handdator

Visa fullständig version : Att köra push dag 1 och pull dag 2, dåligt?


ZaCoOzA
2013-04-03, 10:11
Hej, jag undrar som det står i rubriken om detta är ett mindre bra sätt att träna?
Stabiliseringsmuskler som hjälper till under push hjälper ju även till vid drag och rätta mig om jag har fel men rotatorcuffarna får väll arbeta en del under tex chins?
Anledningen till att jag frågar är för att jag sitter och donar med en ny split och alternativen jag står emellan är följande.

1 - ben, rygg, biceps - tungt
2
3 - bröst, axlar, triceps - tungt
4
5 - ben
6 - drag
7
8 - press
9
10 - börja om

Eller

1 - över - tungt
2
3 - under - tungt
4
5 - press
6 - drag
7
8 - under
9
10 - börja om

Alternativ 2 finner jag helt klart mer lockade då både rygg och ben kan bli en aning tungt att träna tillsammans och där kommer muskeln jag går på efter första bli skapligt lidande.
Men som sagt, finns det något negativt att träna rygg/biceps på dag 5 och bröst/axlar/triceps på dag 6 ur ett återhämtningsperspektiv?
Mvh

colle89
2013-04-03, 10:54
Nä bröst, axlar, triceps går alldeles utmärkt att köra dagen efter rygg,biceps!

vicarious
2013-04-03, 11:00
Att de går att köra direkt efter varandra är ju en av tankarna med upplägget, att man ska kunna köra på i rullande takt. T ex träna 3, vila 1, träna 3 osv.

Ponde
2013-04-03, 12:11
Hej, jag undrar som det står i rubriken om detta är ett mindre bra sätt att träna?
Stabiliseringsmuskler som hjälper till under push hjälper ju även till vid drag och rätta mig om jag har fel men rotatorcuffarna får väll arbeta en del under tex chins?
Anledningen till att jag frågar är för att jag sitter och donar med en ny split och alternativen jag står emellan är följande.

1 - ben, rygg, biceps - tungt
2
3 - bröst, axlar, triceps - tungt
4
5 - ben
6 - drag
7
8 - press
9
10 - börja om

Eller

1 - över - tungt
2
3 - under - tungt
4
5 - press
6 - drag
7
8 - under
9
10 - börja om

Alternativ 2 finner jag helt klart mer lockade då både rygg och ben kan bli en aning tungt att träna tillsammans och där kommer muskeln jag går på efter första bli skapligt lidande.
Men som sagt, finns det något negativt att träna rygg/biceps på dag 5 och bröst/axlar/triceps på dag 6 ur ett återhämtningsperspektiv?
Mvh
Hade inte kört Ben/rygg/biceps på ett pass, tror knappast du pallar böja/marka och träna kroppens 2 största muskelområden på samma pass med bra intensitet. Kör Bicep/rygg, tricep/axlar/bröst, ben/mage istället.

bigbellybob
2013-04-03, 13:15
Hade inte kört Ben/rygg/biceps på ett pass, tror knappast du pallar böja/marka och träna kroppens 2 största muskelområden på samma pass med bra intensitet. Kör Bicep/rygg, tricep/axlar/bröst, ben/mage istället.

prova själv, du kommer bli förvånad hur mycket kroppen klarar :)

Ponde
2013-04-03, 13:27
prova själv, du kommer bli förvånad hur mycket kroppen klarar :)

Klart du klarar det men det blir inte optimalt ändå om du är förbi nybörjarstadiet och börjar ha tunga vikter på stången...Jag skulle iaf inte palla med det mera.

Fishtank
2013-04-03, 13:58
Push/pull/ben/vila repeat kör jag.

Markar däremot bara vartannat pullpaas för annars skulle böjen inte riktigt gå bra.
Mark och böj är lite psykiskt tunga men rent fysiskt funkar det för mig.
Marken ligger på 180 och böjen på 160 nu under deffen.

Självklart mycket individuellt men som motpol till ponde bara.
Mycket kolhydrater hjälper självklart.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

ZaCoOzA
2013-04-03, 14:56
Det som oroar mig är just att armbågarna involveras väldigt mycket i både drag och press, men jag får väll testa, verkar ju vara många som kör så:p

Rawsteel
2013-04-03, 15:07
Ja, armbågarna används mycket i båda som du säger så har du mindre bra armbågar så är alternativ 1 kanske att föredra.

