handdator

Visa fullständig version : lyftarskor - knäböj?


alexander96
2013-04-05, 15:13
Hej, har haft lite småproblem till och från i korsryggen det senaste och har inte fören nu fattat att jag släpper ryggen framåt vid knäböj, framförallt när jag står axelbrett. Min rörlighet är överlag bra så förstår inte varför detta händer, dock tänkte jag kanske om ett par lyftarskor skulle kunna vara bra för mig. Är det speciella som bara funkar i knäböj eller kan man ha de till alla övningar? Känns ju lite halvsegt att lägga 1500 på skor som bara är till för böj tex.

vilka rekommenderar ni?

påskegg
2013-04-05, 15:16
Du kan med fördel använda skorna i alla övningar.


Edit: Skulle vara mark som du får ta av dem

andeem
2013-04-05, 15:23
Vad böjer du i i dag? Skor med dämpning, t ex tennis-, innebandy- eller - hu! - löparskor är alldeles för instabila. Men Converse eller kopior av sådana går bra om du har bra rörlighet.

Adidas Power Perfect II är annars väldigt trevliga. Bra för alla övningar där stabil kontakt med golvet är viktig, utom möjligtvis mark där man hamnar lite för högt upp (men det kanske inte gör så mycket i träning).

alexander96
2013-04-05, 15:30
Vad böjer du i i dag? Skor med dämpning, t ex tennis-, innebandy- eller - hu! - löparskor är alldeles för instabila. Men Converse eller kopior av sådana går bra om du har bra rörlighet.

Adidas Power Perfect II är annars väldigt trevliga. Bra för alla övningar där stabil kontakt med golvet är viktig, utom möjligtvis mark där man hamnar lite för högt upp (men det kanske inte gör så mycket i träning).

har under det senaste halvåret gått mellan 150-110 kg beroendes på korsryggen status. Idag körde jag dock 1x135, något bredare en axelbrett. "sl" stil dvs benen sjukt brett kan jag nog fortfarande böjja runt 145-150 där någonstans. :)
Idag kör jag faktiskt barfota för tyckte mina "inneskor" (allround från stadium för 500 typ) gav ostabilitet. Ska testa ta mina converse nästa gång, gör det fortfarande ont då kollar jag nog upp dem adidas skorna!

alexander96
2013-04-05, 15:31
Du kan med fördel använda skorna i alla övningar.


Edit: Skulle vara mark som du får ta av dem

Tack!

JakeShaft
2013-04-05, 15:31
Jag använder mina i alla övningar mest för att jag vill gå över och helt träna tyngdlyftning annars hade jag skippat det i till exempel marklyft. Jag har bara haft ett par skor och det är Adidas Power Lift Trainer Shoes. Men jag hade tur då en bekant köpt för små skor och de hade legat ett år så jag köpte dem för 400 kr. Haft dom ett par år, sulan har visat tendenser att lossna vid ena hälen.

VS Athletics tror jag är billigast sedan finns Do Win. Vet inte om jag är snål men jag hade kört på någon av dem om jag köpt nya, hört mest m Do Win så troligtvis dem.

r1kkie
2013-04-05, 15:31
Upp med video, alltid det bästa.
Vad händer om du kör mer bredbent?

Loke
2013-04-05, 16:01
Men om du böjer på ryggen så beror det på att du antingen helt enkelt gör fel eller för att du böjer djupare än du har förmåga till. Visst, lyftarskor gör att du kan gå djupare utan att tekniken fallerar, men ett precis lika effektivt alternativ är ju att välja ett djup som fungerar för dig. Och förresten kan du få samma effekt som lyftarskor av att stå på ett par små viktskivor med hälarna. Så 1500 är rätt mycket pengar för en effekt som kanske inte ens är det du eftersträvar.

