handdator

Visa fullständig version : Majoritet vs minoritet, och arga alfa-pensionärer


filmjölk
2013-04-04, 18:02
Tänk er följande fiktiva scenario: Det är runt lunchtid på ett mindre gym, det är ett tiotal personer som är där och tränar och musiken som spelas är väldigt seeeega lugna favoriter. Alla utom en, 9/10 vill att personalen byter musik till något med lite mer fart i. Personalen försöker vara tillmötesgående och anpassa musik efter klientel, och byter givetvis musik.

Eller? Näe, här byts det inte om den tionde, den som inte vill byta, är en arg lättirritabel alfa-pensionär som klagar. I sådana fall bestämmer alfa-pensionären vilken musik som spelas. För er som undrar är en alfa-pensionär oftast kvinna, oftast fysiskt pigg, nästan alltid arg, alltid irriterad, har en arg intensiv blick, gnälligt men bestämt röstläge och älskar att hitta saker att klaga på. en alfa-pensionär är såpass alfa att man bråkar helst inte med en alfa-pensionär, diskuterar inte, utan håller sig undan.

Hade det vart en, ja vad skall vi säga, ung tjej eller en medelålders gubbe som tyckte emot majoriteten hade majoriteten fått bestämma, men inte när det är en alfa-pensionär.

Varför får en minoritet bestämma över en majoritet om minoriteten är en alfa-pensionär?

erks
2013-04-04, 18:07
Har inget bra svar men en taktik som alfa-pensionären ofta tillämpar är att hänvisa till en åkomma, verklig eller påhittad, som förvärras av vad det nu än är man, som vettig människa, vill göra.

Ronn
2013-04-04, 18:08
What is this I don't even.. du vill att vi ska förklara ditt fiktiva och helt osannolika scenario? :D

Ett trolig förklaring är att alfa-pensionären har ytterligare en dimension av farlighet eftersom hen gymmar och är förhållandevis stark och vig trots sin ringa ålder. Käftar man emot kan det sluta riktigt illa.

filmjölk
2013-04-04, 18:10
What is this I don't even.. du vill att vi ska förklara ditt fiktiva och helt osannolika scenario? :D

.

Det är inte osannolikt.

Oxe
2013-04-04, 18:10
Som det verkar var ju "alfa"pensionären där först, först bestämmer musik...

annars bestämmer störst musik

Sniggel
2013-04-04, 18:17
Det är inte osannolikt.

+1


Du ställer som vanligt rätt kluriga frågor (för det mesta iaf).

Rent spontant tror jag att jag känner att man ska rätta sig efter alfa-pensionären. Dels för att jag är en hycklare och verkar tycka att man ska ta mer hänsyn pensionärer. Jag kan inte logiskt försvara det just nu.

Däremot så tycker jag man tar mer hänsyn till någon som "lider" av musiken snarare än blir uttråkad. Hellre att majoriteten är opeppad än att en minoritet stressas av "through the fire and the flames". Det är en personlig väredering.

Dock kan man fråga sig hur ofta det handlar om verkligt lidande och inte bara ett "jag vill ha det på mitt vis för jag är egoist och var med i hitlerjugend och det har varit väldigt jobbigt att komma till insikt över hur indoktrinerad jag var och skammen jag fått bearbeta sen dess så spela lugna favoriter för faen!"

Alfers
2013-04-04, 18:41
Det jag saknar mest i trådstarten är en bild på nämnda alfa-pensionär.

Vivaldi
2013-04-04, 18:43
Köp hörlurar, sätt på musik, stoppa in hörlurar, problem solved ?

Knatcharn
2013-04-05, 10:01
Det låter som vilket Friskisgym som helst. Vid lunchtid är det garanterat lugna favoriter. :(

Grahn
2013-04-05, 10:04
Musik på "offentliga" platser bestäms väl av minst störande gemensamma nämnare, dvs du får den musik ingen gillar men ingen specifikt inte kan stå ut med.

Så stäng av skiten, bättre det än ett sömnpiller.

Mantus
2013-04-05, 11:20
Köp hörlurar, sätt på musik, stoppa in hörlurar, problem solved ?

Japp. Det fungerar jättebra vid tunga marklyft,hantelpress, knäböj, frontböj eller bänkpressar t.ex. *rolleyes* Det är ju alltid trevligt när sladden trasslar in sig eller att lurarna rycks ur öronen när man gör en rörelse. Dessutom är alla jättesugna på att köpa en smidig liten ipod att ha med sig enbart för att lyssna på på gymmet istället för t.ex. telefonen vilket är betydligt vanligare som musikspelare idag. Effektivt användande av sina pengar (om man nu inte får saker av mammsen och pappsen)

Men ska man bara köra lite hardcore baddabild hantelcörls fungerar det ju utmärkt. Det känns ändå inte riktigt värt att ta med musikutrustning för tt lyssna på i tio minuter.

