handdator

Visa fullständig version : Beräkna näringsvärde på paj


HerrLuta
2013-04-07, 15:24
Referera mig gärna till någon annan tråd om det finns en, hittade inte när jag sökte iaf så jag kör på.

Tänkte laga paj ikväll och har förberett allt redan nu och fördelningen blev enligt följande (allt otillagat): 2130 kcal; 102g P, 150g K; 127g F. Total vikt på allt jag har använt är 1410g just nu.

För att räkna ut näringsvärdet/100g, kan jag då ta 1410/100=14,1 --> 2130/14,1 ~ 151kcal; 7g P; 11g K; 9g F ?

Eller måste jag väga pajen då den är tillagad och sen räkna? Hur gör jag isf då? Skäms nästan över att fråga om det här, borde fatta det själv men snälla hjälp!

Reaper123
2013-04-07, 15:31
Om du nu just nu vill ha per 100 gram måste du veta vad den väger tillagad. Denna vikt delar du sen upp dina kcal, protein, kolhydrater & fett med likt ditt exempel :thumbup:

Edit: Detta pga vikten mest troligt kommer bli lägre än otillagad (vätska försvinner) och näringvärdet per 100 gram kommer alltså bli högre men eftersom totalvikten blir lägre blir slutsumman detsamma!

Annars kan ju 1/4 av pajen jämföras med 25% av näringen (din summering) du har i pajen. Om du nu vill slippa väga den!

HerrLuta
2013-04-07, 15:48
Om du nu just nu vill ha per 100 gram måste du veta vad den väger tillagad. Denna vikt delar du sen upp dina kcal, protein, kolhydrater & fett med likt ditt exempel :thumbup:

Edit: Detta pga vikten mest troligt kommer bli lägre än otillagad (vätska försvinner) och näringvärdet per 100 gram kommer alltså bli högre men eftersom totalvikten blir lägre blir slutsumman detsamma!

Annars kan ju 1/4 av pajen jämföras med 25% av näringen (din summering) du har i pajen. Om du nu vill slippa väga den!

Dvs, den tillagade pajens vikt/100 och sedan samma procedur som förut?

Det andra sättet är helt klart enklare, men nu är det flera stycken som ska ha :P