handdator

Visa fullständig version : Vad definierar dig som människa?


Okej
2013-04-06, 14:29
Tänkt på det ett tag, jag är rätt flexibel av mig, både i hur jag agerar men också i mitt tankesätt. Jag har inga problem att inse att jag har fel och att ändra åsikt om någon annan har en som jag anser bättre.

Lite i den här frågan bygger på den eviga meningen "Var dig själv" som jag tror vi alla är uppfödda med? Matade från såväl föräldrar och Disneyfilmer ;)

Anledningen till att jag frågar är att jag inte riktigt vet var jag står i den här frågan. Om vi utgår från de två klassikerna "Det är dina handlingar som definierar dig som person" och "Det är dina tankar som definierar dig som person". (Jag) har åtminstone ibland en intern intressekonflikt mellan just mina tankar och handlingar, eller som det så fint heter, jag lever inte som jag lär. Vad är det då som definierar "jag" och hur jag "är", är det hur jag tänker eller hur jag agerar?

Om vi tar två extrema exempel:
Snape i Harry Potter, (SPOILER) han beter sig som ett rövhål genom hela serien och det är den uppfattningen man har. Men i slutet ändras allt när meningen avslöjas. Där får man nästan säga att hans tankar definierade honom, eller?

Gunilla Persson från Hollywoodfruar, (nu har jag inte sett serien, bara små klipp och intervjuer). Min uppfattning är att hon VILL att allt ska vara bra men hon går över lik för att hennes världsbild inte ska rubbas, aka beter sig som ett svin mot andra utan att faktiskt inse att hon gör det. Här är det alltså motsatsen (enligt mig), hon tänker i vitt men beter sig i svart (no racist) och blir uppfattad därefter.

Rent generellt kan man väl säga, enligt min uppfattning åtminstone, att man uppfattas av andra, så som man beter sig. Dock brukar den här bilden rubbas när man väl kommer någon på djupet? Åtminstone har det varit så för och runt mig hela mitt liv, jag brukar fjanta mig och skoja och uppfattas som halv oseriös (no shit tänker ni som läser :naughty:) medan mina närmsta vänner har en annan bild av mig då de vet hur jag tänker och resonerar kring mindre ytliga saker

Hänger ni med på hur jag menar? Har ni någon egen definition? Egna erfarenheter och iakttagelser?

http://i0.kym-cdn.com/photos/images/original/000/085/283/philosoraptor.jpg?1291090164

filmjölk
2013-04-06, 14:40
Jag har ett annorlunda koncept till det där, jag vill inte definiera, ens för mig själv vem jag är. Försöker jag göra det blir jag deprimerad för att jag inte är någon, och kanske inte ens vet vem jag själv är.

Okej
2013-04-06, 14:51
Jag har ett annorlunda koncept till det där, jag vill inte definiera, ens för mig själv vem jag är. Försöker jag göra det blir jag deprimerad för att jag inte är någon, och kanske inte ens vet vem jag själv är.

Känner igen det, men om vi vänder på det. Hur ser du andra?

Olegh
2013-04-06, 14:58
Om du frågar mig hur jag definierar mig själv, så kan jag inte göra det på något annat sätt än som summan av mina tankar, kunskap, förmågor, brister, moral, etik och handlande. Jag känner ju mig själv utan och innan. När jag utvärderar mig själv kan jag ju inte välja och vraka, utan får snällt försöka se till hela paketet.

Tricklew
2013-04-06, 15:00
Jag lutar nog mot att dina handlingar definierar dig, åtminstone för din omgivning. Jag har en ytlig bekant i mitt liv som har två barn, han snackar ständigt om dessa barn, vad dom betyder för han, hur långa vägar han går för dom etc. Problemet är att han är en pundare, och har vid ett flertal tillfällen lämnat dom med morsan i flera veckor utan att berätta eller förklara varför. Han har droppat av dom vid dagis påverkad upprepade gånger och gallskriker på morsan så fort han är påverkad, han är upprörd över att hon förstör hans rus.

