handdator

Visa fullständig version : kolhydrater vs protein!


victoria3
2013-04-07, 14:39
Kanske en dum fråga men spelar det någon roll varifrån kalorierna man äter kommer? Äter i dagsläget ganska mycket bröd och tänkte, fått råd från Er, byta ut till mer protein.

Äter ca 6 fullkornssmörgåsar samt många finncrisp per dag. Mjukbrödet ca 500kcal och tänkte byta det mot en mer proteinrik måltid, omelett med kalkon och ost eller en matig sallad. Tar tacksamt emot tips!

Känns som att kroppen samlar vätska samt känner mig ganska plufsig av alla kolisar samt magen är lite i uppror. Tänkte nu när jag fått tillbaka min energi (som jag skrivit i andra trådar lidit av för mycket stress samt näringsbrist) tona till kroppen lite (inte gå ner i vikt) och tror kanske jag bör ändra min kost lite samt har börjat gå korta lugna promenader som jag sakta trappar upp.

Tack!

Jeml
2013-04-07, 14:45
vad innebär tona till kroppen...?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

victoria3
2013-04-07, 15:05
bort med lite fett och få muskler!

bigbellybob
2013-04-07, 15:11
Du kan "tonna kroppen" antingen genom att tappa vätskevikt genom att äta mindre kolisar eller genom att tappa fettvikt genom att ligga på kcal underskott.

Ändra din kost genom att äta lite av varje, dvs uteslut inte någon makronutrient om du inte har ett syfte bakom det.

Jeml
2013-04-07, 15:15
bort med lite fett och få muskler!

det är två olika saker, tappa lite fett först och bygg muskler sen. dvs gå ner i vikt.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Blindguard1
2013-04-07, 15:16
Få i dig minst 2g protein/kg, väger du 100kg så blir det minst 200g protein per dag. Sen sikta på att få i dig en del fett och resten kolhydrater, jag brukar få i mig runt 250-300g protein, 70g fett och resten från kolhydrater för att få i mig tillräckligt. Du kan inte bygga samtidigt som du förlorar fett såvida du inte är nyburgare. Du kan iofs köra något LG metod, överskott dagen då du tränar och underskott dagen då du inte tränar. Själv föredrar jag att ha bulkperiod tills jag blir lite smått mullig, sen VLCD tills magrutorna börjar komma fram och då vanlig deff (-500) tills jag är nöjd, vilket bör vara 4-6 veckor, sen börjar bulken igen.

miaz
2013-04-07, 15:30
Du kan inte bygga samtidigt som du förlorar fett såvida du inte är nyburgare
va?
så en nybörjare kan alltså samtidigt bygga muskler och förlora fett,
men en som ägnat sig åt träning en längre tid kan inte detta?

Blindguard1
2013-04-07, 15:31
va?
så en nybörjare kan alltså samtidigt bygga muskler och förlora fett,
men en som ägnat sig åt träning en längre tid kan inte detta?

Nää, menade mer att en som precis börjar lyfta kommer att ha lättare i sin nybörjarfas, de kan ligga på ett underskott men samtidigt öka i styrka och massa. Jag har själv egen erfarenhet av det. Menar konstant underskott, inte PF/LG då.

z_bumbi
2013-04-07, 15:34
Du bör kanske strunta i att äta fullkorn och finkrisps som huvudsaklig kolhydratskälla då båda innehåller massor av fibrer och finkrips dessutom en hel del salt.
Förutom det så tycker jag inte du bör ändra på något då kroppen behöver mycket tid för att vänja sig med att helt plötsligt få näring som den behöver.

raddum
2013-04-07, 16:46
din kroppskomposition påverkas av din makronurientbalans, ja. Ska du ner i vikt "tona" eller vad du nu vill kalla det är det bra att ligga på ett högt proteinintag 1g per kg kroppsvikt om dagen. Kolhydrater intas enligt mig efter behag, det är den makronutrient som lättast manipuleras om du vill upp/ner i vikt.

Sheogorath
2013-04-07, 16:57
va?
så en nybörjare kan alltså samtidigt bygga muskler och förlora fett,
men en som ägnat sig åt träning en längre tid kan inte detta?

Ungefär så ja. Det blir svårare och svårare att bygga massa ju mer massa du redan byggt. Tar du bort en av de viktigare parametrarna för muskelbygge: tillräckligt med kalorier, så blir det ännu svårare och nära på omöjligt för någon som redan ligger nära sitt genetiska max.

Sniggel
2013-04-07, 17:00
va?
så en nybörjare kan alltså samtidigt bygga muskler och förlora fett,
men en som ägnat sig åt träning en längre tid kan inte detta?

Mja det går ju i båda fallen men som erfaren kan det ta så pass lång tid att det tar ett år (eller längre) innan det syns någon skillnad. För en nybörjare kan man se skillnad på en sisådär 3 månader om alla faktorerna är till fördel för en.
Så kommentaren är väl en förenkling av verkligheten men ja. Det går i båda fallen om man ska vara helt sanningsenlig. Om man inte nått sin genetiska potential men det känns lite onödigt att ta upp i den här tråden :p

A.Steinbach
2013-04-07, 18:10
din kroppskomposition påverkas av din makronurientbalans, ja. Ska du ner i vikt "tona" eller vad du nu vill kalla det är det bra att ligga på ett högt proteinintag 1g per kg kroppsvikt om dagen. Kolhydrater intas enligt mig efter behag, det är den makronutrient som lättast manipuleras om du vill upp/ner i vikt.

