handdator

Visa fullständig version : Hur ofta kan man dricka bcaa?


Rikard Jansson
2013-04-05, 10:45
Kommer ihåg att Grub har sagt att det vore dåligt att blanda till 200 g aminosyror i en stor dunk och sippa under dagen, men vill gärna fylla upp proteinintaget med just bcaa, så mycket som upp till 100 g under dagen. Är det då rimligt att dricka det på morgonen, till lunch, mellanmål, under och efter träning, samt på kvällen?

vicarious
2013-04-05, 10:53
Får du i dig så himla lite protein från resterande kost? Känns som slöseri rent spontant. Men ja, sprida ut intaget till 10g per dosering låter väl smart.

Rikard Jansson
2013-04-05, 10:58
Ja det är ganska dåligt. Har extremt dålig aptit + ordentlig förbränning så får käka mycket choklad osv och kommer oftast bara upp i runt 100 g protein från kosten + gainers.

REDaction
2013-04-05, 11:16
Ja det är ganska dåligt. Har extremt dålig aptit + ordentlig förbränning så får käka mycket choklad osv och kommer oftast bara upp i runt 100 g protein från kosten + gainers.

Det här låter helt sjukt. Bara 500 g kyckling ger ju 100 g potein. Dela upp det på tre tillfällen så blir det väldigt lite mat per portion. Vore intressant att få veta hur kosten ser ut en vanlig dag för dig :)

Doggeh
2013-04-05, 11:18
Bolus intag (stora) verkar vara bättre, precis som du/Grub säger, än att sippa på en mega-drink om man ska gå efter undersökningar. 100g BCAA lät för övrigt som en sjukt stor mängd men det låter väl rimligt att dricka BCAA till varje måltid åtminstone. Dock är det jäkligt dyrt men om du har viljan att spendera så säger jag kör på! Skulle vara kul att höra om du återhämtar dig bättre :)

Rikard Jansson
2013-04-05, 11:20
Det här låter helt sjukt. Bara 500 g kyckling ger ju 100 g potein. Dela upp det på tre tillfällen så blir det väldigt lite mat per portion. Vore intressant att få veta hur kosten ser ut en vanlig dag för dig :)

Läste du det där om dålig aptit? Skulle ta mig hela dagen att få i mig 500 g kycklig, och behöver 3500 kcal om dagen :)

Exempel på kost:

Frukost
3 vita ostsmörgåsar med oboy, runt 400 kcal och kanske 5 g protein

mellanmål gainer 600 kcal och 25 g protein

lunch brukar ligga på runt 500 kcal kanske 15 g protein men blir ofta ingen lunch

gainer 400 kcal 20 g protein

träning

20 g aminosyror sen 1 liter mjölk efter träning 600 kcal 34 g protein

middag runt 800 kcal 30 g protein alternativt choklad för 800 kcal, då blir det runt 15 g protein

typ så

Reaper123
2013-04-05, 11:27
Ser inga hinder till varför du inte skulle kunna dricka bcaa utspritt över dagen på sättet du föreslår, speciellt inte om du nu har så svårt för att äta.

Känns ju dock som du borde tackla ditt brist på aptit istället, men antar det inte är så lätt som det låter (jag har själv alltid varit bottenlös).

Hur som helst, ett tips är att dricka så mycket mjölk du bara kan och blanda ner proteinpulver i den för att öka på lite extra (mättar ju marginellt mer), för wheyprotein är ju rentav den billigaste proteinkällan som finns :)

Doggeh
2013-04-05, 11:29
Jag tycker att du underskattar vad maten faktiskt innehåller. Bara ett glas mjölk har ju mer än typ 6g protein och 3 ostsmörgåsar lär vara upp mot 10-15g protein. Om du har en våg så tycker jag att du kan testa åtminstone 1 dag väga all mat & räkna macros, du lär nog bli förvånad hur "mycket" protein du får i dig!

Gober
2013-04-05, 12:01
Deffar du? Annars behöver du inte överdriva intaget av protein, har du dålig aptit men vill ha i dig kalorier är det väl bättre med en extra proteinshake eller mer proteinpulver i samma shake istället för att gå och sippa på BCAA?

