handdator

Visa fullständig version : Därför är rött kött farligt.


tlk
2013-04-08, 11:29
http://www.sydsvenskan.se/vetenskap/halsa/darfor-ar-rott-kott-farligt/

Kischen
2013-04-08, 11:31
Ehm. Jag använder både alcar och gplc :/

tlk
2013-04-08, 11:36
www.nature.com/nm/journal/vaop/ncurrent/full/nm.3145.html för vidare läsning.

mikaelj
2013-04-08, 11:46
Karnitin? Låt bli Monster.

Kvicksilver
2013-04-08, 12:00
Tror inte för en sekund att rött kött är farligt. Man ska komma ihåg att forskare väldigt ofta har fel.
Mat är generellt sett väldigt bra för levande varelser som människor... trots att forskarna envisas med att försöka bevisa motsatsen.

Jag förutspår att nästa mat/träningstrend (som många här på kolo okritiskt kommer haka på) är "konstant fasta" och "konstant vila" för att bygga muskler.

Lipservice
2013-04-08, 12:14
Vi har ju inte alls ätit kött i tiotusentals år sedan tidigare heller...

exevision
2013-04-08, 12:31
Va... är karnitin som kosttillskott farligt?

Kischen
2013-04-08, 12:57
Vi har ju inte alls ätit kött i tiotusentals år sedan tidigare heller...

Vi lär inte ha ätit rött kött i dom mängder vi gör idag.

exevision
2013-04-08, 13:19
Ehm. Jag använder både alcar och gplc :/

Kan ALC och GPLC ha samma negativa effekt som rent karnitin?

Kischen
2013-04-08, 13:28
Kan ALC och GPLC ha samma negativa effekt som rent karnitin?

I dunno.. Upptaget blir väl olika? Snillena får spekulera.

andeem
2013-04-08, 14:51
Tror inte för en sekund att rött kött är farligt. Man ska komma ihåg att forskare väldigt ofta har fel.
Mat är generellt sett väldigt bra för levande varelser som människor... trots att forskarna envisas med att försöka bevisa motsatsen.De där forskarna alltså ...

Doctor Snuggles
2013-04-08, 15:04
Tror inte för en sekund att rött kött är farligt. Man ska komma ihåg att forskare väldigt ofta har fel.
Mat är generellt sett väldigt bra för levande varelser som människor... trots att forskarna envisas med att försöka bevisa motsatsen.

Jag förutspår att nästa mat/träningstrend (som många här på kolo okritiskt kommer haka på) är "konstant fasta" och "konstant vila" för att bygga muskler.

Fantastisk logik. Vanliga människor och broscience har ju förstås aldrig fel.
Det är vidare bra att stoppa dåligt bränsle in i en maskin så bränslet spiller ur och sedan köra på högvarv och aldrig reparera den.

Fjrebqll
2013-04-08, 15:06
Gäller inte detta chark produkter?

Oavsett så är det väl säkerligen en studie som bara (be)visar samband och ej orsak.

Kan ju lika gärna vara så att dem som äter mycket rött kött samtidigt är stor rökare osv....

King Grub
2013-04-08, 15:10
Gäller inte detta chark produkter?.

Artikeln i länken handlar om hjärt- och kärlsjukdomar. Charkprodukter är mer kopplade till mag- och tarmcancer.

Fjrebqll
2013-04-08, 15:33
Artikeln i länken handlar om hjärt- och kärlsjukdomar. Charkprodukter är mer kopplade till mag- och tarmcancer.

Japp, läste den nu. Dock låter det ju bara som propaganda av något slag.
Roligt att dem fortfarande spinner vidare på kolestrol myten.