Sen tog jag en snabb titt i din journal, och där står det 150 i knäböj, 67 i frivändning och 135 i mark. Det är väldigt udda siffror, böjer man 150 så är man vanligtvis och nosar på 200 i mark och fulvänder 80 kg utan någon teknik alls. Så jag tror inte du gör dina böjar så bra, antagligen betydligt tyngre än vad du egentligen kan hantera.

alexander96
2013-04-05, 16:15
Men om du böjer på ryggen så beror det på att du antingen helt enkelt gör fel eller för att du böjer djupare än du har förmåga till. Visst, lyftarskor gör att du kan gå djupare utan att tekniken fallerar, men ett precis lika effektivt alternativ är ju att välja ett djup som fungerar för dig. Och förresten kan du få samma effekt som lyftarskor av att stå på ett par små viktskivor med hälarna. Så 1500 är rätt mycket pengar för en effekt som kanske inte ens är det du eftersträvar.

Sen tog jag en snabb titt i din journal, och där står det 150 i knäböj, 67 i frivändning och 135 i mark. Det är väldigt udda siffror, böjer man 150 så är man vanligtvis och nosar på 200 i mark och fulvänder 80 kg utan någon teknik alls. Så jag tror inte du gör dina böjar så bra, antagligen betydligt tyngre än vad du egentligen kan hantera.



tack för alla svar! Anledningen till att jag tvekar är ju just det ta, 1500 är rätt så mycket, speciellt för mig som är 16 som behöver pengarna till mycket annat.

Mitt problem är ju då att jag spelar Amerikansk fotboll och där för man statistik för landslaget i knäböj osv och då är det ca axelbrett som gäller för att det är "fotbollsposition".
Kör jag brett säger dem åt mig att jag ska stå smalare och står jag smalt får jag ont i ryggen?
Får väl helt enkelt sänka vikten, köra lite grundare och nöta även om det känns som "fusk".


kan slänga upp en video ikväll eller imorgon.

alexander96
2013-04-06, 06:10
Har just nu bara tillgång till en film häromdagen då jag testade stå ganska bredbent och med bälte. Vet inte om det ger något då jag inte kör så när jag får ont i ryggen?

mikaelj
2013-04-06, 07:43
Visa de filmer du har och gör ny film senare.

alexander96
2013-04-06, 16:09
här är en film från ca 2 veckor sedan. Såhär gör jag för det INTE ska göra ont. nu står jag oxå ganska brett och går inte djupt. Har kört lite med bälte det senaste för att vara "safe" men vill sluta med det såfort som möjligt.

http://www.youtube.com/watch?v=M82mto3xXqk

Ponde
2013-04-06, 16:12
här är en film från ca 2 veckor sedan. Såhär gör jag för det INTE ska göra ont. nu står jag oxå ganska brett och går inte djupt. Har kört lite med bälte det senaste för att vara "safe" men vill sluta med det såfort som möjligt.

http://www.youtube.com/watch?v=M82mto3xXqk

Ett tips är att minska på vikten och köra djupare, ideèllt borde du komma till 90 grader eller över (mindre belastning på knän om du kör djupare). Skippa även bältet, annars utvecklar du ingen bålstabilitet.

Kör själv med Power Perfect 2 OL skor, de är perfekta för böj (upphöjda några cm i hälen), gör att det blir lättare att hålla ryggen rak fast man kör djupt. Rekommenderar.

Simonfrisk
2013-04-06, 16:13
Använd ett par skor ifrån powerzite, dom är ju även godkänd för tävling oxå! :)

Jeneric
2013-04-06, 16:14
här är en film från ca 2 veckor sedan. Såhär gör jag för det INTE ska göra ont. nu står jag oxå ganska brett och går inte djupt. Har kört lite med bälte det senaste för att vara "safe" men vill sluta med det såfort som möjligt.

http://www.youtube.com/watch?v=M82mto3xXqk

http://muscleevo.net/wp-content/uploads/2012/06/squat-depth.jpg

Du måste gå djupare.

z_bumbi
2013-04-06, 16:21
Har du ingen i närheten som kan kolla på böjen? Det ser ut att finnas en del saker att testa som borde funka.
Två tips kan du få direkt:
*Hitta en fotbredd där du böjer säkert och jobba från det läget, det finns ingen fotbredd man ska ha.
*Ha nacken mer neutral dvs titta inte upp och dra in hakan.

