handdator

Visa fullständig version : Bygga muskler utan styrketräning?


Wrista
2013-04-07, 20:22
Min undran är om man kan bygga muskler genom att ligga på 2 gram protein per kroppsvikt och ett litet kcalöverskott om man samtidigt inte tränar styrka?

Diomedea exulans
2013-04-07, 20:24
Skulle tro att du bygger en aning muskler om du innan dess åt sämre. En väldigt liten aning muskler, alltså. Typ att om du såg undernärd ut förut, så kan du gå över till att bara se helt otränad ut.

Om du har ett tungt fysiskt jobb är det en annan femma.

King Grub
2013-04-07, 20:25
Om du inte har tränat tidigare så kan du bygga marginellt med muskler. Har du däremot tränat styrketräning, byggt upp en muskler, och slutar, så kommer du att tappa oavsett protein- och energiintag.

begt
2013-04-07, 20:25
Ett betydligt lägre proteinintag, säg hälften, med styrketräning (behöver inte vara särskilt seriös träning heller) är definitivt bättre.

blomrog
2013-04-07, 20:27
Rätta mig om jag har fel, men måste man inte träna musklerna för att dem skall växa?

Wrista
2013-04-07, 20:28
Jag träffade nyligen några gamla klasskompisar från skoltiden som inte har tränat utan bara har gått upp 10-30kg. Visst är dom feta men samtidigt så kan väl inte all vikt dom har gått upp vara fett? Armar, axlar, lår har ju blivit mycket bitigare.

King Grub
2013-04-07, 20:30
Ja, överätning i sig bildar en del fettfri massa, men mycket mer fettvikt.

Latissimus Dorsi
2013-04-07, 20:30
Överätning är anabolt, ja.

Wrista
2013-04-07, 21:02
Om man skulle överäta utan att äta mycket protein skulle man ändå öka sin fettfria massa?

King Grub
2013-04-07, 21:07
Ja. Proteinbehovet sjunker vid energiöverskott.

begt
2013-04-07, 21:08
Om man skulle överäta utan att äta mycket protein skulle man ändå öka sin fettfria massa?

Proteinbehovet är klart lägre vid energiöverskott. Men det är verkligen inte en bra idé att gå upp i vikt utan styrketräning.

De där killarna du pratade om kanske tränade lite i alla fall, och hur som helst så är/var de unga och då är det lättare att öka i muskelmassa.

nitz
2013-04-07, 21:09
Om man skulle överäta utan att äta mycket protein skulle man ändå öka sin fettfria massa?
Men detta är i ett hypotetiskt scenario va?
Inget du planerar på att prova utan att köra styrketräning samtidigt?

Diomedea exulans
2013-04-07, 21:10
Min upplevelse bland bekanta är dock att det är ganska vanligt att tjocka samtidigt är starka, även om de inte tränar. Tycker att det är ett ganska intressant fenomen.

Wrista
2013-04-07, 21:13
Anledningen till att jag undrar är för att jag på grund av skador är väldigt begränsad till vad jag kan träna. Så istället för att deffa ner mig till ett skelett så tänkte jag ha ett högt proteinintag och ligga på kcalbalans eller kanske något över tills jag kan träna fullt ut.

BisonLGcrew
2013-04-07, 22:04
Om man skulle överäta utan att äta mycket protein skulle man ändå öka sin fettfria massa?

Det är nog ganska svårt att överäta och inte komma upp i en tillräcklig mängd protein.

Bryggan
2013-04-08, 05:30
Det är nog ganska svårt att överäta och inte komma upp i en tillräcklig mängd protein.Hade jag käkat "normal" kost så skulle jag säkerligen inte komma upp i ens 1g protein per kilo. Nu försöker jag ligga på 2g per kilo men är glad när jag kommer upp i 1,5 g per kilo. Då kör jag ändå med whey och ganska överdrivet mycket kött i kosten. Fast å andra sidan så överäter jag inte utan håller igen...men innan jag köpte whey hade jag ett väldigt problem att komma upp i protein!

Sheogorath
2013-04-08, 06:05
Hade jag käkat "normal" kost så skulle jag säkerligen inte komma upp i ens 1g protein per kilo. Nu försöker jag ligga på 2g per kilo men är glad när jag kommer upp i 1,5 g per kilo. Då kör jag ändå med whey och ganska överdrivet mycket kött i kosten. Fast å andra sidan så överäter jag inte utan håller igen...men innan jag köpte whey hade jag ett väldigt problem att komma upp i protein!

Va? Hur få kalorier äter du på en dag egentligen?

z_bumbi
2013-04-08, 08:42
Anledningen till att jag undrar är för att jag på grund av skador är väldigt begränsad till vad jag kan träna. Så istället för att deffa ner mig till ett skelett så tänkte jag ha ett högt proteinintag och ligga på kcalbalans eller kanske något över tills jag kan träna fullt ut.

Kaloribalans låter mest rimligt. Det är iofs mest rimligt för de allra flesta stora delar av tiden så du är inte unik.

Fetbulle
2013-04-08, 12:05
Hade jag käkat "normal" kost så skulle jag säkerligen inte komma upp i ens 1g protein per kilo. Nu försöker jag ligga på 2g per kilo men är glad när jag kommer upp i 1,5 g per kilo. Då kör jag ändå med whey och ganska överdrivet mycket kött i kosten. Fast å andra sidan så överäter jag inte utan håller igen...men innan jag köpte whey hade jag ett väldigt problem att komma upp i protein!

Du äter inte överdrivet mycket kött.

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

Kvicksilver
2013-04-08, 12:51
Du äter inte överdrivet mycket kött.

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

Hade jag käkat "normal" kost så skulle jag säkerligen inte komma upp i ens 1g protein per kilo. Nu försöker jag ligga på 2g per kilo men är glad när jag kommer upp i 1,5 g per kilo. Då kör jag ändå med whey och ganska överdrivet mycket kött i kosten. Fast å andra sidan så överäter jag inte utan håller igen...men innan jag köpte whey hade jag ett väldigt problem att komma upp i protein!

Tycker det är busenkelt att få i sig protein. Har redan fått i mig ca 113g från frukost, förmiddagsfika och lunch. Bara lunchen med 200g kyckling gav 43g protein. Frukosten gav 55g med havre, mjölk och en burk kvarg. Två ägg till fikat.
Blir ytterligare till middag och en shake efter träning samt kasein innan läggdax. Vips så är man uppe i 250-300g på ett dygn. *drool*