handdator

Visa fullständig version : Vad tror ni om Chromebook?


Guskleto
2013-04-07, 19:46
http://www.google.se/intl/sv/chrome/devices/

Kör idag en 11" Air och har en 13" liggande i lådan som aldrig används. Är sugen på något nytt och denna verkar ju kul och billig. Någon som testat? Ska kolla in den IRL nästa gång jag är på stan.

tp_88
2013-04-07, 19:50
Jag blev också lite sugen på Samsungs chromebooks här om dagen, tyvärr kan jag inte bidra med något matnyttigt men kommer följa tråden. Måste läsa in mig mer, och till sist ev. klämma och känna lite. Spontant känns det väldigt smidigt i allmänhet, men jag är rädd för att funktionaliteten är allt för begränsad.

mikaelj
2013-04-07, 20:13
Begränsad och snordyr.

Har du så mycket pengar över kan du ge dem till mig istället.

tp_88
2013-04-07, 20:51
Begränsad och snordyr.

Har du så mycket pengar över kan du ge dem till mig istället.
Nåja, snordyra är de väl inte direkt. Lanseringspriser på 2300 resp. 3000kr för Acers och Samsungs.

Dennis93
2013-04-07, 21:11
Ser inte riktigt vad man ska ha den till om man redan har en air som lär ha mycket mer funktionalitet.

Men om det bara är för att testa nåt nytt vrf inte :D

mikaelj
2013-04-07, 21:33
Nåja, snordyra är de väl inte direkt. Lanseringspriser på 2300 resp. 3000kr för Acers och Samsungs.

Jaha. Jag förutsatte den senaste, med tanke på vad TS hade liggandes i lådan.

Guskleto
2013-04-07, 21:40
Ingen som testat Samsungen för tre bananer?

tp_88
2013-04-07, 21:55
Jaha. Jag förutsatte den senaste, med tanke på vad TS hade liggandes i lådan.
Vilken är den nya då? Den TS länkade i trådstarten är Samsungs för 2990SEK, och har precis lanserats. (i Sverige åtminstone)

Guskleto
2013-04-07, 21:58
Vilken är den nya då? Den TS länkade i trådstarten är Samsungs för 2990SEK, och har precis lanserats. (i Sverige åtminstone)

Jag är lite nyfiken på OS:et.

David Brent
2013-04-07, 22:36
Vilken är den nya då? Den TS länkade i trådstarten är Samsungs för 2990SEK, och har precis lanserats. (i Sverige åtminstone)

http://www.google.com/intl/en/chrome/devices/chromebook-pixel/

tp_88
2013-04-07, 23:05
http://www.google.com/intl/en/chrome/devices/chromebook-pixel/
Bra där... Jag läste tom nyheten på Swedroid om den för någon månad sedan, hade helt glömt bort den. *facepalm*

stolpskott
2013-04-08, 00:18
Jag är lite nyfiken på OS:et.

Obefintligt. Chrome OS gör datorn till en internet-relä och inget annat. Allt körs genom webben, inget sparas på datorn.

Guskleto
2013-04-08, 06:04
Obefintligt. Chrome OS gör datorn till en internet-relä och inget annat. Allt körs genom webben, inget sparas på datorn.

Hmm! Det låter inget vidare.

tlk
2013-04-08, 06:26
Så länge man kan få bort pek-å-klick GUI å köra fullscreen emacs 24/7 på den så verkar den helt sympatisk och ha ett bra pris. Har någon koll på om emacs kör väl på standardOS eller är man så illa tvungen att installera något annat på den?

Bryggan
2013-04-08, 06:27
Sitter på en macbook pro 17' just nu...men det är för tungt med aluminium och skit...tar hellre en sådan! Här kan vi snacka dyr...20 papp med en ssd och lite extra ram. Galet!

David Brent
2013-04-08, 06:34
Är man bara sugen på att se operativsystemet kan man ju alltid köra det i en virtuell maskin. http://chromeos.hexxeh.net/

Sparven från Minsk
2013-04-13, 13:12
Tycker chromebook verkar vara ett smidigt alternativ till en surfplatta, eller rent av en bärbar dator!

Skulle kunna tänka mig en stationär med bra skärm och ett gäng hårddiskar i, samt en chromebook för soff och sängsurf, lite yt tittande med mera.

Går det med chromebooken att ladda ned saker till hemmanärverket eller en NAS är det ju guld, samt koppla en Bluetooth mus till den.

Satt och tänkte över vad tusan jag gör på nätet egentligen. Tar hem "hyrfilmer", lite spotify, kolo, fb, skriver och surfar. Thats it. Spelar inga spel, leker inte med massa program. Chromebook torde möta dessa krav.

PontusAndersson
2013-04-13, 13:25
http://www.google.se/intl/sv/chrome/devices/

Kör idag en 11" Air och har en 13" liggande i lådan som aldrig används. Är sugen på något nytt och denna verkar ju kul och billig. Någon som testat? Ska kolla in den IRL nästa gång jag är på stan.


http://www.autoinfoclub.com/wp-content/gallery/fabia/1305651527_skoda-fabia.jpg

Kör idag en porsche 997 och har en ferrari 360 modena som bara står i garaget och aldrig används. Är sugen på något nytt och denna verkar ju kul och billig. Någon som testat? Ska kolla in den IRL nästa gång jag är på stan.

stolpskott
2013-04-13, 13:36
http://www.autoinfoclub.com/wp-content/gallery/fabia/1305651527_skoda-fabia.jpg

Kör idag en porsche 997 och har en ferrari 360 modena som bara står i garaget och aldrig används. Är sugen på något nytt och denna verkar ju kul och billig. Någon som testat? Ska kolla in den IRL nästa gång jag är på stan.

