handdator

Visa fullständig version : Spelar det någon större roll vad man tränar?


Fluency
2013-04-03, 16:02
Har en kort och antagligen smådum fråga:

När man går ned i vikt i syfte att bli smal spelar det då någon större roll om man exempelvis skippar biceps och bara kör triceps? Den enda anledningen till att jag styrketränar just nu är för att jag helt enkelt inte vill tappa muskler och undvika att det tar längre tid att få bort fettet. Må vara dåligt formulerat, men är det så att man bryter ned/förlorar muskelmassa på bicepsen om man bara tränar tricepsen?

Borde det inte räcka att bara köra basövningar för att behålla den "allmänna" muskelmassan?

Känner att jag börjar trötta rejält på att gå till gymmet och vill gärna fokusera mig på färre övningar. Vill helst bara träna det som är ett måste om det är så att "min teori" med basövningarna stämmer.

Förlåt om jag låter lat.

Lychgate
2013-04-03, 16:04
Basövningar räcker. Marklyft, knäböj, militärpress, bänkpress, chins, stångrodd/Pendlays.

Skulle du bara träna triceps utan att träna biceps kommer du tappa mer massa på biceps under viktnedgång.

begt
2013-04-03, 16:04
Att bara styrketräna lite gör mycket stor skillnad jämfört med att inte träna alls.
Även om man så avstod från att träna en muskelgrupp skulle den förbättrade hormonstatusen, som styrketräningen bidrar till, medverka till att du behöll mer muskler.

vicarious
2013-04-03, 16:06
Proteinsyntesen (det som gör att du bygger/behåller musklerna) stimuleras i den muskeln som tränas. Så du måste träna biceps om du vill behålla biceps. Men många ryggövningar aktiverar biceps ganska effektivt.

Du behöver inte köra typ fjorton övningar curls för att du ska aktivera biceps i tillräcklig utsträckning för att behålla de musklerna. Ett upplägg med fokus på basövningar kan absolut funka.

Fluency
2013-04-03, 16:14
Tack för de snabba och utförliga svaren! :)

Det var skönt att höra!

Då passar jag även på att fråga om det är så att basövningarna måste tillämpas med stång? Gymmar på jobbet och där finns det bara en skivstång(!). Dock många maskiner och fria vikter. Skivstången är näst intill alltid upptagen och det känns ju sisådär att nästan alla övningar baseras på den.

Kan man exempelvis istället för benböj köra bencurl och benspark på maskin?

Har dock inget arsle så skulle väl behöva köra benböj på stång, men ändå! ^^

King Grub
2013-04-03, 16:16
Ja, till viss del, men benspark kan inte till fullo ersätta övningar typ knäböj/benpress när det gäller att stimulera muskel- och styrekökningar.

Fluency
2013-04-03, 16:22
Ja, till viss del, men benspark kan inte till fullo ersätta övningar typ knäböj/benpress när det gäller att stimulera muskel- och styrekökningar.

Oj nu blev jag lite som ett frågetecken! Vad innebär det att stimulera muskel- och styrkeökningar? Att man inte bygger lika mycket muskler med bencurl och benspark?

Paradox
2013-04-03, 18:32
Som jag förstår det så stimulerar "de tre stora"; benböj, marklyft, bänkpress, i fallande ordning flest muskler i förhållande till andra enskilda övningar. Lägger du där till chins/pullups så använder du majoriteten av dina muskler villket förståss är fördelaktig om du vill spendera så lite tid på gymmet som möjligt.