handdator

Visa fullständig version : Träna hela kroppen varannan dag


Busan123
2013-04-06, 22:43
Är det bra att träna hela kroppen varannan dag?
löpband/cykel, bänkpress, benpress, magövningar, biceps, triceps, latsdrag, rodd, och ett par till.

Jag har gymmat i en månad, och jag undrar om jag borde använda proteinpulver? Jag har läst en del om det, men jag vet inte om det är värt att använda det om jag inte gymmar en muskelgrupp per dag?

Jag undrar även vilket proteinpulver som är bra att börja med, med normal mängd protein. Whey 80?

MaxHBG
2013-04-06, 22:48
Fråga 1: Om du inte kör högvolym och inte tar dina set till fail, så tror jag att du kan de. om det är bra, får du se själv. Alla är olika.

Fråga 2: Kör med pulver om du inte får i dig tillräckligt med protein.

Fråga 3: Kör med whey protein om du ska köpa, vilket spelar ingen roll. En hel skopa.

dareddann3
2013-04-06, 22:50
Det är inte optimalt, nej. Varför inte köra en traditionell tresplit t.ex?

Proteinpulver används som en lätt proteinkälla för att få i sig tillräckligt med protein varje dag. Ca 2g / kg kroppsvikt är standard vid styrketräning. Får du inte i dig det i dagsläget, köp proteinpulver. Vilket som.

Busan123
2013-04-06, 22:56
Fråga 1: Om du inte kör högvolym och inte tar dina set till fail, så tror jag att du kan de. om det är bra, får du se själv. Alla är olika.

Fråga 2: Kör med pulver om du inte får i dig tillräckligt med protein.

Fråga 3: Kör med whey protein om du ska köpa, vilket spelar ingen roll. En hel skopa.


Vad menar du med fail?

Det är inte optimalt, nej. Varför inte köra en traditionell tresplit t.ex?

Proteinpulver används som en lätt proteinkälla för att få i sig tillräckligt med protein varje dag. Ca 2g / kg kroppsvikt är standard vid styrketräning. Får du inte i dig det i dagsläget, köp proteinpulver. Vilket som.


Vad är tresplit?
Jag tror inte att jag får i mig tillräckligt med protein, jag bor hemma och där serveras det inte alltid optimal mat!

Jag vill även fortsätta gymma varannan dag, men om ett annat schema är bättre så vill jag byta till det.

Hymer
2013-04-06, 23:20
Jag kör på detta varannan dag nu under bulk. Ökar 2.5kg varje pass med mål att fixa 20 reppar på min 5rm på knäböjen. Sliter nått fruktansvärt på kroppen så äta och sova är viktigt men fan va mina lår och röv har växt på bara 2v.

Exercise Sets Reps
Power Cleans 5 3
Squat 1 20
Military Press 2 12
Chin-ups 2 Fail
Dips 2 fail
Deadlifts 1 15

dluddeckens
2013-04-06, 23:35
Jag kör på detta varannan dag nu under bulk. Ökar 2.5kg varje pass med mål att fixa 20 reppar på min 5rm på knäböjen. Sliter nått fruktansvärt på kroppen så äta och sova är viktigt men fan va mina lår och röv har växt på bara 2v.

Exercise Sets Reps
Power Cleans 5 3
Squat 1 20
Military Press 2 12
Chin-ups 2 Fail
Dips 2 fail
Deadlifts 1 15


Que?

Om du klarar 20 reps på 5 RM, så är det ju inte "5 RM". Eller missade jag något här? :)

Määng
2013-04-07, 00:15
Que?

Om du klarar 20 reps på 5 RM, så är det ju inte "5 RM". Eller missade jag något här? :)

Han menar kanske att hans mål är att så småningom lyckas göra sitt nuvarande 5RM till sitt 20RM.

whuddafuks
2013-04-07, 00:30
Hinner kroppen verkligen återhämta sig på en dag efter ett helkroppspass, och fortsätta så under en period?

Doctor Snuggles
2013-04-07, 01:18
Det är inte optimalt, nej. Varför inte köra en traditionell tresplit t.ex?

Proteinpulver används som en lätt proteinkälla för att få i sig tillräckligt med protein varje dag. Ca 2g / kg kroppsvikt är standard vid styrketräning. Får du inte i dig det i dagsläget, köp proteinpulver. Vilket som.

Optimalt för vad och för vem? Är man proffsbyggare med 10+ års erfarenhet, nej, då är det inte optimalt. För alla andra hobbybyggare så funkar det alldeles utmärkt, kanske t.o.m. bättre än splittar. Så länge som man håller ner volymen, tar det lugnt med failandet (särskilt på stora muskelgrupper), och inte kör för många olika lyft. Personligen har jag alltid fått bäst resultat på högfrekvent lågvolymsträning, men kanske bara för att den passar mitt psyke bäst.

