handdator

Visa fullständig version : Lite kondition innan styrkepass.


wilhelmblomgren
2013-04-05, 16:51
Jag har läst här på Kolozzeum, att man inte ska konditionsträna på samma pass som man styrketränar, för att det påverkar styrketräningen negativt. Men man ska ju få upp sin puls för att bränna bra med kalorier och få en effektivare styrketräning, inte sant?
Därför har jag cyklat precis innan jag har påbörjat för att få upp min puls, är detta dåligt.

nitz
2013-04-05, 16:55
Jag har läst här på Kolozzeum, att man inte ska konditionsträna på samma pass som man styrketränar, för att det påverkar styrketräningen negativt. Men man ska ju få upp sin puls för att bränna bra med kalorier och få en effektivare styrketräning, inte sant?
Därför har jag cyklat precis innan jag har påbörjat för att få upp min puls, är detta dåligt.
Det är ju i högsta grad dosrelaterat, vad menar du med lite cykling för att få upp pulsen?
Annars sker i min åsikt den bästa uppvärmning för styrketräning med lättare vikter på den aktuella övningen.

Rawsteel
2013-04-05, 16:58
Äh, kör du uppvärmningsset istället för att vara på den säkra sidan:)

Anders The Peak
2013-04-05, 16:59
Cykla i intervaller i ca 10-20 minuter innan styrketräningen stimulerar bara muskeltillväxten positivt. Det är dumt att göra det hårt inför ett benpass men då kan man ta det som en liten lugnare uppvärmning.

begt
2013-04-05, 17:01
Testa att köra permobil mellan maskinerna också om du är rädd för att gå lite...

wilhelmblomgren
2013-04-05, 19:00
Testa att köra permobil mellan maskinerna också om du är rädd för att gå lite...

Hehe, sorry om jag är lite overförsiktig. Är ny.

Lychgate
2013-04-05, 19:03
Cardio = 30min+ av intensivare konditionsträning, imo.

En lätt central uppvärmning tycker många är bra(Snabb gång på löpband, cykel, roddmaskin), personligen ger det mig inget utan jag kör endast lokal uppvärmning genom ett lätt set innan arbetssetten.

Ekonom
2013-04-05, 19:24
Cykla i intervaller i ca 10-20 minuter innan styrketräningen stimulerar bara muskeltillväxten positivt. Det är dumt att göra det hårt inför ett benpass men då kan man ta det som en liten lugnare uppvärmning.

Anders,

Det har jag missat, är det pga hormonella förändringar menar du eller?
Har du någon länk till ytterligare läsning?

Tack

Ronn
2013-04-05, 19:27
Jag har läst här på Kolozzeum, att man inte ska konditionsträna på samma pass som man styrketränar, för att det påverkar styrketräningen negativt. Men man ska ju få upp sin puls för att bränna bra med kalorier och få en effektivare styrketräning, inte sant?
Därför har jag cyklat precis innan jag har påbörjat för att få upp min puls, är detta dåligt.

Du styrketränar för att bygga muskler inte för att bränna kalorier, styrketräning i sig är inte så väldigt energikrävande.

Om du är ute efter att öka din förbränning så du kan käka mer se det som en separat aktivitet.

Anders The Peak
2013-04-05, 21:40
Anders,

Det har jag missat, är det pga hormonella förändringar menar du eller?
Har du någon länk till ytterligare läsning?

Tack

Länk 1 (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23104700)
Länk 2 (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22460475)

svenbanan
2013-04-06, 07:41
Du styrketränar för att bygga muskler inte för att bränna kalorier, styrketräning i sig är inte så väldigt energikrävande.
.

+1

Att du vill ha igång blodflödet och pulsen innan styrketräning har mer med uppvärmning att göra.

Om du kör nåt cirkelträningsliknande (typ crossfit) och håller igång 15min med väldigt hög puls så kan du få ganska bra med fettförbränning efter passet om man får tro vissa förståsigpåare. Men den sortens pass är kanske inte så jätteeffektiva för att bygga muskler.

Peter.B
2013-04-06, 11:34
Cardio = 30min+ av intensivare konditionsträning, imo.

En lätt central uppvärmning tycker många är bra(Snabb gång på löpband, cykel, roddmaskin), personligen ger det mig inget utan jag kör endast lokal uppvärmning genom ett lätt set innan arbetssetten.

Klarar du dig på ett enda uppvärmningsset och ingen uppvärmning alls innan? Hur tungt är ditt uppvärmningsset då? Säg om ska köra knäböj på 100 kg som första övning, vad skulle du isf köra ditt uppvärmningsset på?

Frågar av nyfikenhet eftersom jag ofta hamnar på att göra 5-6 uppvärmningsset innan jag känner mig varm nog, och det blir rätt tidskrävande.

Ekonom
2013-04-06, 12:05
Länk 1 (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23104700)
Länk 2 (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22460475)

Tack, intressant, men den andra länken motsade väl den första eller?