Mantus
2013-04-05, 11:47
Japp. Det fungerar jättebra vid tunga marklyft,hantelpress, knäböj, frontböj eller bänkpressar t.ex. *rolleyes* Det är ju alltid trevligt när sladden trasslar in sig eller att lurarna rycks ur öronen när man gör en rörelse. Dessutom är alla jättesugna på att köpa en smidig liten ipod att ha med sig enbart för att lyssna på på gymmet istället för t.ex. telefonen vilket är betydligt vanligare som musikspelare idag. Effektivt användande av sina pengar (om man nu inte får saker av mammsen och pappsen)

Men ska man bara köra lite hardcore baddabild hantelcörls fungerar det ju utmärkt. Det känns ändå inte riktigt värt att ta med musikutrustning för tt lyssna på i tio minuter.

Gud vad bitter jag lät. Det jag försöker få fram är att jag inte tycker bärbara musikuppspelare är en universallösning på problemet. Problem is not solved således.

AronP
2013-04-05, 12:14
Japp. Det fungerar jättebra vid tunga marklyft,hantelpress, knäböj, frontböj eller bänkpressar t.ex. *rolleyes* Det är ju alltid trevligt när sladden trasslar in sig eller att lurarna rycks ur öronen när man gör en rörelse. Dessutom är alla jättesugna på att köpa en smidig liten ipod att ha med sig enbart för att lyssna på på gymmet istället för t.ex. telefonen vilket är betydligt vanligare som musikspelare idag. Effektivt användande av sina pengar (om man nu inte får saker av mammsen och pappsen)

Men ska man bara köra lite hardcore baddabild hantelcörls fungerar det ju utmärkt. Det känns ändå inte riktigt värt att ta med musikutrustning för tt lyssna på i tio minuter.

Blåtandshörlurar med kort sladd, knäpp fast i linnet/tröjan och njut. 200kr borde du kunna avvara.

Mantus
2013-04-05, 12:25
Blåtandshörlurar med kort sladd, knäpp fast i linnet/tröjan och njut. 200kr borde du kunna avvara.

Hade sådana när jag gymmade eller sprang förr i tiden men de tålde inte riktigt fukt märkte jag. De gick sönder efter ett par månader. Vet inte om de är fuktsäkra numer?

AronP
2013-04-05, 13:04
Hade sådana när jag gymmade eller sprang förr i tiden men de tålde inte riktigt fukt märkte jag. De gick sönder efter ett par månader. Vet inte om de är fuktsäkra numer?

Nu svettas jag inte jätteymmigt men fuktigt blir det iaf och det verkar inte vara några problem för den jag har. Själva lurarna kan man nog köpa allt möjligt.

Ignatius72
2013-04-05, 13:19
Träna, håll truten och låt pensionären vara i fred.

hurril
2013-04-05, 13:25
Alla ska med filis!

Olegh
2013-04-05, 13:28
Musik med mera fart i, tocken där skrikmusik menar du? Nej vet du vad. När jag är på gymmet vill jag faktiskt ha lite lugn och ro.

filmjölk
2013-04-05, 13:29
Träna, håll truten och låt pensionären vara i fred.

Jag håller mig helst undan från arga pensionärer (speciellt damer) och tolererar det mesta, av respekt. Arg kärring kör på mig med rollatorn i kassakön? Jag ler och ber om ursäkt för min existens. Arg gubbe knuffar sig fram för att kunna kliva på bussen först? Jag kliver åt sidan.

Men när arga kärringar (eller ännu värre; gubbar) tar sig rätten att bestämma över en hel grupp människor vad de skall lyssna på på gymmet blir jag lite lack.

filmjölk
2013-04-05, 13:31
alla ska med filis!

:d :d

BelowAverage
2013-04-05, 15:04
Bättre fly än illa fäkta.
Du skola icke tampas med alfapensionärer.

Fartman
2013-04-05, 17:08
"Man ska respektera pensionärer ditt slan"
Var helt enkelt tvungen att rösta på det här då du använder díg av min absoluta favorit bland skällsord :)

I övrigt så är det väl den som orkar gnälla/tjafsa mest som bestämmer sånt, och gnäll/tjafs är tydligen något man blir bra på med åren.

Vivaldi
2013-04-05, 23:40
Japp. Det fungerar jättebra vid tunga marklyft,hantelpress, knäböj, frontböj eller bänkpressar t.ex. *rolleyes* Det är ju alltid trevligt när sladden trasslar in sig eller att lurarna rycks ur öronen när man gör en rörelse. Dessutom är alla jättesugna på att köpa en smidig liten ipod att ha med sig enbart för att lyssna på på gymmet istället för t.ex. telefonen vilket är betydligt vanligare som musikspelare idag. Effektivt användande av sina pengar (om man nu inte får saker av mammsen och pappsen)

Men ska man bara köra lite hardcore baddabild hantelcörls fungerar det ju utmärkt. Det känns ändå inte riktigt värt att ta med musikutrustning för tt lyssna på i tio minuter.

