handdator

Visa fullständig version : Alkolhol förstör din träning mycket?


Gonsa
2013-04-02, 21:53
Man hör flera olika åsikter om hur skadligt det är för sin träning att ha en fylla varje helg eller varannan.

Kan någon förklara ungefär vad det är som gäller? Att dricka ca 50 cl vodka med 1 l fun light har mindre kcal än om man sitter hemma med sambon och äter 200 g chips och äter 3 hg godis.

Är det att det försämras fettförbränningen på söndagen som gör att träningen blir lidanande eller varför är det så "farligt" för träningen att dricka sig full då och då?

Pepz
2013-04-02, 21:54
gissningsvis är du ung..
festa och ha kul... skit i påverkan på träningen.


men vaffan vodka och fun light. drick något gott om du ändå ska dricka..

Stor Hård Ådrig
2013-04-02, 21:57
Jag dricker typ varje vecka en betydande mängd och upplever inte att det påverkar träningen så värst mycket. Slår PB på bakispass och progressar osv. Lite jobbigt med kalorierna under deff bara...

Gonsa
2013-04-02, 21:58
Är inte ung, jag festar och har kul, jag tränar och mår bra. Undrar bara hur det påverkar träningen.

Fun light med päron & kaktus smak (eldorado) är riktigt gott faktiskt, spä ut det med lite is och vatten så smakar det mumma.

Linjedomarn
2013-04-02, 22:07
Klart det har negativa effekter. Du får väl helt enkelt fundera på om det är värt det. Förmodligen så har du inte speciellt höga mål så gör det du tycker är kul.

För övrigt finns det tusen andra anledningar till att inte dricka alkohol som inte har någonting med träning att göra.

tossefar
2013-04-02, 22:09
Ingen människa kan väl behöva hälla i sig en halvliter vodka när man "festar och har kul". Det är ju helt absurt. Är du orolig över effekten så kan du ju helt enkelt dricka lite mindre... Jag har väldigt svårt att tro att du har mindre kul på 25cl vodka till exempel.

Althen
2013-04-02, 22:11
Jag vet bara av egna erfarenheter att min träning har gått fruktansvärt mycket bättre sen jag slutade dricka alkohol ofta. Nu blir det väll en gång var/varannan månad, om jag inte deffar då. Ångrar dock inte att jag drack mycket innan, det hör till när man är i tonåren!

Jeml
2013-04-02, 22:17
Ångrar dock inte att jag drack mycket innan, det hör till när man är i tonåren!

+1 på den!
i gymnasiet söp jag upp till 4kvällar i veckan, kunde komma hem dyngrak 05.00 på morgonen efter att ha gått hem från stan när klubbarna stängt och käkat fyllemat 2ggr på vägen hem
sen var jag i skolan kl 8-9 på morgonen efter 2-3h sömn:D

ångrar det absolut inte.
Nu däremot dricker jag ytterst sällan och när det väl blir så handlar det om något glas vin till maten. kan nog säga att jag i stort sätt aldrig dricker mig full längre.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Sarwien
2013-04-02, 22:30
Beror ju givetvis på vilken nivå man ligger på, i början kan man sätta PB nästan oavsett, men ju högre man kommer desto större påverkan har det. Siktar man mot världsrekord i sin sport eller liknande bör man nog skippa regelbunden fylla. Sen beror det ju såklart på hur mycket man dricker vid varje tillfälle (duh).

nitz
2013-04-02, 22:37
Vad jag gissar på är du inte på en nivå där du behöver bry dig allt för mycket.
Personligen skulle jag inte sluta dricka helt för träningen, värderar det sociala för mycket vs de marginella skillnaderna det skulle göra för min muskelmassa.

Althen
2013-04-02, 22:38
+1 på den!
i gymnasiet söp jag upp till 4kvällar i veckan, kunde komma hem dyngrak 05.00 på morgonen efter att ha gått hem från stan när klubbarna stängt och käkat fyllemat 2ggr på vägen hem
sen var jag i skolan kl 8-9 på morgonen efter 2-3h sömn:D

ångrar det absolut inte.
Nu däremot dricker jag ytterst sällan och när det väl blir så handlar det om något glas vin till maten. kan nog säga att jag i stort sätt aldrig dricker mig full längre.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Haha så jävla rätt!
Vet om det skadar med alkohol varje vecka om man dricker måttligt. Men dock är jag ju en sån som gillar att bli odräglig, så det blir uteslutet för min del.

