handdator

Visa fullständig version : Vilken teknik för sittande rodd?


rafflan
2013-04-05, 19:20
Hej!

Vilken teknik använder ni på sittande rodd? En PT visade mig en teknik. Sen kom en annan gymmare och visade en annan teknik. Vet inte vilken som tar bäst på hela ryggen. Så tänkte höra vilken teknik som är vanligast och korrekt här?

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

Hydlee
2013-04-05, 19:34
Vill du ha en teknik som tar bäst på hela ryggen så tänk dig att du gör tre stycken olika rörelser (som sedan efter lite vana blir till en flytande rörelse).

1. En ryggresningsrörelse med så rak rygg som möjligt. Stanna vid upprätt position.
2. Raka armar i rörelsens startläge och dra dem mot dig och böj samtidigt i armbågsled.
3. Släpp fram skulderbladen i rörelsens startläge och knip ihop dem vid rörelsens stoppläge.


Öva på att göra de tre rörelserna för sig först och och gör dem sedan i en kombinerad rörelse när du fått in snitsen.

Din fråga var lite ospecifik, var det nåt mer specifikt under rörelsen som du undrar över?

Modux
2013-04-05, 19:34
Vilka tekniker visa dem dig ??

Bryggan
2013-04-05, 19:42
Haha, enkelt. Jag tycker jag har den bästa tekniken...såklart.

Startpositionen är ganska raka ben och en framåtlutad position med raka armar och avslappnad rygg. Rörelsen börjar med att jag reser upp kroppen till rakt uppsittande läge...typ 90 grader mot bänken eller något bakåtlutad. Från det här läget så drar jag med ryggen, dvs skuldrorna och axlarna bakåt, samtidigt som jag trycker fram bröstkorgen. Därefter återvänder jag till startläget...klart!

Du behöver aldrig tänka på att böja armarna eller dra handtaget emot dig med armarna utan handtaget kommer att träffa magen om övningen utförs på "rätt sätt".

Ballt
2013-04-05, 19:51
Haha, enkelt. Jag tycker jag har den bästa tekniken...såklart.

Startpositionen är ganska raka ben och en framåtlutad position med raka armar och avslappnad rygg. Rörelsen börjar med att jag reser upp kroppen till rakt uppsittande läge...typ 90 grader mot bänken eller något bakåtlutad. Från det här läget så drar jag med ryggen, dvs skuldrorna och axlarna bakåt, samtidigt som jag trycker fram bröstkorgen. Därefter återvänder jag till startläget...klart!

Du behöver aldrig tänka på att böja armarna eller dra handtaget emot dig med armarna utan handtaget kommer att träffa magen om övningen utförs på "rätt sätt".

så du har raka armar och "shruggar" bak vikterna ?

Arne Persson
2013-04-05, 19:54
För guds skull!!! Titta på Pumping Iron och lär er köra riktig sittande rodd! Idag förekommer det de mest skrattretande "roddteknikerna" världen skådat!:laugh:

strikt
2013-04-05, 20:04
Använd youtube, där hittar du fina tekniker :)

Bryggan
2013-04-05, 20:05
så du har raka armar och "shruggar" bak vikterna ?Driver du eller? Jag antar att du tror att bara för att armarna är raka och att jag inte anstränger den nämnvärt så förblir de raka? Försök det jag skrev så förstår du vad som händer...dvs gå till gymmet!

Du kan inte dra bak axlarna utan att överarmarna går från en horisontell position till en vertikal...orkar inte, prova så får du se.
Du är där för att jobba med ryggen...jag har sett allt för många sitta och pumpa med armarna som fånar.

rafflan
2013-04-06, 04:08
Okej tack för tipsen!

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

Bryggan
2013-04-06, 06:48
Vilka tekniker visa dem dig ??Du glömde den här rafflan! Också nyfiken.

pezrulezhaakon
2013-04-06, 13:53
Finns flera korrekta tekniker beroende på vad man vill åt. Den pendlande tekniken minskar dock effektiviteten.

Dat CellTech
2013-04-06, 14:07
Jag roddar som i Pumping Iron, haha!

vicarious
2013-04-06, 14:28
KBHu_wi5FaI

Arnold kör lite rodd vid 1:10

Bryggan
2013-04-06, 14:29
Jag roddar som i Pumping Iron, haha!Kollade på "pumpa järn" efter Arnes lilla utspel...två olika roddar såg jag som tar lite olika. Vilken kör du?

