handdator

Visa fullständig version : Vilken mat på restaurang?


adlan
2013-04-03, 20:25
Hej!

Ska gå ut och käka lunch på restaurang på fredag lunch, men vad är det mest nyttiga eller det alternativ som inte inehåller allt för mkt onyttigt som exempel en pizza, om ni förstår vad jag menar!
Och salad går helt bort!
Men någon som kan tipsa om nått som är det mer nyttiga alternativet och som inte springer iväg i mängd kcal så som en pizza kan göra, och det alternativet som man inte får en bamse portion av, som man oftast får på Kina eller när man beställer pasta!

Ristretto
2013-04-03, 20:29
Nyttigast av vad och för vilket ändamål? Är det bara kalorierna som avgör, menar du?

Stor Hård Ådrig
2013-04-03, 20:53
Kött/fisk + potatis/ris?

Doggeh
2013-04-03, 21:07
Kyckling eller fisk med ris är ju gött.

adlan
2013-04-03, 21:07
Tänkte nog mest på portionerna och kalorierna då!
Vill ju inte ha värsta bamse portionen!

newstick00
2013-04-03, 21:24
Husmanskost käkar jag varje dag på jobbet, funkar bra.. Brukar käka på större lunch restauranger där man plockar maten själv. Brukar bli berg av kött och till det lite ungsstekt potatis och sallad typ.

Rickard
2013-04-03, 21:25
Tänkte nog mest på portionerna och kalorierna då!
Vill ju inte ha värsta bamse portionen!
Det beror ju mer på stället som du går ut och äter lunch på än vad du beställer.
Och urvalet brukar ju vara lite mer begränsat under lunchen än övrig tid.
Men det är inget problem att be om en mindre portion när du beställer, eller att låta bli att äta upp allt.

Men det måste finnas något djupare än själva grejen att äta lunch ute?
Det är liksom inte helt vanligt att blåsa upp det hela att gå ut och äta en lunch så här mycket.

Clark
2013-04-04, 10:19
Det är ju jättesvårt att svara på. Det beror ju som sagt helt och hållet på restaurangen. Fisk som inte är panerad, tillsammans med ris eller potatis är ju bra mat, tex. Du får nog använda lite sunt förnuft när du synar matsedeln.

Jag kan ta några exempel på dagens luncher i stan jag befinner mig i:

Restaurang 1Dagens: Schnitzel med rödvinssås och ugnsstekta grönsake
Veckans erbjudande:
Pasta: Fläskfilé i gorgonzolasås
Fisk: Rödspätta med remouladsås och kokt potatis

Bra mat allt ihop. Kanske att spättan är lite mer kalorisnål.

Restaurang 2
Dagens: Plommonspäckad fläskkarré med krämig gräddsås, inlagd gurka och kokt potatis
Veckans erbjudande:
Dagens: Veckans pasta Strimlad kycklingbröstfilé med wokade grönsaker och krämig gräddsås
Alternativ: Veckans fisk Panerad rödspättafilé med dansk remouladsås, wokade grönsaker och kokt potatis
Alternativ: Alternativ: Kebab- Gyros- el. Kycklingtallrik Hemlagad schnitzel med stekt potatis, gröna ärtor & rödvinssås
Alternativ: Lasagne al forno med tomatsallad Lövbiff, kryddsmör, klyftpotatis, rödvinssås

Också bra mat men jag tror fläsket är minst kaloririkt om man tar det lugnt med såsen. Panerade saker innehåller som regel mer fett.

Restaurang 3
Dagens: Köttfärslimpa med kokt potatis och gräddsås
Alternativ: Baconlindad sej med kokt potatis och vitvinssås och skaldjursgryta med kokt potatis och aioli

Här säger jag sej!

Restaurang 4
Dagens: Ärtsoppa m.m.
Alternativ: Helstekt fläskfilé med champinjonsås & potatiskaka.

Veckans erbjudande:
GI: Sesam- & polentapanerad kolja med grönsaksgratäng och remouladsås.
Vegetariskt: Grönsaksbiff med fetaostsallad & paprikacreme.
Sallad: Laxsallad serverad med äggcreme

Laxsallad!!

G_lund
2013-04-04, 10:20
Ät det som ser göttigast ut.

Ronn
2013-04-04, 10:44
Du ska på restaurang en dag, ät det du tycker är gott och tänk inte mer på det, garanterat inte svaret du vill ha men det är det nyttigaste svaret.

Nebuchadnezzar
2013-04-04, 10:50
Hur ska nån kunna svara på vilken portion som är "mest lagomast :)"? Passa på att välja nåt du tycker är gott om du ska på restaurang. Ska du inte äta med mormor så kan du ju lämna lite av maten om du nu får för mycket.

traidmill
2013-04-04, 11:50
Du ska på restaurang en dag, ät det du tycker är gott och tänk inte mer på det, garanterat inte svaret du vill ha men det är det nyttigaste svaret.

Word.