Va? Fel tråd.

Dennis93
2013-04-13, 13:52
Va? Fel tråd.

Det var en liknelse. Han har två "värstingdatorer", att prova på nåt budget grejs kan inte vara kul så länge.

stolpskott
2013-04-13, 14:11
Trög jag är idag då. Bra liknelse.

Dennis93
2013-04-13, 14:15
Trög jag är idag då. Bra liknelse.

Händer alla då och då :d

hungry
2013-04-13, 14:23
Fan va sugen jag blev, eftersom ja ska börja plugga behöver ja en liknande bärbar dator (mac är för dyrt:(). Någon som testat än?

David Brent
2013-04-13, 14:37
Fan va sugen jag blev, eftersom ja ska börja plugga behöver ja en liknande bärbar dator (mac är för dyrt:(). Någon som testat än?

Ja, http://www.wired.com/reviews/2013/01/samsung-chromebook-3/

Guskleto
2013-04-13, 14:39
Det var en liknelse. Han har två "värstingdatorer", att prova på nåt budget grejs kan inte vara kul så länge.

Jag två gamla Air är verkligen värtsting. NOT! Fail!

Dennis93
2013-04-13, 14:51
Jag två gamla Air är verkligen värtsting. NOT! Fail!

Jag förklarade iof bara liknelsen *rolleyes* Men man lär ju inte köpa en chromebook för någon slags prestanda och då är det ju OSet som är nytt, å enligt mig verkar det inte va nåt speciellt.

Men som jag sagt tidigare, vill man testa så varför inte ;)

Guskleto
2013-04-13, 15:10
Jag förklarade iof bara liknelsen *rolleyes* Men man lär ju inte köpa en chromebook för någon slags prestanda och då är det ju OSet som är nytt, å enligt mig verkar det inte va nåt speciellt.

Men som jag sagt tidigare, vill man testa så varför inte ;)

Nä, jag har också fått uppfattningen att det inte är något att ha. Dock så hade jag en liten PC med en skärm på 11,6" som kostade 3000 kr för några år sedan och den var riktigt bra faktiskt.

Sparven från Minsk
2013-04-15, 19:43
La en beställning på en Samsung chromebook nu ikväll från elgiganten.
Återkommer med recension om hur den är inom kort :)

Guskleto
2013-04-15, 20:33
La en beställning på en Samsung chromebook nu ikväll från elgiganten.
Återkommer med recension om hur den är inom kort :)

Den ser jag fram emot att läsa :hbang:

unsuspected
2013-04-15, 20:40
Enligt Metro så verkar det vara en platta med fler funktioner och fysiskt tangentbord.

hungry
2013-04-15, 20:43
hoppas verkligen den är något att ha, blir isf optimalt :D

Sparven från Minsk
2013-04-15, 20:45
Den ser jag fram emot att läsa :hbang:

3-5 arbetsdagar :D

Enligt Metro så verkar det vara en platta med fler funktioner och fysiskt tangentbord.

It is. Mitt datoranvändande sträcker sig till surf, musik, youtube, excel och word ibland. Då skulle det i teorin räcka med en platta men denna har ett fysisk tangentbord och lättare att sitta längre med, samt liite större skärm.
Räcker för mina behov. :)

Komplettera med en annan burk med extern hårddisk eller NAS så är det guld.

unsuspected
2013-04-15, 22:23
Vet du hur det kommer att funka med nerladdning och uppspelning av media?

Sparven från Minsk
2013-04-16, 08:00
Vet du hur det kommer att funka med nerladdning och uppspelning av media?

Som jag läst mig till så ska det väl gå att ladda ned filer, hårddisken är ju 16 gb. Läst runt att det ska gå att få ned torrents med på något sätt. Uppspelning ska kunna ske i alla webbaserade spelare. Spotify finns som webapp med.

Tanken är väl att kunna koppla en extern hårddisk eller NAS till den.

agazza
2013-04-16, 08:07
Molnlagring för allt är enligt mig en fruktansvärd bra lösning så länge integriteten är Ok. Dator stulen? no problemo, köp ny, logga in, färdigt.

Precis som när man byter telefon.

bara det börjar rulla in 4g med bra täckning så är detta framtiden.

Grahn
2013-04-16, 08:18
Behöver man en billig laptop för att surfa och göra annat man tycker telefonen är för liten och för tangentbordslös så är den väl okej, men vill man göra mer än det så är den väl lite fel sak att köpa.

Sparven från Minsk
2013-04-16, 08:33
Molnlagring för allt är enligt mig en fruktansvärd bra lösning så länge integriteten är Ok. Dator stulen? no problemo, köp ny, logga in, färdigt.

Precis som när man byter telefon.

bara det börjar rulla in 4g med bra täckning så är detta framtiden.

Agreee. Det kommer bli mer i molnet saker i framtiden. Så detta är ju ett steg i rätt riktning. Datorer med mera kommer nog krympa rejält när behovet av stora hårddiskar och annat skit försvinner.