Låter som en dyr och konstig idé.

vicarious
2013-04-05, 12:26
Din frukost innehåller mer än 5g protein. Tror du underskattar hur mycket du faktiskt får i dig.

Nebuchadnezzar
2013-04-05, 13:23
3 vita ostsmörgåsar med oboy, runt 400 kcal och kanske 5 g protein

Nej. Inte ens om du äter oboypulvret.

Ronn
2013-04-05, 13:30
100g om dagen låter rätt dyrt i längden, varför inte bara mjölk om du vill fylla på?

Sen som redan skrivits du underskattar nog hur mycket protein du redan får genom maten. :)

Pepz
2013-04-05, 13:39
varför inte 100g proteinpulver o dagen?

påskegg
2013-04-05, 13:55
varför inte 100g proteinpulver o dagen?

coolare med bcaa

clavain
2013-04-05, 13:56
Läste du det där om dålig aptit? Skulle ta mig hela dagen att få i mig 500 g kycklig, och behöver 3500 kcal om dagen :)

Exempel på kost:

Frukost
3 vita ostsmörgåsar med oboy, runt 400 kcal och kanske 5 g protein


Du räknar nog snett på både kalorier och proteininttag. Jag får tre mackor + ett glas mjök (exklusive oboy) till drygt 700kcal och 30 gram protein. Förutsatt "normalstora" rostmackor och 3dl mölk.

exevision
2013-04-05, 13:59
Kan inte så stort intag av BCAA och minimalt av annat protein ge brist på andra aminosyror?

hurril
2013-04-05, 14:01
En grej du kan testa är att skippa mellanmålsgainern och istället sänka den direkt efter maten. Alltså 10 sekunder efter sista tuggan.

En massa sockertäta mellanmål sabbar även min aptit.

AronP
2013-04-05, 14:22
Ser inga hinder till varför du inte skulle kunna dricka bcaa utspritt över dagen på sättet du föreslår, speciellt inte om du nu har så svårt för att äta.
Frekventa insulinspikar pratas det ju om ska vara dåligt, nu är dom ju betydligt mindre av lite aminosyror men det finns där. Sen mängden sött lär ju inte öka aptiten. Sänk en rejäl kasein-shake på morgon och kväll skulle jag göra.

bigbellybob
2013-04-05, 14:43
Dude seriöst, väg upp mat för en dag på morgonen och tvinga ner det sen under dagen. Du måste bli van vid att äta lite mer bara

hurril
2013-04-05, 14:45
Det är inga kalorier i en ren proteindrink och Rickard är inte en stor karl. Han behöver inga 300g.

Jag tippar på att det fungerar bättre att köra stora måltider och låta timmarna gå mellan dem. Mat är i allmänhet kaloritätare än proteindrinkar.

RandomC
2013-04-05, 14:46
Kan du inte tänka dig att dricka vassle istället?

burro
2013-04-05, 14:48
Vilken sjukt märklig tråd

delizh
2013-04-05, 14:57
Jag har en fråga angående BCAA/EAA
Det jag undrar är hur länge aminosyrorna finns kvar i kroppen när man tagit dom? Om jag dricker BCAA eller EAA innan träningen så används dom vid måltiden efter träningen, men under den måltiden gör kroppen slut på dom aminosyrorna(?) eller finns det kvar mer och kan användas vid en annan måltid?

King Grub
2013-04-05, 14:59
Jag har en fråga angående BCAA/EAA
Det jag undrar är hur länge aminosyrorna finns kvar i kroppen när man tagit dom? Om jag dricker BCAA eller EAA innan träningen så används dom vid måltiden efter träningen, men under den måltiden gör kroppen slut på dom aminosyrorna(?) eller finns det kvar mer och kan användas vid en annan måltid?

http://ajpendo.physiology.org/content/286/3/E321/F4.expansion

Latissimus Dorsi
2013-04-05, 15:06
Vilken sjukt märklig tråd

Instämmer, vad fan gör Hurril i en tråd om BCAA? :D

I feel you Rikard har exakt samma problem, folk förstår verkligen inte hur jobbigt det är med en usel aptit..

hurril
2013-04-05, 15:08
Instämmer, vad fan gör Hurril i en tråd om BCAA? :D

I feel you Rikard har exakt samma problem, folk förstår verkligen inte hur jobbigt det är med en usel aptit..