Sheogorath
2013-04-03, 15:25
Trapsen kommer ta stryk två dagar i följd men det klarar dom. Armbågarna bör kunna fixa det, liksom stabiliserande muskler i axlarna och buken. Det som däremot kan vara knixigt är ländryggen om du kör väldigt ländryggskrävande övningar på båda passen: säg knäböj på press och good-mornings på drag (eller marklyft på drag). Så när det gäller ländryggen får man tänka till lite. Jag kör så här:

Tisdag: press med ländrygg
Fredag: drag med ländrygg
Lördag: press utan ländrygg

Tisdag: drag med ländrygg
Fredag: press med ländrygg
Lördag: drag utan ländrygg

Med det här upplägget kan man alltid köra övningar som faller mellan stolarna på tisdagar, exempelvis marklyft, pullovers, flyes, dips osv. D.v.s. övningar som inte tar mer renodlat på endast typiska "press"- eller "drag"-muskler.

nitz
2013-04-03, 15:58
Trapsen kommer ta stryk två dagar i följd men det klarar dom. Armbågarna bör kunna fixa det, liksom stabiliserande muskler i axlarna och buken. Det som däremot kan vara knixigt är ländryggen om du kör väldigt ländryggskrävande övningar på båda passen: säg knäböj på press och good-mornings på drag (eller marklyft på drag). Så när det gäller ländryggen får man tänka till lite. Jag kör så här:

Tisdag: press med ländrygg
Fredag: drag med ländrygg
Lördag: press utan ländrygg

Tisdag: drag med ländrygg
Fredag: press med ländrygg
Lördag: drag utan ländrygg

Med det här upplägget kan man alltid köra övningar som faller mellan stolarna på tisdagar, exempelvis marklyft, pullovers, flyes, dips osv. D.v.s. övningar som inte tar mer renodlat på endast typiska "press"- eller "drag"-muskler.
Det där tycker jag låter som ett helt fantastiskt upplägg :)

ZaCoOzA
2013-04-03, 16:30
Trapsen kommer ta stryk två dagar i följd men det klarar dom. Armbågarna bör kunna fixa det, liksom stabiliserande muskler i axlarna och buken. Det som däremot kan vara knixigt är ländryggen om du kör väldigt ländryggskrävande övningar på båda passen: säg knäböj på press och good-mornings på drag (eller marklyft på drag). Så när det gäller ländryggen får man tänka till lite. Jag kör så här:

Tisdag: press med ländrygg
Fredag: drag med ländrygg
Lördag: press utan ländrygg

Tisdag: drag med ländrygg
Fredag: press med ländrygg
Lördag: drag utan ländrygg

Med det här upplägget kan man alltid köra övningar som faller mellan stolarna på tisdagar, exempelvis marklyft, pullovers, flyes, dips osv. D.v.s. övningar som inte tar mer renodlat på endast typiska "press"- eller "drag"-muskler.

Ah okej, ne press och drag är för överkroppen så ingen böj där och marklyft är något jag aldrig tränar då min rygg inte klarar det.

Rawsteel
2013-04-03, 16:35
Trapsen kommer ta stryk två dagar i följd men det klarar dom. Armbågarna bör kunna fixa det, liksom stabiliserande muskler i axlarna och buken. Det som däremot kan vara knixigt är ländryggen om du kör väldigt ländryggskrävande övningar på båda passen: säg knäböj på press och good-mornings på drag (eller marklyft på drag). Så när det gäller ländryggen får man tänka till lite. Jag kör så här:

Tisdag: press med ländrygg
Fredag: drag med ländrygg
Lördag: press utan ländrygg

Tisdag: drag med ländrygg
Fredag: press med ländrygg
Lördag: drag utan ländrygg

Med det här upplägget kan man alltid köra övningar som faller mellan stolarna på tisdagar, exempelvis marklyft, pullovers, flyes, dips osv. D.v.s. övningar som inte tar mer renodlat på endast typiska "press"- eller "drag"-muskler.

Av ren nyfikenhet, hur ser hela upplägget ut?:)

nitz
2013-04-03, 16:46
av ren nyfikenhet, hur ser hela upplägget ut?:)
+1

ZaCoOzA
2013-04-03, 17:43
+1

+2 Visa oss nu Sheo:D

Sheogorath
2013-04-03, 17:52
Orkar inte. Det är sex olika program ni vill att jag ska skriva upp. Dessutom är det lite alternativa övningar för tillfället p.g.a. en bråkig armbåge så det är ändå inget jag skulle rekommendera till någon som är skadefri. Hel och ren är det basically basövningar (böj, mark, benpress, goodmornings, militärpress, rodd, bänk osv) med något (arm)komplement (triceps bakom nacken, stående bicepscurl) på tisdagar och fredagar. På lördagar blir det naturligt lite mysigare övningar eftersom ingenting där ländryggen är en viktig mover eller stabilisator får vara med (bröstpressar och axelpressar utan ryggstöd har grönt ljus men man kan ju välja t.ex. bröstpress i maskin istället för SL-bänkpress etc.). På den här dagen passar sådant som lårcurl, benspark, rodd med bröstplatta, latsdrag, baksida axlar, någon extra armövning (liggande eller sittande) etc.