Han skaffade barn i förhoppningen om att det skulle vara räddningen, då skulle han plötsligt lägga av med allt. I verkligheten så uppfostrar han nu två dysfunktionella barn som kommer vara olyckliga och inte fungera i samhället.

Han är en röv, hans idéer och tankar om sina barn må vara beundransvärda, men hans beteende mot barnen, och deras morsa gör han till ett direkt svin, man sätter förihelvete inte barn till världen utan att först vara ren i åtminstone 1-3 år.

Skuggvargen
2013-04-06, 15:04
Du bestämmer vem du vill vara med dina handlingar genom din tanke.

Lachrillo
2013-04-06, 15:12
Defilering är jobbig för om man tänker på varför hur med vilka redskap vi tar oss fram i livet blir allting för mycket. bättre att bara " exist to exist "

pwnyou
2013-04-06, 15:24
Det finns två saker som definierar mig:

1) Min genetik

2) Min historia/miljö (allt jag har gjort, allt jag har upplevt)

Dessa två faktorer tillsammans formar hur jag ser ut, hur jag tänker och hur andra ser på mig.

<Mike>
2013-04-06, 15:57
Det beror på vad och vem som bestämmer vilken definition som räknas.
Efter lite omtanke har jag kommit fram till att man definieras (i rangordning) efter:
- den man ser sig själv vara för stunden
- hur man vill vara
- det flertal sätt andra ser en
- ens tidigare handlingar och ickehandlingar

Jag tycker inte man, på ett subjektivt plan, definieras av hur man sett sig själv i sitt tidigare liv eftersom personligheten ständigt utvecklas, och jag tror att en väldigt viktig del i varje människas liv är att hitta en balans mellan hur man ser sig själv för stunden och hur man vill vara i framtiden. Stirrar man sig blind på det ena eller det andra så finns det nog risk för en utvecklingsstagnation.

mattepatte
2013-04-06, 18:41
Jag lutar nog mot att dina handlingar definierar dig, åtminstone för din omgivning. Jag har en ytlig bekant i mitt liv som har två barn, han snackar ständigt om dessa barn, vad dom betyder för han, hur långa vägar han går för dom etc. Problemet är att han är en pundare, och har vid ett flertal tillfällen lämnat dom med morsan i flera veckor utan att berätta eller förklara varför. Han har droppat av dom vid dagis påverkad upprepade gånger och gallskriker på morsan så fort han är påverkad, han är upprörd över att hon förstör hans rus.

Han skaffade barn i förhoppningen om att det skulle vara räddningen, då skulle han plötsligt lägga av med allt. I verkligheten så uppfostrar han nu två dysfunktionella barn som kommer vara olyckliga och inte fungera i samhället.

Han är en röv, hans idéer och tankar om sina barn må vara beundransvärda, men hans beteende mot barnen, och deras morsa gör han till ett direkt svin, man sätter förihelvete inte barn till världen utan att först vara ren i åtminstone 1-3 år.

Har haft en teori förut, att när folk pratar om vem dom är så mycket som han gör etc, så pratar dom om vem dom VILL vara, iof så förtjänar denna man en smäll då han ljuger som ett as.

Limpanz
2013-04-06, 18:44
jag har ett annorlunda koncept till det där, jag vill inte definiera, ens för mig själv vem jag är. Försöker jag göra det blir jag deprimerad för att jag inte är någon, och kanske inte ens vet vem jag själv är.

+1

PureWhey
2013-04-06, 21:15
Jag är en känsloperson, hur mina dagar ser ut beror på vilket humör jag är på till 100%.

agazza
2013-04-06, 21:28
Jag försöker göra världen bättre för alla i min omgivning som förtjänar det, även ifall dom vet om det eller inte. Det räcker för att jag ska vara nöjd med mig själv och den jag är. Definition lämnar jag till åskådarna.

mycketbrännvin
2013-04-06, 21:30
Jag har ett annorlunda koncept till det där, jag vill inte definiera, ens för mig själv vem jag är. Försöker jag göra det blir jag deprimerad för att jag inte är någon, och kanske inte ens vet vem jag själv är.