Du har förutfattade meningar om mig.

Latissimus Dorsi
2013-04-05, 15:09
Njae mest ett sorgligt försök till humor :(

REDaction
2013-04-05, 16:20
Läste du det där om dålig aptit? Skulle ta mig hela dagen att få i mig 500 g kycklig, och behöver 3500 kcal om dagen :)


Jodå, hoppades bara innerst inne att det inte var så illa som det lät. Låter jobbigt helt klart. Känns dock som att du bör försöka lösa problemet istället för att jobba dig runt det. Tyvärr har jag inga bra förslag på hur man skulle kunna göra det :/

z_bumbi
2013-04-05, 16:35
Att få i sig 100 g protein från all mat inklusive gainer är faktiskt ett konststycke som jag tvivlar på beror på dålig aptit. Det är antingen ett räknefel eller så äter man erbarmligt dåligt.
Att försöka kompensera en vettig matplan genom att sikta in sig på något så energibefriat som bcaa när man har svårt att få i sig energi antyder också att det är både si och så med både räknandet och kosten i övrigt.

Rikard Jansson
2013-04-05, 17:18
En grej du kan testa är att skippa mellanmålsgainern och istället sänka den direkt efter maten. Alltså 10 sekunder efter sista tuggan.

En massa sockertäta mellanmål sabbar även min aptit.
Bästa (och det enda dugliga) förslaget hittills från någon som även har dålig aptit. Tack! Ska även börja häva 1 liter mjölk efter maten, det är ju rätt lätt att få ner.
Instämmer, vad fan gör Hurril i en tråd om BCAA? :D

I feel you Rikard har exakt samma problem, folk förstår verkligen inte hur jobbigt det är med en usel aptit..

hurril har även han, tro det eller ej, dålig aptit har jag läst!

ChrisDEFC
2013-04-05, 17:18
En grej du kan testa är att skippa mellanmålsgainern och istället sänka den direkt efter maten. Alltså 10 sekunder efter sista tuggan.

En massa sockertäta mellanmål sabbar även min aptit.

+1. Gainer kan göra en mätt bra mycket längre än vad som är brukligt. Dra vassle som mellis istället och sikta på att äta mer mat. Om du nödvändigtvis ska dra gainer så gör som Hurril säger, direkt efter maten så du säkrar en skaplig mängd mat innan du häller i dig sockerlösning. Har själv haft toksvårt att gå upp i vikt och för mig var det långsam tillvänjning vid större portioner som gällde, tog nått år innan jag fick ordning på grejerna men sen gick jag stadigt upp ca 5-6kg/år i många år i sträck. Rapsolja i shaken kan vara ett tips, nötter brukar va rätt lätt att få ner utöver maten. Extra skiva ost på varje macka, en banan extra vid mellis... osv. Sakta men säkert försöka smyga in nått extra.

Jeml
2013-04-05, 17:23
Exempel på kost:

Frukost
3 vita ostsmörgåsar med oboy, runt 400 kcal och kanske 5 g protein


snarare runt 20-30g protein här och 550-650kcal. om inte mer.

men varför just bcaa? vassle skulle ju bli mlt billigare.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Rikard Jansson
2013-04-05, 17:25
Brukar räkna lågt för att vara säker. Om det är ännu mer så spelar det ingen roll för går ändå inte upp i vikt av det, måste börja öka kcal-intaget och sikta på minst 3300 i "mina" kcal nu framöver, vad det nu motsvarar i vanliga vet jag inte^^

hurril
2013-04-05, 17:26
Det är inte mättnad som är grejen utan känslan av att inälvorna vill upp när limpan närmar sig saxen.

Rikard Jansson
2013-04-05, 17:28
Det är inte mättnad som är grejen utan känslan av att inälvorna vill upp när limpan närmar sig saxen.