Behöver man en billig laptop för att surfa och göra annat man tycker telefonen är för liten och för tangentbordslös så är den väl okej, men vill man göra mer än det så är den väl lite fel sak att köpa.

Ska man spela spel, video och fotoredigering med mera så är en regulär dator ett bättre val.
Musik, strema film, surfa, skriva lite, officestuff, soffsurf and so on så är den klockren. Bra för äldre med, inte så mycket som kan gå fel eller krångla.

hungry
2013-04-16, 08:37
Kommer officepaketet med på chromebooken ?:P Lr blir de något liknande?:P

Grahn
2013-04-16, 08:46
Kommer officepaketet med på chromebooken ?:P Lr blir de något liknande?:P

Du får nog använda google docs.

hungry
2013-04-16, 08:49
Du får nog använda google docs.

är de typ samma sak? Hinner inte kolla upp de nu sitter på bussen på väg till möte. *cupid*

Grahn
2013-04-16, 08:52
är de typ samma sak? Hinner inte kolla upp de nu sitter på bussen på väg till möte. *cupid*

Bara använt det som hastigast men det är en webbaserad version( aka molnbaserad tjänst ), vet ej hur mycket mindre kraftfull den är i dagsläget.

Så ja typ samma sak men inte exakt.

Sparven från Minsk
2013-04-16, 11:25
Kommer officepaketet med på chromebooken ?:P Lr blir de något liknande?:P

Först finns det google docks, via google drive. Sen finns även, i mitt tyckte det bättre packetet office apps. Du måste ha skydrive (gratis). Så det finns smidiga lösningar.

dluddeckens
2013-04-16, 13:38
Som jag läst mig till så ska det väl gå att ladda ned filer, hårddisken är ju 16 gb. Läst runt att det ska gå att få ned torrents med på något sätt. Uppspelning ska kunna ske i alla webbaserade spelare. Spotify finns som webapp med.

Tanken är väl att kunna koppla en extern hårddisk eller NAS till den.

Acern har 320 gig hdd.

:D

J.V
2013-04-16, 18:29
Do want. Fast jag vill kunna köra Photoshop.

agazza
2013-04-16, 18:51
Office släpps ju till Android lite längre fram så det lär väl portas eller släppas till chrome OS hoppas jag.


Do want. Fast jag vill kunna köra Photoshop.

Sumopaint duger till rätt mycket, hur tungt behov har du?

Löpsko
2013-04-16, 19:16
Hur funkar det med piratprogram till en sådan maskin? Winrar,öppna cracka lär ju inte fungera :)

agazza
2013-04-16, 20:09
Do want. Fast jag vill kunna köra Photoshop.

Hur funkar det med piratprogram till en sådan maskin? Winrar,öppna cracka lär ju inte fungera :)

Kolla hur mycket det finns till Android. Tror inte det utvecklas lite hårt mot antipiratfunktioner som i windowsmiljö

Donner
2013-04-17, 20:18
Är sugen på samsungs chromebook med 32gb ssd. Hade varit perfekt för mina framtida studier men är ändå orolig över att jag ska känna mig begränsad med den.

Vill ha samma möjligheter som med office 365. Någon som vet hur det är med det? Förstår ju hur molnet fungerar men kommer jag t ex kunna öppna mina dokument i min mobil (android) och läsa/redigera via den?

Kommer jag kunna spara t ex bokmärken i min mobil och så överförs det till datorn och vice versa?

konig
2013-04-17, 20:56
Använder du Google Chrome i mobilen så kommer nästan allt synka mellan enheterna.

Donner
2013-04-17, 21:23
Använder du Google Chrome i mobilen så kommer nästan allt synka mellan enheterna.

Även dokument? Är mest orolig över att jag inte kommer komma åt mina dokument på andra enheter.

konig
2013-04-17, 22:53
Du kan lagra allting i molnet, bara att ladda ned Google Drive till alla enheter du använder.

Sparven från Minsk
2013-04-18, 07:10
Du kan lagra allting i molnet, bara att ladda ned Google Drive till alla enheter du använder.

This!

Kör du med google drive eller skydrive så kommer allt du sparar där och kan redigera där, även bli redigerbart och kommer åt det i vilken enhet du vill, med google drive eller skydrive. Allt från surfplatta/mobil/annan dator.

Leve molnet! :)

dluddeckens
2013-04-18, 08:03
This!

Kör du med google drive eller skydrive så kommer allt du sparar där och kan redigera där, även bli redigerbart och kommer åt det i vilken enhet du vill, med google drive eller skydrive. Allt från surfplatta/mobil/annan dator.

Leve molnet! :)

Säger du bara tills ditt internet ligger nere :D

Sparven från Minsk
2013-04-18, 08:29
Säger du bara tills ditt internet ligger nere :D

Då är det inte lika roligt ;)

Grahn
2013-04-18, 08:30
Då är det inte lika roligt ;)

Fast numera känns ju även en vanlig PC typ trasig när nätet är nere med iofs ;)

Sparven från Minsk
2013-04-18, 08:37
Fast numera känns ju även en vanlig PC typ trasig när nätet är nere med iofs ;)

Tja ärligt talat, vad gör man på en dator idag UTAN internet? Spelar ms röj?

Donner
2013-04-18, 08:45
Låter grymt! Ska ta mig en funderare idag.

Sparven från Minsk
2013-04-18, 08:46
Låter grymt! Ska ta mig en funderare idag.