Samma här. Jag har en svag bild i skallen hurdan jag vill vara och hurdan jag vill att andra skall uppfatta mig, dock så känner man ofta att man inte alls är den människan och det påverkar självförtroendet

newb123
2013-04-06, 21:30
Tror dom flesta är känslopersoner på nått sätt. Tjejer är det mer direkt medans killar är det indirekt på något sätt. Om man ser på personer som påstår att dom inte är känslopersoner bryr dom sig om tankar/handlingar generellt. Enligt KBT är ordningsföljden tanke -> känsla -> handling. Tänkare har sina känslor oavsett om dom vill det eller ej. Handlingskraftiga personer har också oftast normala känslor. Om jag tar ett exempel från Without Conscience (om psykopati) påstår Gary Gilmore (en återfallsmördare) att han bara agerade, utan att tänka och känna. Han säger också (enligt boken), att han slösade bort större delen av sitt liv. Sen blev han väl den första att aktivt argumentera för sin egen avrättning i rättegång. :D

PureWhey
2013-04-06, 21:32
Seriemördare är intressant, kikat på alla intervjuer med Ice Man jag kommit över bland annat...

newb123
2013-04-06, 21:39
Seriemördare är intressant, kikat på alla intervjuer med Ice Man jag kommit över bland annat...

Är så vanligt att det är intressant. Frågan är om det förtjänar intresse. Förövarna är inte intresserade generellt.

eternallord
2013-04-06, 21:41
Dina handlingar definierar dig. Alla människor leker med absurda tankar som hade fått vem som helst att uppfattas som psykopat, det är de tankar man väljer att agera på som definierar vem du är.

newb123
2013-04-06, 21:44
Dina handlingar definierar dig. Alla människor leker med absurda tankar som hade fått vem som helst att uppfattas som psykopat, det är de tankar man väljer att agera på som definierar vem du är.

Håller med. Frågan är vad som är den bästa handlingen, inget annat. Sen är det inte alltid en lätt fråga.

filmjölk
2013-04-06, 22:50
Känner igen det, men om vi vänder på det. Hur ser du andra?

Beror på humör. Ibland ser jag andra efter stereotyper, ibland efter vilka komplex jag tror dem ha.

PureWhey
2013-04-06, 22:54
Är så vanligt att det är intressant. Frågan är om det förtjänar intresse. Förövarna är inte intresserade generellt.

Huh?

apfel
2013-04-06, 22:59
Jag är mina handlingar och jag bestämmer vem jag är genom att handla på ett visst sätt. om jag tänker på ett sätt men agerar på ett annat så bedrar jag mig själv.

Jag är existentialist för den som är intresserad av att läsa mer kring filosofin...

Klein
2013-04-06, 23:52
Jag tror många, men inte alla, behöver några år i arbetslivet och ett förhållande som sträcker sig över minst ett par år innan man vet vem man är och vad man vill.

Olegh
2013-04-07, 00:02
Jag tror många, men inte alla, behöver några år i arbetslivet och ett förhållande som sträcker sig över minst ett par år innan man vet vem man är och vad man vill.

Så om man inte har (eller kommer ha) dessa saker i bagaget kan man inte definiera sig själv som människa? *popcorn*


Jag tror att det är värdefulla perspektiv. Absolut. Men nog måste man kunna vara någonting utan dem också.

Klein
2013-04-07, 00:19
Så om man inte har (eller kommer ha) dessa saker i bagaget kan man inte definiera sig själv som människa? *popcorn*


Jag tror att det är värdefulla perspektiv. Absolut. Men nog måste man kunna vara någonting utan dem också.

Självklart är man alltid något oavsett erfarenheter. Min poäng är att utan nämnda erfarenheter kan det vara svårt att komma underfund med vad detta "något" är.

Doctor Snuggles
2013-04-07, 00:30
Jag kan inte ta en tråd som refererar till Harry Potter seriöst.

pwnyou
2013-04-07, 09:48
Hur kan handlingar definiera en person när en person är mycket mer än bara sina handlingar?