Diomedea exulans
2013-04-03, 05:34
Jag har märkt bra styrkeökningar under perioder jag supit mig jättefull 1-2 kvällar i veckan. Nu är jag dock nykterist, eftersom jag gör för mycket dumheter på fyllan.

Bryggan
2013-04-03, 05:55
vad jag gissar på är du inte på en nivå där du behöver bry dig allt för mycket.
Personligen skulle jag inte sluta dricka helt för träningen, värderar det sociala för mycket vs de marginella skillnaderna det skulle göra för min muskelmassa.+1

Eira
2013-04-03, 06:02
Du behöver inte se det som antingen eller. Vem ska se din bicep om inte pumorna på connys hamburgerhak kl 4 på morgonen? Att träna handlar inte om att vara nunna...helt tvärtom imo.

tho123
2013-04-03, 06:33
Du behöver inte se det som antingen eller. Vem ska se din bicep om inte pumorna på connys hamburgerhak kl 4 på morgonen? Att träna handlar inte om att vara nunna...helt tvärtom imo.

Kunde inte sagt det bättre ;)

billmaier
2013-04-03, 08:51
Du behöver inte se det som antingen eller. Vem ska se din bicep om inte pumorna på connys hamburgerhak kl 4 på morgonen? Att träna handlar inte om att vara nunna...helt tvärtom imo.

:laugh:

+1
Visst ska man ha roligt ibland, och slappna av. Bara det inte sker varje veckoslut.

exevision
2013-04-03, 09:19
Du behöver inte se det som antingen eller. Vem ska se din bicep om inte pumorna på connys hamburgerhak kl 4 på morgonen? Att träna handlar inte om att vara nunna...helt tvärtom imo.

Man behöver inte dricka alkohol för att hänga på "connys hamburgerhak kl 4 på morgonen".

Eira
2013-04-03, 09:36
Man behöver inte dricka alkohol för att hänga på "connys hamburgerhak kl 4 på morgonen".

http://s3-ak.buzzfed.com/static/imagebuzz/web04/2010/10/14/18/matt-why-dont-you-have-a-seat-over-4497-1287095216-39.jpg

Bryggan
2013-04-03, 09:40
Man behöver inte dricka alkohol för att hänga på "connys hamburgerhak kl 4 på morgonen".Nä man behöver bara sömnproblem...*screwy*

Eira
2013-04-03, 09:43
Nä man behöver bara sömnproblem...*screwy*

Eller vara missbrukare.
http://asstrid.blogg.se/images/2011/kikki-danielsson_137854756.jpg

AronP
2013-04-03, 09:44
Läsvärt.
http://www.body.se/artiklar/nyheter/20110718/sanningen-om-alkohol-fettforbranning-och-muskeltillvaxt

I rimlig mängd så är det ingen större fara, speciellt inte om det ger livsnjutning.

nitz
2013-04-03, 10:00
Man behöver inte dricka alkohol för att hänga på "connys hamburgerhak kl 4 på morgonen".
Nej men det kan bli en helt fruktansvärd upplevelse :D

Reaper123
2013-04-03, 10:12
Min vårdeff 2012 blev minst dubbelt så lång som den hade behövt pga alla alkohol jag drack (i snitt 1,5L starksprit per helg i 6 måns tid), för hösten 2012 tappade jag lika mycket i fettvikt på halva tiden och kanske 2-3 rejäla fyllor under dessa 100 dagarna.

Men muskelvikten har varit väldigt snarlik vid båda "formtopparna" så att säga att alkoholen försämrar resultatet är väl en halvsanning om man nu är ute efter en specifik spegelbild!

Blir ju dock som sagt en längre deff = knappast kul & mindre tid för bulk/uppbyggnad/balans eller vad man nu gör när man inte deffar.