King Grub
2013-04-08, 15:38
http://www.nature.com/nm/journal/vaop/ncurrent/full/nm.3145.html

Nature brukar inte vara kända för att sprida propaganda. Vilka finansiärerna är står i slutet av studien.

frippe33
2013-04-08, 16:12
Jahopp. 500 gram rött kött i veckan rekommenderas som tak. Har käkat 650 gram bara idag:(

Kycklingfileerna med 80% kötthalt är det ingen som har klagat på än va?

tlk
2013-04-08, 16:12
Underhållande att läsa tråden...

spinna vidare på kolesterol? wat. Annorlunda upptag? Det handlar inte ens om upptag. Bakteriemetabolism i tarmen liksom. "mat är bra" ook.


Tycker själv det är en väldigt välskriven artikel. Att det skulle ligga några konstiga motiv bakom tror jag inte för ett ögonblick på. Bara gott att tarmflora senare år har börjat få den uppmärksamhet som den förtjänar.

tlk
2013-04-08, 16:13
Jahopp. 500 gram rött kött i veckan rekommenderas som tak. Har käkat 650 gram bara idag:(


Var i artikeln hittar du någon sådan rekommendation?

frippe33
2013-04-08, 16:21
Det stod inte i artikeln utan det var på livsmedelsverkets hemsida och motsvarande notis på expressen.se som de hänvisade till rekomendationen från Word Cancer Research Found (WCRF).

King Grub
2013-04-08, 16:22
Det är Världscancerfondens rekommendationer för maxintag av rött kött per vecka, ja. Deras rekommendationer för charkprodukter ligger på 0 gram.

exevision
2013-04-08, 16:29
Ingen som vet hur det är med ALC och GPLC? Eller är detta med karnitin i kosttillskott inte så farligt?

Fjrebqll
2013-04-08, 16:51
http://www.nature.com/nm/journal/vaop/ncurrent/full/nm.3145.html

Nature brukar inte vara kända för att sprida propaganda. Vilka finansiärerna är står i slutet av studien.

Kanske lite fel ordval. Syftar mest på kolestrol skräcken.
http://www.ravnskov.nu/svcholesterol.htm

Sverker
2013-04-08, 16:54
http://www.nature.com/nm/journal/vaop/ncurrent/full/nm.3145.html

Nature brukar inte vara kända för att sprida propaganda. Vilka finansiärerna är står i slutet av studien.


Jag kanske inte skulle fundera så mycket på karnitin från kött när mängderna kolin och fosfatidylkolin är många gånger större i äggula.
Nää, vi får nog vänta på nästa publicering av forskning kring trimetyl-aminer och vad tarmens bakterier gör med dem.

King Grub
2013-04-08, 17:03
Kanske lite fel ordval. Syftar mest på kolestrol skräcken.
http://www.ravnskov.nu/svcholesterol.htm

Undrar vems länk som är propagandalänken. Och var får du kopplingen till "kolesterolskräcken" från? Har du ens läst det du kommenterar?

tlk
2013-04-08, 17:03
Ingen som vet hur det är med ALC och GPLC? Eller är detta med karnitin i kosttillskott inte så farligt?

Det är inget som framgår i studien. Mig veterligen är det ingen som har tittat på hur någon av de två eventuellt metaboliseras av tarmflora.

Här rör det sig om karnitin och kolin.

Det stod inte i artikeln utan det var på livsmedelsverkets hemsida och motsvarande notis på expressen.se som de hänvisade till rekomendationen från Word Cancer Research Found (WCRF).

Indeed. Vet inte riktigt hur det har med den här studien att göra. Rimligtvis är bra gränsvärde 0 om man helt vill undvika karnitin och kolin. Att över 500g i veckan korellerar med cancerprevelans är inte riktigt vad den här studien tittat på alls.

Kanske lite fel ordval. Syftar mest på kolestrol skräcken.
http://www.ravnskov.nu/svcholesterol.htm

Kolesterolskräcken lyser med sin frånvaro i den här mycket välgjorda studien.

Fjrebqll
2013-04-08, 17:13
Kolesterolskräcken lyser med sin frånvaro i den här mycket välgjorda studien.

