handdator

Visa fullständig version : Grova ben utan benböj?


difaren
2013-04-07, 14:34
Som topic lyder...Finns det någon "grov" body builder som INTE kör benböj?

z_bumbi
2013-04-07, 14:35
Ja

påskegg
2013-04-07, 14:43
Ett antal, dorian tex

Fishtank
2013-04-07, 14:44
Många, benspark och benpress bygger också volym.
Böjen förespråkas väl mest för att den är en väldigt funktionell övning med överföring till marken.

Sen att alla bodybuilders har ett stort förråd av specialtillskott gör att man inte bara bör titta på vad olympiabyggare gör.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

Carnes
2013-04-07, 15:10
Min absoluta favoritövning för att bygga riktigt köttiga lår är hacksquatmaskinen.. Det går inte ett enda benpass utan att jag tänker på den.. Men ur ett ''overall'' perspektiv så är knäböj den mest optimala övningen, skulle jag säga.

Ponde
2013-04-07, 15:15
Som topic lyder...Finns det någon "grov" body builder som INTE kör benböj?

Är du genuint intresserad eller vill du bara undvika att böja och försöker hitta en bra förklaring till varför du inte skulle böja? Säkert finns det NÅGON bb som inte kör böj, men alla på toppen gör det minsann (vissa mer, vissa mindre. Vet inte om yates men coleman/alla 70-tals byggare/kai greene har jag sett köra böj på youtube) och har alltid gjort det. Även alla topp-idrottsmän som behöver styrka kör knäböj, så det är bara att skaffa sig lite mod och börja böja :devil: .

Fordon
2013-04-07, 15:17
Är du genuint intresserad eller vill du bara undvika att böja och försöker hitta en bra förklaring till varför du inte skulle böja? .

Och exakt vad spelar det för roll för dig?

difaren
2013-04-07, 15:26
Okej, jag rent ut sagt hatar övningen, har böjt.. har skadat ryggen så det tär tyvärr lite på den då jag inte är 100% perfekt i böjena osv.

Och sen har jag ju hört att böj är en bra övning för att få stora lår då jag har små storkben och vill få just större ben och undrar om det går även utan just BENBÖJ!

Carnes
2013-04-07, 15:38
Benpress, lårcurl, benspark, sittande/stående vadpress, ev hacksquat som jag nämnde, utfall, raka marklyft kommer man en jävla bra bit på. Knäböj är absolut inget måste, men det vore vist och tidsbesparande att lära sig utföra den övningen.

Rawsteel
2013-04-07, 15:53
Det är inte övningen som avgör om muskeln ska växa eller inte, dina quads vet tex inte skillnaden på en böj och en benpress då det är samma rörelse i knäleden.
Det viktiga för att få en muskel att växa är progressiv överbelastning.
Står du och böjer med samma vikt, reps och set i 1 år så kommer det hända lika lite som om du gör det i en benpress.
Kan man dock köra böj så finns det ingen anledning till att inte göra det då övningen helt enkelt är kung, man får med så mycket i en och samma övning.

Bryggan
2013-04-07, 15:53
@difaren: Japp, det är verkligen lätt att göra fel i benböj och mycket riktigt ta i för mycket med ryggen. Det lustiga är att det nästan är stört omöjligt (iaf för mig) att köra benböjen korrekt utan vikt på axlarna. Ryggen rak, arslet i marken samtidigt som hälarna står på backen...skitsvårt utan vikt tycker jag. Med lite vikt på axlarna går det enklare konstigt nog.
Hoppas du är bra i ryggen nu!

difaren
2013-04-07, 16:01
Nej ryggen är ju inte riktigt perfekt! Men inte lika illa som sist!

Men jag får köra dessa övningar på benpassen tillsvidare:

Benspark- 6set
Liggande lårcurl- 6set
Benpress- 6set

Stående vadpress- Massvis med set
Rotary calf- Massvis med set.

Det är ungefär de jag kan komma att tänka på just nu då vi inte har hacksquat-maskin :/

svenbanan
2013-04-07, 16:05
@difaren: Japp, det är verkligen lätt att göra fel i benböj och mycket riktigt ta i för mycket med ryggen. Det lustiga är att det nästan är stört omöjligt (iaf för mig) att köra benböjen korrekt utan vikt på axlarna. Ryggen rak, arslet i marken samtidigt som hälarna står på backen...skitsvårt utan vikt tycker jag. Med lite vikt på axlarna går det enklare konstigt nog.
Hoppas du är bra i ryggen nu!

Det beror säkerligen på att du är stel nånstans och att vikten från skivstången hjälper till att pressa dig till rätt position.

Lachrillo
2013-04-07, 16:34
Det är väll lite som vad gjorde man innan man tränade knäböj, inga knäböj.. och det gick.. alla måste ju inte köra knäböj om de inte gillar det :P

raddum
2013-04-07, 16:38
Det är inte övningen som avgör om muskeln ska växa eller inte, dina quads vet tex inte skillnaden på en böj och en benpress då det är samma rörelse i knäleden.
Det viktiga för att få en muskel att växa är progressiv överbelastning.
Står du och böjer med samma vikt, reps och set i 1 år så kommer det hända lika lite som om du gör det i en benpress.
Kan man dock köra böj så finns det ingen anledning till att inte göra det då övningen helt enkelt är kung, man får med så mycket i en och samma övning.