Om man däremot är ute efter att lägga på sig fettfri massa känns det som att man borde vara mer sparsam med drickandet, men tror knappast vi hobbygymmare har något att oroa oss över (om man dricker måttligt) utan tänker mer på om man ska upp på AF-scenen!

Edit: *Såg att det redan var länkat fast på svenska*

Mvh
Fd helgalkis som konverterat till att vara periodvis helgalkis

vicarious
2013-04-03, 10:19
Om det är kalorierna man är orolig över så går det ju att minimera dessa genom att hålla sig till starksprit utan tillsatt socker och blanda med lightläsk. Så ur rent viktminskningssynpunkt är det väl ingen fara, men alkoholen i sig har ju effekter på kroppen.

Dat CellTech
2013-04-03, 10:24
Arnold svepte alltid en kork whiskey innan han skulle upp på scen! Alkohol & träning är bra det!



Jag driver.

andeem
2013-04-03, 10:24
Blir ni inte akut dumma i huvet om ni dricker en halvliter sprit?

/orolig vuxen

Reaper123
2013-04-03, 10:32
Blir ni inte akut dumma i huvet om ni dricker en halvliter sprit?

/orolig vuxenUtan att gå in på varför, så är svaret ja!

nitz
2013-04-03, 10:36
Blir ni inte akut dumma i huvet om ni dricker en halvliter sprit?

/orolig vuxen

Nejdå, jag tar aldrig så förnuftiga beslut som klockan 03.30 efter en flaska fireball :)

Doggeh
2013-04-03, 11:38
Nu vet jag inte om det är sant men har läst någon studie där alkohol bespara både muskler & fett eftersom kroppen prioriterade att bränna bort alkoholen. Kan dock ha fått allt om bakfoten.

Men att supa sig redlös går nog inte hand i hand med bra träningsresultat, åtminstone inte för mig. Om du kan hålla det till en rimlig nivå & får ut något positivt av det så säger jag bara kör på :)

telta
2013-04-03, 12:19
läst någonstans där det är samma process som tar bort alkoholen ur kroppen som försöker reparera musklerna. Detta är då om man druckit i närheten av ett träningspass. Bara läst de på ett ställe så vet inte hur trolig källan är :p

Gonsa
2013-04-03, 19:31
http://s3-ak.buzzfed.com/static/imagebuzz/web04/2010/10/14/18/matt-why-dont-you-have-a-seat-over-4497-1287095216-39.jpg

Vem är de?

Boeman
2013-04-04, 00:17
Vem är de?


Lars Ohly?

TIMPA
2013-04-04, 06:09
För en annan som blir extremt bakfull av en ganska liten mängd alkohol så kan jag känna att träningen blir lidande för man inte finner rätt fokus dagen/dagarna efter en rejäl fylla te.x.

Eira
2013-04-04, 06:32
Chris Hansen

Wibba
2013-04-04, 06:42
Min senaste upptäckt gör att jag endast blir trött och hängig, det är "höger-vänster" metoden. Ren vodka i ena, valfri läskedryck i andra. Jag föredrar Red Bull eller någon billig energidryck. Jag blir megaextrembakis om jag dricker whisky och öl blandat med smaksatt skit. Ren vodka funkar hur bra som helst!

Beemel
2013-04-04, 07:31
Att skippa Alkohol och tobak är nog bland det bästa jag gjort, både för träningen, hälsan, utseendet och livet i stort.

Jag är förvisso ingen absolutist kan ta ett glas vin eller öl till maten (detta händer kanske 3-4 gånger per år) och kanske en cigarr på nyår. Men i övrigt så låter jag bli.

Jag kan så här i efterhand inte alls förstå varför jag tidigare hällde i mig sådana mängder alkohol varenda helgerna. Det gjorde ingenting roligare, anser mig ha precis lika kul om inte roligare och ha samma socialliv på helgerna nuförtiden, och söndagspassen (har dubbla träningspass söndagar) blir sååå mycket trevligare.

Clark
2013-04-04, 09:14
Alkohol är något man bör handskas respektfullt med. Det kan vara svårt att ta in det när man är runt 20 år och har livet framför sig. Den stora faran med alkohol är inte huruvida träningen eller muskeltillväxten blir lidande, det är hur den påverkar hjärnan. Tro mig, den ställer till det. Det är så lätt att hamna i ett beroende utan att man vet om det. De flesta som försöker ta en vit månad efter flera år av regelbundet festande 1-2 ggr veckan märker att det i princip är omöjligt.

