handdator

Visa fullständig version : Svaghet i Vastus Medialis


Morty
2013-04-08, 07:20
Min flickvän har en svag vastus medialis. Det leder till att hennes knäskål relativt frekvent glider ur led. Hon gör ett träningsprogram som hon fått av en naprapat nu som innehåller en hel del mer eller mindre (mest mer) gymnastiska övningar såsom draken (http://studsen.blogg.se/images/2012/draken_207318935.png), raka enbensmarklyft, utfall, mm. Hon gör även benextensions i toppläget medans hon petar på VM för att öka aktiveringen.

Detta har hon gjort i typ 2 månader nu med ganska begränsad framgång.

Finns det något mer hon borde göra? Pröva TENS på muskeln? Mcconnel-tejpning? Benpress i toppläge? Kanske har någon på brädan haft detta problem själva och lyckats lösa det?

Mart|n
2013-04-08, 10:09
Kan hon inte bedriva helt vanlig styrketräning?

/Outbildad

Latissimus Dorsi
2013-04-08, 10:12
Väldigt strikta bensparkar med tårna pekande snett utåt, tar bra på droppen aka vastus medialis

pezrulezhaakon
2013-04-08, 10:19
Latissimus Dorsi

Det är tyvärr ingen bra idé då det dels inte fungerar på det sättet, och att det skapas helt onödiga krafter i knäleden.

z_bumbi
2013-04-08, 10:19
Det hon bör göra, precis som alla andra, är att om det inte går framåt med rehab/prehab som någon har föreskrivit är att uppsöka vården igen.

Latissimus Dorsi
2013-04-08, 10:19
Ajdå, där fick man igen. Vad rekommenderar du? Tårna pekande rakt uppåt?

pezrulezhaakon
2013-04-08, 10:24
Latissimus Dorsi

Ja, eftersom knäleden är en led av gångjärns-typ, och den kan bara böja sig i en ledd.

De skillnader i andra rörelser underbenet kan göra i förhållande till lårbenet är mycket små.

Morty
2013-04-08, 10:26
Kan hon inte bedriva helt vanlig styrketräning?

/Outbildad

Nej, risken är betydande att styrkan ökar oproportioneligt i Vastus Lateralis vilket gör knät sämre.

Det hon bör göra, precis som alla andra, är att om det inte går framåt med rehab/prehab som någon har föreskrivit är att uppsöka vården igen.

Nejnej, det som gäller är alltid, i alla lägen, att fråga på kolo och sen köra på :hbang:

Arne Persson
2013-04-08, 10:36
Latissimus Dorsi

Ja, eftersom knäleden är en led av gångjärns-typ, och den kan bara böja sig i en ledd.

De skillnader i andra rörelser underbenet kan göra i förhållande till lårbenet är mycket små.

Varianten kallas för spiralled...:)

ceejay
2013-04-08, 10:38
Tårdroppsmuskeln? Djupar böjar är väl väldigt bra för att träna upp den. Jag har fått förklarat för mig att den är överutvecklad på mig(jämfört med resten av muskelbukarna alltså)

Ett alternativ är kanske att knäböja från botten och upp en bit?

pezrulezhaakon
2013-04-08, 10:39
Arne Persson

Ja, det kan man också kalla den.

Arne Persson
2013-04-08, 10:45
Väldigt strikta bensparkar med tårna pekande snett utåt, tar bra på droppen aka vastus medialis

Det sker ingen förändring i muskelaktiviteten de olika "vastusarna" vid olika vridningar av lår och underben. Jag lyckades ialla fall inte se några sådana när när jag testade med EMG på några träningsvana personer. Som pezrulezhaakon säger så finns det skaderisker med vridningar i denna övning.

Snällaste övning för M. quadriceps femoris och knäled är nog benpress i en bra konstruerad benpress...

Arne Persson
2013-04-08, 10:46
Arne Persson

Ja, det kan man också kalla den.

*innocent*

Morty
2013-04-08, 11:27
Tårdroppsmuskeln? Djupar böjar är väl väldigt bra för att träna upp den. Jag har fått förklarat för mig att den är överutvecklad på mig(jämfört med resten av muskelbukarna alltså)

Ett alternativ är kanske att knäböja från botten och upp en bit?

Det kan vara ett alternativ men ställer ju krav på rörlighet som hon inte har. Hon har väldigt långa lårben vilket gör det lite svårt. VM är ju mest aktiv i just bottenläget i djupa böjar, men även i toppläget.

Kanske kan kronlyft vara något?

Morty
2013-04-09, 19:41
Det sker ingen förändring i muskelaktiviteten de olika "vastusarna" vid olika vridningar av lår och underben. Jag lyckades ialla fall inte se några sådana när när jag testade med EMG på några träningsvana personer. Som pezrulezhaakon säger så finns det skaderisker med vridningar i denna övning.

Snällaste övning för M. quadriceps femoris och knäled är nog benpress i en bra konstruerad benpress...

Vad tror du om bästa sätt att försöka ge vastus medialis en knuff i rätt riktning utan att föra över så mycket moment på resten av quadsen?

Forzafurioso
2013-04-10, 17:37
Det sker ingen förändring i muskelaktiviteten de olika "vastusarna" vid olika vridningar av lår och underben. Jag lyckades ialla fall inte se några sådana när när jag testade med EMG på några träningsvana personer. Som pezrulezhaakon säger så finns det skaderisker med vridningar i denna övning.

Snällaste övning för M. quadriceps femoris och knäled är nog benpress i en bra konstruerad benpress...

