handdator

Visa fullständig version : Vem på kolo dagspendlar längst till sitt jobb?


leo1
2013-04-03, 15:20
Som läget är verkar det som att jag måste börja pendla 22 mil enkel resa i sommar. Antingen det eller vara arbetslös. Just nu har jag ingen bil och har tänkt köpa en någorlunda ny snål dieselgolf. Enligt google så tar resan 2 timmar och 20 minuter. Är det här ens möjligt?

PowPow
2013-04-03, 15:24
Allt går men det låter ganska drygt.

Jag har 30 minuter på bussen eller 15 minuter med moppen/bilen, och det tycker jag är drygt :d

Mental
2013-04-03, 15:26
Jag har dagpendlat ljusdal gävle med tåg, ca 2h tågresa och totalt 30 min promenad i båda ändar. Så 8h arbete +1h lunch samt 5h jobbresa ger 14 "arbetsdag" Med 7 timmar nattsömn ger det 3h "fritid" Dvs man hinner laga och äta frukost + middag samt träna eller se på tv. Men inget annat. Man lever helt för jobbet. Helgerna är välkomna då vill jag lova :)

Gober
2013-04-03, 15:45
Vet en del som pendlat mellan Växjö-Malmö, det är ca 2tim enkel resa. Det gäller dock studenter, vet man att det bara är tillfälligt i ett eller två år så funkar det. Men om det är ett arbete man tänkt stanna på så nej, det hade jag aldrig gjort.

Mollestam
2013-04-03, 15:48
Har ungefär fyra minuter med cykel i dagsläget.

Har dock sökt annat nu, ifall jag nu får det så kommer jag ha 15-20 minuter med bil, tungt...

hahavaffan
2013-04-03, 15:52
Mitt förra sommarjobb hade jag enligt Google Maps 423 meter till, och mitt nuvarande som också är mitt extrajobb vid sidan av studierna har jag 259 meter till. Brukar inte ta bilen.

leo1
2013-04-03, 15:54
Vet en del som pendlat mellan Växjö-Malmö, det är ca 2tim enkel resa. Det gäller dock studenter, vet man att det bara är tillfälligt i ett eller två år så funkar det. Men om det är ett arbete man tänkt stanna på så nej, det hade jag aldrig gjort.

Jag tänker lite så också. Sommaren och hösten och kanske vintern. MAX nästa år också.

begt
2013-04-03, 15:56
Sommarjobbade i fält ifjol, 11 mils körning om dagen i en fräsig BMW.

Nuförtiden pendlar jag ett par meter mellan datorn och sängen.

ByggarBertil
2013-04-03, 15:57
Har 400 meter till mitt nuvarande sommarjobb :D

leo1
2013-04-03, 15:58
Många som svarat i tråden är inte läskunniga!!!

z_bumbi
2013-04-03, 15:59
Jag skulle, om det är praktiskt möjligt, kolla på en övernattningsmöjlighet. Det blir billigare och tiden som du får över kan dela mellan att ha ett liv och att jobba en del övertid.

nitz
2013-04-03, 16:21
Som läget är verkar det som att jag måste börja pendla 22 mil enkel resa i sommar. Antingen det eller vara arbetslös. Just nu har jag ingen bil och har tänkt köpa en någorlunda ny snål dieselgolf. Enligt google så tar resan 2 timmar och 20 minuter. Är det här ens möjligt?
Det närmsta jag kommer var att ha ca 1 timme och 40 minuter.
Gå hemifrån 06.05 när man började 8.
Det var helt fruktansvärt.

mini
2013-04-03, 16:25
Det går inte att åka tåg? Även om det tar längre tid är det tid du kan göra annat på, tex jobba, läsa eller kollosurfa

Gober
2013-04-03, 16:28
Det går inte att åka tåg? Även om det tar längre tid är det tid du kan göra annat på, tex jobba, läsa eller kollosurfa

Tåg brukar iofs gå fortare om det inte handlar om något "mjölktåg" som stannar i varje byhåla. Så förutom att det går snabbt så har man möjlighet att att göra annat än att sitta och ratta. Men nu tänker jag fortfarande för en student då det är optimalt att plugga på tåget.

agazza
2013-04-03, 16:28
Nej, varför måste du pendla är min fråga

leo1
2013-04-03, 16:33
Vi pratar Falun-Arlanda. Arbetstid 06-15. Nu bor jag i Stockholm och går upp vid 04.15 och åker kommunalt. Av någon anledning tycker jag att jag inte borde behöva gå upp så mycket tidigare men att gå upp en timme tidigare på den där tiden på dygnet känns bissart.

leo1
2013-04-03, 16:38
Nej, varför måste du pendla är min fråga

*Får inte hyra ut min lgh i Falun längre. Det är huvudorsaken.
*Är less på Stockholm.
*Saknar vänner och familj.
*Kommer ha det väldigt bra träningsmässigt i Falun.
*I maj har jag hyrt rum i olika lägeheter(totalt 5 lägenheter) i två års tid i Stockholm och Uppsala.
*Helt enkelt bättre livskvalité.