nitz
2013-04-03, 22:17
Orkar inte. Det är sex olika program ni vill att jag ska skriva upp. Dessutom är det lite alternativa övningar för tillfället p.g.a. en bråkig armbåge så det är ändå inget jag skulle rekommendera till någon som är skadefri. Hel och ren är det basically basövningar (böj, mark, benpress, goodmornings, militärpress, rodd, bänk osv) med något (arm)komplement (triceps bakom nacken, stående bicepscurl) på tisdagar och fredagar. På lördagar blir det naturligt lite mysigare övningar eftersom ingenting där ländryggen är en viktig mover eller stabilisator får vara med (bröstpressar och axelpressar utan ryggstöd har grönt ljus men man kan ju välja t.ex. bröstpress i maskin istället för SL-bänkpress etc.). På den här dagen passar sådant som lårcurl, benspark, rodd med bröstplatta, latsdrag, baksida axlar, någon extra armövning (liggande eller sittande) etc.
Står fast vid min åsikt om fantastiskt :thumbup:

Matsa
2013-04-03, 23:37
Klart du klarar det men det blir inte optimalt ändå om du är förbi nybörjarstadiet och börjar ha tunga vikter på stången...Jag skulle iaf inte palla med det mera.

Du får tänka på att han har ett renodlat benpass några dagar senare och ett dragpass ytterligare en dag efter. Behöver alltså inte vara så galet.

ZaCoOzA
2013-04-04, 11:39
Du får tänka på att han har ett renodlat benpass några dagar senare och ett dragpass ytterligare en dag efter. Behöver alltså inte vara så galet.

Mja, känns som att passet nedan inte bör vara så utmattande så att ryggen blir lidandes.

Böj: 3 x 8-10
Benspark: 3 x 10-12
Chins: 4 x 5-8
Stångrodd: 3-4 x 8-12
Lårcurl, hypers eller rak mark: 3-4 x 10-12
Hantelcurl + Hammercurl: 2 x 8-12 vardera

Är det för lite må tro? Samtliga sets tas till 1 rep från fail.
Ben piskas igen 94h senare och sen har det renodlade drag passet lite mer volym.

Sen ser det renodlade benpasset ut såhär ->

Böj: 4 x 5-8
Benpress: 3 x 10-12
Rak mark: 3 x 5-8
Lårcurl: 2 x 10-12
+ Mage och vader

Rawsteel
2013-04-04, 12:43
Mja, känns som att passet nedan inte bör vara så utmattande så att ryggen blir lidandes.

Böj: 3 x 8-10
Benspark: 3 x 10-12
Chins: 4 x 5-8
Stångrodd: 3-4 x 8-12
Lårcurl, hypers eller rak mark: 3-4 x 10-12
Hantelcurl + Hammercurl: 2 x 8-12 vardera

Är det för lite må tro? Samtliga sets tas till 1 rep från fail.
Ben piskas igen 94h senare och sen har det renodlade drag passet lite mer volym.

Sen ser det renodlade benpasset ut såhär ->

Böj: 4 x 5-8
Benpress: 3 x 10-12
Rak mark: 3 x 5-8
Lårcurl: 2 x 10-12
+ Mage och vader

Utförs tex dom 6 setsen för ben med bra teknik och 1-2 reps från fail så ska det vara mer än nog.
Detta stod i en länk Anders the peak postade i sin tråd ->

performing multiple sets per muscle group results in greater gH and testosterone responses than single sets.7, 11, 29 However, there’s a point of diminishing returns. One study found 4 sets per muscle group created a greater gH response than 2 SCIENCE LINGO sets, but 6 sets didn’t produce a larger response than 4 sets.39 These data tie in nicely with the meta analysis by Rhea and his colleagues.34 They found that 4 sets produced the best strength gains, and gains didn’t get any better with more sets. Another meta-analysis by Rhea, presented at last year’s National Strength and Conditioning Association conference, found that 8 sets per
muscle group, twice a week, resulted in the best strength gains in collegiate and professional athletes.31 Thus, top-level athletes may need more sets than beginners or intermediate athletes. While 4 to 8 sets may not seem like much, keep in mind that you’re training each muscle group 2 to 3 times a week, which adds up to 8 to 16 sets per week. This isn’t much different from
what a lot of people do, except they’ll do 8 to 16 sets in one session and wait a week before training a muscle group again, which is the critical difference.

http://www.jopp.us/freeinfo//size.pdf