Testade ni Gironda frog squats i hackliften? Nyfiken som faan...;)

Morty
2013-04-11, 13:52
Lite mer ontopic: Grunda benpressar a la 15åring? Möjliggör för ganska hög vikt, men kommer medialis att ta i maximalt?

pezrulezhaakon
2013-04-15, 16:53
Morty

Skillnaden i aktivering mellan vastusmusklerna vid olika djup är mycket marginell.

SkyA
2013-04-15, 17:18
Liknande bekymmer själv, ett av många problemmen/skador med mitt knä är att det mer eller mindre trillat ur led fler gånger än jag vill minnas

Övningarna hon kör mkt likt de som jag kör och har successivt (i samråd med sjukgymnast) utvecklat dem under åren, ex...
Draken på balanplatta
Utfallsteg från stepbräda (ibland mot en balans-step-platta men en lättare övning)
Enbensböj på balansplatta
"Enbens höftlyft" med foten på bosuboll

...i kombination med styrketräning, inkl strikta benspark (ett ben i taget) med foten aningen uttåtriktad (vet att det råder delade meningar om detta men för mig funkar det bra), benpress med ett ben i taget etc.

Har även...
- tejpat knäen vid tillfällen men då i syfte att stabilisra den för en specifik uppgift, inget som gett mig resultat/förbättringar på grundproblematiken
- använt TENS-maskin men endast gett mig ngt i skedet direkt efter ex korsbandsoperationer då det inte är aktuellt med så mkt annat

Generellt:
Är noga med att göra vissa enbensövningar strikt, ibland krävs det 4-5 set innan jag verkligen får kontakt med muskeln - tar mig tiden att säkerställa det innan de "riktiga seten" börjar. Ex i benspark behöver jag ibland köra 10-30 reps i topläget innan muskeln reagerar och faktiskt jobbar.

Morty
2013-04-15, 17:28
Liknande bekymmer själv, ett av många problemmen/skador med mitt knä är att det mer eller mindre trillat ur led fler gånger än jag vill minnas

Övningarna hon kör mkt likt de som jag kör och har successivt (i samråd med sjukgymnast) utvecklat dem under åren, ex...
Draken på balanplatta
Utfallsteg från stepbräda (ibland mot en balans-step-platta men en lättare övning)
Enbensböj på balansplatta
"Enbens höftlyft" med foten på bosuboll

...i kombination med styrketräning, inkl strikta benspark (ett ben i taget) med foten aningen uttåtriktad (vet att det råder delade meningar om detta men för mig funkar det bra), benpress med ett ben i taget etc.

Har även...
- tejpat knäen vid tillfällen men då i syfte att stabilisra den för en specifik uppgift, inget som gett mig resultat/förbättringar på grundproblematiken
- använt TENS-maskin men endast gett mig ngt i skedet direkt efter ex korsbandsoperationer då det inte är aktuellt med så mkt annat

Generellt:
Är noga med att göra vissa enbensövningar strikt, ibland krävs det 4-5 set innan jag verkligen får kontakt med muskeln - tar mig tiden att säkerställa det innan de "riktiga seten" börjar. Ex i benspark behöver jag ibland köra 10-30 reps i topläget innan muskeln reagerar och faktiskt jobbar.

Wow, tusen tack för dina svar!

Hur är ditt/dina knän idag?

SkyA
2013-04-15, 17:50
Ehh... svårt att svara på utan att skriva en uppsats och mitt knä har åtaliga skador och operationer som i sin tur påverkar varandra.

På ämnet iaf så opererats för just en trilskande knäskål 2006 (senan på insidan förkortades), funkade ok i några år tills den delvis gled ur led för minsta lilla. Ännu ett nytt korsband 2011 i kombination med strikt rehab och styrketräning har gjort att det hållit sig på plats sedan dess iaf. Om det skulle ske igen så blir det sannolikt ytterligare operationer så tränar som en dåre att undvika det. Kombinationen av diverse knäskador och "grunda kanter" gör det allmänt svårt för min knäskål att hålla sig på plats så just stabiliserande muskler och strikt träning är räddningen. Rehab är en livsstil!

Lycka till!

Supermicke
2013-04-15, 19:33
har samma, klickar vid inre knä. Hittade nyss på en liten artikel om ämnet faktiskt.. fastän jag sökte på en helt annan skada. X)

http://deansomerset.com/2011/09/27/your-adductors-are-your-friends-no-seriously/

verkar ju vettigt tkr jag. Kom också på ett test man kan göra som fungerar för mig.. När jag gör knäextension så klickar det ej på insida knä(=nopain). Men vid höftflexion med böjt knä så klickade det.. Så därför borde man om så är fallet kunna dra slutsatsen att VM, VMO inte har med saken och göra. (edit: fast för dig kanske det inte klickade :P)

Morty
2013-05-26, 18:08
Som update kan jag säga att tålamod är en dygd. Tjejens VM är klart mkt mer utvecklad nu och hennes knästabilitet är extremt mkt bättre. Nu kör hon 5/3/1 och därefter sitt rehabschema.

svenbanan
2013-05-26, 18:31
Coolt. Vad har hon kört för rehabövningar då förutom 531?

Morty
2013-05-26, 19:02
De hon har kvar nu är de kan fungera som assist till 5/3/1.
Till böjen kör hon enbensböj i TRX och bencurl på boll.
Till marklyft kör hon utfall med hantel i ena handen och raka marklyft på ett ben.