Då ber jag om ursäkt, hängde mest upp mig på följande mening i sydsvenskan:
"vilket resulterar i höga kolesterolhalter och ökad risk för hjärt-kärlsjukdom."

:D

frippe33
2013-04-08, 17:13
Det är Världscancerfondens rekommendationer för maxintag av rött kött per vecka, ja. Deras rekommendationer för charkprodukter ligger på 0 gram.

Alright. Rätta mig om jag har fel, men charkprodukter uteslöts helt ur din kost för ett bra tag sen? Alla får ju läsa och tolka själva, men leder en sån här studie till att du drar ner på köttet nu?

exevision
2013-04-08, 17:27
Det är inget som framgår i studien. Mig veterligen är det ingen som har tittat på hur någon av de två eventuellt metaboliseras av tarmflora.

Här rör det sig om karnitin och kolin.


Men kan man anta att det är mindre negativt att inta ALC eller GPLC än "vanligt" karnitin? Eller är det just blandningen karnitin och kolin som är dåligt?

Wzup2u
2013-04-08, 17:58
det ska forskas så djupt i allt i dagens läge för de inte har något nytt och forska om...
så letar de smådetaljer och tidningar förstorar upp allt.
det är farligt att gå till ica och handla köttet med kan ju trampa snett, bli påkörd m.m ajajaj ...

King Grub
2013-04-08, 18:28
det ska forskas så djupt i allt i dagens läge för de inte har något nytt och forska om...
så letar de smådetaljer och tidningar förstorar upp allt.
det är farligt att gå till ica och handla köttet med kan ju trampa snett, bli påkörd m.m ajajaj ...

Noll koll.

krubkungen
2013-04-08, 18:46
Noll koll.

:laugh:

Wzup2u
2013-04-08, 19:56
Noll koll.

na så länge man varierar kosten allt från vegetarisk, rött, vitt kött m.m kan det väl inte skada så mkt?

Kischen
2013-04-08, 19:59
Men kan man anta att det är mindre negativt att inta ALC eller GPLC än "vanligt" karnitin? Eller är det just blandningen karnitin och kolin som är dåligt?

Jag som fick upp hoppet när Sverker äntrade tråden!

tjing
2013-04-08, 20:42
na så länge man varierar kosten allt från vegetarisk, rött, vitt kött m.m kan det väl inte skada så mkt?

Det beror ju på så enormt många faktorer att man inte kan svara ja eller nej på den frågan.

Sheogorath
2013-04-08, 21:45
Vi har ju inte alls ätit kött i tiotusentals år sedan tidigare heller...

Dör man innan man hunnit fylla 30 behöver man inte bry sig så mycket om vad som är cancerogent, nej.

Alvis
2013-04-08, 22:50
Vi har ju inte alls ätit kött i tiotusentals år sedan tidigare heller...

Om alla resonerade så, hade vi fortfarande varit grottmänniskor.

Sniggel
2013-04-08, 23:15
na så länge man varierar kosten allt från vegetarisk, rött, vitt kött m.m kan det väl inte skada så mkt?

Vad tror du de rekommendationerna bygger på (ät varierat) om inte forskning?
Du sa tidigare:

det ska forskas så djupt i allt i dagens läge för de inte har något nytt och forska om..

Så resonerade nog folk 100 och 200 år sedan också. Jag lovar dig att det finns otroligt mycket forskning att göra. Denna typen av forskning kanske inte är den allra viktigaste forskningen. Men så är det också så att en tidigare olöst gåta (vad gör rött kött farligt?) kan leda till sidospår som kanske har mer praktiskt tillämpning för människan.

Så länge nyfikenheten finns till att upptäcka "varför" och inte bara konstatera hur det ligger till (tex: samband mellan rött kött och hjärtkärlsjukdomar, processat kött och koloncancer) så kommer vi fortsätta att stöta på kunskap som kan gynna oss.

