handdator

Visa fullständig version : Fick idag en "lektion" angående deff av en PT


MagnusJ
2013-04-03, 17:53
Idag när jag berättade om mitt mål med att gå ner i fettprocent började jag diskutera med en PT på mitt lilla gym. Sa till honom att mitt upplägg är att enbart genom kcal-underskott genom min kost och tung styrketräning är min plan för att komma ner till under 10% i kroppsfett.

Han sa att jag aldrig kommer lyckas få bort det sista magfettet genom att göra så utan att jag måste köra mycket cardio och köra intensiv styrketräning med lättare vikter mer reps och tempo.. tempo.. och typ armhävningar med mera *gah!*

Sedan sa han att jag inte kommer komma ner till under 10% med bara vanlig styrketräning. Jag hävdade till honom att det är underskottet som gör att du når ner till en kroppsfett procent och vill du inkludera cardio så kan du göra det, men att du lika gärna kan uppnå det genom ett underskott enbart genom kosten, med mycket protein i kosten och tung styrketräning. Men han påstod inte att det var så. Dessutom så sa han att man blir orörlig av bara tung styrketräning och att jag såg lite orörlig ut och skulle strecha mer.

Jag har väl rätt? Eller?

:smash:

Latissimus Dorsi
2013-04-03, 17:54
Du har rätt.

MagnusJ
2013-04-03, 17:57
Du har rätt.

Man blir ju lätt förvirrad när en så kallad PT kommer med påståenden.. Hmm visserligen har han vad jag vet bara gått någon speciellt bra utbildning. Inget stor kedja jag tränar på.. Men orkade inte tjafsa emot honom.

nicotin
2013-04-03, 17:59
jag fattar inte att det inte finns regelverk som styr hur man blir PT..såg sist en snubbe på fejjan som gått en 2 v kurs och kallade sig nu PT..gisses vilka klåpare det finns..

vicarious
2013-04-03, 18:05
Du har rätt. Att vara PT betyder inte att man behöver veta vad man sysslar med, tyvärr.

Lychgate
2013-04-03, 18:18
Alla kan kalla sig för PT. Därför behöver alla som har med PT's att göra vara mycket kritiska till vad dom säger och vad deras bakgrund är.

Annars är det som dom andra sagt, ren skit han säger.

Gober
2013-04-03, 18:31
Följ din plan och gå sedan och visa upp din nya tvättbräda för honom :)

Paperbasket
2013-04-03, 18:49
Innan man tar en seriös diskussion eller hjälp från någon som kallar sig pt eller annat så bör man kolla upp personens utbildning.

Som de flesta här vet är det precis som Lych skriver, alla kan kalla sig PT.

Doggeh
2013-04-03, 19:41
Du har rätt. Du får gärna be PTn efter källor bakom hans påståenden, då lär han nog bli tyst :)

Boeman
2013-04-03, 23:27
Märkligt hur denne PT resonerar. Jag har förståelse om han lägger till följande i sina meningar: Jag gjorde,Det fungerade för mig,Jag upplevde att det var bra.Osv

Men tyvär är det alldeles för många som drar egna konstiga slutsatser som den absoluta sanningen.

Angående det han säger om konditionsträningen så upplever en del att det funkar fint med kardio för att bränna bort "det sista" men då är det också inför tävling och inte för som dig att kanske hålla en tjusig strandform.


Ja man kan bli lite stel av styrketräning men det kan man bli av löpning också.

Kör på din inslagna väg och de argumenten du hade emot honom så ska du se att du kommer att nå ditt mål alldeles ypperligt. Lycka till

tjing
2013-04-03, 23:34
En del PT:s är som en en del dietister. De är kunniga men kan ingenting ibland.

Fast det är ju inte deras fel, utan problemet ligger i vad de lärt sig och att de inte gör egna efterforskningar.

Ronn
2013-04-04, 08:19
En del PT:s är som en en del dietister. De är kunniga men kan ingenting ibland.

Fast det är ju inte deras fel, utan problemet ligger i vad de lärt sig och att de inte gör egna efterforskningar.

Om dom har bristande kunskap så måste det väl ändå vara deras egna fel, har dom en yrkesroll har dom ju eget ansvar för att hålla rätt kunskapsnivå eller menar du att hela branschen är korrumperad kunskapsmässigt?

Loftolle
2013-04-04, 08:30
Jag själv har gått en PT utbildning som jag betalat dyra pengar för men den utbildningen krävde också mycket plugg inom både teori och praktik, men det är stor skillnad mellan en PT och en licensierad PT, nästan lite synd att inte alla PT:s var tvungna att gå igenom iaf någon form av standardiserat test.
Det är ju trots allt PT:ns ansvar att ge sin klient fakta som det finns bevis bakom och inte dra sina slutsatser på t.ex "det fungerade för mig och min polare så då måste det vara rätt" även om det finns många olika sätt att nå samma resultat och alla måste hitta sitt sätt som fungerar för dem. Vissa tycker om mycket cardio under diet och vissa inte m.m.

