handdator

Visa fullständig version : Gå ner 15kg på lite drygt 2månader


Slavis
2013-04-04, 20:32
Hej jag är ganska överviktig eller snarare tjock !

Är 190cm lång och väger 112kg

Min fråga är med rätt kost och bra träning med mycket basövningar och mycket konditionsträning

finns det chans att jag kan gå ner till under 100kg alltså minst 12kg på 2 månader?

Kan ladda upp några bilder så får ni se :em:

Fantasten
2013-04-04, 20:50
10-14 dagar vlcd till att börja med, sedan 6 veckor deff med något större underskott än normalt så är du nog nära iaf. Tung styrketräning 2-3 gånger i veckan och 2-3 konditionspass på det så är du säkert nöjd med dina framsteg på 2 månader ifall du sköter kosten också och inte fuskar.

Slavis
2013-04-04, 21:39
men om jag kör såna där diet shakes förlorar ja inte massa muskler då? det vill jag verkligen inte :P

Fantasten
2013-04-04, 22:06
men om jag kör såna där diet shakes förlorar ja inte massa muskler då? det vill jag verkligen inte :P

Inte så mycket muskelförlust om du kör med Ola Wallengrens vlcd-upplägg. Finns en tråd om ämnet här på kolozzeum.

Jag körde det själv under 14 dagar förra hösten. Tappade inte i styrka, -6kg och -7cm runt midjan.

Zeq
2013-04-04, 22:10
Du har satt ett för högt mål. Jag tvivlar på att du kan tappa 15 kg rent fett på 2 månader. Varför så bråttom? Att träna är en livsstil och något man gör gärna hela livet.

Silencer
2013-04-04, 22:22
Eftersom du är ganska fet så går det nog. Men tungt blir det. Det blir en extremdiet. 6-7kg tar du utan problem.

begt
2013-04-04, 22:28
Du har satt ett för högt mål. Jag tvivlar på att du kan tappa 15 kg rent fett på 2 månader. Varför så bråttom? Att träna är en livsstil och något man gör gärna hela livet.

+1

Att stressa fram en viktnedgång är mentalt slitsamt och ökar risken kraftigt för återfall i gamla ovanor.

En viktminskning på säg 6-8 hg i veckan är mycket lättare att hantera än drygt 1 kg i veckan.

Slavis
2013-04-04, 22:55
Okej jag får ta det sakta men säkert då och gå ner så mycket ja kan :) ska ju så klart fortsätta gå ner men ska på kryssning därför vill jag gå ner en del innan dess :)

begt
2013-04-04, 22:58
Okej jag får ta det sakta men säkert då och gå ner så mycket ja kan :) ska ju så klart fortsätta gå ner men ska på kryssning därför vill jag gå ner en del innan dess :)

Förstod att det var något sånt. Men det vore ju ganska bortkastat om du gick upp igen efteråt....

thinc
2013-04-05, 12:41
Som tidigare folk skrivit, satsa inte på en sådan drastisk viktminskning.. Kom igång med träning och lite motionsträning och få in en rutin på det, sedan kan du ändra dina matvanor, skit i läsk o godis och ät vanlig husmanskost i lagom mängder. Ät dig inte proppmätt, ät isåfall hellre mindre portioner flera gånger om dagen. På detta viset behöver du inte ändra så mycket när du sedan har gått ner till din målvikt. Men för att svara på din fråga så är inte 15 kg på 2 månader orimligt speciellt inte eftersom du väger ganska mycket, men det är dumt att göra det. Och är du nu otränad när ska gå ner så mycket i vikt och samtidigt börjar styrketräna så kommer du inte se så mycket på vågen i början heller. Jag började för ca 1 år sedan, vägde 108 kg otränad, idag väger jag 89 kg och är vältränad. Låt det ta sin tid och kör inte för extrema dieter i början. Som sagt det räcker det med att du ändrar lite på dina matvanor och börjar röra dig lite. Hoppas man var till någon hjälp och rätta mig gärna om jag har fel. Lycka Till!

