handdator

Visa fullständig version : Knäcker i ryggkotorna vid russian twist...


ATJL
2013-04-07, 17:13
Som rubriken säger: När jag kör russian twist i eleverad situpbänk med en tio kg vikt i händerna, så knäcker det ungefär som vid en kiropraktor behandling i ytterlägena vid de första två-tre repsen. Upplever (inbillar mig?)dessutom att det skapar viss förbättrad rörlighet av detta i ryggraden efteråt.

Är detta dåligt eller tom bra eller bara skitsamma?

Mvh

svenbanan
2013-04-07, 17:37
Samma för mig. Jag tycker det är positivt.

ATJL
2013-04-07, 18:46
Tja, jämfört med 500 spänn + för att låta någon med tre års utbildning göra det så är jag benägen att hålla med... :-)

major Pectoralis
2013-04-07, 18:52
Som rubriken säger: När jag kör russian twist i eleverad situpbänk med en tio kg vikt i händerna, så knäcker det ungefär som vid en kiropraktor behandling i ytterlägena vid de första två-tre repsen. Upplever (inbillar mig?)dessutom att det skapar viss förbättrad rörlighet av detta i ryggraden efteråt.

Är detta dåligt eller tom bra eller bara skitsamma?

Mvh

Det beror på vem du frågar

kiropraktern: dåligt för det är gratis. Betala mig att göra det så blir det bättre.

sjukgymnast 1: dåligt, sliter på leder, skapar överrörlighet

sjukgymnast 2: bra, självmobiliserande.

ortoped: spelar ingen roll, ryggen ligger där den ligger, inpackad i ligament och muskler, och flyttar inte på sig.

personligen: ingen aning.

rogerQ
2013-04-07, 19:12
Det beror på vem du frågar

kiropraktern: dåligt för det är gratis. Betala mig att göra det så blir det bättre.

sjukgymnast 1: dåligt, sliter på leder, skapar överrörlighet

sjukgymnast 2: bra, självmobiliserande.

ortoped: spelar ingen roll, ryggen ligger där den ligger, inpackad i ligament och muskler, och flyttar inte på sig.

personligen: ingen aning.

Jag fick faktiskt tipset att göra mjuka situps med vridning av en kiropraktor för länge sen. Han sa inget om "knäppet". Det upptäckte jag själv.

Latissimus Dorsi
2013-04-07, 19:16
Bland de skönaste i världen att knäcka några kotor typ krack-krack-krack kan jämföras med samlag.

svenbanan
2013-04-07, 20:46
När jag blir miljardär ska jag anställa en kiropraktor som sover under min säng som kan knäcka ut min rygg ett par gånger om dagen.

pezrulezhaakon
2013-04-07, 21:14
ATJL

Har du kotpelaren böjd, så innebär en samtida vridrörelse mycket hörgre risker för diskarna.
Är kotpelaren rak så är väl riskerna acceptabla, förutom att övningen ändå inte är nån höjdare.

svenbanan
2013-04-07, 21:16
ATJL

Har du kotpelaren böjd, så innebär en samtida vridrörelse mycket hörgre risker för diskarna.
Är kotpelaren rak så är väl riskerna acceptabla, förutom att övningen ändå inte är nån höjdare.

På vilket sätt är inte denna övning en höjdare? Menar du att den inte är effektiv för att träna bålrotationsmusklerna?

pezrulezhaakon
2013-04-07, 21:21
svenbanan

Övningen har högre risker än nödvändigt jämfört med andra val för bålrotationsstyrka/stabilitet. Dessutom är det inte många som kör den särskilt väl heller.

Dessutom är övningen inte särskilt effektiv för det som förväntas av den.

Latissimus Dorsi
2013-04-07, 21:25
Pez, så det är dåligt att knäcka ländryggen genom att rotera den. Finns det något bra annat sätt att knäcka den?

pezrulezhaakon
2013-04-07, 21:43
Latissimus Dorsi

Frågan är istället varför du måste knäcka den?

Och varför använda russian twists till det?

remindme
2013-04-07, 23:24
Flikar in en fråga. Jag kan dagligen knäcka upp länd- och bröstrygg på en foamroller. Är det bra eller ska det undvikas?

Latissimus Dorsi
2013-04-07, 23:29
Latissimus Dorsi

Frågan är istället varför du måste knäcka den?

Och varför använda russian twists till det?

Extremt skönt, personligen knäcker jag den genom att ligga på sidan, lägga fram ena Benet åt vänster sen rotera kroppen åt höger. Är det farligt?

pezrulezhaakon
2013-04-07, 23:37
Latissimus Dorsi

Farligt och farligt... Skulle kanske vara bättre att försöka hitta orsaken. Stramhet i höftpartiets muskler är en trolig orsak.

Lite knak och knaster har väl alla i olika utsträckning emellanåt. Men är det ständigt samma sak kan det bero på något.

