handdator

Visa fullständig version : Kwh/år för elvärme i hus 80 kvm


Paperbasket
2013-04-07, 08:44
Jag och min sambo kommer att hyra ett äldre hus på 80 kvm, 3 rum o kök, med elvärme.
Vi har tidigare aldrig haft att göra med något annat än luftvärmepumpar för uppvärmning så undrar nu om ni koloiter har en riktlinje på ungefär hur många kwh man kanske förbrukar för uppvärmning av ett mindre hus/år?

Det finns en kakelugn i huset så vi planerar att elda så mycket vi kan (vi bortser detta faktum från ovanstående fråga dock).

Olegh
2013-04-07, 08:58
25000 kWh i årsförbrukning är en siffra som brukar nämnas när man talar om eluppvärmda hus. Denna påverkas ju dock _kraftigt_ av husets konstruktion, storlek och de boendes krav på inomhusklimat.

Om jag ska gissa, 18k kWh. Finns det inga uppgifter om tidigare boendes förbrukning från hyresvärden?

O_Wao
2013-04-07, 09:01
Man kan kanske ringa elbolaget och fråga? Jag har gjort det förut, fick årsförbrukning för två-tre år, så kan man slå ut ett genomsnitt på det.

eulalia
2013-04-07, 09:15
Min egen förbrukning: ca 11000kWh

ca 65kvm, elpanna med vattenburen golvvärme, inte särskilt bra isolerat...

Kör låg temperatur på golvvärmen, typ 12-17gr hemma efter en arbetsdag och eldar i kamin för att inte frysa ihjäl.

VoDaresVins
2013-04-07, 19:01
Riktvärde jag hört för hus från 80-talet var 20000kWh för 120kvm. Har dock ingen aning om än äldre hus med t.ex. enkla fönsterglas. Kakelugnen borde i alla fall hjälpa bra när det inte är så stort hus. Bara att ha diciplin och elda både morgon och kväll.

tjabon
2013-04-07, 19:07
Jag och min sambo kommer att hyra ett äldre hus på 80 kvm, 3 rum o kök, med elvärme.
Vi har tidigare aldrig haft att göra med något annat än luftvärmepumpar för uppvärmning så undrar nu om ni koloiter har en riktlinje på ungefär hur många kwh man kanske förbrukar för uppvärmning av ett mindre hus/år?

Det finns en kakelugn i huset så vi planerar att elda så mycket vi kan (vi bortser detta faktum från ovanstående fråga dock).

Du vet väl hur man eldar i en kakelugn? :)

Paperbasket
2013-04-07, 19:08
Tack för svaren. Verkar som om det snittar på 20 000 kwh när man kollar runt och hör med folk så får utgå från det. Kommer dock försöka elda så mycket vi kan när det börjar bli kallt.

begt
2013-04-07, 19:12
Äldre hus tenderar att läcka en hel del värme. Ofta är det altandörrar, fönster och liknande som är dåligt isolerade. Att skaffa en luftvärmepump är nog en bra idé samt att elda ordentligt när det är kallt (och priset är högt).

Kakelugnar håller värmen fantastiskt länge, men om man ska elda dagligen går det ändå åt en del ved...

Ifall ni har råd med en del prissvängningar är börsel bra.