handdator

Visa fullständig version : Övningar som inte belastar armbågsleden mycket


Brad Lee
2013-04-07, 15:12
Tja

Jag dras med färsk golfarmbåge i bägge armar (armbrytningskonsekvens) och undrar om ni har några förslag på övningar som inte belastar leden särskilt mycket. Jag har själv börjat inse hurpass inblandad den är. Press- och dragövningar går ju bort direkt.

Jag kan t.ex. komma på sidolyft, åtminstone sådana i maskin där kuddarna ligger på överarmen. Pec deck också kanske? Även om man hört att den inte är så bra rent generellt.

Förslag? Ben går ju såklart bra. Vore dock kul att inte helt lägga ner all annan träning framöver.

dauit
2013-04-07, 15:17
Pulldown, flyes, shrugs, framåt lyft med hantel, omvända flyes.

Triceps och biceps blir väldigt svåra att träffa eftersom då måste du göra en flexion och extension i armbågsleden,

pezrulezhaakon
2013-04-07, 15:19
Brad Lee, du kan köra både press och dragövningar med korrekt utförande

Brad Lee
2013-04-07, 15:20
Brad Lee, du kan köra både press och dragövningar med korrekt utförande

Är du sugen på att beskriva det utförande i t.ex. bänkpress som inte bråkar med mina inflammerade armbågar? Sist gjorde det himlans ont att bara lyfta av stången från ställningen.

pezrulezhaakon
2013-04-07, 17:29
Brad Lee

Om du bevisligen har fått diagnosen golfarmbåge, så kan du träna på nästan som vanligt. Det absolut viktigaste du måste göra är att lära dig aktivt och medvetet att koppla ur underarmarnas/handledens böjmuskler så mycket det går.
Då du greppar med fingrarna så undvik att göra samtida flektion i handleden. Tänk hellre att göra tvärtom, utan att du de-facto gör det.

Alla pressövningar går att göra om du kör med fullt dorsalböjda handleder. Alla dragövningar går att göra om du låter belastningen helt opåverkat gå rakt igenom handleden.

Övningar i CC går att göra med vristmanchett.

De övningar som är svårare att göra är övningar där handleden hålls rak och belastningen går tvärs över.

Brad Lee
2013-04-07, 17:43
Brad Lee

Om du bevisligen har fått diagnosen golfarmbåge, så kan du träna på nästan som vanligt. Det absolut viktigaste du måste göra är att lära dig aktivt och medvetet att koppla ur underarmarnas/handledens böjmuskler så mycket det går.
Då du greppar med fingrarna så undvik att göra samtida flektion i handleden. Tänk hellre att göra tvärtom, utan att du de-facto gör det.

Alla pressövningar går att göra om du kör med fullt dorsalböjda handleder. Alla dragövningar går att göra om du låter belastningen helt opåverkat gå rakt igenom handleden.

Övningar i CC går att göra med vristmanchett.

De övningar som är svårare att göra är övningar där handleden hålls rak och belastningen går tvärs över.

Hemskt tacksam för svar! Jag tycker att jag har helt dorsalböjda handleder i bänkpress, men det högg till lite ändå. Framförallt gjorde det ont efteråt och under dagen. Får försöka igen. Då bör alltså även pushdowns o dyl vara lugnt så länge handleden är rätt?

Hur är det med curls i så fall?

pezrulezhaakon
2013-04-07, 17:48
Brad Lee

Ja, sålänge handlederna är helt dorsalböjda, och utan att du aktivt vill böja tillbaka dem, så bör det funka som bättre än inget.

Bicepscurls är dock problematiskt. Därför så kan man köra det i CC med vristmanchett som man placerar strax över handleden, eller som längst ner på handloven, utan att belastningen automatiskt vill böja handleden.