Min sorterades i Malmö inatt, så borde få den idag eller senast imorgon! :D

Donner
2013-04-18, 09:30
Min sorterades i Malmö inatt, så borde få den idag eller senast imorgon! :D

Ser fram emot att få höra din uppfattning om den! :)

hnric
2013-04-18, 09:35
Säger du bara tills ditt internet ligger nere :D

Drive appen på datorn skall ge offline stöd som automatiskt synkar med molnet när du sen har kontakt.

Donner
2013-04-18, 10:05
Kom på en ganska relevant fråga. Har sökt Systemutveckling och då är det rätt bra om jag kan knacka kod i den. Såsom Java, c, .net osv. Någon som vet om den stödjer det?

sandstorm
2013-04-18, 13:48
Kom på en ganska relevant fråga. Har sökt Systemutveckling och då är det rätt bra om jag kan knacka kod i den. Såsom Java, c, .net osv. Någon som vet om den stödjer det?

Jag ar inte saker, men tror att det blir onodigt krangligt. Om du ska systemutveckla, skaffa en vanlig PC.

Sparven från Minsk
2013-04-18, 14:07
Sådär!

Är den uppackad och sitter i mitt knä. Skriver faktiskt från den just nu. Liten och nätt, ligger bra i knät. Lte mer plastig känsla en en Mac air såklart, men känns ändå stabil och är långt ifrån budgetkänsla i den.

In med strömsladden, startade upp den, loggade in på mitt närverk och min gmail. Sen var det klart. Tog väl knappt 2 minuter så var jag ute på nätet och surfade med alla mina inställningar och tillägg i chrome redan synkade. Sjukt smidigt!

Skärmen är helt okej med tanke på storleken. Även tangentbordet är bra. Känns luftigt, finns plats mellan knapparna. Inte samma känsla som en air, men känns ändå bra att skriva på, low profile och allt. Helt tyst är den.....gud vad gött!

Känns inte som en pryl man sitter och skriver hela noveller på, sträck tittar på serier eller liknande. Men just att den är lätt att ta med dig, bra batteritid (6,5 h) och startar på några få sekunder gör den till en vinnare när det gäller resekamrat, soffsurf, slösurf när stationära är för seg att starta upp med mera.

Ska snart testa om musen med trådlös usb går att koppla in, och om det går att ha telefonen som delar ut internet, om den kan koppla sig mot den.

Donner
2013-04-18, 14:11
Jag ar inte saker, men tror att det blir onodigt krangligt. Om du ska systemutveckla, skaffa en vanlig PC.

Det jag befarade :( tråkigt, vill spy på win8. Men man kanske vänjer sig.

Donner
2013-04-18, 14:13
Sådär!

Är den uppackad och sitter i mitt knä. Skriver faktiskt från den just nu. Liten och nätt, ligger bra i knät. Lte mer plastig känsla en en Mac air såklart, men känns ändå stabil och är långt ifrån budgetkänsla i den.

In med strömsladden, startade upp den, loggade in på mitt närverk och min gmail. Sen var det klart. Tog väl knappt 2 minuter så var jag ute på nätet och surfade med alla mina inställningar och tillägg i chrome redan synkade. Sjukt smidigt!

Skärmen är helt okej med tanke på storleken. Även tangentbordet är bra. Känns luftigt, finns plats mellan knapparna. Inte samma känsla som en air, men känns ändå bra att skriva på, low profile och allt. Helt tyst är den.....gud vad gött!

Känns inte som en pryl man sitter och skriver hela noveller på, sträck tittar på serier eller liknande. Men just att den är lätt att ta med dig, bra batteritid (6,5 h) och startar på några få sekunder gör den till en vinnare när det gäller resekamrat, soffsurf, slösurf när stationära är för seg att starta upp med mera.

Ska snart testa om musen med trådlös usb går att koppla in, och om det går att ha telefonen som delar ut internet, om den kan koppla sig mot den.

Låter grymt, precis något sådant jag är ute efter. Synd bara med kodandet.

tlk
2013-04-18, 14:14
Det jag befarade :( tråkigt, vill spy på win8. Men man kanske vänjer sig.

Vad hindrar dig från att göra som normalt folk och släng in *BSD eller loonik på den istället för windows?

Sådär!

Är den uppackad och sitter i mitt knä. Skriver faktiskt från den just nu. Liten och nätt, ligger bra i knät. Lte mer plastig känsla en en Mac air såklart, men känns ändå stabil och är långt ifrån budgetkänsla i den.

In med strömsladden, startade upp den, loggade in på mitt närverk och min gmail. Sen var det klart. Tog väl knappt 2 minuter så var jag ute på nätet och surfade med alla mina inställningar och tillägg i chrome redan synkade. Sjukt smidigt!

Skärmen är helt okej med tanke på storleken. Även tangentbordet är bra. Känns luftigt, finns plats mellan knapparna. Inte samma känsla som en air, men känns ändå bra att skriva på, low profile och allt. Helt tyst är den.....gud vad gött!

Känns inte som en pryl man sitter och skriver hela noveller på, sträck tittar på serier eller liknande. Men just att den är lätt att ta med dig, bra batteritid (6,5 h) och startar på några få sekunder gör den till en vinnare när det gäller resekamrat, soffsurf, slösurf när stationära är för seg att starta upp med mera.

Ska snart testa om musen med trådlös usb går att koppla in, och om det går att ha telefonen som delar ut internet, om den kan koppla sig mot den.