Bluetooth headset ... do you even think outside the box brah ?

Kan VARMT rekommendera bluebuds x av jaybird, blir 1600 med tull och frakt men det bästa köpet i ditt liv ... aldrig mer sladdar ... aldrig mer

Olegh
2013-04-05, 23:45
Bluetooth headset ... do you even think outside the box brah ?

Kan VARMT rekommendera bluebuds x av jaybird, blir 1600 med tull och frakt men det bästa köpet i ditt liv ... aldrig mer sladdar ... aldrig mer

1600 för ett par hörlurar att ha på gymmet? Skiter man pengar är det kanske inget problem, men jag skulle vara orolig för att ha sönder dem på ett eller annat sätt. För att inte tala om all jäkla svett de skulle utsättas för..

Tyrwing
2013-04-06, 07:03
Alla ska med filis!

Nu fick du mig att må dåligt. :(

Men ärligt, hörlurar funkar bra.
Har aldrig lyckats dra ut sladden vid mark, böj, bänk, hantelrodd etc.
Finns svettåliga för 200kr. Kan ja se som en schysst investering för att få lyssna på min egen musik.

hultman
2013-04-06, 08:08
Själv tränar jag på SATS. Musiken är totalt värdelös (radio) så att träna utan egen musik i öronen är omöjligt. Jävla brudar och pensionärer.

rooz
2013-04-06, 08:22
Man drar på Pantera, och låtsas att datorn du spelar från har låst sig och du inte kan byta.

Profit.

newb123
2013-04-06, 09:55
Skulle köra lårcurl igår men en pensionär hann fram till maskinen en sekund innan mig. Han såg alfa ut. Jag: "Kan jag köra emel..." Han (avbryter): "Nej, kör du! Jag kör benspark istället." Jag: "Men du var för..." Han: "Nej men, jag har annat att köra!" Jag: "Jaha, ok...". Beta-beteende.

Loke
2013-04-06, 10:00
Skulle köra lårcurl igår men en pensionär hann fram till maskinen en sekund innan mig. Han såg alfa ut. Jag: "Kan jag köra emel..." Han (avbryter): "Nej, kör du! Jag kör benspark istället." Jag: "Men du var för..." Han: "Nej men, jag har annat att köra!" Jag: "Jaha, ok...". Beta-beteende.

Kan ju varit så att han bara testade lite. Jag brukar reagera på ungefär samma sätt om jag mest leker med grejerna.

newb123
2013-04-06, 11:43
Kan ju varit så att han bara testade lite. Jag brukar reagera på ungefär samma sätt om jag mest leker med grejerna.

-Har aldrig kört bencurl förut...
-Vadå, har du aldrig TESTAT!? Vad är det här för färsking egentligen?

påskegg
2013-04-06, 12:43
Jag håller mig helst undan från arga pensionärer (speciellt damer) och tolererar det mesta, av respekt. Arg kärring kör på mig med rollatorn i kassakön? Jag ler och ber om ursäkt för min existens. Arg gubbe knuffar sig fram för att kunna kliva på bussen först? Jag kliver åt sidan.



Varför gör du det?

filmjölk
2013-04-06, 12:54
Varför gör du det?

Jag vetifan, jag har nån slags respekt för att de är gamla. Jag tolererar väldigt mycket mer ifrån en gammal än ifrån någon som inte är gammal.

Vivaldi
2013-04-06, 20:25
1600 för ett par hörlurar att ha på gymmet? Skiter man pengar är det kanske inget problem, men jag skulle vara orolig för att ha sönder dem på ett eller annat sätt. För att inte tala om all jäkla svett de skulle utsättas för..

Svettsäkra, om de pajar pga svett inom de närmsta 7 åren får du ett par nya gratis.

Köper hellre ett par jag har 4 år framöver än sticker och byter/handlar nya stup i kvarten som jag dessutom ej trivs med quality over price my friend !

newb123
2013-04-06, 21:51
Svettsäkra, om de pajar pga svett inom de närmsta 7 åren får du ett par nya gratis.

Köper hellre ett par jag har 4 år framöver än sticker och byter/handlar nya stup i kvarten som jag dessutom ej trivs med quality over price my friend !

Avslutad mening med friend! Över friend ! My friend!

Olegh
2013-04-06, 22:12
Svettsäkra, om de pajar pga svett inom de närmsta 7 åren får du ett par nya gratis.

Köper hellre ett par jag har 4 år framöver än sticker och byter/handlar nya stup i kvarten som jag dessutom ej trivs med quality over price my friend !

Låter ju inte så tokigt då. :) Jag gillar inte heller att köpa krafs, men priset lät lite saftigt. Hade jag värderat egen musik på gymmet högre hade de nog varit mer intressanta också.