handdator

Visa fullständig version : Deffen, en gång för alla.


Carazide
2013-04-07, 14:23
(Känner man att det blir för mycket att läsa kan man hoppa till de tre nedersta styckena, där min fråga finns, men då med viss risk för att ge fel svar på mina frågor. Skulle uppskata om någon tog sig tid att läsa allt! :D)

Jahopp. Stundande Beach 2013 är aktuellt som aldrig förr, och i år hade jag faktiskt tänkt ta det seriöst.

Jag har aldrig tidigare deffat, men min polare och jag hade tänkt köra på ordentligt nu fram tills sommaren.

Problemet är ju dock att vi inte har någon erfarenhet av det hela mer än vad man har kunnat läsa sig till på internet. (Vilket är en hel del!)

Jag känner att vi har koll på kosten, men träningsbiten är lite osäkert, illafall för mig.

Då det är jag som skriver och tar mig tiden, tänkte jag fokusera på mig själv, och hur jag skall göra för att få bästa resultat.

Kan börja med att säga att vi precis har kört en Detox (Master Cleanse för de som vet/bryr sig) på 10 dagar, som en perfekt start för en ordentlig fettreducering.

Jag är en ganska liten kille, ca 170, och väger nu efter detoxen så lite som 58kg (!)

Jag är dock inte tanig eller spinkig, utan atletisk byggd. Det enda nämnvärda fettet jag har sitter - ja, vart annars, runt magen.

Står jag och spänner mig framför speglen, så ser det minsann bra ut, med undantag för just det understa partiet av magmuskler. Jag har altså inte mycket fett, men det finns fett, och det skall bort!

Om jag nu annars ser till att hålla mig på ett kaloriunderskott på ca 500kkal och ser till att jag får i min mina 2g protein per kilo kroppsvikt som jag har kunnat läsa mig till på internet skall vara rätta vägen fram vid en deff, hur skall jag då lägga upp träningen?

Jag har ett stillasittande kontorsjobb, och jag åker kollektivt till jobbet. Gå/springa/cykla är inget alternativ för mig i vardagen, så träningen kommer huvudsakligen att komma ifrån gymmet.

Hur ofta skall jag träna? Tidigare har jag "haft för mig" att måndag, onsdag fredag varit bra, och sen vila i helgen, då för att musklerna skall ha tid att vila, men efter att ha läst runt på deffsidor, så verkar det som att folk är på gymmet måndag-fre och sen vilar i helgen.

Antar att folk lägger upp det så att de tränar olika muskelgrupper för att inte slita ut musklerna helt, men ändå drar till gymmet för att bränna kalorier (Makes sense)

Men hur tränar ni? Vad för övningar gör ni? Hur många set? Hur många reps, och hur tungt? Det verkar som 3set/10rep är standard, och vikt efter vad man klarar för att känna sig trött efter de 10 repsen.

Och hur är det med att gå? Jag tycker det är så jävla tråkigt att gå kontra att springa, men det verkar ju som att man bränner mera av gång.

Ursäkta för det här blev ett långt inlägg, men jag hoppas att någon orkar läsa! :)

begt
2013-04-07, 14:26
"Och hur är det med att gå? Jag tycker det är så jävla tråkigt att gå kontra att springa, men det verkar ju som att man bränner mera av gång."

Hur tänker du nu? Att springa gör åt 1 kcal/kg/km, går du så gör du åt ca 0,6-0,7.

"Jag är en ganska liten kille, ca 170, och väger nu efter detoxen så lite som 58kg (!)"

Glöm deffen och styrketräna på energibalans innan du börjar bulka om några månader eller så. Går du ned i vikt kommer du se ut som en lägerfånge.

Detox är bara bs för övrigt :)

Carazide
2013-04-07, 14:29
Det är vad jag läst. Det skulle tydligen vara bättre att gå om man ville bli av med kropsfett. Minns inte vart jag snappat upp det, men det är därför jag frågar. Skulle det vara mer effektivt att springa skulle jag bli glad, då det verkligen är astrist att gå! :D

begt
2013-04-07, 14:30
Det är vad jag läst. Det skulle tydligen vara bättre att gå om man ville bli av med kropsfett. Minns inte vart jag snappat upp det, men det är därför jag frågar. Skulle det vara mer effektivt att springa skulle jag bli glad, då det verkligen är astrist att gå! :D

Högintensiv träning kräver mer kolhydrater, men när träningen är slut bränner kroppen mer fett istället. Allt justeras innan dagen är slut; bränner du fett under en aktivitet i hög grad, bränner du mer kolhydrater senare (om kosten är lika). Det handlar om kalorier.

Carazide
2013-04-07, 14:33
Great, då har vi det på det klara! :)

begt
2013-04-07, 14:35
Great, då har vi det på det klara! :)

Men lova mig att inte deffa. Styrketräna 3-4 gånger i veckan (och gå igenom varje muskelgrupp 2 gånger).

Även om du står still i vikt kommer magfettet succesivt försvinna om du styrketränar eftersom du är nybörjare. Går utmärkt att bygga muskler vid viktbalans när man just börjat.

Carazide
2013-04-07, 14:44
Hur menar du då, gå igenom varje muskelgrupp 2 gånger? Varje dag? Varannan dag?

Jo, det tar ju ett tag innan man faktiskt börjar bygga något, som jag förstått det.

begt
2013-04-07, 14:52
2 ggr i veckan...

Är du nybörjare kan du nog hoppas på att öka 1 kg i muskler på 2 månader (kanske mer). Fast det hänger en del på hur du tränar, och att du inte äter skit, samt genetiska förutsättningar.

Carazide
2013-04-07, 14:53
Så hurvida med sets och reps samt övningar? Har du några exempel på dessa?

begt
2013-04-07, 14:54
Det finns flera program för nybörjade klistrade här på forumet.

Carazide
2013-04-07, 15:00
Skall kolla. Tack för din hjälp begt!

Jeml
2013-04-07, 15:05
+1 på begts inlägg.

deffa för tusan inte på den vikten.. kom igång och träna samt äta ordentligt och börja sedan bulka istället.

ang träningen tkr jag du ska välja något upplägg son passar dig och du tkr verkar roligt. det räcker att köra varje muskel 1gg/vecka.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Alfers
2013-04-07, 15:25
Den här bilden har lagts upp såpass många gånger så att det börjar bli tråkigt, men den passar ju bra nu så..
http://www.leighpeele.com/wp-content/uploads/2010/02/10-percent-body-fat-male-pictures1.jpg
Det kommer inte se mycket bättre ut än så om du inte har mer muskler.
Satsa på en lugn och trevlig bulk så kommer du ändå kunna deffa snabbt och smidigt när det väl är dags.
Så länge du lägger på dig muskler i en bra takt så kommer du inte att se tjock ut om du råkar lägga på dig lite fett också.