Fordon
2013-04-08, 04:31
Jag brukar göra en armhävning på en arm åt gången och då knakar ryggen rätt ordentligt. Sen känns det bättre :)

svenbanan
2013-04-08, 10:49
svenbanan

Övningen har högre risker än nödvändigt jämfört med andra val för bålrotationsstyrka/stabilitet. Dessutom är det inte många som kör den särskilt väl heller.

Dessutom är övningen inte särskilt effektiv för det som förväntas av den.

Jag brukar göra denna med c:a 90 grader i knäna och fötterna förankrade. Sedan håller jag svanken nedpressad mot golvet och gör en partiell situp så ryggen kommer upp från golvet. Sedan håller jag ut en viktkaka rakt ovanför magen och roterar åt sidan med axlarna fixerade så det inte är armarna som roterar åt sidan utan bröstkorgen. Jag försöker också hålla höften still. När jag gjort åt både höger och vänster går jag ner till golvet igen och kallar detta för en repetition.

Vad är det för risker du menar finns med detta utförande? Vilken rotationsövning anser du ha lägre skaderrisk istället för russian twist?

Syftet för mig är att stärka de muskler som roterar bålen och även i viss mån raka bukmuskeln. På vilket sätt tycker du denna övning inte levererar detta? Vilken övning vore bättre enligt dig?

Att många inte kör övningen på ett bra sätt är inget jag väger in i mina övningsval. Däremot om jag själv inte klarar av att utföra en övning säkert är en annan femma... ;)

Ondskapelsen
2013-04-08, 12:20
Flikar in en fråga. Jag kan dagligen knäcka upp länd- och bröstrygg på en foamroller. Är det bra eller ska det undvikas?

+1 på den frågan. Kan göra det här en gång i halvtimmen om jag vill, men bör jag :)?

pezrulezhaakon
2013-04-08, 12:53
svenbanan

Det finns ett otal stående varianter som har lägre risker, och högre effekt. I CC kan man förnämligt välja det man vill. Man kan variera infallsvinklar av belastningen nästan hur man vill. Russian twists är klart mer begränsande.

I det utförandet du beskriver så kröker du kotpelaren i den partiella situpen.

svenbanan
2013-04-08, 12:57
svenbanan

Det finns ett otal stående varianter som har lägre risker, och högre effekt. I CC kan man förnämligt välja det man vill. Man kan variera infallsvinklar av belastningen nästan hur man vill. Russian twists är klart mer begränsande.

I det utförandet du beskriver så kröker du kotpelaren i den partiella situpen.

Nej jag böjer i höften.

pezrulezhaakon
2013-04-08, 13:13
svenbanan

Men skrev du inte att du håller svanken nedpressad mot golvet?

Har svår att se att du samtidigt svankar (bröstkorg upp) i övningen.

svenbanan
2013-04-08, 13:15
svenbanan

Men skrev du inte att du håller svanken nedpressad mot golvet?

Ok. Jag kanske var otydlig. Pressar ner svanken i början av situpen så att jag lyfter hela ryggen samtidigt. Det partiella består i att jag bara böjer några grader i höften, så att ryggen kommer upp från underlaget. Kanske 10-20 grader från den liggande positionen.

EDIT: Det är alltså ingen crunchrörlse inblandad.

pezrulezhaakon
2013-04-08, 13:20
svenbanan

Ja, men iom att du har minskat svanken så har du krökt kotpelaren från normalläget, (normallordos), även om du håller det läget fixerat. Det innebär högre risker för diskarna i ländryggen.

svenbanan
2013-04-08, 13:20
svenbanan

Det finns ett otal stående varianter som har lägre risker, och högre effekt. I CC kan man förnämligt välja det man vill. Man kan variera infallsvinklar av belastningen nästan hur man vill. Russian twists är klart mer begränsande.

I det utförandet du beskriver så kröker du kotpelaren i den partiella situpen.


På vilket sätt är det lägre risk i CC? Det är väl rimligtvis lika stor risk att man har böjd kotpelare stående...

Möjligen kan man lättare variera vinklar i CC, men behövs detta verkligen? Har man ryggen rak och höften fixerad och roterar så är det ju rimligtvis bara komposanten som är 90 grader mot kotpelaren som man faktiskt arbetar mot med dynamiskt arbete. Övriga kraftkomposanter jobbar man ju "bara" mot isometriskt.

pezrulezhaakon
2013-04-08, 13:28
svenbanan

Lägre risk för att du kan bibehålla normal kurvatur i kotpelaren. Dessutom större "funktionell" styrka då hela höftpartiet måste samarbeta.
Belastningen ifrån CC kommer ändå aldrig vilja "trycka ner dig", som den gör vid RT.

Ja, om du vill vara stabil i fler belastningsplan så är det mycket fördelaktigt att variera vinklar.

svenbanan
2013-04-08, 13:31
svenbanan

Ja, men iom att du har minskat svanken så har du krökt kotpelaren från normalläget, (normallordos), även om du håller det läget fixerat. Det innebär högre risker för diskarna i ländryggen.

