makarov
2013-04-09, 14:53
Jag har fortfarande panikångest över att jag har fått i mig tjack cirka 10gånger. Och just detta är anledningen till stämning.

Du har förmodligen fått i dig något som är värre än tjack(fortfarande kan du utesluta att det skulle vara farligt eftersom du inte tar det frekvent, och inte har tagit stora mängder) bara så du vet, säger inte detta för att få dig ännu mer skräckslagen men vad i helvette. Du kommer inte dö av detta, du kommer kunna få barn i framtiden som kommer födas normalt utan skador.

Du tog det inte medvetet och du är inte beroende av någonting nu. Man ska inte behöva få panikångest av misstag, jag själv har haft GAD och är numera friskförklarad och jag vet mycket om ångest. Du kan ju inte göra något ogjort så se det som en liten praktisk läxa och gå vidare med vardagen fortsätt att träna och jag lovar dig att du är friskare än någonsin just nu.

Skriver inte bara på din bekostnad, utan för andra också. Du är nog inte medveten om det men du triggar andra människor som också befinner sig i "svaga" perioder, man up och visa att du klarar av att fortsätta leva istället för att snoka med hindsight attityden. Du kommer inte kunna förändra det som redan har hänt, men nu har du iallafall lärt dig att PWO kan innehålla droger. :)

someuser
2013-04-09, 14:54
Inte potentiell utan reel.

Är du möjligtvis på nåt sätt släkt med Jason Genova?

Maxlyft
2013-04-09, 14:56
Har inte påstått att du bryter mot regler, men användaren Dalalyft uttryckte sig precis som dig och med samma paranoia.

Jag blir lite nyfiken på att du inte själv misstänkt att Craze innehåller kraftiga stimulanter, trodde du fram tills reportaget att det enbart var koffein i burken?

Har läst Dalalyfts tråd och måste säga att om alla var som honom så skulle saker gå 10 gånger snabbare och Driven sports skulle redan fått stå till svara för sina brott. Ser ingen paranoida i hans inlägg.

Jag tog Craze för att se om detta naturliga extrakt gav mig energi, när jag sedan började se inlägg på n ätet att det kunde finnas amfetaminliknande saker (fast att det var 1-100trådar på bodybuildning) så slutade jag tvärt. Då hade jag fått i mig en halv burk.
Detta var förra året och jag insåg att något var fel. Sedan dess har jag gått runt och beundrats över hur Svensson drar i sig craze men förkastar olagliga droger.

Idag skulle jag aldrig tagit Craze, för mig som är drogfri är det fruktansvärt att behöva få i sig en sådan stark substans utan att känna till vad det är man drar i sig. För faktum är att Driven Sports har preppat med substanser som inte står på innehållsförteckningen (något alla fanboys på BB.com fortfarande inte vill kännas vid).

Maxlyft
2013-04-09, 14:58
Du har förmodligen fått i dig något som är värre än tjack(fortfarande kan du utesluta att det skulle vara farligt eftersom du inte tar det frekvent, och inte har tagit stora mängder) bara så du vet, säger inte detta för att få dig ännu mer skräckslagen men vad i helvette. Du kommer inte dö av detta, du kommer kunna få barn i framtiden som kommer födas normalt utan skador.

Du tog det inte medvetet och du är inte beroende av någonting nu. Man ska inte behöva få panikångest av misstag, jag själv har haft GAD och är numera friskförklarad och jag vet mycket om ångest. Du kan ju inte göra något ogjort så se det som en liten praktisk läxa och gå vidare med vardagen fortsätt att träna och jag lovar dig att du är friskare än någonsin just nu.

Skriver inte bara på din bekostnad, utan för andra också. Du är nog inte medveten om det men du triggar andra människor som också befinner sig i "svaga" perioder, man up och visa att du klarar av att fortsätta leva istället för att snoka med hindsight attityden. Du kommer inte kunna förändra det som redan har hänt, men nu har du iallafall lärt dig att PWO kan innehålla droger. :)

källa?

role
2013-04-09, 14:58
Maxlyft, är du fd Dalalyft?

Precis min tanke också

someuser
2013-04-09, 15:00
Är det bekräftat att det är äkta burkar ifrån Driven Sports som undersökts av SKL? Eller hur kan garantier ske när det cirkulerar oäkta sådana?
Jag personligen har sett både sk. fake och äkta Craze hos samma stora återförsäljare, vore det inte klokt om reportaget även tog upp detta?
Leverantörerna måste ju veta mer vart dessa fake kom ifrån osv.

