handdator

Visa fullständig version : Har fått en konstig snuva (varning för lite äcklig text)


Diomedea exulans
2013-04-07, 21:04
Min andra sjukdomstråd på samma kväll. Den här gången anser jag att frågan är lite allvarligare.

Jag har fått en konstig snuva. Det konstiga är att näsan är täppt väldigt högt upp i näsgångarna. I normala fall brukar man ju (iallafall jag) få snorkråkor ett par cm ovanför näsborrarna kanske, när man får snuva. Men nu sitter snorkråkorna ungefär där näsbenet sitter fast i skallen.

När jag snyter ut snorkråkorna har de dessutom en lite ovanlig form; de är vagt halvglobsformade, ungefär som om de var formade efter den översta delen av näsgången.

Jag har haft det såhär i flera veckor, så jag börjar bli smått orolig. Mitt allmäntillstånd är bra annars, är pigg och känner mig inte förkyld.

Vet någon vad det kan vara?

LarsLasr
2013-04-07, 21:19
Vistas du i en miljö med mycket damm och skit i luften? Var i källaren på ett bygge förut och fick mer snor, men försvann när vi var klar med det.

Att dom är halvglobsformade skulle kunna bero på att dom kommer från näsgångarna, de utrymmena som är mellan övre, mellersta och undre "chonchan" som du kan se i bilden nedan. Produceras slem där som ska fånga upp partiklar.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/34/Illu_nose_nasal_cavities.jpg


The respiratory epithelium that covers the erectile tissue (or lamina propria) of the turbinates plays a major role in the body’s first line of immunological defense. The respiratory epithelium is partially composed of mucus-producing goblet cells. This secreted mucus covers the nasal cavities, and serves as a filter, by trapping air-borne particles larger than 2 to 3 micrometers.

Diomedea exulans
2013-04-07, 21:25
Tack för pedagogiskt svar!

Nej, jag vistas inte i dammiga miljöer. Möjligt att det är dammigare än optimalt i min lägenhet, man är ju inte ett städfreak, haha. Men jag märker ingen skillnad i den här nästäppan baserat på var jag befinner mig. Det var t ex likadant när jag bodde några dagar hos föräldrarna härom veckan. Och alla mijöer jag vistas i nu, har jag vistats i länge förut utan problem.

Av din bild så känns det som om snoret skulle kunna komma från "Frontal sinus", som jag gissar heter "främre bihålan" på svenska?

filmjölk
2013-04-07, 23:48
Jag gissar att du ofta har ont under ögonen/vid sidan av näsan med. Som en slags huvudvärk fast i ansiktet. Bihåleinflammation. Då den har hållt i sig så längre blir det säkert antibiotika.

Oljeblixten
2013-04-08, 06:07
+1 på filmjölk, jag tycker också det låter som något förstadie till en bihåleinflammation

LarsLasr
2013-04-08, 08:28
Tvivlar på att du skulle ha snor i den bihålan då dess mynning är under hålrummet vilket resulterar i att den töms automatiskt med hjälp av gravitationen, och det skulle krävas att du stod på huvudet väldigt länge för att det ens skulle kunna hamna snor däri. Dom bihålorna man brukar få problem med är dom vid sidan om näsan, under ögat som filmjölk beskriver, där mynningen är ovanför hålrummet och kroppen har svårt att få ut det som kommit in.

Är du helt täppt i näsan så du inte kan andas?

Diomedea exulans
2013-04-16, 23:07
Hej igen! Har inte haft tillgång till dator på en vecka.

Har haft så täppt i näsan så jag inte kan andas. Har inte haft ont någonstans, som vid bihåleinflammation. Igår och idag har det börjat släppa lite, har varit lite snorig idag men klarar mig helt utan nässpray.