Men kör emacs på den då?

Sparven från Minsk
2013-04-18, 14:14
Kan jag medela att även en trådlös usb mus gick att ansluta utan problem alls :) Såg nu att den även har blåtand, borde göra det smidigt att ansluta direvse skoj till den, tex tangentbord eller mus.
Musplattan fungerar för övrigt väldigt bra!

HDMI utgång därbak, bra om man vill ansluta en skärm eller till tv. En NAS alt extern hårddisk så är man en bra bit på vägen ;)

Donner
2013-04-21, 21:15
La även jag in en beställning på en nu. Kunde inte hålla mig :) blir att dualboota den med chrubuntu på ett sd-kort för att kunna programmera på den. Är som ett barn på julafton, vill bara få hem den.

hungry
2013-05-02, 18:32
Sådär!

Är den uppackad och sitter i mitt knä. Skriver faktiskt från den just nu. Liten och nätt, ligger bra i knät. Lte mer plastig känsla en en Mac air såklart, men känns ändå stabil och är långt ifrån budgetkänsla i den.

In med strömsladden, startade upp den, loggade in på mitt närverk och min gmail. Sen var det klart. Tog väl knappt 2 minuter så var jag ute på nätet och surfade med alla mina inställningar och tillägg i chrome redan synkade. Sjukt smidigt!

Skärmen är helt okej med tanke på storleken. Även tangentbordet är bra. Känns luftigt, finns plats mellan knapparna. Inte samma känsla som en air, men känns ändå bra att skriva på, low profile och allt. Helt tyst är den.....gud vad gött!

Känns inte som en pryl man sitter och skriver hela noveller på, sträck tittar på serier eller liknande. Men just att den är lätt att ta med dig, bra batteritid (6,5 h) och startar på några få sekunder gör den till en vinnare när det gäller resekamrat, soffsurf, slösurf när stationära är för seg att starta upp med mera.

Ska snart testa om musen med trådlös usb går att koppla in, och om det går att ha telefonen som delar ut internet, om den kan koppla sig mot den.

Låter sjukt mysigt:D Lär beställa en sådan när jag börjar plugga (augusti) :)

La även jag in en beställning på en nu. Kunde inte hålla mig :) blir att dualboota den med chrubuntu på ett sd-kort för att kunna programmera på den. Är som ett barn på julafton, vill bara få hem den.

Skriv gärna vad du tycker om den:)

Sparven från Minsk
2013-05-03, 07:51
Haft min nu i några veckor, fortfarande väldigt nöjd. Batteritiden är klart godkänd och fullladdas väldigt snabbt.
Det mesta går ju faktiskt att göra just via molnet idag. Det enda jag nu gör på gamla burken är torrents. Allt annat gör jag på Chrome.

tlk
2013-05-03, 08:00
Men kör den emacs då?

Donner
2013-05-03, 08:01
Kan bara hålla med sparven. Batteritiden är väldigt bra. Datorn är snabb och pigg, startar upp på bara några sekunder. Allt flyter på bra förutom att spela upp vissa 1080-p filmer på youtube. Inte testat hur den klarar det via hdmi eller om filmen ligger på datorn så det kan jag inte svara på. Liten och väldigt lätt.

Det jag saknar är t ex bankid och lite annat som inte är kompatibelt med chromeOS. Men förhoppningsvis kommer det väl med tiden.
Har lagt in ubuntu på ett sdhc-kort som jag använder till programmering och t ex att logga in på banken.

Donner
2013-05-03, 08:03
Men kör den emacs då?

Nej, det tvivlar jag på. Det är ju en linuxkärna i botten men dom har strippat den på allt det "svårare".

tlk
2013-05-03, 08:39
Nej, det tvivlar jag på. Det är ju en linuxkärna i botten men dom har strippat den på allt det "svårare".

Thx! blir inget köp då. :)

dluddeckens
2013-05-23, 09:30
Fråga:

Jag surfar mest på min dator. Samt kollar film.


Går det att tanka ned film med torrents på den?

Går det spela upp filmer man har nedtankade på en EX HDD via typ VLC?



Läste i Metros test att det inte gick att ha något alls på datorn, jag trodde det iaf fanns lite utrymme på hårddisken...

tlk
2013-05-23, 09:44
Fråga:

Jag surfar mest på min dator. Samt kollar film.


Går det att tanka ned film med torrents på den?

Går det spela upp filmer man har nedtankade på en EX HDD via typ VLC?



Läste i Metros test att det inte gick att ha något alls på datorn, jag trodde det iaf fanns lite utrymme på hårddisken...

Låter väldigt konstigt. Finns modeller med 320GB HDD liksom. Tror Metro har fått det hela runt bakfoten. Kanske de menar att standardmodellen med 16GB har lite ont om utrymme om man vill spara mycket saker på den?

Och där är ju USB så du kan väl rimligtvis koppla in vad som du känner för.

Niorna
2013-05-23, 09:53
Fråga:

Jag surfar mest på min dator. Samt kollar film.


Går det att tanka ned film med torrents på den?

Går det spela upp filmer man har nedtankade på en EX HDD via typ VLC?



Läste i Metros test att det inte gick att ha något alls på datorn, jag trodde det iaf fanns lite utrymme på hårddisken...

