handdator

Visa fullständig version : teori


Captainwide
2013-04-05, 10:58
Tjena, rent teoretiskt sett, vad skulle hända om man låg på ett stort underskott (säg -800 - -1000 kcal om dagen) men samtidigt lyckas med att progressivt öka i gymmet? Skulle musklerna ändå tyna bort långsamt, skulle de behållas eller skulle de till och med bli större och starkare? :)

Zeq
2013-04-05, 19:32
De skulle bli större och starkare, om ökningarna inte beror på yttre faktorer som till exempel förbättrad teknik. Att uppnå detta kräver ofta att man inte har mycket erfarenhet av gym sedan tidigare.

King Grub
2013-04-05, 19:37
Det finns inte bara en "man" i sammanhanget. Det som skulle hända en person som gjorde det skulle inte hända en annan.

Zeq
2013-04-05, 20:02
Det finns inte bara en "man" i sammanhanget. Det som skulle hända en person som gjorde det skulle inte hända en annan.

Jag tycker dock inte att min mening förmedlade att alla nybörjare alltid bygger på underskott, utan endast att det är en viktig förutsättning att vara mer eller mindre nybörjare för att ha möjlighet att uppnå det som TS skrev. Dock kanske jag var lite otydlig. Detta beror på att just detta i princip gäller för det mesta. Alla svarar olika på i princip allt.

vicarious
2013-04-05, 20:32
Begreppet kaloriunderskott är något av en förenkling. Det hela handlar om vilken tidsperiod man väljer att titta på. Vanligast brukar vara ett dygn, för enkelhetens skull. Även om du totalt sett ligger på kaloriunderskott under ett dygn så finns det perioder under det dygnet då du egentligen ligger på överskott (just efter du ätit t ex).

Bryter man ned dygnet i mindre bitar, timmar, minuter osv så kommer det finnas tillfällen då överskott av energi och byggstenar råder. Så rent teoretiskt kan man bygga muskler trots att man överlag, sett under en längre tidsperiod ligger på underskott.

Detta låter väldigt bra i teorin men i praktiken är det inte fullt lika enkelt att lyckas med.