Tänk om du även ätit köttbullar den senaste tiden Maxlyft, då har du med stor säkerhet fått i dig läkemedel för hästar :O

Kvicksilver
2013-04-09, 15:03
Alla som ens hänger på ett forum där det i nån avdelning diskuteras pwo är en potentiell droganvändare..... SUCK :) :smash:
Vad jag menar är att vill man vara säker på att inte få i sig något som kan klassas som drog i framtiden... ska man kanske inte använda pwo. Jag tycker personligen att vår lagstiftning kring droger och även dopning är märklig. Men det är en annan diskussion. Jag använder själv inga droger men bryr mig inte om vad andra petar i sig.

Sagolikt
2013-04-09, 15:08
Med tanke på paranoia så märker man ju tydliga bieffekter av Craze på Maxlyft *jorgen*

role
2013-04-09, 15:13
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/vastnytt/reaktioner-pa-natet-om-indragning-av-craze

Som sagt, bra gjort SVT

Omass
2013-04-09, 15:19
"Därför ska man hålla sig borta från kosttillskott. Ät ordentligt istället."
Källa: http://www.svt.se/nyheter/regionalt/vastnytt/reaktioner-pa-natet-om-indragning-av-craze

Redan där kom snevridningen på att kalla en pwo ett kosttillskott...

KalleTeodor
2013-04-09, 15:26
"Därför ska man hålla sig borta från kosttillskott. Ät ordentligt istället."
Källa: http://www.svt.se/nyheter/regionalt/vastnytt/reaktioner-pa-natet-om-indragning-av-craze

Redan där kom snevridningen på att kalla en pwo ett kosttillskott...

*gah!*

vad fan har craze med mat att göra?

Langster
2013-04-09, 15:26
Jag tog Craze för att se om detta naturliga extrakt gav mig energi, när jag sedan började se inlägg på n ätet att det kunde finnas amfetaminliknande saker (fast att det var 1-100trådar på bodybuildning) så slutade jag tvärt.

"Naturliga extrakt" menar du att det skulle vara ofarligt eller inte droglikt bara för att det var naturliga extrakt?

Innehållsförteckningen visar ju klart och tydligt att burken innehåller starkare stimulanter än koffein, är du rädd för sådant borde du inte ens ha tänkt tanken på att testa det.

Återigen, du har inte fått i dig metamfetamin.
Fenyletylamin som burken SKA innehålla är också nära besläktat med amfetamin. Skillnaden på vad du gjort medvetet och omedvetet i det fallet finns inte ens. Du har medvetet ätit ämnen besläktade med amfetamin.
Den enda skillnaden nu, med den nya informationen är att du råkat få i dig ett annat liknande ämne som inte fanns med på innehållsförteckningen.

Sagolikt
2013-04-09, 15:29
*gah!*

vad fan har craze med mat att göra?

Ett tillskott på roliga ämnen som ofta saknas i vanlig kost? :)

Langster
2013-04-09, 15:31
Ett tillskott på roliga ämnen som ofta saknas i vanlig kost? :)

:d För lite metamfetamin i min mat. Måste ta tillskott.

Omass
2013-04-09, 15:33
*gah!*

vad fan har craze med mat att göra?

My point exactly :)

makarov
2013-04-09, 15:33
källa?

Har ingen källa, men man kan säga att jag är smått insatt i drogvärlden(nej, jag pundar inte. Har dock testat en del olagliga substanser x antal år sedan). Det jag menar är bara att tjack/amfetamin har funnits till väldigt länge, där har du i princip fruktansvärt många mänskliga försökskaniner som kan dela med sig av erfarenheter och bieffekter.

Nu har vi här en relativt ny drog som ingen vet så mycket om egentligen, förutom att den liknar amfetamin. Den har inte varit med genom tiderna och därmed vet vi inte allt om den. Detta är helt enkelt en internetdrog, och enligt mig är de vanliga olagliga drogerna bättre än dem, då man vet om mer bieffekter och skit.

Går att skriva mycket, men samtidigt är det personliga åsikter som kommer kollidera med all fakta då jag inte är en forskare.

Det jag vill få dig att förstå bara är att värsta scenario har redan hänt nu, du lyckades ofrivilligt få i dig denna substans. Förmodligen inte ens en såpass stor mängd att du skulle kunna påstå att du har använt dig av drogen inom syftet att bli hög. Men oavsett så tar du nog mer skada av att gå och runt nojjandes över det än om du skulle ta en till skopa Craze. Du har inte sabbat din framtid, jag lovar dig. Du borde däremot ta och försöka lugna dina ångest tankar och se dem för vad de är, just tankar. Ångest är ingenting att leka med efter en viss gräns, acceptera och lär dig lägga undan saker du inte kan ro för.

