handdator

Visa fullständig version : Gluten Confirmed to Cause Serious Weight Gain, or ‘Wheat Belly’ – Scientific Research


MrLomax
2013-04-06, 09:56
"The case against gluten seems to have been closed with recent research from a Brazilian research team that published a report in the January 2013 Journal of Nutritional Biochemistry.

It seems to have put an exclamation point on the wheat belly controversy.

Lacking scientific data confirming the mechanics of how gluten may or may not affect obesity, the study was set up to examine the differences in specific genetic and biochemical markers between rats fed gluten and rats that were kept gluten free."
http://www.whydontyoutrythis.com/2013/04/gluten-confirmed-to-cause-serious-weight-gain-or-wheat-belly-scientific-research.html?m=1
http://www.naturalnews.com/037575_gluten_wheat_grains.html


Var det här verkligen något nytt?

Jode
2013-04-06, 12:07
Nope

tlk
2013-04-06, 13:12
"The case against gluten seems to have been closed with recent research from a Brazilian research team that published a report in the January 2013 Journal of Nutritional Biochemistry.

It seems to have put an exclamation point on the wheat belly controversy.

Lacking scientific data confirming the mechanics of how gluten may or may not affect obesity, the study was set up to examine the differences in specific genetic and biochemical markers between rats fed gluten and rats that were kept gluten free."
http://www.whydontyoutrythis.com/2013/04/gluten-confirmed-to-cause-serious-weight-gain-or-wheat-belly-scientific-research.html?m=1
http://www.naturalnews.com/037575_gluten_wheat_grains.html


Var det här verkligen något nytt?

Länka gärna till studierna som det här påstår sig referera. Ingen av sajterna känns särskilt tillförlitliga.



:edit: n/m. gör det själv https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23253599

Rätt intressant studie ändå. 61% fett låter vansinnigt jobbig diet också :)))



Sen kan man ju undra om C57BL/6 är ett bra val av mus. Är ju tänkbart att den överreagerar rätt ordentligt i immunrespons jmf. mot genomsnittlige människan.

tjing
2013-04-06, 16:45
Det refereras ju inte till några studier vad jag kan se.

tlk
2013-04-07, 00:07
Det refereras ju inte till några studier vad jag kan se.

Verkligen?

[quote]
The case against gluten seems to have been closed with recent research from a Brazilian research team that published a report in the January 2013 Journal of Nutritional Biochemistry.
[...]

är den påstådda referensen. Med lite grävande runt i källhänvisningarna hittade man det också utan större problem.

Sverker
2013-04-07, 09:36
Vad säger referensen då ? Ibland måste man själv våga tolka.

Morty
2013-04-07, 11:06
Spela roll:

http://drgullo.com/wp-content/uploads/2012/04/seitan.jpg

tlk
2013-04-07, 11:34
Vad säger referensen då ? Ibland måste man själv våga tolka.

Referensen säger att gluten är grejt om man vill bli fet, få sämre glukoskontroll, och ha gott om inflammation i kroppen. Den finns ju länkad i tråden och är, som allt som rör immunförsvar, mäkta intressant läsning.

Min enda invändning mot studien är valet av möss. Mustypen är välkänd för att ha "dåligt immunförsvar". Rent allmänt så fungerar immunförsvar vid slemhinnor och systemiskt likadant för möss som för människor så det är en högintressant studie imo, och jag gissar att resultaten är 100% applicerbara på människor. Förutom just då att jag gärna hade sett studien utföras på en modell av mus. Samtidigt får jag väl utgå från att immunologerna har gjort ett väl avvägt val och de vet garanterat det här bättre än mig så jag faller tillbaka till att gluten är inget jag tänker börja stoppa i mig.


Är också hyfsat säker på att studien har diskuterats förrut här på forat.

Alvis
2013-04-07, 11:38
Någon här som vet om detta ens går att överföra till människor överhuvudtaget? Möss kanske inte bryter ned gluten lika bra? Det är ju heller inte angett i studien om mössen som åt glutenfritt ens fick några kolhydrater som motsvarar mängden av de gluteninnehållande kolhydraterna(jag antar att de inte fick rent gluten?)

Barbastark
2013-04-07, 12:00
Någon här som vet om detta ens går att överföra till människor överhuvudtaget? Möss kanske inte bryter ned gluten lika bra? Det är ju heller inte angett i studien om mössen som åt glutenfritt ens fick några kolhydrater som motsvarar mängden av de gluteninnehållande kolhydraterna(jag antar att de inte fick rent gluten?)

Kan ju alltid hoppas att det är ett av de där "icke-överförbara" resultaten. Först aspartam, och nu detta..

Sverker
2013-04-07, 12:10
Någon här som vet om detta ens går att överföra till människor överhuvudtaget? Möss kanske inte bryter ned gluten lika bra? Det är ju heller inte angett i studien om mössen som åt glutenfritt ens fick några kolhydrater som motsvarar mängden av de gluteninnehållande kolhydraterna(jag antar att de inte fick rent gluten?)

Möss älskar våra förråd av säd och mjöl. De lever och mår utmärkt på gluten;)

Aping
2013-04-07, 21:55
Möss [...] mår utmärkt på gluten;)

Kanske skulle vi kunna fylla våra magasin med något som får dem att må ÄNNU bättre - eller i varje fall bli grövre? ;)

Morty: Är det seitan?

tlk
2013-04-08, 06:16
Det är ju heller inte angett i studien om mössen som åt glutenfritt ens fick några kolhydrater som motsvarar mängden av de gluteninnehållande kolhydraterna(jag antar att de inte fick rent gluten?)

Ursäkta?


The animals were divided into a control group, which was fed a high-fat diet contained 4.5% wheat gluten (Granotec, Curitiba, Brazil) to induce obesity, and a gluten-free (GF) group, which received the same diet without gluten supplementation for 8 weeks. The high-fat diet was composed of 25%, 61% and 15% of the total kcal from carbohydrate, fat and protein, respectively, and had a caloric density of 22.11 kJ/g [12]. All of the mice had free access to food and tap water.


Samma innehåll kolhydrater.

tlk
2013-04-08, 06:19
Någon här som vet om detta ens går att överföra till människor överhuvudtaget?

Av vad jag har sett så i vissa andra slemhinnor är resultat på hur immunförsvar reagerar på både det ena och det andra väldigt ofta direkt överförbara. Inte helt otroligt att det skulle vara överförbart även i tarmslemhinna. Den är ju inget unikt precis, och inte heller fungerar immunförsvaret annorlunda där gentemot på andra ställen. Potentiellt kan det väl vara att det är en restprodukt av de specifika mössens tarmflora som ställer till det och det är väl troligt att den skiljer sig rätt ordentligt från människors generellt.


*Vet* någon? Nej. Det är väl det härliga med vetenskap ändå.