Ola Wallengren
2013-04-04, 08:38
Vad är då den egentliga skillnaden mellan en "licensierad" vs en annan PT? Du kan få ett diplom eller en licens från alla som säger sig utbilda PTs men det finns ingen bestämmelse om innehållet eller kunskapsnivån, eller?

Det har ju även tidigare i tråden uttryckts att tex inte ens en 3-årig universitetsutbildning och en legitimation från socialstyrelsen är en garanti för att man kan något.

Loftolle
2013-04-04, 08:56
Tyvärr finns det inget regelverk som sätter en standard men så vitt jag förstått så sätts det större krav på en PT som genomgått utbildning och fått en licens.
Licensen måste dessutom uppdateras varje år för att bevisa att man håller sig uppdaterad inom sitt område medans ett diplom får man så är man så att säga "färdig".

Det finns standarder inom EU för licensierade PT:s vilket det finns utbildningar för här i sverige. Det är ju iaf ett steg åt rätt riktning.
Men jag håller med om att det finns väldigt många som kallar sig för pt:s trots bristande utbildning.

Clark
2013-04-04, 11:57
1IgKnBAQJXk

LarsLasr
2013-04-04, 14:49
Men det är väl fördelaktigt med intensiv konditionsträning för att göra sig av med kroppsfett vid samma kcalunderskott?

Reaper123
2013-04-04, 14:56
Men det är väl fördelaktigt med intensiv konditionsträning för att göra sig av med kroppsfett vid samma kcalunderskott?Lite osäker på exakt hur du tänker. Men du höjjer troligen fettbränningen väldigt momentant för att sedan när tex ett dygn ha landat på samma/liknande "fettförbränningsnivå" som om du hade tränat styrketräning för samma mängd kcal.

Är ju dock svårt att mäta upp, men rent spontant är det ju den fettfria massan man är rädd om under en deff och bör således fokusera på att stimulera muskler och ge dom en anledning att finnas kvar snarare än att enbart utföra konditionsträning...

Lychgate
2013-04-04, 15:10
Men det är väl fördelaktigt med intensiv konditionsträning för att göra sig av med kroppsfett vid samma kcalunderskott?

Förutsätter vi att kaloriförbrukningen kompenseras och att vi jämför med fullt stillasittande? Isåfall ja. Annars räcker styrketräning ihop med vardagsrörelse mer än väl.

Flexipop
2013-04-04, 15:14
Du har rätt. Dock krävs det ansträngningar utöver det vanliga för att hålla sig under 10%. Det kanske var det han syftade på - att extra cardio skulle behövas?
Det är nästan svältgränsläge för att hålla ett så pass lågt bf. Så kändes det för mig sist iaf. Men det är väl säkert individuellt det där också.

LarsLasr
2013-04-04, 16:23
Lite osäker på exakt hur du tänker. Men du höjjer troligen fettbränningen väldigt momentant för att sedan när tex ett dygn ha landat på samma/liknande "fettförbränningsnivå" som om du hade tränat styrketräning för samma mängd kcal.

Är ju dock svårt att mäta upp, men rent spontant är det ju den fettfria massan man är rädd om under en deff och bör således fokusera på att stimulera muskler och ge dom en anledning att finnas kvar snarare än att enbart utföra konditionsträning...

Förutsätter vi att kaloriförbrukningen kompenseras och att vi jämför med fullt stillasittande? Isåfall ja. Annars räcker styrketräning ihop med vardagsrörelse mer än väl.

Du har rätt. Dock krävs det ansträngningar utöver det vanliga för att hålla sig under 10%. Det kanske var det han syftade på - att extra cardio skulle behövas?
Det är nästan svältgränsläge för att hålla ett så pass lågt bf. Så kändes det för mig sist iaf. Men det är väl säkert individuellt det där också.

Ville bara få det sagt så att inte hela tråden bara bestod av synsättet "underskott är allt". Tycker min kropp brukar bli mycket mer definierad under perioder när jag springer mycket eller åker längdskidor, oavsett om jag ligger på över eller underskott. Också brukar man läsa om många personer som ligger på ett beräknat underskott men som inte blir av med det sista fettet. Sedan är det ju stor skillnad på vad FeteFilip, som vill gå ner 50kg, behöver göra och DeffadeDaniel som vill få fram vaskuläriteten på biceps, även om viktnedgång är viktigt för båda.

Tror grub har någon kommentar om det i deffguiden också där han nämner att intensiv konditionsträning stimulerar fettförbrännande hormon. Kan vara värt att fundera över om man verkligen vill ha resultat.