Johan Henriksson
2013-04-03, 16:42
Själv sover man på jobbet.
Hemmakontor och när jag är ute på fält så har man firmabilen parkerad cirka 100m bort.

leo1
2013-04-03, 16:44
Själv sover man på jobbet.
Hemmakontor och när jag är ute på fält så har man firmabilen parkerad cirka 100m bort.

Good for you:d

muddler
2013-04-03, 16:45
Jag som gnäller på 2 timmar om dagen i restid till jobbet och hem ihopslaget :d

Tyrwing
2013-04-03, 16:48
10 minuter bilresa. :3

Carolinew
2013-04-03, 17:08
Kommer inte bensinkostnaden äta upp en väldigt stor del av din lön? Blir ju typ 500 kr om dagen, 10-11 k i månaden? (Räknade på 15 kr/l och att bilen drar 0,7.) Nu kan du kanske dra av lite av det på skatten men sen tillkommer ju rejält däckslitage och värdeminskning på bilen pga alla mil. Det känns ganska ovärt samt att du kommer vara helt slut varje dag efter 5 h bilkörande och 9 h jobb. Vet inte om jag skulle kalla det livskvalitet som var ditt argument men men...

agazza
2013-04-03, 17:13
*Får inte hyra ut min lgh i Falun längre. Det är huvudorsaken.
*Är less på Stockholm.
*Saknar vänner och familj.
*Kommer ha det väldigt bra träningsmässigt i Falun.
*I maj har jag hyrt rum i olika lägeheter(totalt 5 lägenheter) i två års tid i Stockholm och Uppsala.
*Helt enkelt bättre livskvalité.

Förstår problematiken, men vad jobbar du med? finns det inte möjlighet för dig att jobba kortvecka?

Annars får du väl fortsätta på samma väg du gjort tidigare ett tag till medan du söker nytt jobb hemma.

lägenheten kan du säkert "låna ut" en tid till

spoonchest
2013-04-03, 17:17
För något år sedan pendlade jag med tåg och buss och raska promenader i cirka 2 tim enkel resa. Det var väldigt drygt, ja. Men var hurtig jag kände mig.

leo1
2013-04-03, 17:21
Det är lite komplicerat. Jag är timvikarie och har tänkt jobba 4 dagar i veckan eller kanske jobba 3 veckor och vara ledig en veckan.
Slitage och värdeminskning på bilen är ett problem. Om jag gör det ett år så borde det inte vara ett jätteproblem om jag inte har otur när jag köper bilen.
Jag har allt i Falun utan jobb och det suger verkligen att vara arbetslös.

Langster
2013-04-03, 18:35
Som mest hade jag ca 1,5 timme restid per dag, ibland blev det 2 timmar. Kollektivt då. Med cykel på sommaren något mindre än så. Det är helt jävla värdelöst i längden. En rätt stor del av dagen går åt till absolut ingenting bara för att man ska jobba, vilket inte alltid är kul i sig. Nu har jag ca 15 minuter promenad. 30 min enkel resa borde vara smärtgränsen tycker jag, utöver det borde man börja fundera på vad man håller på med egentligen.

agazza
2013-04-03, 18:38
Det är lite komplicerat. Jag är timvikarie och har tänkt jobba 4 dagar i veckan eller kanske jobba 3 veckor och vara ledig en veckan.
Slitage och värdeminskning på bilen är ett problem. Om jag gör det ett år så borde det inte vara ett jätteproblem om jag inte har otur när jag köper bilen.
Jag har allt i Falun utan jobb och det suger verkligen att vara arbetslös.

Jobbhora via kolozzeum, ibland har man tur.

12/9 schema är väl annars standard, två veckor jobb, en fri

hungry
2013-04-03, 18:43
Som mest hade jag ca 1,5 timme restid per dag, ibland blev det 2 timmar. Kollektivt då. Med cykel på sommaren något mindre än så. Det är helt jävla värdelöst i längden. En rätt stor del av dagen går åt till absolut ingenting bara för att man ska jobba, vilket inte alltid är kul i sig. Nu har jag ca 15 minuter promenad. 30 min enkel resa borde vara smärtgränsen tycker jag, utöver det borde man börja fundera på vad man håller på med egentligen.

Håller med, fast som de nämndes förut så är de ju optimalt om man pluggar :)

Fast hade fan inte kunnat resa 2 timmar om dagen för att komma till jobbet, nej usch så segt.

leo1
2013-04-03, 18:49
Ja. tack för bollplank och så. Jag ska sätta mig och räkna på det. Kan tänka mig att det funkar med att jobba 4 dagar i veckan ett tag. Hursomhelst gör jag det hellre än ingenting då jag går ner mig totalt med rutiner och sånt när jag inte jobbar.