Slavis
2013-04-05, 20:29
Okej tack ! :) jag får börja äta bättre och mindre och börja träna så jag sakta går ner i vikt :)

thinc
2013-04-08, 17:59
Okej tack ! :) jag får börja äta bättre och mindre och börja träna så jag sakta går ner i vikt :)

Ja det låter bra! Du behöver inte äta så mycket mindre i början för att märka resultat, bara man äter lagom och bra mat. Du märker sen när du gått ner en del att de stannar upp kanske och då kan det vara läge att minska lite kanske, magsäcken drar ju ihop sig när du äter mindre och går ner i vikt, därför kan man ju inte börja äta lika mycket som man gjort innan då töjer du på den igen och måste äta mer för att bli mätt och går då upp i vikt. Det är som sagt en livsstil man måste ändra sig till :) men lycka till och fortsätt kämpa när de blir lite trögt!

Slavis
2013-04-22, 10:42
Okej tack för tipset ! ska göra som du säger äta normalt osv dra ner på maten eftersom :)

Reaper123
2013-04-22, 11:02
Okej tack för tipset ! ska göra som du säger äta normalt osv dra ner på maten eftersom :)Var ju nästan 3 veckor sen du startade tråden, har det hänt något på vågen?

On topic:
Du ligger ju inne med (gissningsvis) minst 25 kg fett.

Räknar vi på att du har ett BF på 25% så kan du utan att riskera din fettfri massa tappa 15 kg på 9 veckor. Detta är dock enbart teoretiska siffror och hur pass väl 25% i BF stämmer vågar jag inte säga så mycket om och sen knappast kul att ligga på ett så stort kcalunderskott en längre tid om man vill ha ett drägligt liv!

-15 kg på 4-5 månader är dock görbart utan att behöva lida, då genom "att äta lite mindre än normalt och röra på sig mer"! :thumbup:

vicarious
2013-04-22, 12:46
Att få vågen att visa under 100kg på 2 månader är nog inga problem (manipulera vätske, mag & tarminnehåll och tajma tillfället när man väger sig), men att tappa så mycket i ren fettmassa blir kämpigt.

Det skulle vara om du kör en strikt VLCD-diet http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=184629

BisonLGcrew
2013-04-22, 13:24
Jag "var tvungen" att köra min deff förra året på 2 mån istället för 3. Jag började på 90kg och gick ned och vägde in mig på 71,4 på fitnessfive (med en liten tömning, vägde runt 74-75 samma dag tror jag), så 15 kg med marginal. Jag hade ju lite mycket fett på 90kg såklart, men ändå rutor och lite ådror utanpå. Så jag vet att det går, JA, absolut inget snack.

DOCK insåg jag halvvägs in att jag brände fruktansvärt mycket muskler och jag blev väldigt liten och svag (att gå ut o gå powerwalks är inte det lättaste när man tänker "det här bränner bara muskler, inte fett" men jag körde bara på ändå)

Slutsats: NO PROBLEM, för någon. MEN för mig var det alldeles för snabbt. Jag hade blivit mycket bättre om jag hade spridit ut deffen på 4-6 månader istället. Om man har relativt mycket fett så kanske man kan klara en sådan snabb nedgång rätt bra dock, det vet jag inte.

Fluency
2013-04-22, 14:52
Jag "var tvungen" att köra min deff förra året på 2 mån istället för 3. Jag började på 90kg och gick ned och vägde in mig på 71,4 på fitnessfive (med en liten tömning, vägde runt 74-75 samma dag tror jag), så 15 kg med marginal. Jag hade ju lite mycket fett på 90kg såklart, men ändå rutor och lite ådror utanpå. Så jag vet att det går, JA, absolut inget snack.

DOCK insåg jag halvvägs in att jag brände fruktansvärt mycket muskler och jag blev väldigt liten och svag (att gå ut o gå powerwalks är inte det lättaste när man tänker "det här bränner bara muskler, inte fett" men jag körde bara på ändå)

Slutsats: NO PROBLEM, för någon. MEN för mig var det alldeles för snabbt. Jag hade blivit mycket bättre om jag hade spridit ut deffen på 4-6 månader istället. Om man har relativt mycket fett så kanske man kan klara en sådan snabb nedgång rätt bra dock, det vet jag inte.

Hur lång var du då och vad var ditt kcalintag?

Slavis
2013-04-23, 22:31
Okej ! :) jag får köra på det då :D jag starta precis min deff idag ! :)

så får se längre fram om det händer nåt men ska försöka ta de sakta och säkert

så ja inte förlorar massa muskler ^^

Kvarg med fun light va försvånadsvärt gott faktiskt ! :) provade första gången idag :)