Det samt mättnad och att allt känns äckligt, även om det egentligen är gott, är det för mig. Att man har världens förbränning för sin storlek (jo, faktiskt) gör det inte lättare heller ^^

hurril
2013-04-05, 17:33
Jag har inga problem med att vara mätt. Det är olusten i att stoppa in mer mat än jag vill ha regelbundet. Många verkar ha problem med "en [skriv skräp här] - sen är det bra" men min kropp är mycket bra på det. Godiset är kvar =)

Latissimus Dorsi
2013-04-05, 17:35
För mig är problemet att jag blir mätt extremt jävla snabbt, en hel pizza kan jag inte komma ihåg att jag någonsin orkat oavsett hur hungrig jag varit :(

Jeml
2013-04-05, 17:39
är det svårt att få i sig gainer? (aldrig testat men det borde väl inte vara några problem?).
bara att dricka gainer för 2500kcal om du bara får i dig 1000kcal från mat :)

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

bustz0rz
2013-04-05, 18:10
Röd mjölk är en räddare för mig som också har kass aptit. Försöker få i mig två stora glas (sammanlagt ~8dl) i samband med måltiderna. Oftast brukar det betyda att ena glaset slinker ner under tiden jag äter, och det andra glaset hinkar jag i mig efteråt (trots att jag redan är sjukt mätt). Jag äter bara två måltider, så det blir runt 1,5L mjölk (900kcal och 50g protein ungefär). På detta blir det två proteindrinkar med malto under dagen.

Ola Wallengren
2013-04-05, 18:24
En kraftkarl som hurril har knappast "dålig aptit", möjligtvis svårt att få i sig 5000kcal mot normalt 3500-4000.

Men, seriöst, 100g BCAA är nästan den sämsta lösningen på ditt problem. Lösningen på lite längre sikt är planering och rutiner.
Se till att äta 3 måltider per dag vid någorlunda fasta tider, och tillsvidare är hurrils lösning med en gainer efter måltiden faktiskt ett ganska bra förslag, men jag föreslår att du kan vänta ända upp till 20 min efter måltiden. Blanda med snålt med vätska och ha i lite olja om du känner för det.
Innan du borstar tänderna på kvällen tar du en proteindrink/gainer 50/50.

Problem solved... eller vad var ditt problem egentligen?

Silencer
2013-04-05, 20:34
Layne Norton har föreslagit bcaa pulser mellan måltider för att få max MPS i något avancerat teoribygge.

Typ
8:00 frkost
10 bcaa
12 lunch
14 bcaa
16 mat
18 bcaa
20 kvällsmat
22 bcaa

hurril
2013-04-05, 21:04
Klart jag inte har en dålig aptit på det enkla viset. Den matchar inte mina önskemål mest =)

Ekonom
2013-04-06, 12:20
Någon som har tips på hur man får dålig aptit? Skulle förenkla saker en hel del för mig :-)
Om du vill öka ditt proteinintag - ta en skopa protein i oboyen, en skopa i mjölken efter träning och en innan du lägger dig - då har du ökat intaget med ~75 gram. Ta mer än en skopa om du vill höja ytterligare. Välj ett riktigt gott pulver, t ex scitec eller vp2 så kanske det går lättare. Är det kcal du vill öka byt proteinet mot gainer. Jag minns själv när jag drack gainer förr i tiden att det sabbade min aptit rejält. Är väl allt socker och alla kcal.

Men att dricka 100 g fria aminosyror skulle jag aldrig göra. Vansinnigt onaturligt och vilka effekter det har på hjärnan och signalsubstansutsöndring etc. kan man bara spekulera i. I min värld låter det som att du skulle "tömmas" på serotonin.

Sen tror jag att du får ut mer av 100 g vassle än med BCAA, gällande positiva effekter på immunförsvar etc.

Gpajpen
2013-04-06, 13:37
En annan ligger på typ 2400 i bulk även på kroppsvikt över 100kg. Vad fan gör folk om dagarna? Storstädar huset varenda dag? Jobbar på svärfars bondgård om nätterna? Försöker slå rekord i hur länge man orkar hoppa i sängen?