Hydlee
2013-04-06, 14:36
Finns flera korrekta tekniker beroende på vad man vill åt. Den pendlande tekniken minskar dock effektiviteten.

Pendlande teknik?

Bryggan
2013-04-06, 14:53
Jag tror det menas med så som Arnold och jag gör för den delen, dvs pendlar framåt med överkroppen. Vissa sitter helt stilla med överkroppen och drar handtaget emot sig, jag ser att man aktiverar armarna mer...eller inte mer kanske men det verkar som att man lättare aktiverar mer arm än rygg när man gör så.

pezrulezhaakon
2013-04-07, 00:17
Hydlee

Extension och flektion i höftleden.

Hydlee
2013-04-07, 01:26
Okej, kan du förklara på vilket sätt det försämrar effektiviteten? (och effektiviteten för vad exakt, latsen?)

Arne Persson
2013-04-07, 05:42
Hydlee

Extension och flektion i höftleden.

Ett dynamiskt arbete för hela ryggen, spec. de djupa ryggmusklerna, samt ordentligt med vikt, är enligt mig överlägset en fjollig PT-teknik med statiskt fixerad rygg och armdrag med musvikter. Detsamma gäller Bent over rowing osv...

Sheogorath
2013-04-07, 05:48
Ett dynamiskt arbete för hela ryggen, spec. de djupa ryggmusklerna, samt ordentligt med vikt, är enligt mig överlägset en fjollig PT-teknik med statiskt fixerad rygg och armdrag med musvikter. Detsamma gäller Bent over rowing osv...

+1

Vill man isolera ditten eller datten finns det mer passande övningar än kabelrodd eller stångrodd. Där ska man utnyttja de fördelarna som finns med att inte ha höften låst tycker jag.

Bryggan
2013-04-07, 10:37
samt ordentligt med viktHandlar det bara om att dra handtaget till magen så går det att lasta på allt som finns i vikter på den maskinen men vill jag få till "knipet" i Rhomboideus minor, vilket jag tar som ett mått på att jag utför övningen rätt så måste jag gå ner lite i vikt. Lagom tungt med vikt gäller för mig iaf.

Sheogorath
2013-04-07, 11:06
Handlar det bara om att dra handtaget till magen så går det att lasta på allt som finns i vikter på den maskinen men vill jag få till "knipet" i Rhomboideus minor, vilket jag tar som ett mått på att jag utför övningen rätt så måste jag gå ner lite i vikt. Lagom tungt med vikt gäller för mig iaf.

Att du skulle kunna känna skillnaden på aktivitet i mellersta traps och rhomber, än mindre mellan rhomboideus minor och major (alla har inte ens två välavgränsade delar) är inget annat än ren och skär fantasi.

Bryggan
2013-04-07, 11:11
Uppfattat! Omformulerar mig då till "knip" mellan skulderbladen...slipper jag bli bitchslapped då?

Arne Persson
2013-04-07, 11:18
Uppfattat! Omformulerar mig då till "knip" mellan skulderbladen...slipper jag bli bitchslapped då?

Inga problem om man har träningsvana och teknik...

pezrulezhaakon
2013-04-07, 11:36
Hydlee

Rodd med för mycket pendlande (som de flesta gör) Minskar effektiviteten för lats precis som diskosvingar minskar effektiviteten för biceps.

Kan du räkna ut varför?

pezrulezhaakon
2013-04-07, 11:37
Arne Persson

Det är inget fel med att pendla, bara man vet varför man gör det och vilka effekter det får.
Men att hävda att det blir effektivare för latsmuskeln, är inte genomtänkt.

Latissimus Dorsi
2013-04-07, 11:38
Skilj på pendlande och kontrollerat pendlande pez. Om jag förstått det rätt ger det bättre aktivering av latsen då man även sträcker ut dom ordentligt i slutfasen.

Bryggan
2013-04-07, 11:41
Det kanske är viktigt att någon som kan förklara saker och ting bra i text då förklarar för TS exakt hur det ska se ut eftersom TS önskar den hjälpen!

pezrulezhaakon
2013-04-07, 11:42
Sheogorath

Hur många som pendlar i rodd ser du som inte kröker ländryggen längst fram i startläget?
För min egna del är dessa personer försvinnande få. Så varför skulle det då vara ok, när man inte bör kröka ländryggen i markövningar?

pezrulezhaakon
2013-04-07, 11:42
Latissimus Dorsi

Nej, du flyttar ursprung och fäste på latsmuskeln åt samma håll i rummet.
Väldigt få kör kontrollerad pendling.