En Chromebook har inga ytterligare funktioner än de som redan finns i webläsaren Chrome till Windows/Mac/ÖVrigt. Om du kan ladda hem film med Chrome, då går det att ladda hem film med en Chromebook, annars går det inte. Det samma gäller samtliga övriga frågor. Kan du inte spela World of Warcraft eller League of Legends i Chrome går det inte heller i en Chromebook.

Det ska även tilläggas att en Chromebook är mer begränsad än webläsaren Chrome. T.ex. Netflix fungerar ej på den senaste Chromebook från Samsung. Inte heller Googles eget Google music eller Amazon cloud player har fullt stöd, trots att de är "webapplikationer".

Jag har en Samsung Chromebook och det är min huvudator. Det är en av de bästa datorer jag har använt. Men då laddar jag inte hem film eller musik. Och jag spelar inte heller spel, redigerar bilder, eller komponerar musik. Jag läser mejl, surfar, och sparar dokument på Google Drive.

Jag skulle dock vara försiktig att tänka på Chromebook som en "pluggdator". Om din skola eller universitet vill att du lämnar in rapporter och uppsatser i Microsoft Word-format så skulle jag inte lita på de filer du exporterar från Google Drive. Om man funderar på en teknisk utbildning ska man även komma ihåg att LaTeX inte stöds.

Niorna
2013-05-23, 09:59
Låter väldigt konstigt. Finns modeller med 320GB HDD liksom. Tror Metro har fått det hela runt bakfoten. Kanske de menar att standardmodellen med 16GB har lite ont om utrymme om man vill spara mycket saker på den?


Google har kraftigt höjt priserna för Google Drive. 320GB Chromebook är till för att sälja plats på Google Drive. Till varje Chromebook får man "gratis" utrymme på Google Drive i ett antal år. Priset för utrymmet ligger på samma nivå som datorn. Google ger alltså bort datorn mer eller mindre gratis för att kränga prenumerationer på Google Drive.

De 320GB är till för de som vill spara egenproducerade bilder och filmer. Det finns en primitiv mediaspelare i Chromebook, men den saknar stöd för många -- bland fildelare -- populära filformat. Det finns inte heller inget stöd för subtitles.

tlk
2013-05-23, 10:04
Google har kraftigt höjt priserna för Google Drive. 320GB Chromebook är till för att sälja plats på Google Drive. Till varje Chromebook får man "gratis" utrymme på Google Drive i ett antal år. Priset för utrymmet ligger på samma nivå som datorn. Google ger alltså bort datorn mer eller mindre gratis för att kränga prenumerationer på Google Drive.

De 320GB är till för de som vill spara egenproducerade bilder och filmer. Det finns en primitiv mediaspelare i Chromebook, men den saknar stöd för många -- bland fildelare -- populära filformat. Det finns inte heller inget stöd för subtitles.

En Chromebook har inga ytterligare funktioner än de som redan finns i webläsaren Chrome till Windows/Mac/ÖVrigt. Om du kan ladda hem film med Chrome, då går det att ladda hem film med en Chromebook, annars går det inte. Det samma gäller samtliga övriga frågor. Kan du inte spela World of Warcraft eller League of Legends i Chrome går det inte heller i en Chromebook.

Det ska även tilläggas att en Chromebook är mer begränsad än webläsaren Chrome. T.ex. Netflix fungerar ej på den senaste Chromebook från Samsung. Inte heller Googles eget Google music eller Amazon cloud player har fullt stöd, trots att de är "webapplikationer".

Jag har en Samsung Chromebook och det är min huvudator. Det är en av de bästa datorer jag har använt. Men då laddar jag inte hem film eller musik. Och jag spelar inte heller spel, redigerar bilder, eller komponerar musik. Jag läser mejl, surfar, och sparar dokument på Google Drive.

Jag skulle dock vara försiktig att tänka på Chromebook som en "pluggdator". Om din skola eller universitet vill att du lämnar in rapporter och uppsatser i Microsoft Word-format så skulle jag inte lita på de filer du exporterar från Google Drive. Om man funderar på en teknisk utbildning ska man även komma ihåg att LaTeX inte stöds.



Intressant.


Tror jag håller mig till min thinkpad R52. Den kör ratpoison, emacs, w3m, vym och LaTeX. Startar på en halv sekund och allt kör snabbt som fasiken. *cupid* Tyvärr bara 15" skärm men det duger. :S


Fast nu hittade jag precis att det går utmärkt att installera looniks på den. Verkar vara praktiskt köp då. Bara byta OSet precis som man måste göra på alla andra laptops :)

dluddeckens
2013-05-23, 10:10
En Chromebook har inga ytterligare funktioner än de som redan finns i webläsaren Chrome till Windows/Mac/ÖVrigt. Om du kan ladda hem film med Chrome, då går det att ladda hem film med en Chromebook, annars går det inte. Det samma gäller samtliga övriga frågor. Kan du inte spela World of Warcraft eller League of Legends i Chrome går det inte heller i en Chromebook.

Det ska även tilläggas att en Chromebook är mer begränsad än webläsaren Chrome. T.ex. Netflix fungerar ej på den senaste Chromebook från Samsung. Inte heller Googles eget Google music eller Amazon cloud player har fullt stöd, trots att de är "webapplikationer".

Jag har en Samsung Chromebook och det är min huvudator. Det är en av de bästa datorer jag har använt. Men då laddar jag inte hem film eller musik. Och jag spelar inte heller spel, redigerar bilder, eller komponerar musik. Jag läser mejl, surfar, och sparar dokument på Google Drive.