King Grub
2013-04-06, 13:40
En annan ligger på typ 2400 i bulk även på kroppsvikt över 100kg.

Energikostnaden för att sitta stilla ligger normalt på 1 kcal/kg/timme, så då är det nog snarare du som har ovanligt långsam metabolism, om det inte är just så du spenderar dagarna.

Jeml
2013-04-06, 13:45
En annan ligger på typ 2400 i bulk även på kroppsvikt över 100kg. Vad fan gör folk om dagarna? Storstädar huset varenda dag? Jobbar på svärfars bondgård om nätterna? Försöker slå rekord i hur länge man orkar hoppa i sängen?

frågan är ju vadfan du gör på dagarna? jag går knappt upp i vikt på 3500kcal och väger 76kg..

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Dat CellTech
2013-04-06, 13:50
Jag drack det nu i samband med mitt mellamål;
200g kvarg, 25g nötter, 10g BCAA.

vicarious
2013-04-06, 13:56
Jag drack det nu i samband med mitt mellamål;
200g kvarg, 25g nötter, 10g BCAA.

What a waste.

Gpajpen
2013-04-06, 16:50
frågan är ju vadfan du gör på dagarna? jag går knappt upp i vikt på 3500kcal och väger 76kg..

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
Vanliga hushållsyssor, gym, bilåkande, tv/film, promenader.

Rikard Jansson
2013-04-06, 16:57
En annan ligger på typ 2400 i bulk även på kroppsvikt över 100kg. Vad fan gör folk om dagarna? Storstädar huset varenda dag? Jobbar på svärfars bondgård om nätterna? Försöker slå rekord i hur länge man orkar hoppa i sängen?

Ligger mest och degar, tränar dock 2/3 dagar.

Lipservice
2013-04-06, 20:30
Går 50 min om dagen och tränar 3 gånger i veckan. Utöver det, industriarbetare, står hela dagarna, skriker på ungarna hemma etc. 183cm 83kg, ligger på 2800kcal vilodagar 3100 träningsdagar och vikten rör sig inte alls.
Till topic, BCAA intar jag endast de dagar jag tränar och då är det precis innan och under träning. Annars känns det bara som"waste of money".

vicarious
2013-04-06, 21:44
Går 50 min om dagen och tränar 3 gånger i veckan. Utöver det, industriarbetare, står hela dagarna, skriker på ungarna hemma etc. 183cm 83kg, ligger på 2800kcal vilodagar 3100 träningsdagar och vikten rör sig inte alls.
Till topic, BCAA intar jag endast de dagar jag tränar och då är det precis innan och under träning. Annars känns det bara som"waste of money".

Angående waste of money: varför dricka BCAA under själva passet? Har du tagit innan och/eller tänker ta efter, eller har ätit mat innan passet är det troligtvis ingen poäng att dricka under passet. Känner du att du behöver energi under passet så drick kolhydrater, ofantligt mycket billigare och troligtvis bättre effekt. Proteinsyntesen är redan nöjd.

AronP
2013-04-09, 07:17
Angående waste of money: varför dricka BCAA under själva passet? Har du tagit innan och/eller tänker ta efter, eller har ätit mat innan passet är det troligtvis ingen poäng att dricka under passet. Känner du att du behöver energi under passet så drick kolhydrater, ofantligt mycket billigare och troligtvis bättre effekt. Proteinsyntesen är redan nöjd.
För att det är gott :)

Sedan var det väl någon/några undersökningar som visade på någon positivt effekt, jag kommer inte ihåg omständigheterna.

Rikard Jansson
2013-04-09, 07:21
Jag föredrar BCAA framför vassle för att det är godare, lättare att få i sig (vassle står mig upp i halsen) och för att jag inte bryr mig om priset, trots att jag är fattig. :D

Ola Wallengren
2013-04-09, 07:38
Det kanske finns ett orsakssamband mellan att inte bry sig om varken nytta eller pris och att vara fattig? Bara en tanke..

Gober
2013-04-09, 08:21
Det kanske finns ett orsakssamband mellan att inte bry sig om varken nytta eller pris och att vara fattig? Bara en tanke..

:d