+1

det fetmarkerade är det fundamentala för att bygga muskler, oberoende av övning. Visst är knäböj en fantastisk benövning, men lyckas du överbelasta benen bra med andra metoder så kommer dom växa

major Pectoralis
2013-04-07, 16:39
klart man kan få grova ben utan knäböj.

raddum
2013-04-07, 16:42
Och exakt vad spelar det för roll för dig?

Undrar det jag också. Plötsligt har böj blivit så sjukt hardcore och alla som inte böjer atg 3ggr i veckan är mesiga "LEGDAY FUCK YE". Det är upp till var och en att välja hur man tränar, vill jag köra biceps 4ggr i veckan så är det upp till mig.

OnT: Ja böj är en fantastisk benövning men om man hatar den och får ut mer av hack eller benpress, varför då tvinga sig motvilligt till att böja ?

Supermicke
2013-04-07, 17:14
känns som knäböj för lårbygge lämpar sig för de med kortare lårben eller långa om man har bra rörlighet, annars blir det kanske lite krångligare.

difaren
2013-04-07, 17:28
känns som knäböj för lårbygge lämpar sig för de med kortare lårben eller långa om man har bra rörlighet, annars blir det kanske lite krångligare.

Beror ju helt på hur man ser det där.. hehe, jag är ju inte bred.. är ca 1,78lång.. ganska smal och benen är ju inte i högsta hugg så jag ser ju längre ut än vad jag är. Men om några år när jag gått upp x antal kilon så kommer jag bli bredare men fortfarande lika lång. Och se kortare ut.

Latissimus Dorsi
2013-04-07, 17:39
Låt det vara benspark och benpressar är fina övningar dom med, personligen har jag på sistone fått en crush för den förstnämnda.

henrikl
2013-04-07, 17:42
Beror ju helt på hur man ser det där.. hehe, jag är ju inte bred.. är ca 1,78lång.. ganska smal och benen är ju inte i högsta hugg så jag ser ju längre ut än vad jag är. Men om några år när jag gått upp x antal kilon så kommer jag bli bredare men fortfarande lika lång. Och se kortare ut.

Vad har det med saken att göra? Är förhållandet mellan lårben och skenben som spelar roll.

Bryggan
2013-04-07, 18:03
Låt det vara benspark och benpressar är fina övningar dom med
Jojo, men det är ju bara för att du inte vågar köra marklyft nu för tiden!!

:d

difaren
2013-04-07, 18:14
Jojo, men det är ju bara för att du inte vågar köra marklyft nu för tiden!!

:d

Hahahah. Marklyft är ju guldvärt Laaattiiiimusen!

Hursom så blir det inge böj på ett tag för mig, ska försöka bygga bra ben utan den övningen.

Latissimus Dorsi
2013-04-07, 18:15
Jojo, men det är ju bara för att du inte vågar köra marklyft nu för tiden!!

:d

Jag älskar marklyft från botten av mitt hjärta, men är så himla svag i det :(

Bryggan
2013-04-07, 18:19
Jag älskar marklyft från botten av mitt hjärta,Jo, jag har förstått det. Retades lite med dig efter ditt inlägg i "vad man gör åt idioterna på gym"-tråden :).

andrejc
2013-04-07, 18:53
Sånt här får mig att må dåligt. Där har du greatest legs in bodybuilding history. Knäböj är den bästa jävla övningen som finns, bygger stark bål med. Att inte göra knäböj och träna ben är som att heterosexuell man onanera till bögporr. Säger sig självt.

http://www.simplyshredded.com/tom-platz-bodybuilding.html

Latissimus Dorsi
2013-04-07, 18:56
Nej Andrej.

Xtronal
2013-04-07, 19:08
Sånt här får mig att må dåligt. Där har du greatest legs in bodybuilding history. Knäböj är den bästa jävla övningen som finns, bygger stark bål med. Att inte göra knäböj och träna ben är som att heterosexuell man onanera till bögporr. Säger sig självt.

http://www.simplyshredded.com/tom-platz-bodybuilding.html

Pajas

andrejc
2013-04-07, 19:22
http://www.oneresult.com/articles/training/5-reasons-squat

Till xtronal och dorsi, som sagt förra inlägget var inte helt seriöst.

Som sagt beror på vad man vill uppnå med sin träning. Vill du bara se/vara stor ut och inte vara funktionell behöver du inte göra knäböj. Vill du vara stark och stabil, spänstig och kunna säga dom här benen e lika starka som dom ser ut bör du knäböja ;) Bara min åsikt. Jag har upplevt att jag byggt grövre ben av att knäböja har just nu 69cm i omkrets.

Commando1980
2013-04-07, 20:03
Som topic lyder...Finns det någon "grov" body builder som INTE kör benböj?

Benböj är inget måste för att odla ben.