handdator

Visa fullständig version : Protein och fibrer sänker GI


asdfasdfas
2013-04-08, 10:13
Hej! Om vi säger att jag intar maltodextrin blandat med långsamt protein och fibrer hur mycket sänker då detta maltotextrinets GI?

asdfasdfas
2013-04-08, 10:24
...någon sa till mig att det gör maltotextrinets långsamt?

begt
2013-04-08, 10:27
Sök lite på nätet om GI. Jag har inga siffror i huvudet på exakt hur mycket det sänker GI.

z_bumbi
2013-04-08, 10:29
Det lär krävas ganska mycket fibrer och protein för att det ska bli långsamt men för de flesta spelar det också mindre roll då man använder maltodextrin för att få i sig snabba och/eller bekväma kolhydrater utan fibrer.

rogerQ
2013-04-08, 10:30
Svårt att svara på, men blandar tex linfrö i vatten bildas en gegga som borde göra att malto absorberas långsammare, blanda i kesella eller kaseinpulver så går det nog också långsammare. Man måste göra en klinisk studie med många försökspersoner för att kunna svara på frågan och det kostar pengar, och är antagligen inte särskilt prioriterat. Men inressant fråga, nån som vill flika in?

begt
2013-04-08, 10:32
Det lär krävas ganska mycket fibrer och protein för att det ska bli långsamt men för de flesta spelar det också mindre roll då man använder maltodextrin för att få i sig snabba och/eller bekväma kolhydrater utan fibrer.

Exakt, att äta något som sänker GI tillsammans med maltodextrin förstör ju syftet med maltodextrin. Meningen med att ta det är för att få en så snabb återhämtning som möjligt.

Vill du ha långsammare kolhydrater fungerar fullkornsprodukter bra.

asdfasdfas
2013-04-08, 10:57
Så här skriver dom:

ULTI(MAT) INNAN LÄGGDAGS

Vad ska man äta innan man går och lägger sig för att maximera muskeluppbyggnad under sömn.
Många vet nog att det mesta av proteinsyntesen (muskelbyggande) sker under natten. Då är nivåerna av uppbyggande hormoner som störst och nivåerna av nedbrytande hormoner som lägst. Kroppen är i vila och har tid att återuppbygga och förbättra muskulaturen.
Dygnets kraftfullaste produktions topp av Tillväxthormon sker ca 1,5h efter insomning. Vid denna tidpunkt är det viktigt att du har både energi och aminosyror i blodet. Det är viktigt för dina resultat att kroppen inte är i ett ”svältläge” under denna tidpunkt.
Därför måste du inta långsamma proteiner och kolhydrater innan du går och lägger dig.
3Phase protein, kasein, kesella, keso, egg, kött är bra proteinkällor.
Glöm inte bort kolhydraterna, Finns det kolhydrater och insulin i blodet när tillväxthormonnivåerna är som högst kommer det att öka produktionen av det kraftfullt uppbyggande hormonet IGF-1.
En favorit är havregryn och 3Phase, men du kan också blanda i 1 dl Maltodextrin i din 3Phase drink. De långsamma proteinerna och fibrerna i 3phase gör att upptaget av maltodextrinet går betydligt långsammare.
Mitt Tips direkt innan sängående
1dl 3Phase ( 1 portion)
1dl Maltodextrin
2 kapslar ZMA
1 tesked Glutamin (finns även i 3phase)
3 kapslar Omega-3

Du behöver inte vara orolig för att kolhydraterna ska lägga sig runt magen eller att upptaget på ZMA blir sämre jag lovar.

Self omninutrition
Magnus Westberg

begt
2013-04-08, 10:59
En hel del bs det där....

asdfasdfas
2013-04-08, 11:04
En hel del bs det där....

Bs?

Och jag har inte tänkt att ta malto istället för någon långsamt kolhydratskälla utan ville bara veta hur mycket det sänktes för låter otroligt att det blir LÅNGSAMT, isåfall skulle GIt sänkas ifrån 140 till under 50 typ.

z_bumbi
2013-04-08, 11:11
Jag har ingen aning om hur stora portioner protein de kör med men att det skulle bli någon enorm skillnad på GI tvivlar jag på. Fråga efter källor?

asdfasdfas
2013-04-08, 11:25
Jag har ingen aning om hur stora portioner protein de kör med men att det skulle bli någon enorm skillnad på GI tvivlar jag på. Fråga efter källor?

Ska jag göra ;)

RykteT
2013-04-08, 11:33
Är inte detta lite optionani eller gör det så pass stor skillnad att det är värt att räkna på?
Jag intar nämligen malto direkt efter pass och äter sedan 20 min senare en stor måltid och undrar om det påverkar insulinutsöndringen eller ej?

AronP
2013-04-08, 12:14
Minns jag fel om jag säger att insulinet måste ligga på normalnivåer för att den första nattliga gh-pulsen skall komma?

Linjedomarn
2013-04-08, 15:03
Så här skriver dom:

ULTI(MAT) INNAN LÄGGDAGS

Vad ska man äta innan man går och lägger sig för att maximera muskeluppbyggnad under sömn.
Många vet nog att det mesta av proteinsyntesen (muskelbyggande) sker under natten. Då är nivåerna av uppbyggande hormoner som störst och nivåerna av nedbrytande hormoner som lägst. Kroppen är i vila och har tid att återuppbygga och förbättra muskulaturen.
Dygnets kraftfullaste produktions topp av Tillväxthormon sker ca 1,5h efter insomning. Vid denna tidpunkt är det viktigt att du har både energi och aminosyror i blodet. Det är viktigt för dina resultat att kroppen inte är i ett ”svältläge” under denna tidpunkt.
Därför måste du inta långsamma proteiner och kolhydrater innan du går och lägger dig.
3Phase protein, kasein, kesella, keso, egg, kött är bra proteinkällor.
Glöm inte bort kolhydraterna, Finns det kolhydrater och insulin i blodet när tillväxthormonnivåerna är som högst kommer det att öka produktionen av det kraftfullt uppbyggande hormonet IGF-1.
En favorit är havregryn och 3Phase, men du kan också blanda i 1 dl Maltodextrin i din 3Phase drink. De långsamma proteinerna och fibrerna i 3phase gör att upptaget av maltodextrinet går betydligt långsammare.
Mitt Tips direkt innan sängående
1dl 3Phase ( 1 portion)
1dl Maltodextrin
2 kapslar ZMA
1 tesked Glutamin (finns även i 3phase)
3 kapslar Omega-3

Du behöver inte vara orolig för att kolhydraterna ska lägga sig runt magen eller att upptaget på ZMA blir sämre jag lovar.

Self omninutrition
Magnus Westberg

En fråga: utsöndringen av detta hormon sker väl främst vid lågt blodsocker? Där av att diabetiker har en låg halt utav detta ?.

Sverker
2013-04-08, 17:02
Minns jag fel om jag säger att insulinet måste ligga på normalnivåer för att den första nattliga gh-pulsen skall komma?
Tillväxthormon har inte ens en muskeluppbyggande effekt på vuxna.

Tillväxthormon stimulerar frisättningen av fett från fettcellerna och borde inte alls var i blodet samtidigt med insulin:confused: