handdator

Visa fullständig version : Min ändrade deffkost.


wilhelmblomgren
2013-04-07, 16:09
Jag har ändrat min kost för att jag gick ner för drastiskt, 2kg på en vecka (inte vätska endast kropsvikt).

Min nya kost

Frukost
300g äggstanning
200g blandade grönsaker, frysta

Lunch
250g grönsaker paprika, sallad mm

Mellanmål
500g kvarg med lightsaft

Middag
400g kycklingfilé
400g blandade grönsaker

Under dagen dricker jag en liter lätt mjölk till dessa mål.



Ca 1800kcal
Ca 200g+ protein


Vikt 79kg

Längd 180cm


Vad sägs?

Eftersom man går ner i vikt varje vecka måste man äta mindre då varje vecka?0

AlltidXL
2013-04-07, 16:12
Var är kolhydraterna?

wilhelmblomgren
2013-04-07, 16:19
Var är kolhydraterna?

99g

J3T69
2013-04-09, 10:11
Jag har ändrat min kost för att jag gick ner för drastiskt, 2kg på en vecka (inte vätska endast kropsvikt).

Min nya kost

Frukost
300g äggstanning
200g blandade grönsaker, frysta

Lunch
250g grönsaker paprika, sallad mm

Mellanmål
500g kvarg med lightsaft

Middag
400g kycklingfilé
400g blandade grönsaker

Under dagen dricker jag en liter lätt mjölk till dessa mål.



Ca 1800kcal
Ca 200g+ protein


Vikt 79kg

Längd 180cm


Vad sägs?

Eftersom man går ner i vikt varje vecka måste man äta mindre då varje vecka?0

Jag hade sänkt proteinet till c:a 160g/dag och ökat kolisarna betydligt mera.
Det har du nytta av när du skall träna(har själv testat med lågt kolisintag innan träning och det funkade inget vidare för mig i allfall)

Reaper123
2013-04-09, 10:30
Eftersom man går ner i vikt varje vecka måste man äta mindre då varje vecka?0Denna skillnad är väldigt liten, det kanske rör sig om 10-20 kcal på ens BMR och 50 på ens TDEE per kilo (utan att veta vad det kilot består av).

Hur mycket kcal åt du när du tappade 2kg i vikt per vecka? För tycker 1800 kcal låter ganska lågt om du nu är ganska aktiv (tex tränar mer än 3ggr styrketräning per vecka).

Rent spontant tycker jag du kan sätta max 200g protein på den vikten, sen kan jag inte se någon fettkälla mer än ägg? Du borde kanske äta lax/fet fisk iaf 1-2 gånger i veckan och kanske lite ost/annan fettkälla (sås).

Sen hade jag velat se potatis, ris eller pasta (eller valfri kolhydratkälla) på måltider efter träningspasset (som jag inte kan se när det är under dagen).

Makros på dina 1800 kcal skulle kunna vara något i stil med:
180P
140K
60F

Och väljer du att äta mer kalorier (än 1800 kcal) läggs dessa på först och främst kolhydratkontot!

wilhelmblomgren
2013-04-09, 15:27
Denna skillnad är väldigt liten, det kanske rör sig om 10-20 kcal på ens BMR och 50 på ens TDEE per kilo (utan att veta vad det kilot består av).

Hur mycket kcal åt du när du tappade 2kg i vikt per vecka? För tycker 1800 kcal låter ganska lågt om du nu är ganska aktiv (tex tränar mer än 3ggr styrketräning per vecka).

Rent spontant tycker jag du kan sätta max 200g protein på den vikten, sen kan jag inte se någon fettkälla mer än ägg? Du borde kanske äta lax/fet fisk iaf 1-2 gånger i veckan och kanske lite ost/annan fettkälla (sås).

Sen hade jag velat se potatis, ris eller pasta (eller valfri kolhydratkälla) på måltider efter träningspasset (som jag inte kan se när det är under dagen).

Makros på dina 1800 kcal skulle kunna vara något i stil med:
180P
140K
60F

Och väljer du att äta mer kalorier (än 1800 kcal) läggs dessa på först och främst kolhydratkontot!

Tack för svaret, men jag har några frågor, är inte så kunnig...

Vad är kolhydraterna till förutom mättnad, går man ner i vikt lättare?

Kan det hända något dåligt om man äter för mycket protein?

Jag tänkte äta fisk på helgerna.

King Grub
2013-04-09, 15:36
Kolhydrater ger energi; den bästa energikällan för hjärnan och för musklerna vid intensivt arbete som t ex styrketräning.

Kan det hända något dåligt om man äter för mycket protein?

Uttorkning är väl det enda i princip. Drick mer vatten ju mer du ökar proteinintaget. Sedan är det möjligt att extrema proteinintag sätter press på organen, men då pratar vi absurda mängder, om man är frisk.