Busan123
2013-04-07, 01:29
Optimalt för vad och för vem? Är man proffsbyggare med 10+ års erfarenhet, nej, då är det inte optimalt. För alla andra hobbybyggare så funkar det alldeles utmärkt, kanske t.o.m. bättre än splittar. Så länge som man håller ner volymen, tar det lugnt med failandet (särskilt på stora muskelgrupper), och inte kör för många olika lyft. Personligen har jag alltid fått bäst resultat på högfrekvent lågvolymsträning, men kanske bara för att den passar mitt psyke bäst.


Kan du förklara vad splittar, failandet och högfrekvent lågvolymsträninge är?
:em:

Doctor Snuggles
2013-04-07, 02:05
Ååååååh. Ok då.

Split = olika muskelgrupper på olika dagar
fail = att inte orka en repetition till på ett set
lågvolym = få set, och/eller få övningar
högfrekvent = många gånger i veckan

Någon borde kanske göra en sticky med terminologi...

Doolie
2013-04-07, 05:33
Är det bra att träna hela kroppen varannan dag?
löpband/cykel, bänkpress, benpress, magövningar, biceps, triceps, latsdrag, rodd, och ett par till.

Jag har gymmat i en månad, och jag undrar om jag borde använda proteinpulver? Jag har läst en del om det, men jag vet inte om det är värt att använda det om jag inte gymmar en muskelgrupp per dag?

Jag undrar även vilket proteinpulver som är bra att börja med, med normal mängd protein. Whey 80?

Jag avråder dig att köra det varannan dag. Kör istället genom kroppen med en 3 eller 4 split dvs du kör hela kroppen på 3 eller 4 dagar. Skaffa proteinpulver om du har svårt att käka mat, äter du mycket frulle, lunch och middag med rejält av någon köttsort/proteinkälla så behövs det ej i ditt stadie, lycka till ;)

Hydlee
2013-04-07, 10:40
Jag skulle säga att det beror på hur många dagar i veckan du tränar.
2-3 ggr/v = helkroppspass
3-4 ggr/v = halvkroppspass
5-6 ggr/v = 3split
7+ ggr/v = 4/5split

Väldigt generaliserat. Sen är ju folk olika och man får försöka hitta det som funkar bäst för sin egen kropp.

Busan123
2013-04-07, 18:11
Jag skulle säga att det beror på hur många dagar i veckan du tränar.
2-3 ggr/v = helkroppspass
3-4 ggr/v = halvkroppspass
5-6 ggr/v = 3split
7+ ggr/v = 4/5split

Väldigt generaliserat. Sen är ju folk olika och man får försöka hitta det som funkar bäst för sin egen kropp.


Okej, så om jag ska göra 3split för jag vill gymma varannan dag, hur ska jag göra det då?

Måndag - Bröst, axlar, triceps
Tisdag - vila
Onsdag - Rygg, biceps
Torsdag - vila
Fredag - Ben, mage
Lördag - vila
Söndag - Bröst, axlar, triceps

Är så bra?
Och hur många gånger gör man då? Jag gör nu 3x10 på allting.

major Pectoralis
2013-04-07, 18:13
är du relativt ny i träningsbranschen så är 3x10 helt ok.

Busan123
2013-04-07, 18:14
är du relativt ny i träningsbranschen så är 3x10 helt ok.


Om du kollar på schemat jag skrev ovan, te.x på:
Måndag - Bröst, axlar, triceps

Ska jag göra alla dem 3x10?

major Pectoralis
2013-04-07, 18:22
3x10 är liksom mellanmjölk, passar till det mesta - i början.

blir man sedan mera tränad behöver man komma upp på åtminstone 8:or för att bli starkare och åtminstone 15-20 repetitioner för att bli uthålligare.
10 kan dock fortfarande vara bra om man kör t.ex. "jämna set 3x10" (man orkar tio i alla tre) men då motsvarar vikten uppskattningsvis typ 15RM eller ännu mindre.

Busan123
2013-04-07, 18:32
3x10 är liksom mellanmjölk, passar till det mesta - i början.

blir man sedan mera tränad behöver man komma upp på åtminstone 8:or för att bli starkare och åtminstone 15-20 repetitioner för att bli uthålligare.
10 kan dock fortfarande vara bra om man kör t.ex. "jämna set 3x10" (man orkar tio i alla tre) men då motsvarar vikten uppskattningsvis typ 15RM eller ännu mindre.

Jag behöver hjälp med hur jag ska göra schemat, om jag ska träna varannan dag. :confused:

major Pectoralis
2013-04-07, 18:48
Jag behöver hjälp med hur jag ska göra schemat, om jag ska träna varannan dag. :confused:

Alltså, du kan göra vilket som av 3-split, halvkropp eller helkropp.

kör du helkropp behöver du efter ca 3 pass ta någon extra dags vila, t.ex. träna: mån, ons, fre, vila: lör och sön. Kör du detta alternativ kan du med fördel alternera på två eller tre olika pass där du har olika övningar. Det underlättar återhämtningen och är bra motoriskt. Det ger en bra styrketräningsgrund inför framtiden.

