handdator

Visa fullständig version : Maghjulet lite teknikfrågor


NiklasAlm
2013-04-05, 16:19
Någon som har erfarenhet av övningen som skulle vilja förklara vad som är viktigast att tänka på för en nybörjare?

Just nu kör jag knäsittande mot en vägg (svag).


Och frågor:

1. Är det höften som ska jobba bakåt och armarna bara följa med och hålla uppe kroppen, eller ska armarna också arbeta genom att trycka bakåt?

2. Har jag uppfattat det rätt att magen ska vara kontraherad hela tiden i samma "vinkel" och man får inte svanka?

3. Startpositionen ska det vara en vinkel mellan överkropp och underkropp eller ska kroppen vara som ett streck?

Vill ha massa tips!!

major Pectoralis
2013-04-05, 16:25
Jag tänker på att ha höften rak (man kan tänk knip med gumpen). Jag vill ha axlarna nere och ej vid öronen. Håller detta genom hela rörelsen. Därefter rullar jag fram så långt man kommer i ett lugnt tempo, mikropausar och vänder. Man kan säga att all rörelse sker i axelleden men det är många muskler som hjälper till att utföra och stabilisera rörelsen. I startpositionen hamnar händerna under axlarna, kroppen rak.
Att undvika en sviktande svank är att rekommendera, som du skriver. normal s-form kan man ha på ryggen.

NiklasAlm
2013-04-05, 16:38
tl_Hp1Wf52k

Är detta hyffsat rätt eller vill du ha höften ännu mer rak i förhållande till kroppen?

Kendouy
2013-04-05, 16:42
Väldigt bra utförande i videon.

NiklasAlm
2013-04-05, 16:52
Väldigt bra utförande i videon.

Okej gött! Verkligen lätt övning att fuska på med höften verkar det som

Payter
2013-04-05, 17:28
kolla Ross Enamait på youtube.

Fliptones
2013-04-05, 20:48
Okej gött! Verkligen lätt övning att fuska på med höften verkar det som

Precis som viktade kabel-crunches.
Fan vad folk inte verkar få till tekniken.. man ser gott om folk som lastar fullt magasin för att sedan stå och göra nån form av höftrörelse, med spikrak överkropp.
Sorry för OT. Men det verkar vara något med abs rent generellt.

Hydlee
2013-04-05, 20:54
Precis som viktade kabel-crunches.
Fan vad folk inte verkar få till tekniken.. man ser gott om folk som lastar fullt magasin för att sedan stå och göra nån form av höftrörelse, med spikrak överkropp.
Sorry för OT. Men det verkar vara något med abs rent generellt.

Hur vet du att dom inte vill träna höftböjaren?

major Pectoralis
2013-04-06, 16:39
är det bara jag som anser att den första biten (den närmast låret), som många "instruktionsfilmer" gör, är totalt onödig?
ungefär som att lägga sig framåt efter att man gjort en situps...

onödig om man inte vill ha en liten vila mellan repetitionerna, alltså.