handdator

Visa fullständig version : Börjat träna, Behöver lite tips


Storelg
2013-04-06, 19:10
Hej alla!

Har äntligen dragit pluggen ur röven och börjat träna lite. Jag har gått en halv mil båda idag och igår och tänkte fortsätta såhär nu. Är det en bra början? Mitt mål är att komma i form till GMU som jag ska börja söka till nästa år. Sen vill jag självklart få bort min feta kropp och få lite mer muskler. Väger nu 99 kg och vill verkligen inte komma upp till 100 kg. Funderar på att börja gymma några gånger i veckan. Någon som skulle vilja tipsa om ett bra start program för nybörjare?? Denna gången ska jag fan klara det och använda mig av lite lugnare metoder till viktnergång så jag verkligen fortsätter träna. Nu till den frågan jag verkligen undrar är vad jag ska äta? Tränar ju inte så extremt mycket så någon som har ett mat schema man skulle kunna använda?

Har ätit idag

Frukost :
Corn Flakes
1 ägg

Lunch :
Potatisgratäng
Entrecote(inte fettet som hänger på sidan av biffen)

Middag :
Taco, kyckling,tomat,cremefräsh.
vitt taco bröd.


Kanske inte det bästa maten men idag men farsan ligger på sjukhus så har inte tänkt så mycket på vad jag ätit förs nu.

Tack.;)

kramerzz
2013-04-06, 20:00
För att gå ner i vikt behöver du som du säkert vet ligga på ett kaloriunderskott. 500 mindre per dag, dvs runt -0,5 kg i veckan brukar vara poppis då det är ett säkert kort för att bevara så mycket muskelmassa som möjligt. Det går inte att bilda sig en uppfattning om hur överviktig du är utan din längd men väger du 99 kg och är kort/medellång utan någon större mängd muskelmassa kan du nog med fördel lägga dig på ett större underskott än så om du vill till att börja med. Räkna ut ditt BMR och lägg dig på ett rimligt underskott.

Vad gäller maten så är det viktigt att du äter mycket proteiner om du ska styrketräna samtidigt. Magert kött, ägg, keso, kvarg är några exempel. 1,5-2g protein per kg brukar man tala om. Vad gäller upplägget av makronutrienterna i övrigt bör du pröva dig fram och köra på vad som känns bra. En del kör på lite kolhydrater och mycket fett (LCHF) medan andra föredrar mer kolhydrater för bättre mättnadskänsla. Det spelar egentligen mindre roll så länge du äter för underskott då du kommer gå ner i vikt oavsett. Finns mycket matnyttig info om kostupplägg här på forumet om du tittar runt.

Träningsbiten överlåter jag till någon annan att svara på.

Vicke7
2013-04-06, 22:04
Du äter cornflakes till frulle men du kan inte äta fettet på entrecotén

Tornado2251
2013-04-07, 13:48
Om GMU är ditt mål så skulle jag rekommendera att fokusera på cardio och köra styrka typ 2 ggr i veckan. Du skulle kunna köra exempelvis:
Måndag: Löpning intervaller 45min
Tis: Styrka 45min
Ons: Vila
Tors: Löpning distans 60min
Fre: Vila
Lör: Styrka 45min
Sön: Vila

Jag tycker att det är minimum för att du ska har förutsättingar att göra en lyckad gmu. Om du har svårt att ligga på kaloriunderskott på vilodagarna kan du promenera eller likninande. Styrka kan du antingen köra på gym eller hemma beroende på hur du känner. Kör du gym så är tunga basövningar min rekomendation.