Kör du halvkropp - vilket jag tror är det smartaste i ditt fall - är det bara att rulla på ett pass A och ett pass B (gärna över- och underkropp). Kör vartannat pass varannan gång.

3-split kan man med fördel köra drag, tyck och underkropp.

Övningar får du välja vilka som passar dig bäst.

Busan123
2013-04-07, 19:12
Alltså, du kan göra vilket som av 3-split, halvkropp eller helkropp.

kör du helkropp behöver du efter ca 3 pass ta någon extra dags vila, t.ex. träna: mån, ons, fre, vila: lör och sön. Kör du detta alternativ kan du med fördel alternera på två eller tre olika pass där du har olika övningar. Det underlättar återhämtningen och är bra motoriskt. Det ger en bra styrketräningsgrund inför framtiden.

Kör du halvkropp - vilket jag tror är det smartaste i ditt fall - är det bara att rulla på ett pass A och ett pass B (gärna över- och underkropp). Kör vartannat pass varannan gång.

3-split kan man med fördel köra drag, tyck och underkropp.

Övningar får du välja vilka som passar dig bäst.

Okej, så om jag kör halvkropp, så tränar jag hela överkroppen, vila på tisdag, sedan på onsdag underkroppen, och fortsätta så varannan dag? Och övningar, allting jag kan komma på båda gångerna?

Där jag gymmar finns det inte så många maskiner, det finns en sådan man kan träna biceps/triceps och sedan kan man byta ut stången mot ett handtag, finns två sidor så det går att använda två handtag, en benmaskin där du har benen bakom en mjuk sak och trycker upp, en latsdrag/rodd maskin, bänkpress, springband, cykel och en ryggmaskin där du sätter fötterna så de trycker upp mot något, sedan ska du dra uppåt ryggen tror jag. Sådana man ligger på och trycker upp hantlar, sedan finns bara hantlar och stångar.

Commando1980
2013-04-07, 20:53
Är det bra att träna hela kroppen varannan dag?
löpband/cykel, bänkpress, benpress, magövningar, biceps, triceps, latsdrag, rodd, och ett par till.

Jag har gymmat i en månad, och jag undrar om jag borde använda proteinpulver? Jag har läst en del om det, men jag vet inte om det är värt att använda det om jag inte gymmar en muskelgrupp per dag?

Jag undrar även vilket proteinpulver som är bra att börja med, med normal mängd protein. Whey 80?

Leta upp ett beprövat nybörjarschema och kör efter det. 3 dagar i veckan är lämpligt. Helkropp/halvkropp/3-split kan alla funka bra. Se till att någon kunnig och erfaren instruerar dig på gymmet.

Proteinpulver är inget måste men kan vara ett bekvämt/smidigt sätt att få i sig en del av sitt proteinintag. Whey 80 är helt ok.

Matsa
2013-04-07, 22:46
Det är många på det här forumet som gärna pratar om vad som är optimalt men frågan är om någon av oss egentligen vet vad som faktiskt är optimalt, jag är skeptisk. Själv tycker jag att helkroppsträning är bra grejer, dock är tre helkroppspass i veckan gott och väl för en nybörjare (och för de flesta "erfarna" också). Varannan dag blir 3-4 ggr i veckan, det är inte hela världen heller. Många beprövade helkroppsprogram är byggda på 3ggr/vecka men jag tror knappast att du kommer att få några större problem av att köra ett halvt pass mer i veckan än föreskrivet.

Det finns massor av nybörjarscheman och de flesta duger faktiskt ganska bra. Här är en länk till en tråd på det här forumet med ett par stycken: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454

Det mesta i den tråden går nog att köra 3-4ggr/vecka. Som killen ovanför (han är klok, lyssna på honom) precis skrev så kan både hel, halv och 3-split funka fint.

Hymer
2013-04-08, 10:30
Han menar kanske att hans mål är att så småningom lyckas göra sitt nuvarande 5RM till sitt 20RM.

Stämmer bra det :) Det är förövrigt helt brutalt hemskt och köra 20 rep i böjen fy fan. Man är så galet andfådd vid 15st och det bränner i benen och man vill bara slänga vikten åt helvete och gå hem :)

Adam87
2013-04-08, 10:51
Kör helkropp 3 gånger

Dag 1 Helkropp tungt - Värm upp ordentligt - Stega upp till arbetssättet - kör samma vikt 3*8-10 - (Kör aldrig till fail om du inte nu ska maxa och köra för styrka)

Dag 2 Återhämtning (Promenader eller simning eller lättare jogging)

Dag 3 Helkropp Lätt - Värm upp - Kör på lättare vikt men inte för lätt .

Dag 4 Återhämtning

Dag 5 Helkropp tungt

Kör nästan enbart basövningar sedan några magövningar


Tror detta skulle funka fint:P