Kan väl inte direkt kalla detta för högt. Ska man "tona" kroppen något utan att direkt tänka på kaloriintaget så får man ju gå högre på proteinet för att få någon effekt av proteinets termogena effekter och påverkan på mättnadssignaler.

victoria3
2013-04-07, 18:28
Så kolhydrater binder vätska? Tänkte då byta ut allt detta bröd (dock behålla finncrispen!) mot en matig omelett! Försökte mig på att göra en omelett i micron (ja lite lat..) och blandade 2 dl äggvita och 2 dl minikeso, tänkte sen blanda i ost och skinka men resultatet blev sådär.. Kokade över. Har ni något bra tips på snabb omelett med dessa ingredienser och gärna som är enkelt att tillaga?

King Grub
2013-04-07, 18:38
Så kolhydrater binder vätska?

I musklerna, ja, så du blir starkare och ser bättre ut.

kopp
2013-04-07, 18:38
Så kolhydrater binder vätska? Tänkte då byta ut allt detta bröd (dock behålla finncrispen!) mot en matig omelett! Försökte mig på att göra en omelett i micron (ja lite lat..) och blandade 2 dl äggvita och 2 dl minikeso, tänkte sen blanda i ost och skinka men resultatet blev sådär.. Kokade över. Har ni något bra tips på snabb omelett med dessa ingredienser och gärna som är enkelt att tillaga?

1. Ät hela ägg samt vanlig keso.
2. Häll i lite salt och mjölk/grädde.
3. Stek i smör i stekpanna.

A.Steinbach
2013-04-07, 18:43
Så kolhydrater binder vätska? Tänkte då byta ut allt detta bröd (dock behålla finncrispen!) mot en matig omelett! Försökte mig på att göra en omelett i micron (ja lite lat..) och blandade 2 dl äggvita och 2 dl minikeso, tänkte sen blanda i ost och skinka men resultatet blev sådär.. Kokade över. Har ni något bra tips på snabb omelett med dessa ingredienser och gärna som är enkelt att tillaga?

Kolhydrater binder vätska inne i muskelcellen. Dock skulle kanske höga insulinnivåer som eventuellt kan komma av högt kolhydratintag påverka utsöndringen av natrium och därmed påverka "pluffsigheteten".

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3150589&postcount=5
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3152010&postcount=13

Wzup2u
2013-04-07, 19:23
tycker du kan fortsätta med bröd.
jag har i ren princip ätit bröd varje dag sedan jag var liten gott enkelt mellanmål, till maten, goda tacorullar, pitabröd m.m bra kolhydratskälla ihop med wokgrönsaker kött osv.

sen kanske du kan dra ner på mackorna och ta smör på? ost? avokado osv. va inte rädd för fettet.
sen var väl du ganska underviktig viktoria? hm...

raddum
2013-04-07, 21:52
Kan väl inte direkt kalla detta för högt. Ska man "tona" kroppen något utan att direkt tänka på kaloriintaget så får man ju gå högre på proteinet för att få någon effekt av proteinets termogena effekter och påverkan på mättnadssignaler.

my bad menade 2g tänkte i pounds:smash:

z_bumbi
2013-04-08, 06:25
Så kolhydrater binder vätska? Tänkte då byta ut allt detta bröd (dock behålla finncrispen!) mot en matig omelett!

Ja och vätska är bra och normalt och normalt är vad din kropp vill ha just nu.

Bryggan
2013-04-08, 07:01
Finns det något bra riktvärde över hur mycket kolhydrater man "bör/tillrådligt/lagom" att få i sig per dag?

Vid ingen aktivitet bör man äta xxx g per kilo kolhydrater per dag?

rogerQ
2013-04-08, 07:09
Så kolhydrater binder vätska? Tänkte då byta ut allt detta bröd (dock behålla finncrispen!) mot en matig omelett! Försökte mig på att göra en omelett i micron (ja lite lat..) och blandade 2 dl äggvita och 2 dl minikeso, tänkte sen blanda i ost och skinka men resultatet blev sådär.. Kokade över. Har ni något bra tips på snabb omelett med dessa ingredienser och gärna som är enkelt att tillaga?

Jag rekommendrar en stekpanna. Är du duktig med stekspaden kan du steka den på båda sidor. Alternaivt steka länge på ena sidan, på svag temperatur tills den har stelnat. Då är det även bra om omelleten är ganska tunn. Ett annat alernativ är att dela omeletten i bitar, då blir de lättare att vända. Det enklaste är att göra en äggröra, rör om i pannan hela tiden, och servera när den ser färdig ut. Sen är alla pannor och spisar lite olika så man måste träna några gånger så man får till rätt stekyta och temperatur utan att bränna vid. Kör hårt och ha kul i köket! Och använd gärna även gulan, den innehåller en liten mängd fett, men proteinkomposition i vita/gula är fördelanktig och ger godare smak.