Använd ett par skor ifrån powerzite, dom är ju även godkänd för tävling oxå! :)

I amerikansk fotboll?

alexander96
2013-04-06, 16:22
men då faller ryggen fram? GAAAAAH. Så frustrerande problem.
Återkommer med en film på måndag där jag kör smalare och djupare typ så kanske de blir tydligare att se varför jag får ont. Tack!

alexander96
2013-04-06, 16:23
[QUOTE=z_bumbi;6380169]Har du ingen i närheten som kan kolla på böjen? Det ser ut att finnas en del saker att testa som borde funka.
Två tips kan du få direkt:
*Hitta en fotbredd där du böjer säkert och jobba från det läget, det finns ingen fotbredd man ska ha.
*Ha nacken mer neutral dvs titta inte upp och dra in hakan.


okej - riktigt brett då.
dubbelhaka sig? :d

Ponde
2013-04-06, 16:26
[QUOTE=z_bumbi;6380169]Har du ingen i närheten som kan kolla på böjen? Det ser ut att finnas en del saker att testa som borde funka.
Två tips kan du få direkt:
*Hitta en fotbredd där du böjer säkert och jobba från det läget, det finns ingen fotbredd man ska ha.
*Ha nacken mer neutral dvs titta inte upp och dra in hakan.


okej - riktigt brett då.
dubbelhaka sig? :d

Om du har råd, så skaffa OL skor. De är designade för olympiska lyft primärt, men hela skons botten är hårt och hälen upphöjd vilket gör det till de ideala skorna för böj. Du kan gå djupare och hålla ryggen lika rak som förut med dem.

Ditt problem är ju att du får sjukt av att gå djupt, det beror antagligen på att du:
-inte har stretchat tillräkligt, du är för stel
-se ovan.

Jag kunde inte heller köra över paralellt riktigt i början, men efter några veckor så lärde jag mig tekniken och stretchade för att kunna böja djupt.

alexander96
2013-04-06, 17:03
[QUOTE=alexander96;6380177]

Om du har råd, så skaffa OL skor. De är designade för olympiska lyft primärt, men hela skons botten är hårt och hälen upphöjd vilket gör det till de ideala skorna för böj. Du kan gå djupare och hålla ryggen lika rak som förut med dem.

Ditt problem är ju att du får sjukt av att gå djupt, det beror antagligen på att du:
-inte har stretchat tillräkligt, du är för stel
-se ovan.

Jag kunde inte heller köra över paralellt riktigt i början, men efter några veckor så lärde jag mig tekniken och stretchade för att kunna böja djupt.

Kan ju också testa köra med viktplattor och etc för att "testa" effekten av skorna och om jag skall lägga pengar på skor. Det är ju faktiskt bra då jag sysslar en hel del med tyngdlyftning också! Grejjen är att jag har bra rörlighet förutom i fotlederna, fick tex bästa på hamstringtester osv. Sysslar väldigt mke med rörlighetsträning, maq och allt möjligt så börjar fundera på vad som igentligen är "fel" på mig. Känns som jag helt enkelt har något udda problem. Skorna känns inte långt ifrån just nu iaf.

Ponde
2013-04-06, 17:40
[QUOTE=Ponde;6380180]

Kan ju också testa köra med viktplattor och etc för att "testa" effekten av skorna och om jag skall lägga pengar på skor. Det är ju faktiskt bra då jag sysslar en hel del med tyngdlyftning också! Grejjen är att jag har bra rörlighet förutom i fotlederna, fick tex bästa på hamstringtester osv. Sysslar väldigt mke med rörlighetsträning, maq och allt möjligt så börjar fundera på vad som igentligen är "fel" på mig. Känns som jag helt enkelt har något udda problem. Skorna känns inte långt ifrån just nu iaf.

Du kan ju testa med viktplattor ja. Ta dock någon tunn platta så du simulerar det bäst.

alexander96
2013-04-06, 23:51
Jag tror jag kör med viktplattor nu ett tag och skippar skorna, och jag tror det är fotled/vad(ankle) rörligheten som sätter stopp för mig. Ska köra grymt mycket rörlighet och stretchning för dessa denna perioden. Tack för alla synpunkter och svar!