handdator

Visa fullständig version : Vibrams+Intervaller för massiva vader ?


Vivaldi
2013-04-07, 23:49
Hej allesammans, sedan länge är jag en enorm fanboy av Vibram fivefingers skor då de låter mig marka och böja flera gånger bättre än vanliga dojjor. De har även varit till stor hjälp vid vadträning i smith då de tillåter annan rörlighet.

Dock hade jag efter en 20 minuters hård intevallöpning ( första konditionen på ett halvår ... med bättre kondis än då jag körde cardio varannan dag ... ) på löpband en närmast surrealistisk upplevelse. Mina vader var krampaktigt stela i träningsvärk tre dagar i rad efter detta och efter passet var de mer slut än någonsin tidigare, det bör dessutom tillägga att jag är relativt stark i just denna muskelgrupp sedan tidigare.

Detta beror ju förstås på det sättet man tar emot då man löper i dessa ( tänk sprint barfota då hälen aldrig nuddar mark ), min fråga till er är dock vad ni tror om detta som effektiv vadträning med syfte till volym, om vi eventuellt hittat en guldgruva ?

r1kkie
2013-04-08, 17:28
Tveksamt.
Jag ser det som såhär: Springer man 20min, 4km, varje steg 1m blir det ca 2000 steg/ben. Blir då 2000 rep med kort rörelsebana.

Jag har nog aldrig sett någon kör 2000 rep i bröstpressar. ;)

Sen har kanske vadmuskeln fler långa fibrer då de klarar av mer uthållighetsarbete än vad ex bröst muskeln gör.

Summa sumarum så tror jag inte det funkar utan bidrar nog bara till en ökad uthållighet i muskeln.

Fuark
2013-04-08, 17:31
jag är inne i samma tankebana. *high five* på fivefingers-fanboy..ismen också. första gångerna jag sprang med fivefingers så kunde jag inte gå på dagar. Inte "haha, sån träningsvärk brorsan, kan knappt gå", utan jag kunde bokstavligen inte gå :)

r1kkie
2013-04-08, 18:02
jag är inne i samma tankebana. *high five* på fivefingers-fanboy..ismen också. första gångerna jag sprang med fivefingers så kunde jag inte gå på dagar. Inte "haha, sån träningsvärk brorsan, kan knappt gå", utan jag kunde bokstavligen inte gå :)

Jag har också varit där, älskar att spring framfota löpning. Känns mycket bättre.

Everest
2013-04-08, 18:04
Se upp för muskelbristning i vaderna bara, det är inte skönt...

nitz
2013-04-08, 18:25
jag är inne i samma tankebana. *high five* på fivefingers-fanboy..ismen också. första gångerna jag sprang med fivefingers så kunde jag inte gå på dagar. Inte "haha, sån träningsvärk brorsan, kan knappt gå", utan jag kunde bokstavligen inte gå :)
I know the feeling.
Kommer ihåg första gången jag körde framfotalöpning i mina Nike Free.... AJ dagen efter :D

Macroman
2013-04-08, 19:45
Sprang 5 km på stranden i Florida en gång. Den träningsvärken...

Aldrig varit med om värre! :)

Vivaldi
2013-04-09, 14:09
Sprang 5 km på stranden i Florida en gång. Den träningsvärken...

Aldrig varit med om värre! :)

Testa intervaller ... i dare thy !
Hm, ok verkar inte som en så smart metod då. Dock kan det nog vara nyttigt för att bygga upp fotvalvet ?

Past0rn
2013-04-09, 17:20
Absolut effektiv vadträning i alla sammanhang, styrka, volym, uthållighet!!
Kör på det!