handdator

Visa fullständig version : [Starta kreatinkur trots kaffedrickande?]


Illuminatus
2013-04-05, 23:42
Har läst så mycket hurvida koffein påverkar effekterna av kreatinet men hur mycket påverkar det vid en måttlig till ytterst liten konsumtion av kaffe tex?

Jag frågar eftersom jag tidigare gått på kreatin men slutade strax innan deffen. Känner mig orkeslös utan tryck numera och tror inte det enbart har med underskottet att göra utan att jag faktiskt slutade med kreatin.

Jag gillar verkligen kaffe, pressar själv, maler bönor som man inte hittar på Ica osv. Jag har väll en liten passion för det och vill verkligen kunna dricka en kopp om dagen av mitt svindyra kaffe.

Vad säger ni där ute?
Dumt att hoppa på kreatinkur efter påbörjad deff i och med att det kommer resultera i en viktuppgång i form av vatten? (Vilket kan orsaka förvirring och felbedömningar)

Tack!

/A

Baronpanda
2013-04-05, 23:57
Förstår inte varför folk hoppar av Kreatin bara för dom ska deffa?
Jag skulle hällre ligga på kreatinet då för styrkan under ett kcal -

Sedan blir man inte vattnig och puffig etc etc alla tror kreatinet "Binder" vatten i musklerna inte runtom och sånt folk tror.

Sedan kreatin och kaffe är diskuterat men skulle säga att de påverkar väldigt minimalt om du bara seperar dom två och inte häller ner kreatinet i kaffet :d

blondyz
2013-04-05, 23:59
Frågan är vad som skulle kunna gå fel. Du vet om att du lägger på dig lite vatten och justerar dina viktförväntningar efter det.

Säg att du börjar med kreatin och dricker ditt kaffe. Det absolut värsta som skulle kunna hända (nåja, i sammanhanget) är att du inte märker någon skillnad och lika gärna kan sluta med kreatinet efter några veckor.

Jag har käkat kreatin utan att inta koffein, har inte märkt att det gett mig något mer än när jag dricker 2L kaffe om dagen, koffein i pwo etc. Kör på, och även om du inte märker lika stor skillnad av kreatinet kan det lika gärna vara kosten i övrigt som kaffet. Personligen anser jag att koffeinets hämmande effekt är starkt överdriven och inte märkbar.

LillisJ
2013-04-06, 00:55
Kör hårt. Använder alltid mycket koffein när jag kör kreatin, får effekt ändå. Tror att jag läste på träningslära att koffein kan hjälpa upptaget av kreatin om det är taget vid "rätt" tidpunkt.

Illuminatus
2013-04-06, 08:53
Tack för svaren.

Jag håller med det där med vattensamlingar i kroppen. De hamnar ju i själva muskeln och inte utanför men då borde det teoretiskt också hamna en hel del vatten i muskulaturen runt ansikte vilket jag i alla fall inte är så sugen på att få.

Nu kanske mängden muskler är så pass minimal i ansiktet att det inte påverkar en fysiskt, vad tror ni?

Kosten sköts felfritt så jag tror att det är avsaknaden av kreatin som gör att jag känner mig ihopsjunken och platt. Känner dock igen det här stadiet sen förra deffen. Efter ytterligare en månad kände jag mig hårdare än någonsin men då var jag nere på extremt lågt bf%.

Får fundera, om inte annat så beställer jag hem något billigt pulver och testar.

/A

Sheogorath
2013-04-06, 10:40
Tack för svaren.

Jag håller med det där med vattensamlingar i kroppen. De hamnar ju i själva muskeln och inte utanför men då borde det teoretiskt också hamna en hel del vatten i muskulaturen runt ansikte vilket jag i alla fall inte är så sugen på att få.

Nu kanske mängden muskler är så pass minimal i ansiktet att det inte påverkar en fysiskt, vad tror ni?

Kosten sköts felfritt så jag tror att det är avsaknaden av kreatin som gör att jag känner mig ihopsjunken och platt. Känner dock igen det här stadiet sen förra deffen. Efter ytterligare en månad kände jag mig hårdare än någonsin men då var jag nere på extremt lågt bf%.

Får fundera, om inte annat så beställer jag hem något billigt pulver och testar.

/A

Ursäktar du mig om jag påtalar att det (fortfarande) låter som att du har lite issues att ta hand om?

Sniggel
2013-04-06, 11:27
Förutom det Sheo sa så om det nu skulle binda så mycket vatten i ansiktsmusklerna att det syns (kommer inte hända) så kommer du bara se mer manlig ut, inte tjockare.

Illuminatus
2013-04-06, 12:03
Ursäktar du mig om jag påtalar att det (fortfarande) låter som att du har lite issues att ta hand om?

Absolut.

Dock förstår jag inte varför jag inte skulle kunna ställa frågan eller framhäva min teori utan att få tillbaka att jag har en del issues att ta hand om.

Har läst mycket om just kreatin, alla säger olika och jag har under min uppväxt fått höra att kreatin inte är något man tar under deff. Nu ville jag motbevisa detta och börja med det men ville "kolla av läget" innan.

*facepalm*

Ronn
2013-04-06, 12:06
Dom enda som jag sett påstå att man blir plufsig och ser fet ut av kreatin är såna som inte ens använder kreatin så det är ju ett väldigt tveksamt påstående. Frågan är var det kommer ifrån.

Sheogorath
2013-04-06, 12:09
Dom enda som jag sett påstå att man blir plufsig och ser fet ut av kreatin är såna som inte ens använder kreatin så det är ju ett väldigt tveksamt påstående. Frågan är var det kommer ifrån.

Förmodligen från folk som villa skylla sin dåliga form och uteblivna viktnedgång på något annat än sitt eget misslyckande.

Illuminatus
2013-04-06, 12:18
Sheogorath,

Jag är nyfiken på vilka issues du tycker jag jag har? Svårt att bli frisk utan att veta att man är sjuk, första steget att bli det är att bli medveten om det själv.

Skriv gärna några rader eller varför inte ställa en diagnos om du tycker det finns tillräckligt med info.

Är det mina tankegångar du refererar till?

PureWhey
2013-04-06, 13:05
Förutom det Sheo sa så om det nu skulle binda så mycket vatten i ansiktsmusklerna att det syns (kommer inte hända) så kommer du bara se mer manlig ut, inte tjockare.

Jojojo, när jag kör kreatin kan mitt ansikte svälla upp rätt bra.. Dock kör jag det ändå.

Sheogorath
2013-04-06, 18:31
Sheogorath,

Jag är nyfiken på vilka issues du tycker jag jag har? Svårt att bli frisk utan att veta att man är sjuk, första steget att bli det är att bli medveten om det själv.

Skriv gärna några rader eller varför inte ställa en diagnos om du tycker det finns tillräckligt med info.

Är det mina tankegångar du refererar till?

Ja, det är väl dina tankar som du gett uttryck för i text. Ibland får man en känsla när man läst tillräckligt många inlägg av någon, och av någon anledning känner jag "anorexia" när jag läser det du skriver. Det känns egentligen meningslöst och verkligen att sticka ut hakan att slänga ut en diagnos på det viset, eftersom vilken som helst kan lusläsas om på Wiki och så hittar man en massa saker som inte stämmer, men there you have it.

newb123
2013-04-06, 19:28
Illuminatus, det är inte bara "don't wish for it, work for it!" utan också "don't think about it, work for it!" i ditt fall. Tro inte att jag ser ner på dig, är också en tänkare. Finns så många icke-tänkare som är framgångsrika fysiskt så att det räcker som bevis.