Det har ju ofta hänt att vi har otroligt mycket mer nytta av forskning som var ämnad för något mycket mindre än vad det till slut blev.
Tänk om vi kanske kan utveckla en medicin som förebygger hjärtkärlsjukdomar pga ny kunskap kring mekanismerna bakom rött kött och dess påverkan på tarmfloran och metabolismen av l-karnitin?

Vi kanske senare hittar en gen som om den existerar hos en individ, kraftigt ökar den negativa effekten av högköttskonsumtion och därmed lättare kunna hitta de individer som är i riskzonen och vilka typ av rekommendationer man ska ge dem samt om något läkemedel då markant kan förebygga den risken.

lungan
2013-04-08, 23:19
Undrar vems länk som är propagandalänken. Och var får du kopplingen till "kolesterolskräcken" från? Har du ens läst det du kommenterar?

Med risk att hamna lite utanför ämnet. Hur ser det ut i dagsläget? Är högt kolesterol farligt eller ej? LCHF-förespråkarna menar många gånger att det är kapitalet som tutar i oss att det är farligt?

Doctor Snuggles
2013-04-09, 01:22
Med risk att hamna lite utanför ämnet. Hur ser det ut i dagsläget? Är högt kolesterol farligt eller ej? LCHF-förespråkarna menar många gånger att det är kapitalet som tutar i oss att det är farligt?

Det är väl först och främst vilket kolesterol det är frågan om. Finns bra och dåligt. Typ.

http://en.wikipedia.org/wiki/High-density_lipoprotein

en stor stark
2013-04-09, 03:37
Ni får tänka på att vad aftonbladet.se säger om studier som presenteras av forskare, och vad forskarna själv säger, är inte alltid samma sak.

Är alltid roligt med folk som kommer med argumentet: "Men forskare har ju alltid fel, kolla bara vad jag hittade på aftonbladet från förra månaden, där står det att X är jättefarligt".
Läser man sen vad forskarna faktiskt sa om X, så kan det vara något helt annat.

Forskare förtjänar mer beröm, och forskare bör inte få skulden för vad media (ofta väldigt okunnigt) drar för slutsatser från deras arbete.

Morty
2013-04-09, 07:39
MFW vegetarian och skrattar alltid lite gott åt köttätarnas desperation vid varje larm.
http://www.unbrokensky.sweet-redemption.net/gifs/bbt-shld-pleased.gif

tjing
2013-04-09, 09:41
Finns olika bra och dåligt LDL också.

tlk
2013-04-09, 09:53
Alla får ju läsa och tolka själva, men leder en sån här studie till att du drar ner på köttet nu?

Inte för jag är KG, men det påverkar inte min köttkonsumtion. Lätt över gränsvärdet på 500g som WHO rekommenderar för att minska risk för vissa cancrar.

Efter att ha tittat på den här så tänker jag att om jag hade kännt mig extra orolig för åderförkalkning så hade jag styrt om saker och ting. Säkerligen undvikit ägg med.

En tidigare studie från några år tillbaka som tittade på hur "fett kött" påverkade tarmfloran ändrade definitivt mina köttvanor däremot. Magert kött ftw. Tyvärr framgår det inte riktigt från studien vad deltagarna normalt äter för kött. Tydligt att veganer får lägre effekt, och då troligtvis beror på annorlunda tarmflora, och att "köttätarna" producerar mer TMAO. Det är inte alls otänktbart att det beror på att de svullar i sig gött med fettigt kött som vi sedan innan vet påverkar tarmfloran åt lite tråkigare håll jmf. med magert kött. Nu var det ju inte studiens syfte att utreda den aspekten men hade klart varit intressant för framtiden.

Men kan man anta att det är mindre negativt att inta ALC eller GPLC än "vanligt" karnitin? Eller är det just blandningen karnitin och kolin som är dåligt?