Jag skulle dock vara försiktig att tänka på Chromebook som en "pluggdator". Om din skola eller universitet vill att du lämnar in rapporter och uppsatser i Microsoft Word-format så skulle jag inte lita på de filer du exporterar från Google Drive. Om man funderar på en teknisk utbildning ska man även komma ihåg att LaTeX inte stöds.

Ajdå.

Det var ju synd. Gillade priset :)

Utan spotify och mediaspelare så blir det inget köp.

Tack för att du tog dig tid och svara på mina frågor!

BlötSnö
2013-05-23, 10:30
Jag passar på att ställa en liten fråga, eftersom jag har nada koll på den här lilla burken:
Kan man köra vanliga android-appar på den?
Jag har nämligen en pekplatta genom arbetet, men en liten dator hade varit mer användbart i långa loppet.

tlk
2013-05-23, 10:50
Jag passar på att ställa en liten fråga, eftersom jag har nada koll på den här lilla burken:
Kan man köra vanliga android-appar på den?
Jag har nämligen en pekplatta genom arbetet, men en liten dator hade varit mer användbart i långa loppet.

Nej, det kan du inte.

möjligtvis om du installerar android som OS på din chromebook.

Sparven från Minsk
2013-05-23, 10:55
Ajdå.

Det var ju synd. Gillade priset :)

Utan spotify och mediaspelare så blir det inget köp.

Tack för att du tog dig tid och svara på mina frågor!

Spotify har en webapp som gör att du kan köra spotify direkt i webläsaren.
Fungerar lika smidigt som "vanliga" spotify. :)

Håller med andra i kören, bra dator till bra pris! Enda jag funderar på är att köpa en snorbillig stationär för att ladda ned saker till, en extra skärm som jag kan koppla både den och chromen till samt trådlöst tangentbord och mus.

Niorna
2013-05-23, 11:19
Spotify har en webapp som gör att du kan köra spotify direkt i webläsaren.
Fungerar lika smidigt som "vanliga" spotify. :)

Håller med andra i kören, bra dator till bra pris! Enda jag funderar på är att köpa en snorbillig stationär för att ladda ned saker till, en extra skärm som jag kan koppla både den och chromen till samt trådlöst tangentbord och mus.

Om du med "smidigt" menar "sjukt frustrerande" :) Jag tycker Spotify är världsledande på att skriva värdelösa gränssnitt, men det är min personliga åsikt. Men du har helt rätt, det finns en webapplikation till Spotify som fungerar felfritt på Chromebook.

Om du har en stationär dator borde du i teorin kunna sätta upp någon form av server så att du kan strömma nedladdade filmer från den via en webapplikation till en Chromebook. Om det är gångbart rent praktiskt lämnar jag åt något IT-snille att avgöra :)

Till programmerarna kan dela med mig av följande. Jag har ett Amazon EC2-konto (gratis i ett år) där jag har lagt upp en virtuell server med Rstudio server. Jag kan därför koppla upp mig med en webläsare och programmera R på molnet. Jag vet att det finns liknande verktyg för utveckling av webapplikationer. Det finns även en ssh-klient för webläsaren Chrome så man kan koppla upp sig mot en server och programmera.

tlk
2013-05-23, 11:21
Kommer väl rimligtvis någon vettig chromebook-app för google music ("spotify-dödaren").

J.V
2013-05-23, 11:25
Kommer väl rimligtvis någon vettig chromebook-app för google music ("spotify-dödaren").Jag hoppas fan inte det. Jag får panik av tanken att Spotify skulle dö ut och jag måste göra om alla playlists någon annanstans.

tlk
2013-05-23, 11:30
Jag hoppas fan inte det. Jag får panik av tanken att Spotify skulle dö ut och jag måste göra om alla playlists någon annanstans.

:D

Har aldrig förstått poängen med spotify faktiskt. Installerade appen på mobilen och den var mest dryg :)

Men är väl tveksamt att de ska kunna ta över hela marknaden... kanske om de bannlyser spotify på android möjligtvis.

J.V
2013-05-23, 11:38
Skönt att slippa ladda ner all musik på "traditionellt" vis. Ännu skönare att slippa iTunes.

Dessutom vill jag betala för mig. Att betala en hundralapp i månaden för premium känns mer än rimligt. :)

Sparven från Minsk
2013-05-23, 11:39
En extern skärm till chromen och trådlöst tangentbord och mus tror haf förhöjer chromeupplevelsen. Lätt att ha i knät i soffan, och så kan man då koppla in den vid skrivbordet och få en mer ergonomisk surfstation ;)

tp_88
2013-05-23, 12:39
Jag börjar bli förbannat sugen på en Chromebook, trots att jag anser att OSet inte är redo än och jag antagligen inte kommer ha så mycket nytta av den. :D

Läste precis att man kan lägga in t.ex. Ubuntu parallellt med ChromeOS och switcha med en hotkey, har någon erfarenhet av att köra Linux på den typen av hårdvara? Also, jag har aldrig kört Linux någonsin trots ganska stort teknikintresse. Jag antar att det har kommit så pass långt att man ganska snabbt får grepp om hur man använder de vanligare funktionerna?

