handdator

Visa fullständig version : Nedbrytning av muskeln


Tsandell
2013-04-06, 16:05
Hur många set och reps behövs för att bryta ner en muskel egentligen?
Jag tänker på att vissa kanske kör sammanlagt 10 set bröst medan andra kör kanske 22 set bröst.. Beror det på hur mycket muskler man har eller?

major Pectoralis
2013-04-06, 16:44
bryta ner och bryta ner.. Du menar hur mycket stimuli man behöver för att stimulera muskeltillväxt?
Det beror på mycket och är individuellt. Alltfrån 1 - 10 set, skulle jag säga, är normalt. Vissa svarar säkert/bevisligen bra på ännu mera volym. Kör man inte till fail så behöver man fler set, iaf.

Vissa ökar volym när de blir mer vältränade, vissar hävdar att de minskar den. Finns inga facit. "Lär känna sin kropp", är nog det bästa.

Kör man för att toppa styrka eller bli explosiv behöver man i regel inte lika stor volym. Då är det mer än neuronal träning man är ute efter, vilket kräver mera "renodlade stimuli". (man kan visserligen träna explosivt med stor volym för att få upp hållfasthet m.m men det är en annan femma).

Rawsteel
2013-04-06, 16:57
Behöver man mer än 8 set så vågar jag nog påstå att man antingen har ett uselt utförande eller att man avslutar setet för långt från failure.

major Pectoralis
2013-04-06, 16:58
...vilket inte är ovanligt.

Pjotor
2013-04-06, 20:30
Ju längre man har kommit i sin träning, desto mer stimuli behövs. Nybörjare kan växa fint med 2-3 set i en basövning medan elitbyggare kanske måste köra 6 set basövning PLUS flera set med olika isoleringsövningar.