handdator

Visa fullständig version : Bli duktig i armbrytning


Raschmus
2013-04-03, 10:14
Hej

Jag vill bli duktig amatör i att bryta arm.

Hur tränar man för att bli duktig armbrytare?

Andra tips och råd kring, gärna broscience som science

Noppe
2013-04-03, 10:23
Mycket teknik och knep i armbrytning.
Vet att Magnus Samuelsson har en del videoklipp etc.

Men en stark underarm, grepp, handled etc är nog ett måste.

En klassiker :D
http://youtubeklassiker.se/magnus-samuelsson-armbrytning-bokstavligt/

MEGA_MAN
2013-04-03, 10:31
Hej!
Ser att du bor i Varberg. Vi är ett gäng som bedriver armbrytning i falkenberg www.falkenbergsarmsport.se.
Du är varmt välkommen!

Om inte så kan jag i kort dra vad som är viktigt när det gäller styrkedelen.
Olika tekniker kräver olika styrkor men generellt är det biceps, handledscurl, handledsrotation samt fingerstyrka som är de viktigaste delarna.
En annan stor skillnad mot konventionell styrketräning är att man vill vara statisk stark vilket leder till att det finns stor förtjänst i att till exempel träna statiska bicepscurl.
Vill du ha tips på olika övningar så fråga på, finns massor!

Men du är som sagt varmt välkommen!

n1klas
2013-04-03, 10:38
Mycket teknik och knep i armbrytning.
Vet att Magnus Samuelsson har en del videoklipp etc.

Men en stark underarm, grepp, handled etc är nog ett måste.

En klassiker :D
http://youtubeklassiker.se/magnus-samuelsson-armbrytning-bokstavligt/

haha den är så J***A skön! :D

Raschmus
2013-04-03, 10:39
Mycket teknik och knep i armbrytning.
Vet att Magnus Samuelsson har en del videoklipp etc.

Men en stark underarm, grepp, handled etc är nog ett måste.

En klassiker :D
http://youtubeklassiker.se/magnus-samuelsson-armbrytning-bokstavligt/

Haha, sett den videon innan. Häftigt att Magnus "Räka" Samuelsson är så stark i bryt o underarm.

Hej!
Ser att du bor i Varberg. Vi är ett gäng som bedriver armbrytning i falkenberg www.falkenbergsarmsport.se.
Du är varmt välkommen!

Om inte så kan jag i kort dra vad som är viktigt när det gäller styrkedelen.
Olika tekniker kräver olika styrkor men generellt är det biceps, handledscurl, handledsrotation samt fingerstyrka som är de viktigaste delarna.
En annan stor skillnad mot konventionell styrketräning är att man vill vara statisk stark vilket leder till att det finns stor förtjänst i att till exempel träna statiska bicepscurl.
Vill du ha tips på olika övningar så fråga på, finns massor!

Men du är som sagt varmt välkommen!

Roligt! Om jag vill komma ner och testa någon gång, är det 15:30 på söndagar då? Vad ska jag ha med mig mer än oömma bicep, kläder och cash??

MEGA_MAN
2013-04-03, 14:56
Roligt! Om jag vill komma ner och testa någon gång, är det 15:30 på söndagar då? Vad ska jag ha med mig mer än oömma bicep, kläder och cash??

Ja söndagar 15:30 är det som gäller, jag personligen kanske måste jobba just den kommande söndagen men där är andra.
Du behöver inte ha med dig något särskilt mer än bekväma kläder :)

MEGA_MAN
2013-04-05, 16:08
Raschmus du har PM

FoolsGold
2013-04-05, 17:10
Hej

Jag vill bli duktig amatör i att bryta arm.

Hur tränar man för att bli duktig armbrytare?

Andra tips och råd kring, gärna broscience som science

Såg en mycket intressant och underhållande dokumentär om armbrytningslegenden John Brzenk nyligen och den ligger på Youtube i sin helhet:

http://www.youtube.com/watch?v=CzxqGq7-rJY

Rekommenderas!

Supermicke
2013-04-05, 22:37
word!

ett utdrag som jag blev imponerad av

PEDVQz9O060

MEGA_MAN
2013-04-12, 19:53
På söndag kör vi 15.30 :)

cero
2013-04-12, 21:27
Megaman: Är inte den huvudsakliga rörelsen vid armbrytning axelrotation (inåt)?

MEGA_MAN
2013-04-12, 23:51
Megaman: Är inte den huvudsakliga rörelsen vid armbrytning axelrotation (inåt)?

Det finns flera olika tekniker när det gäller armbrytning så jag tar det lite generellt.
Den typ av brytning de flesta kommit i kontakt med("fyllebrytning") är ofta ren axelrotation i sidled med raka handleder. Den typen av styrka när man roterar åt sidan är ofta kallad sidtryck. När man som armbrytare använder sidtryck sker det med ett statiskt sådant. Man låser armen och låter kroppen falla åt sidan. Detta är viktigt men man använder även biceps och rygg vilka är minst lika viktigt om inte viktigare. Den smärta liknande tandvärk man brukar få i armbågsleden är ofta pågrund av för mycket användande av sidtryck.
Så det man först bör jobba på är att bryta med hela kroppen och använda biceps mer. Då bryter man mer bakåt än i sida, man kan tänka att handen skall in i vänster bröstficka om man bryter med höger arm.

Sen är hand och handledsstyrka mycket viktigt då det är via händerna du applicerar den kraft du har i armarna.

Hoppas det blev någorlunda tydligt såhär sent, annars får jag förklara bättre imorgon.

En liten video som visar en teknik(hook) och vikten av biceps och rygg.
R_Vh9-ExpKo