handdator

Visa fullständig version : EAA innan styrketräning - vad efter?


Saddl3r
2013-04-07, 21:54
Tjo! Just nu dricker jag bara proteinpulver efter träningen, men tänkte ändra om lite eftersom jag hört att EAA är bättre.

Planen är att ta EAA precis innan träningen, och sedan EAA/proteinpulver/gainer efter. Frågan är alltså vilken av dessa tre som är bäst att ta efter träningen?

Tack!

Baronpanda
2013-04-07, 22:05
Mest "opti" vore ju vasslet innan träning följt av EAA efter sedan hem o käka.

Sheogorath
2013-04-07, 22:07
Mest "opti" vore ju vasslet innan träning följt av EAA efter sedan hem o käka.

Använder man båda hade jag också valt den ordningen.

Saddl3r
2013-04-07, 22:57
Åfan, som jag förstått det är EAA bättre än proteinpulver innan träning, men det är alltså fel?

Finns det någon bra guide/FAQ som tar upp det här med när man ska använda vad? Har läst igenom de klistrade trådarna här och på flashback, men från dem tolkade jag det bara som att EAA innan och efter är bäst.

Hymer
2013-04-08, 10:33
Hur tight inpå träningen ska man ta eaa?

begt
2013-04-08, 10:35
Hur tight inpå träningen ska man ta eaa?

För vassle ska det enligt King Grub (om jag minns rätt) vara 0-30 minuter före.

Hur som helst är det ingenting man ska gå runt och fundera allt för mycket på...

Sök på forumet!

andeem
2013-04-08, 10:38
Jag tar EAA före träningen och låtsas som om det inte bryter fastan. Vassle efter.

Men det handlar nog mer om psykologi än om något annat.

burro
2013-04-08, 10:50
Mest "opti" vore ju vasslet innan träning följt av EAA efter sedan hem o käka.

Använder man båda hade jag också valt den ordningen.


Varför är det mer optimalt med vassle/eaa än eaa/eaa ?

Sheogorath
2013-04-08, 11:00
Varför är det mer optimalt med vassle/eaa än eaa/eaa ?

Det finns inget stöd för att det är mer optimalt (man har ju inte ens sett någon skillnad i total muskelmängd beroende på om man tar protein efter passet eller inte; förutsatt att det totala proteinintaget är det samma), men det är logiskt att tillföra byggstenar innan träning så att de finns redo efter passet när man använder leucinet i BCAA:t eller EAA:t för att uppreglera muskelproteinsyntesen. Kroppen använder både EAA och NEAA för att bygga upp muskelprotein och det kan knappast vara negativt att se till att ha en komplett aminosyraprofil i omlopp när leucin tillförs efter träning.

burro
2013-04-08, 13:39
Det finns inget stöd för att det är mer optimalt (man har ju inte ens sett någon skillnad i total muskelmängd beroende på om man tar protein efter passet eller inte; förutsatt att det totala proteinintaget är det samma), men det är logiskt att tillföra byggstenar innan träning så att de finns redo efter passet när man använder leucinet i BCAA:t eller EAA:t för att uppreglera muskelproteinsyntesen. Kroppen använder både EAA och NEAA för att bygga upp muskelprotein och det kan knappast vara negativt att se till att ha en komplett aminosyraprofil i omlopp när leucin tillförs efter träning.

Eaa fogar väl över en komplett aminosyraprofil? Vad är det för skillnad på aminosyraprofilen i whey och eaa?

En av de grenade aminosyrorna är väl leucin en dos bcaa torde då bestå av en tredjedel leucin?

Jag ifrågasätter alltså inte. Jag försöker förstå:em:

Baronpanda
2013-04-08, 20:18
Eaa fogar väl över en komplett aminosyraprofil? Vad är det för skillnad på aminosyraprofilen i whey och eaa?

En av de grenade aminosyrorna är väl leucin en dos bcaa torde då bestå av en tredjedel leucin?

Jag ifrågasätter alltså inte. Jag försöker förstå:em:

EAA "kan" stimulera proteinsyntesen "mera" och "snabbare" medans vasslet en snabb protein men inte lika snabba som redan nerbrytet protein dvs EAA.

Notera att det kommer kanske göra varken till eller från men i teori aspekten är upplägget vassle följt av EAA "bättre"

I slutändan är de tomato, tomató optinoja helt enkelt.