handdator

Visa fullständig version : Viktigt med bälte?


Jo0oHaN
2004-02-22, 22:28
tänkte börja köra skivstångsrodd nu eftersom att jag inte kan trötta ut ryggen så bra i latsdrag. men är det viktigt att använda bälte? jag kör inte med monstervikter än (nybörjare). Är lite rädd för att jag ska göra fel och skadda mig :( några tips?

Löjtnant Blank
2004-02-22, 22:38
Du klarar dig gott utan skulle jag vilja påstå. Jag använder bälte till benböj, marklyft, vadpress i hack squat, och skivstångsrodd. Men vissa är helt emot det. Upp till var och en. Och om du inte använder monstertunga vikter borde ju inte utförandet bli lidande heller = minimerad skaderisk. För jag antar att du behärskar övningen? :naughty:

Muaytudd
2004-02-22, 22:40
[QUOTE]Originally posted by Jo0oHaN
tänkte börja köra skivstångsrodd nu eftersom att jag inte kan trötta ut ryggen så bra i latsdrag. men är det viktigt att använda bälte? jag kör inte med monstervikter än (nybörjare). Är lite rädd för att jag ska göra fel och skadda mig :( några tips? [/QUOTE


jag skulle rekommendera att du inte använder bälte i början och lär dig tekniken istället.


Annars kommer du aldrig bli stark i de delarna och risken blir störe att du skadar dig när du ska köra med tyngre vikter.


MVH

JAM
2004-02-22, 23:13
Nä, inte ska du använda något bälte. Se till att hålla upp blicken och tänke på att inte kuta med ryggen.

Fartman
2004-02-23, 00:08
Originally posted by Muaytudd
[QUOTE]Originally posted by Jo0oHaN
tänkte börja köra skivstångsrodd nu eftersom att jag inte kan trötta ut ryggen så bra i latsdrag. men är det viktigt att använda bälte? jag kör inte med monstervikter än (nybörjare). Är lite rädd för att jag ska göra fel och skadda mig :( några tips? [/QUOTE


jag skulle rekommendera att du inte använder bälte i början och lär dig tekniken istället.


Annars kommer du aldrig bli stark i de delarna och risken blir störe att du skadar dig när du ska köra med tyngre vikter.


MVH

exakt, kör utan! jag har själv gjort det misstaget att jag använt bältet lite väl mycket, och det kommer förr eller senare att börja gorma med bålstyrkan om du kört med bälte hela tiden