handdator

Visa fullständig version : högreps eller lågreps för nybörjare


Clajj
2013-04-03, 23:05
gVad är optimalt för en nybörjare som vill gå ner ett par kilo innan det är dags att börja bygga? Kör för närvarande ett stronglifts-upplägg 5x5 där jag kör igenom kroppen 3ggr i veckan. Skulle exempelvis en 3split med högreps (4x8 eller 3x10/12) ge mer?

Man säger ju att det är bra att köra tungt när man deffar för o behålla styrka men om man som jag egentligen inte har ngn uppbyggd styrka från början kanske det är bättre att köra högreps?

Jag gillar upplägget jag har nu efteråt jag tkr det är kul o så. Mest nyfiken på om olika upplägg ev ger mer eller mindre eller om det gör detsamma, bara man tränar öht.

Tankar?

LillisJ
2013-04-03, 23:07
Fortsätt med stronglifts. :)

Fetbulle
2013-04-03, 23:13
gVad är optimalt för en nybörjare som vill gå ner ett par kilo innan det är dags att börja bygga? Kör för närvarande ett stronglifts-upplägg 5x5 där jag kör igenom kroppen 3ggr i veckan. Skulle exempelvis en 3split med högreps (4x8 eller 3x10/12) ge mer?

Man säger ju att det är bra att köra tungt när man deffar för o behålla styrka men om man som jag egentligen inte har ngn uppbyggd styrka från början kanske det är bättre att köra högreps?

Jag gillar upplägget jag har nu efteråt jag tkr det är kul o så. Mest nyfiken på om olika upplägg ev ger mer eller mindre eller om det gör detsamma, bara man tränar öht.

Tankar?

Som jag förstått det kan du inte (eller så är det väldigt svårt) att bygga muskler när du är på viktnedgång och därför är prio 1 just att behålla nuvarande mängd muskelmassa. Därför borde det inte diffa på om du kör högreps/lågreps. Jag själv kör också Stronglifts och det funkar för mig :)

Doggeh
2013-04-03, 23:39
Kör på stronglifts tills du börjar stagnera, då kan du börja med volymträning för att få lite variation & mest troligt bättre resultat. Sen kan du köra tungt igen efter någon vecka med volymträning.

Variation gör träningen oftast roligare & mer utmanande. Har dessutom läst någon studie att varierande träningsupplägg (tungt, högreps & explosivitet) gav bättre resultat (mer muskler) än de som körde en och samma grej.

EDIT: Viktigast är att du försöker bli starkare för varje pass. Vare sig det gäller maxstyrka, reps eller hur fort stången rör sig. Försök ALLTID bli starkare!