handdator

Visa fullständig version : Nybörjare med mycket ojämna ökningar


NickFisher
2013-04-03, 19:14
Hej kolo!

Jag ligger efter med min underkroppsstyrka, vilket märks främst i knäböj, men även i marklyft.
Gymmat seriöst i 7 månader nu. Tränade lite sporadiskt under hela 2010.
Kör rygg/biceps, ben/mage, bröst/axlar/triceps.

Problemet jag har är en något märklig fördelning på min kroppsstyrka. Har sedan i höstas
trampat på ynka 60 kg * 5-8 reps * 4-5 set i knäböj (kör böj med mer än 90 graders vinkel).
I början (och fortfarande) var det mest för att nöta in tekniken och inte kötta på för mycket vikt.
Nu står det verkligen stilla och jag verkar inte kunna öka alls. Samma gäller i marklyft.
Lyfter 85 kg * 5-8 reps * 4 set vecka efter vecka. Ökar jag vikten orkar jag helt enkelt inte.

Däremot ökar jag hela tiden i bröst, axlar, triceps och roddövningar. Tog 85 kg * 7 i bänk idag och har maxat 100.

Tycker det är ytterst märkligt med svaghet i underkroppen med tanke på att jag lirat fotboll i hela mitt liv.

Nu till frågorna: Bör jag fortsätta nöta teknik i böj och mark? Sänka vikter och testa högreps? Eller på med mer vikt?

Är kanske för ivrig som nybörjare, men vafan. *rolleyes*

Tacksam för tips!

slafs
2013-04-03, 19:21
Jag hade samma problem förut, gjorde en tråd om det med.

Pinsamt nog var mitt problem att jag inte riktigt tog i tillräckligt mycket, jag pallade mycket mer när jag trodde att jag skulle faila. Låg o stampade på 70-80kg 5x5, nu ligger jag på 110kg o har mer att ge.

Knäböj är riktigt jobbigt psykiskt så se till o tagga till ordentligt.

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

Ponde
2013-04-03, 19:32
Hej kolo!

Jag ligger efter med min underkroppsstyrka, vilket märks främst i knäböj, men även i marklyft.
Gymmat seriöst i 7 månader nu. Tränade lite sporadiskt under hela 2010.
Kör rygg/biceps, ben/mage, bröst/axlar/triceps.

Problemet jag har är en något märklig fördelning på min kroppsstyrka. Har sedan i höstas
trampat på ynka 60 kg * 5-8 reps * 4-5 set i knäböj (kör böj med mer än 90 graders vinkel).
I början (och fortfarande) var det mest för att nöta in tekniken och inte kötta på för mycket vikt.
Nu står det verkligen stilla och jag verkar inte kunna öka alls. Samma gäller i marklyft.
Lyfter 85 kg * 5-8 reps * 4 set vecka efter vecka. Ökar jag vikten orkar jag helt enkelt inte.

Däremot ökar jag hela tiden i bröst, axlar, triceps och roddövningar. Tog 85 kg * 7 i bänk idag och har maxat 100.

Tycker det är ytterst märkligt med svaghet i underkroppen med tanke på att jag lirat fotboll i hela mitt liv.

Nu till frågorna: Bör jag fortsätta nöta teknik i böj och mark? Sänka vikter och testa högreps? Eller på med mer vikt?

Är kanske för ivrig som nybörjare, men vafan. *rolleyes*

Tacksam för tips!
Träna mera. Sen då du säger att du har "lirat fotboll i hela ditt liv" så betyder det inte att du skulle vara stark i underkroppen, styrka och uthållighet/spänst är helt skilda saker. (det sistnämnda är viktigt i fotboll). Benen växer inte/blir inte starkare om man bara springer omkring med egen kroppsvikt, kroppen blir ju van vid sånt snabbt...

Doggeh
2013-04-03, 19:34
Jag tror du inte vågar ta i med underkroppen. Sitter jävligt mycket i huvudet. Köra teknik är bra men låt inte teknik-liret ta över att du faktiskt vill bli starkare. Se teknikträning som ett komplement till dina "balls-to-the-wall-sets".

earf
2013-04-03, 20:03
Ett tips när du står där o tar i....

SLUTA LIPA Å TA I MER DÅ FÖR HELVETE

Så går det nog :)
Sitter i huvudet

Lycka till

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

begt
2013-04-03, 20:15
Knäböj kan vara en rätt otäck övning om man inte är trygg i sin teknik, vilket kan leda till att man undermedvetet tar i mindre. Om tekniken är som den ska så är det "bara" att jobba med den mentala biten.

r1kkie
2013-04-03, 20:19
Mind over body!

NickFisher
2013-04-03, 21:00
Right. Det verkar som ni alla är inne på samma spår, och jag tror att jag vet hur jag ska fortsätta.

Tack så mycket! Nu ska det fokuseras och köttas! ;)

AronP
2013-04-04, 07:15
Det är nog som många tidigare nämnt, lite för mycket respekt. Börja känn på tyngre vikter genom att bara lyfta ut dom, gör en negativ böj och bara känn hur det känns.

Sokrates696
2013-04-04, 07:21
Jag tror också det mesta sitter i huvudet.
Jag börjde med knäböj i November 2012.
Vi jultid böjde jag kroppsvikt, jobbigt fysiskt, men än värre mentalt, nära dödenupplevelse.
Nån månad senare hade jag samma kris strax över 100.
Kör nu på 130 och har inte känt det mentala svikta ännu.

/Tommy.

Loke
2013-04-04, 07:48
Förutom att bara böja tyngre kan man ju också haka på ett program som leder en in på tunga vikter utan att man själv egentligen behöver ta det beslutet.

Jag tycker Russian Squat Routine (http://www.exrx.net/WeightTraining/Weightlifting/RussianSquatProgramGenerator.html) är nästan löjligt effektivt för just det. Mata in 80 kg så får du ett 6 veckors program som utlovar en maxning på 84 kg. Allt du behöver göra sen är att följa programmet. Kör det två cykler, en på 80 och en på 90. Du kommer klara det om du vill, det är jag säker på.

Hellst bör du köra det 3 gånger i veckan, kör du det två gånger i veckan så blir det 9 veckor långt och mindre effektivt. Slutmålet blir detsamma dock.

z_bumbi
2013-04-04, 07:51
Har du bra teknik så kör inte fem set på samma vikt utan kör tyngre på första och lättare på de fyra följande. Att minska repsen på några av seten kan också hjälpa.