Jag vill inte moralpredika för jag vet att det är svårt att förstå vad alkoholen har för baksidor när man är ung. Mitt liv hade nog sett helt annorlunda ut idag om jag haft ett annat förhållningssätt till alkoholen. Förhållanden som man sabbat för att man inte tänkt sig för och sagt saker man inte borde. Jag är inte bitter, bara efterklok.

andeem
2013-04-04, 09:36
Alkohol i rimliga (ganska små, faktiskt) mängder är ett utmärkt socialt smörjmedel om man behöver sådant. Men att bli påtagligt full är ju bara dumt, inte bara för träningen. Att vara packad är faktiskt grymt oattraktivt.

Helt sjukt att folk som optirunkar in absurdum när det gäller muskeltillväxt med berått mod amputerar (om än bara tillfälligt) en stor del av sitt intellekt.

Jag gjorde det alltför ofta. Lurade mig själv att det var kul, men jösses vad mycket roligare det hade varit att få verklig kontakt med andra människor, män som kvinnor.

Beemel
2013-04-04, 11:56
Alkohol i rimliga (ganska små, faktiskt) mängder är ett utmärkt socialt smörjmedel om man behöver sådant. Men att bli påtagligt full är ju bara dumt, inte bara för träningen. Att vara packad är faktiskt grymt oattraktivt.

Helt sjukt att folk som optirunkar in absurdum när det gäller muskeltillväxt med berått mod amputerar (om än bara tillfälligt) en stor del av sitt intellekt.

Jag gjorde det alltför ofta. Lurade mig själv att det var kul, men jösses vad mycket roligare det hade varit att få verklig kontakt med andra människor, män som kvinnor.

Roligt syftningsfel. Det låter som du lurade dig själv att optirunka in absurdum och amputerade ditt intellekt.

Diomedea exulans
2013-04-04, 12:06
Det är faktiskt helt sjukt hur roligt man har utan alkohol. Jag var en sån som bara kunde ha kul på fyllan, och när jag slutade dricka tänkte jag "jaha, nu kommer jag ha tråkigt resten av livet... Men då får jag väl ha det då". Men när man vant sig så har man nästan exakt lika roligt på fester spik nykter som apfull.

JHilding
2013-04-04, 12:19
Jag är väl lite bitter på alkohol rent allmänt.. Eller är jag bara avundsjuk på er som har roligt med alkohol.

Jag har druckit i lagom mängder och mår oftast alltid dåligt dagen efter ändå. Inte direkt så att jag spyr och mår apilla utan bara mår illa i några timmar, tappar aptit och skippar gärna frukosten. Jag blir aldrig rolig när jag druckit heller utan mest trött, typ som att ta sömnmedel. Är rätt trött på alkoholkonsumtion i Sverige rent allmänt, varenda fredag ser man 80% av alla människor med en systemetkasse i handen och då är det dags för veckans höjdpunkt. Tycker det är ok att dricka men tycker det är så överdrivet av det jag upplevt det, att folk ska spy, slåss och trilla har varit så stor del av allt festande jag varit med om.

Jag håller mig borta från alkohol för att jag tycker det är sjukt äckligt och får att jag inte får ut något av att vara full. Känns bara jobbigt att man direkt anses som torr, tråkig och folk blir obekväma i ens sällskap...

Lite offtopic kanske och om jag ska komma till sak - Jag mår mycket bättre utan alkohol när det kommer till träning och har sedan jag skippat det fått mycket bättre resultat.

Diomedea exulans
2013-04-04, 12:32
JHilding: Du ska egentligen vara rätt glad att du bara blir trött av alkohol. Det är mycket bättre än att du blir galen och gör dumma grejer.

Beemel
2013-04-04, 17:07
JHilding: Du ska egentligen vara rätt glad att du bara blir trött av alkohol. Det är mycket bättre än att du blir galen och gör dumma grejer.

Och båda reaktionerna är tillräckligt för att välja nykterhet. :-)