Piranha
2013-05-23, 12:55
Jag börjar bli förbannat sugen på en Chromebook, trots att jag anser att OSet inte är redo än och jag antagligen inte kommer ha så mycket nytta av den. :D

Läste precis att man kan lägga in t.ex. Ubuntu parallellt med ChromeOS och switcha med en hotkey, har någon erfarenhet av att köra Linux på den typen av hårdvara? Also, jag har aldrig kört Linux någonsin trots ganska stort teknikintresse. Jag antar att det har kommit så pass långt att man ganska snabbt får grepp om hur man använder de vanligare funktionerna?

Har också hört rykten om ubuntu, det gör maskinen klart mycket mer intressant om man kan köra en linux på den.

tp_88
2013-05-23, 13:00
Har också hört rykten om ubuntu, det gör maskinen klart mycket mer intressant om man kan köra en linux på den.
Ja, precis. Att möjligheten till mer avancerade funktioner finns vore trevligt, även om jag åtminstone antagligen hade kört ChromeOS för det mesta.

http://www.howtogeek.com/162120/how-to-install-ubuntu-linux-on-your-chromebook-with-crouton/ osv

Någon som vet hur krävande det är? Hur funkar det på en 1,7ghz dual-core ARM A15 med 2GB ram?

David Brent
2013-05-23, 13:02
Google har kraftigt höjt priserna för Google Drive. 320GB Chromebook är till för att sälja plats på Google Drive. Till varje Chromebook får man "gratis" utrymme på Google Drive i ett antal år. Priset för utrymmet ligger på samma nivå som datorn. Google ger alltså bort datorn mer eller mindre gratis för att kränga prenumerationer på Google Drive.

De 320GB är till för de som vill spara egenproducerade bilder och filmer. Det finns en primitiv mediaspelare i Chromebook, men den saknar stöd för många -- bland fildelare -- populära filformat. Det finns inte heller inget stöd för subtitles.

Fungerar sharelatex.com på den?

tlk
2013-05-23, 13:18
Arch linux fungerar tydligen fint så man slipper dras med ubuntu. https://wiki.archlinux.org/index.php/Chromebook

mikaelj
2013-05-23, 13:58
Also, jag har aldrig kört Linux någonsin trots ganska stort teknikintresse.

Installera det på en vanlig dator först. Betydligt enklare experiment.

Du kan även köra t ex Ubuntu direkt från ett USB-minne, inkl. lagringsutrymme där du kan spara efteråt.

Chromebook är totalt meningslöst.

WHITEFOLKS
2013-05-23, 13:58
Om HW accel funkar för ubuntu etc så flyter det nog på helt ok, om det inte gör det så suger det förmodligen.

tlk
2013-05-23, 14:02
Om HW accel funkar för ubuntu etc så flyter det nog på helt ok, om det inte gör det så suger det förmodligen.

Vad ska du med HW accell till? emacs och latex lär fungera utmärkt ändå. *cupid*

tp_88
2013-05-23, 14:22
Installera det på en vanlig dator först. Betydligt enklare experiment.

Du kan även köra t ex Ubuntu direkt från ett USB-minne, inkl. lagringsutrymme där du kan spara efteråt.

Chromebook är totalt meningslöst.
Ja, man borde väl göra det. Frågan är om orken finns bara.

Håller inte med om att Chromebook är totalt meningslöst dock, den klarar det allra mesta jag kommer använda en minidator till och är där till billig, helt tyst, ganska välbyggd och väldigt smidig. Men som sagt, det hade varit trevligt att ha tillgång till ett mer komplett OS ibland, därav instresset för Linux.

Donner
2013-05-23, 16:29
Jag har en chromebook och dualbootar ubuntu med ett sd-minne. Väldigt smidigt även om det är lite buggar i ubuntun som behöver fixas.

mikaelj
2013-05-24, 14:12
Håller inte med om att Chromebook är totalt meningslöst dock, den klarar det allra mesta jag kommer använda en minidator till och är där till billig, helt tyst, ganska välbyggd och väldigt smidig.

För samma pengar får du en vanlig dator som dessutom kör riktiga program.

Niorna
2013-05-24, 14:54
För samma pengar får du en vanlig dator som dessutom kör riktiga program.

Har du hållt en Samsung Chromebook i handen? Jag har aldrig sett en så lätt dator med 6+ timmar batteritid i den prisklassen.

Operativsystemet är sjukt stabilt. Jag har kört Windows sedan 3.11, Mac OS X sedan Panther, och Linux sedan Slackware 3.0, men inget av de operativsystemen kommer ens i närheten av stabilitet eller frånvaro av krångel.

Samtidigt avråder jag i princip alla från att köpa en Chromebook. Det är en dator och ett operativsystem för early adaptors och teknikintresserade. Har man minsta aber i sitt övervägande ska man köpa något konventionellt. Däremot tror jag det här är framtiden och vägen vi alla kommer att vandra.

tp_88
2013-05-24, 17:33
För samma pengar får du en vanlig dator som dessutom kör riktiga program.
Man får som sagt inte en liknande dator för de pengarna. Sen är jag medveten om dess begränsningar, men jag har en stationär (och en smartphone) också för andra ändamål.

Jag väljer mellan en chromebook och en surfplatta, inte en chromebook och en W8-laptop.

mikaelj
2013-05-27, 09:59
Om man har en Raspberry Pi hemma kan man köpa en Chromebook, annars bör man låta bli, med andra ord. ;-)

tp_88
2013-05-27, 10:06
Det blir nog jättebra.