Bryggan
2013-04-03, 19:23
Skulle jag veta att jag var tvungen att pendla mer än 2 timmar per dag, dvs 1 timma dit och 1 timma hem från jobbet varje arbetsdag (5 dagar i veckan) under en länge period hade jag flyttat eller bytt jobb snarast, alternativt tagit mitt liv! Det är helt själadödande att pendla!!

tjabon
2013-04-03, 19:34
Det har gjorts undersökningar på det här, och för de allra flesta går
smärtgränsen vid 1 timmes pendling enkel resa.
Förut hade jag 65 km bilkörning, ca. 50 min. Nu har jag bytt jobb och har
ca. 30 km, 20-25 min. vilket är avsevärt bättre.

begt
2013-04-03, 19:39
Finns en viss risk med att köra samma sträcka varje dag. Händer då och då att folk halvsover vid ratten och inte registrerar att de kört igenom flera byar.

Wzup2u
2013-04-03, 19:43
skaffa ett billigt övernattingsboende, många som gör det så kan man pendla hem vid ork och till helger. min morfar gjorde så då hand pendlade 4 timmar totalt varje dag annars.

leo1
2013-04-04, 04:34
Jag ska titta på billiga övernattningsalternativ men det blir liksom bortkastade pengar. Om jag känner att jag är trött på vägen hem från jobbet och det finns risk jag somnar så är det bara lägga ner. Jag sover aldrig på pendeln hem nu. Vet inte om det är annorlunda framför ratten.

Chrillee
2013-04-04, 07:32
Lider med alla pendlare, har 5 min med cykel vilket är väldigt skönt. Pendla ett tag cirka 30 min och det tyckte jag var värdelöst.

Jag skulle inte se det som möjligt, om du inte skaffar något boende som du verkar vara inne på.

Mental
2013-04-04, 08:09
Jag ska titta på billiga övernattningsalternativ men det blir liksom bortkastade pengar. Om jag känner att jag är trött på vägen hem från jobbet och det finns risk jag somnar så är det bara lägga ner. Jag sover aldrig på pendeln hem nu. Vet inte om det är annorlunda framför ratten.

Bortkastade pengar?
Med så lång pendlingsväg kommer du inte ha mycket till liv på arbetsdagarna om du ska dagpendla. Dessutom så får du räkna på vad pendlingskostnaderna blir för dessa dagar. Att åka bil långt bara för att "sova hemma" är ovärt. Jag hade satsat på att jobba intensivt och sedan ha ledigt då jag kunde åka "hem"

z_bumbi
2013-04-04, 08:31
Kan man styra arbetstiden så skulle jag också hellre köra fyradagarsveckor etc med enklare övernattning och sedan åka hem.
Det största akuta problemet med långa pendlingar som jag har upplevt är de tillfällen någon skiter sig och man i alla fall måste ta sig hem/till jobbet/till skolan. En liten förkylning som i vanliga fall inte är något problem kan vara rena döden om man dessutom ska åka 4-4,5 h samma dag. Då åkte jag iofs tåg delar av vägen så man kunde också få nöjet att fördriva 1,5 h på centralen i Stockholm eller något annat gudsförgätet ställe i landet för att pigga upp det lite extra.

Adama
2013-04-04, 08:48
Jag pendlar till stockholm varje dag för nuvarande. Det snabbaste jag har kört sträckan på är hittills 64min, "dörr-till-dörr".

Var lite jobbigt i början, men nu tycker jag det är helt okay.. känns rätt så snabbt ändå. Kör hemifrån 05:55 så kan man sticka hem tidigt med en kort lunch.

ikonane
2013-04-04, 08:55
Ska inte klaga men mellan sommaren och nyår hade jag 3h pendling fram och tillbaka till jobbet plus 12h arbete.
Hade inte mycket fritid.

Nu har jag 7 min promenad till jobbet och 9h arbetsdag.

qqq111
2013-04-04, 09:01
6 min promenad till skolan, innan hade jag 2h sammanlagd åktid per dag. cut the traveltime boys, eller gör nått vettigt av den, ljudböcker etc

Holmeros
2013-04-04, 09:33
Finns en viss risk med att köra samma sträcka varje dag. Händer då och då att folk halvsover vid ratten och inte registrerar att de kört igenom flera byar.

Det här är fan sant.

Förut pendlade jag c.a 9 mil enkel resa och största delen var bara små landsvägar som gick igenom flera byar. Det hände att tanken bara slog en: Hurfan kom jag hit? När passerade jag xxx och xxxxx?
Rätt obehagligt.

Numera tar det mig drygt 20 minuter till fots. På cykel gör jag nog det under 10, men med två trasiga cyklar så blir det promenader :D

Eira
2013-04-04, 09:55
Man ska ju jobba för att leva, inte leva för att jobba