Sniggel
2013-04-04, 16:36
Yrket PT är inget kompetensyrke så som t ex elektriker, långtradarchaufför eller dietist.
Så låt inte någon som är PT fungera auktoritärt gentemot dig bara för att en organisation har gett personen en "utbildning".
Dessutom tror jag fortfarande inte man behöver en utbildning för att kalla sig PT. Se Comviq-reklamen...

Visst kan jag hålla med Lars laser om att konditionsträning kan förenkla satsningen att komma under 10% (för vissa). Detta ffa eftersom det förbrukar kalorier (personlig åsikt).
Men att som denne PT påstå att man "aldrig kommer att lyckas få bort det sista" är att ljuga någon rakt upp i ansiktet. Utan konditionsträning kan man inte äta lika mycket. Detta behöver inte vara något problem. Ffa inte om konditionsträning gör en hungrig. Då är det att föredra att inte konditionsträna om det enbart är kroppsfettnivån man är fokuserad på att minska.

edit: Tänk nu på att jag heller inte är utbildad och ta därför inte mina råd som om jag var professionell enkom pga att jag skriver saker på internet :P
Du avgör själv om jag som person är trovärdig eller ej. Precis som du gör med PTs du träffar på.

coloz
2013-04-04, 17:12
1IgKnBAQJXk

+1 , om vem som helst kan bli PT så kan väl Karim också vara det

mattilainen
2013-04-04, 18:16
Skrämmande pt :) Men du har rätt!

bigbellybob
2013-04-04, 18:31
Av ren nyfikenhet, det största grabbarna i gamet, som cutler osv kör en hel del cardio perioden innan de går upp på scen. Finns det någon anledning för detta? Jag vet att vi dödliga spelar efter andra spelregler men vore intressant o veta.

Ale
2013-04-05, 08:26
http://www.konsumentverket.se/Nyheter/Pressmeddelanden/Pressmeddelanden-2012/Nya-riktlinjer-for-personlig-tranare-och-testledare/

"Men nu har Konsumentverket tillsammans med SIS och representanter från branschen fastställt riktlinjer för vad en personlig tränare bör kunna. Det kommer nu bli enklare att ta reda på vilka kunskaper en personlig tränare har. Det handlar om lägsta kompetensnivå, kunskaper och färdighet samt etiska regler."

Innebär detta något i praktiken? Väldigt svårt att hitta information om vad de innehåller. Om man inte betalar 800 spänn
http://www.sis.se/sociologi-service-f%C3%B6retagsorganisation-och-ledning-och-administration/tj%C3%A4nster/tj%C3%A4nster-f%C3%B6r-konsumenter/sis-sp-12012

Lychgate
2013-04-05, 08:44
"Men nu har Konsumentverket tillsammans med SIS och representanter från branschen fastställt riktlinjer för vad en personlig tränare bör kunna. Det kommer nu bli enklare att ta reda på vilka kunskaper en personlig tränare har. Det handlar om lägsta kompetensnivå, kunskaper och färdighet samt etiska regler."


Bör kunna. Kommer inte ändra någonting förenns det blir en skyddad titel(t.ex. dietist). Tycker dock det är bra att dom försöker få någon form av generell standard men utbildningen och utvärderingen behöver vara väldigt bred då det är stora skillnader på vad som utövas inom yrket. Det är även ett projekt till att standardisera certifieringen och licensieringen från alla olika utbildningar, SAFE, PT-acadamy, PT-school, etc.

Personligen tycker jag att man som PT ska sälja sig själv, dvs sin erfarenhet och utbildning istället för att sälja att man endast är PT.

MagnusJ
2013-04-05, 14:36
Men det är väl fördelaktigt med intensiv konditionsträning för att göra sig av med kroppsfett vid samma kcalunderskott?

Ja. Kanske en fördel. Men med en kaloriunderskott går du ju ner i fettprocent oavsett konditionsträning. Men denna PT menade att jag aldrig kommer kunna få komma ner till väldig låg fettprocent utan intensiv träning som löpning och träning som bodypump. Det han menade var att jag skulle köra mer intensiv styrketräning med lättare vikter och mer reps, typ bodypump. *facepalm*

Vad jag har lärt mig är att den bästa metoden för bibehållen muskelmassa är att köra tung vanlig styrketräning med basövningar och sköta underskottet med en kost med mycket protein och att ligga på -500 till max -1000 för bibehållen muskelmassa.

Jag har tidigare kört mycket cardio under deff, var ingenting som gynnade min viktminskning, men mådde bra av bra kondition. Men åt mycket mer eftersom jag blev så jäkla mycket hungrigare när jag rörde på mig mer. Så det blev ändå lika mycket underskott som underskott enbart genom kostreducering med bara styrketräning.