Okej, så istället för att pressa ned ländryggen så är det bättre med svankstöd i form av kudde/rullad handduk e.dyl? Brukar köra med det sistnämnda ibland.

Dock är jag osäker på i hur hög utsträckning jag lyckas behålla den "spikraka ryggen" när jag väl gjort min situp. Anledningen till att jag trycker ned svanken i början är att jag inte ska först böja i höften och sedan cruncha det sista.

Svårt att veta, men jag tror jag har svårt att behålla ryggen i denna position. Lite som att man försöker svanka då man gör knäböj eftersom man annars får rundad rygg. Man hamnar inte i en svankande position, man bara undviker motsatsen...

pezrulezhaakon
2013-04-08, 13:40
svenbanan

Ja, det förbättrar läget något, men då missar du ju en viss muskelaktivering på så sätt... Lite moment 22 där faktiskt.

Nu har jag ju inte sett ditt utförande, men min erfarenhet av den övningen är att den är knölig att få till på ett hysfat sätt, samtidigt som det "rätt" utförd, ändå finns högre risker och lägre effekt i jämförelse med andra övningar för samma syfte.

svenbanan
2013-04-08, 13:41
svenbanan

Lägre risk för att du kan bibehålla normal kurvatur i kotpelaren. Dessutom större "funktionell" styrka då hela höftpartiet måste samarbeta.
Belastningen ifrån CC kommer ändå aldrig vilja "trycka ner dig", som den gör vid RT.

Ja, om du vill vara stabil i fler belastningsplan så är det mycket fördelaktigt att variera vinklar.

Hmm. Vad är det egentligen för rörelse i CC du förespråkar?

Fortfarande rak i ryggen antar jag.
Men du vill göra nåt i stil med windmills eller?

"Kabeln i låg trissa utanför vänsterfoten. Håll i handtaget med högerhand.
Böja sig från höften med högerhanden ned mot vänsterfoten, och sedan reverera rörelsen upp till stående, med högerhanden ovanför huvudet."

Eller är det nån helt annan typ av rörelse du förordar?

Vad är det du varierar?

svenbanan
2013-04-08, 13:48
svenbanan

Ja, det förbättrar läget något, men då missar du ju en viss muskelaktivering på så sätt... Lite moment 22 där faktiskt.

Nu har jag ju inte sett ditt utförande, men min erfarenhet av den övningen är att den är knölig att få till på ett hysfat sätt, samtidigt som det "rätt" utförd, ändå finns högre risker och lägre effekt i jämförelse med andra övningar för samma syfte.


Missar man nåt eftersom man inte roterar med samtidig höfträtning, eller hur menar du?

pezrulezhaakon
2013-04-08, 14:01
svenbanan

Varje övningsvariant har sina fördelar och nackdelar. Det gäller att hitta de som ger de effekter man är ute efter till så lite kostnad som möjligt.
Övningarna är lite för komplexa för att enkelt kunna gå igenom dem över nätet.

Det finns många olika rotationsövningar, och antirotationsövningar i CC. Lite knöligt att ta alla dem i text och redogöra för skillnader, men de finns. Visar helst sådana irl.

Att rotera med höften eller inte har båda fördelar.
Kan du komma på min gymkurs 11-12/5 i Jönköping, så går jag gärna igenom alla, eller tillräckligt många så du sedan själv räknar ut hur du kan göra :)

svenbanan
2013-04-08, 15:38
svenbanan

Varje övningsvariant har sina fördelar och nackdelar. Det gäller att hitta de som ger de effekter man är ute efter till så lite kostnad som möjligt.
Övningarna är lite för komplexa för att enkelt kunna gå igenom dem över nätet.

Det finns många olika rotationsövningar, och antirotationsövningar i CC. Lite knöligt att ta alla dem i text och redogöra för skillnader, men de finns. Visar helst sådana irl.

Att rotera med höften eller inte har båda fördelar.
Kan du komma på min gymkurs 11-12/5 i Jönköping, så går jag gärna igenom alla, eller tillräckligt många så du sedan själv räknar ut hur du kan göra :)

Tror inte Jönköping är nåt för mig. Jag fortsätter nog med mina russian twist, men eventuellt med svankstöd då. Tycker de tar riktigt bra, och är tror inte riskerna med denna övning är särksilt farliga.

pezrulezhaakon
2013-04-08, 17:01
svenbanan, om du tycker att övningen ger vad du är ute efter, så kvittar det ju att det finns ännu bättre övningsval.

svenbanan
2013-04-08, 17:20
svenbanan, om du tycker att övningen ger vad du är ute efter, så kvittar det ju att det finns ännu bättre övningsval.

Om det nu gör det... ;)

sladdbarn
2020-08-13, 13:04
Det har gått några år sedan denna tråd skrevs, har det kommit några
nya sanningar sen dess?

Precis som TS knakar det i min rygg vid Russian Twists, kör i 45 grader
vinkel i en situps bänk.