handdator

Visa fullständig version : Skulle uppskatta lite hjälp angående "deff"


TIMPAa91
2013-04-04, 11:32
Hej Jag är en kille på 22 år. Jag är 171,5 cm lång och väger just nu 102,4kg.
har nog runt 20-25 % kroppsfett.

Min start vikt för var 106.kg vid februari.


men dem senaste 3 veckorna har min vikt stått still. Var nere på 100,2 kg en dag men gick sedan upp efter det.

Jag är just nu arbetslös och gör inte så mycket mer än att sitta vid datorn,städa,fixa lite med bilen. osv..

Enligt MD Mifflin and ST St Jeor. ska jag ligga på följande.
Tog 1.55 aktivitetsnivå

Ditt basala energiintag (BMR) är 1992 kcal per dag.

Ditt totalt energiintag för att behålla nuvarande vikt är 3087 kcal per dag.

Ditt totalt energiintag för att Minska i vikt är 2087 kcal per dag.


en dag kan se ut så här med mina macros.

199 g protein
166 g kolhydrater
59 g fett

Proteinet får jag från kyckling,lax,proteinpulver,ägg
kolhydrater får jag från frukt,fullkornspasta,vasa sport
fett får jag från,lax,ägg,jordnötsmör


Jag ligger mellan 500-1000 minus kalorier varje dag. men det känns inte som vikten går neråt.

Jag tränar styrketräning 5 dagar/veckan. Går mellan 3-4 promenader/veckan
Kör mellan 10-30 minuter cardio efter varje styrkepass.
Kör ibland ett längre cardio-pass på en ledig dag.

Är det något jag har missat?

vicarious
2013-04-04, 11:57
Går du inte ned i vikt så har du överskattat hur mycket energi din kropp förbrukar. Såna där uträkningar är inget som är skrivet i sten. Lösning: rör på dig mer eller ät mindre alternativt kombinera båda.

Tänk även på att väga dig varje dag och kolla medianvikten istället för att bara väga dig t ex en gång per vecka. Då riskerar du att få missvisande siffror eftersom vikten kan skilja beroende på dagsformen.

TIMPAa91
2013-04-04, 12:02
Går du inte ned i vikt så har du överskattat hur mycket energi din kropp förbrukar. Såna där uträkningar är inget som är skrivet i sten. Lösning: rör på dig mer eller ät mindre alternativt kombinera båda.

Tänk även på att väga dig varje dag och kolla medianvikten istället för att bara väga dig t ex en gång per vecka. Då riskerar du att få missvisande siffror eftersom vikten kan skilja beroende på dagsformen.


Okej tack så mycket. Får väl äta mindre, samt röra mig lite mer och se om en vecka.

vicarious
2013-04-04, 12:08
Okej tack så mycket. Får väl äta mindre, samt röra mig lite mer och se om en vecka.

Hur länge har du styrketränat? Vikten är inte det enda man bör gå efter. Ser du ingen skillnad i spegeln? Det kan ju vara så att du byggt muskler under tiden och på så vis står vikten stilla. Ta mått med måttband på olika ställen på kroppen kan vara bra.

2000kcal om dagen är ju inte särskilt mycket för någon som väger 100+. Har du några ätardagar/fuskdagar eller äter du verkligen runt 2000 kcal varje dag?

TIMPAa91
2013-04-04, 12:12
Hur länge har du styrketränat? Vikten är inte det enda man bör gå efter. Ser du ingen skillnad i spegeln? Det kan ju vara så att du byggt muskler under tiden och på så vis står vikten stilla. Ta mått med måttband på olika ställen på kroppen kan vara bra.

2000kcal om dagen är ju inte särskilt mycket för någon som väger 100+. Har du några ätardagar/fuskdagar eller äter du verkligen runt 2000 kcal varje dag?


Har väl tränat seriöst styrketräning i nästan 2 år. Sen jag slöt med fotbollen(vägde då 88kg sista säsongen) gick jag upp till 116 kg det var väl ungefär 3 år sedan sen har vikten gått upp och ner. vägde som minst 93 och det var runt förra sommaren.

Har ätardag ungefär varannan vecka, men ligger inte mer än 3000 kalorier då..

Ser väl lite skillnad i spegeln. börjar få lite ådrar synliga. magen har minskat lite.

vicarious
2013-04-04, 12:13
Har väl tränat seriöst styrketräning i nästan 2 år. Sen jag slöt med fotbollen(vägde då 88kg sista säsongen) gick jag upp till 116 kg det var väl ungefär 3 år sedan sen har vikten gått upp och ner. vägde som minst 93 och det var runt förra sommaren.

Har ätardag ungefär varannan vecka, men ligger inte mer än 3000 kalorier då..

Ok skumt. Men ta kort och mått varje/varannan vecka tycker jag är en bra idé. Och fortsätta väga sig givetvis, men väg dig varje dag.

TIMPAa91
2013-04-04, 12:16
Ok skumt. Men ta kort och mått varje/varannan vecka tycker jag är en bra idé. Och fortsätta väga sig givetvis, men väg dig varje dag.

Okej. Tack för all hjälp!