Sniggel
2013-04-07, 10:04
Om vi tar två extrema exempel:
Snape i Harry Potter, (SPOILER) han beter sig som ett rövhål genom hela serien och det är den uppfattningen man har. Men i slutet ändras allt när meningen avslöjas. Där får man nästan säga att hans tankar definierade honom, eller?


Fast där handlar det både om tankar och agerande. Allt hans "svineri" tjänade ju faktiskt ett högre syfte. Ändamålen helgar medlen.

Gunilla Persson har jag ingen aning om vem det är men utifrån beskrivningen så låter det som det blir lite svårare att definiera. Där förstår jag din poäng. Man kan mena väl, men inte inse att man orsakar mer lidande pga sitt agerande.
Man kan väl säga att personen agerar "fel" men om personen är beredd att ändra sig om denne kommer till insikt i framtiden är väl avgörande för hur personen definieras/värderas.

"Gunilla-fallet" beror väl på om man har en förlåtande attityd mot ignorans (om lidandet är pga ignorans snarare än egoism) eller om man enbart ser på vad personen åstadkommer oavsett om denne kan hjälpa det eller inte.

Kan vi inte ta upp den här videon som exempel om vi bara tar hänsyn till det vi vet från videon?

-TY5o_EHBDs

Vilka handlingar är förkastliga (och oförlåtliga) och vilka kan man ha överseende med? Vilka moment var enbart humoristiska? Då syftar jag på alla inblandade. Modern, sonen och kompisen.
Jag är ute efter lite skilda åsikter nu :D

Sniggel
2013-04-07, 10:09
Jag tror många, men inte alla, behöver några år i arbetslivet och ett förhållande som sträcker sig över minst ett par år innan man vet vem man är och vad man vill.

Och när detta är gjort så ska man inte tro att "den man är" är satt i sten heller.
Man är inte konstant och därför kan jag också tycka det är rimligt att säga att en oerfaren kan veta vem han/hon är.
Men självklart förstår jag din poäng. Jag vet mycket mer om mig själv nu än för 10 år sen. Men jag vet inte om det känns som jag känner mig bättre själv nu. Mest att jag kan titta tillbaka på en 10 år yngre kille som tror han vet vem han är, men har fel på en hel del punkter och att jag nu vet mer om mig själv. Men mer insikt leder inte alltid till mer övertygelse.

Klein
2013-04-07, 21:39
Och när detta är gjort så ska man inte tro att "den man är" är satt i sten heller.
Man är inte konstant och därför kan jag också tycka det är rimligt att säga att en oerfaren kan veta vem han/hon är.
Men självklart förstår jag din poäng. Jag vet mycket mer om mig själv nu än för 10 år sen. Men jag vet inte om det känns som jag känner mig bättre själv nu. Mest att jag kan titta tillbaka på en 10 år yngre kille som tror han vet vem han är, men har fel på en hel del punkter och att jag nu vet mer om mig själv. Men mer insikt leder inte alltid till mer övertygelse.

Jag tänker mest på hur jag såg mig själv när jag var yngre. Jag visste inte vad jag ville och hade ingen uppfattning om mitt eget värde. Detta gäller naturligtvis inte alla ungdomar. Bra kompass och självinsikt tror jag kommer enklare till dem som växer upp under vettiga sociala förhållanden.

filmjölk
2013-04-07, 23:44
Kan vi inte ta upp den här videon som exempel om vi bara tar hänsyn till det vi vet från videon?

[YT]-



Ja de där frågorna den filmen väcker borde man nog inte peta på ens med en 4m lång pinne. Ingen kommentar!

Olegh
2013-04-08, 00:01
Klart man kan kommentera filis!

Det var ett effektivt sätt att få mamman att visa sina rätta färger. Det kanske rent av kom något gott ur det, om hon blev konfronterad av sin son efteråt. Får man aldrig sina tankar och idéer utmanade stagnerar dem och efter ett tag är garanterat häften uppåt väggarna. Att omdefiniera sig själv är en nödvändighet för att kunna ta till sig nya kunskaper och erfarenheter.