Och slutligen kan jag påpeka om det hade varit tjack som fanns i Craze, så förutsatt att du inte fortsätter ta det, hade du varit helt "frisk" nu så att säga. Och min åsikt är att du är "frisk" nu också, och har förmodligen skiten ur systemet sedan länge.

Danieel
2013-04-09, 15:36
Någon som vet om det är några problem med att köpa craze från staterna?


Saxat från ett annat forum

Jag fick detta från vår leverantör...
Hello All

It has come to our attention that journalist in Sweden has made some allegations that Craze contains a prohibited substance. I am sure by now most of you will be aware of this fact.

Driven Sports has engaged a specialist law firm in Sweden and will issue a response in due course.

We personally believe the product will be vindicated. For now, see attached testing done on the product showing a negative response for any amphetamines or controlled drugs.

testresultatet är ett antal mb stort och jag vet ej hur jag skall få inte det här...

Sagolikt
2013-04-09, 15:38
Någon som vet om det är några problem med att köpa craze från staterna?

I teorin borde det inte vara något problem. Produkten är inte mindre laglig idag än vad den var förra veckan. Det "borde" även att gå att få tag på i Sverige om du hittar en återförsäljare som inte försöker putsa till sin moralfasad just nu.

Latissimus Dorsi
2013-04-09, 15:39
SVT skiter i det blå skåpet igen, det är tamejfan otroligt.

someuser
2013-04-09, 15:42
Någon som vet om det är några problem med att köpa craze från staterna?

Köpa kosttillskott överlag är jobbigt ifrån staterna. Letar du craze bör du nog kika nåt t.ex predatornutrition

Gober
2013-04-09, 15:42
Citat från Johannes på OB forum.

Jag fick detta från vår leverantör...
Hello All

It has come to our attention that journalist in Sweden has made some allegations that Craze contains a prohibited substance. I am sure by now most of you will be aware of this fact.

Driven Sports has engaged a specialist law firm in Sweden and will issue a response in due course.

We personally believe the product will be vindicated. For now, see attached testing done on the product showing a negative response for any amphetamines or controlled drugs.

testresultatet är ett antal mb stort och jag vet ej hur jag skall få inte det här...

role
2013-04-09, 15:45
Det "borde" även att gå att få tag på i Sverige om du hittar en återförsäljare som inte försöker putsa till sin moralfasad just nu.

Som sagt är den fortfarande helt laglig. Det dom större butikerna gjort är att stoppa den tillsvidare. Den går att få tag på i Sverige fortfarande men som artikeln på SVT säger själv säljer Craze bättre än någonsin just nu. Så det är snart slutsållt överallt. Prova med mindre webbutiker och vanliga butiker som inte ingår i någon större kedja.

EiseltUK
2013-04-09, 16:28
Är det detta ämne P.A menar att man spetsat med och som man nu hittat i testet?

http://link.springer.com/article/10.1007%2Fs11419-012-0158-1

Ja. Det stämmer överens med 1-fenyl-2-butylamin. Synonymerna är lite förvirrande.

KalleTeodor
2013-04-09, 16:47
hmm frågan är. jag gillar craze, tar det inte speciellt ofta men nåra gånger i månaden och en burk räcker jävligt länge för mig. min första burk ja köpte för länge sen håller på å ta slut och vet inte om det är värt att köpa eller ej. om det blir olagligt kan man ju torska körkort och det. medtanke på vad som kommit fram hur lång tid kommer det ta innan de blir olagligt att bruka tror ni?

madballz
2013-04-09, 16:49
Jag tog Craze för att se om detta naturliga extrakt gav mig energi, när jag sedan började se inlägg på n ätet att det kunde finnas amfetaminliknande saker (fast att det var 1-100trådar på bodybuildning) så slutade jag tvärt. Då hade jag fått i mig en halv burk.
.

Skitsnack, alla som köpt Craze och använder sig utav PWO's vet att det är starka/högdoserade stimulanta preparat , koffein är inte heller bra i stora mängder, just därför du köper produkten för att du tycker att du inte har tillräckligt med energi innan passen, du är ju BARA ute efter ruset, varför skulle du annars ta PWO? Om du söker efter ett bättre rus än vad du får ifrån koffein förstår du själv att det inte är bra grejer. Om du inte gör det tycker jag du är rätt korkad.

Och nej du kommer inte dö för att ha tagit stimulanta, om du inte blivit hooked på meth vid denna tidpunkt kan du vara lugn.

Förövrigt så är det ju ett klassiskt drag utav svensk media, skrämma folk, sprida falsk fakta, och försöka skapa konflikter i samhället, bra där! :)