Bryggan
2013-04-07, 11:49
Hur många som pendlar i rodd ser du som inte kröker ländryggen längst fram i startläget?
För min egna del är dessa personer försvinnande få. Så varför skulle det då vara ok, när man inte bör kröka ländryggen i markövningar?Lite intressant att du nämner det. Jag hörde en kille som reste sig från roddövningen och gnällde till sin träningspartner att han hade känningar i ländryggen. Jag såg inte hur deras teknik såg ut men la märke till att de körde tungt. Med tanke på hur de såg ut så anser jag att det var för tungt...men det är jag det. Själv har jag inga känningar åt ländryggen efter rodden! Jag kör exakt så som Arnie kör i filmen som är länkad i tråden. Intressant är också att observera att Arnold inte kör alla vikter som finns där ;).

pezrulezhaakon
2013-04-07, 11:55
Bryggan

Precis, :)
Ländryggen ställs under mycket större krav vid pendlande rodd, oavsett hur "strikt" man än tror att man gör det.

Att kunna bibehålla ländryggen i normalposition ställer krav på rörlighet i bla baksida lår, en rörlighet alldeles för många saknar.

Å andra sidan så flyttar man ursprung och fäste åt samma håll.
Enda chansen till att man kan få ett ökat lats-sträck i rodd är att kröka ryggen.
Man bör ta ut latsrörelsen i axelleden istället för att ta ut den i höftleden.

Hydlee
2013-04-07, 12:03
Hydlee

Rodd med för mycket pendlande (som de flesta gör) Minskar effektiviteten för lats precis som diskosvingar minskar effektiviteten för biceps.

Kan du räkna ut varför?

Ja, använder man momentum för att flytta vikten är jag med på vad du menar. Men pendlingen i sig minskar ju inte effektiviteten.

pezrulezhaakon
2013-04-07, 12:04
Hydlee

Jo, det gör det om du tänker vidare..

Sheogorath
2013-04-07, 12:19
Sheogorath

Hur många som pendlar i rodd ser du som inte kröker ländryggen längst fram i startläget?
För min egna del är dessa personer försvinnande få. Så varför skulle det då vara ok, när man inte bör kröka ländryggen i markövningar?

Jag ser inget fel i att krökt ländrygg i raka mark eller roddar om man först tagit ut full flexion i höften och pps avlastat merparten av vikten hamstrings, samtidigt som man haft gradvis tillvänjning från låga vikter. Det kan vara vettigt att skaffa sig dynamisk styrka i erektorerna.

pezrulezhaakon
2013-04-07, 12:28
Sheogorath

Ja, men det är ju både en belastningsfråga och en syftesfråga, vilket de flesta missar.

Det är ju ländryggen som är den svagare länken riskmässigt i rodd, så hur många tror du tänker på det?

Dynamisk styrka i erektorerna finns bättre val än sittande rodd.

Sheogorath
2013-04-07, 12:46
Om man ska utgå från att folk ska göra fel när de väljer vikt och utförande blir det svårt att diskutera lämpliga övningar.

pezrulezhaakon
2013-04-07, 12:47
Sheogorath

Likadant om man ska utgå ifrån att folk alltid har en korrekt teknik, så blir det svårt att ge dem förbättringar...

Fredriiik
2013-04-07, 12:52
Sheogorath

Hur många som pendlar i rodd ser du som inte kröker ländryggen längst fram i startläget?
För min egna del är dessa personer försvinnande få. Så varför skulle det då vara ok, när man inte bör kröka ländryggen i markövningar?

+1.

Kom å tänka på detta också!

vicarious
2013-04-10, 18:12
Vad tycker ni om den här då? :D 1:53 in.

R3MTDgBd75g#t=113s

Sheogorath
2013-04-10, 18:15
Vad tycker ni om den här då? :D 1:53 in.

R3MTDgBd75g#t=113s

Att det är onödigt att ta upp den platsen i en kabelmaskin när man gör saken bättre i en sittande rodd med bröstplatta...

major Pectoralis
2013-04-10, 18:23
vill man vara på "säkra sidan" kan man köra rodd med extension i latsdragshissen eller bellybacksställningen med skivstång (behöver då vara tillräckligt hög).

JesperL
2013-04-11, 19:03
Ett tips är att fokusera mer på kontakten än diverse tekniker, testa dig fram?