Jag har inte sett någon forskning alls på hur ALC och GPLC eventuellt metaboliseras av våra olika normalfloror. Det skulle inte förvåna mig om någon bakterie eller annan uttrycker något enzym som glatt spjälkar ALC till L-karnitin och då tordes det ge liknande problematik. Om det verkligen är så har jag ingen aning om. Hade klart varit kul att se forskning på det. Faktiskt så intressant att om jag inte hittar något nu snart så får jag nog ansöka om lite forskningspengar för ändamålet själv. :cool:

Gabriel174
2013-04-09, 09:56
MFW vegetarian och skrattar alltid lite gott åt köttätarnas desperation vid varje larm.
[IMG]http://www.unbrokensky.sweet-redemption.net/gifs/bbt-shld-pleased.gif[/IG]

Ok?

tlk
2013-04-09, 09:59
det ska forskas så djupt i allt i dagens läge för de inte har något nytt och forska om...
så letar de smådetaljer och tidningar förstorar upp allt.
det är farligt att gå till ica och handla köttet med kan ju trampa snett, bli påkörd m.m ajajaj ...

:D

Det är bara glädjande att man på senare år har insett vilken enorm betydelse tarm-, lung-, mun-, och vaginalflora har för våran allmänhälsa och prestation. Att det forskas ordentligt på de här områdena är verkligen inga "smådetaljer".

exevision
2013-04-09, 10:00
Jag har inte sett någon forskning alls på hur ALC och GPLC eventuellt metaboliseras av våra olika normalfloror. Det skulle inte förvåna mig om någon bakterie eller annan uttrycker något enzym som glatt spjälkar ALC till L-karnitin och då tordes det ge liknande problematik. Om det verkligen är så har jag ingen aning om. Hade klart varit kul att se forskning på det. Faktiskt så intressant att om jag inte hittar något nu snart så får jag nog ansöka om lite forskningspengar för ändamålet själv. :cool:

Vore trevligt om du hittar något i ämnet. Har dock försökt själv utan framgång.


Förstår jag det rätt att det huvudsakligt negativa med TAMO är att det skapas kolesterol?

Sverker
2013-04-09, 17:31
Jag kan inte tillföra någonting eftersom jag inte vet hur mycket karnitin det finns i kött. Jag har ingen aning om upptagningshastigheten heller.

Karnitinet sitter i mitokondrien och jag antar att matspjälkningsenzymerna måste tugga sig hela vägen fram genom muskelproteinet innan de kan spjälka upp mitokondrien.
Bakterier som är speciallister på att ta hand om resterna av köttet är troligen också duktiga på att angripa karnitinet när det blir lugnare i nedre tunntarmen.


Vi får hoppas att ALC har ett så snabbt upptag i övre tunntarmen att tarmbakterierna inte hinner komma åt det.....men det är vilda spekulationer.

exevision
2013-04-09, 20:00
Vi får hoppas att ALC har ett så snabbt upptag i övre tunntarmen att tarmbakterierna inte hinner komma åt det.....men det är vilda spekulationer.

Låter iaf logiskt?

Zorgus
2013-04-10, 08:10
Tror inte för en sekund att rött kött är farligt. Man ska komma ihåg att forskare väldigt ofta har fel.
Mat är generellt sett väldigt bra för levande varelser som människor... trots att forskarna envisas med att försöka bevisa motsatsen.

Håller med till 100%. I de observationsstudier som man "funnit" detta samband har inget hänsyn tagits till hur mycket socker och annat onyttigt personerna som kryssat i rutan "rött kött" får i sig. För en bra analys av detta senaste larm, läs här (http://blogg.ralfsundberg.se/#post17).

Zorgus
2013-04-18, 11:29
Underhållande: Bullshit study of the year: "Carnitine Causes Heart Disease" (http://anthonycolpo.com/bullshit-study-of-the-year-carnitine-causes-heart-disease/)