handdator

Visa fullständig version : Hur mycket salt per/dag?


Dat CellTech
2013-04-02, 19:43
Jag undrar hur mycket salt man måste inta typ under uppbyggning samt deffperiod.

Anledningen till att jag frågar är för att jag äter aldrig salt, jag kryddar aldrig med salt. Hur mycket måste jag inta per dag då, deffar nu förövrigt.

RykteT
2013-04-02, 19:54
Jag undrar hur mycket salt man måste inta typ under uppbyggning samt deffperiod.

Anledningen till att jag frågar är för att jag äter aldrig salt, jag kryddar aldrig med salt. Hur mycket måste jag inta per dag då, deffar nu förövrigt.
Koksalt:
"Populationsmålet är en minskning till 6 gram salt per dag för kvinnor och 7 gram per dag för män, motsvarande 2,3 respektive 2,8 gram natrium per dag. En ytterligare sänkning till 5-6 g salt per dag kan ge ytterligare fördelar."

Däremot skadar det inte att äta mindre heller då du får i dig natrium på andra sätt än via koksaltstillförsel.

Dat CellTech
2013-04-02, 20:06
Koksalt:
"Populationsmålet är en minskning till 6 gram salt per dag för kvinnor och 7 gram per dag för män, motsvarande 2,3 respektive 2,8 gram natrium per dag. En ytterligare sänkning till 5-6 g salt per dag kan ge ytterligare fördelar."

Däremot skadar det inte att äta mindre heller då du får i dig natrium på andra sätt än via koksaltstillförsel.

Jag läste någonstans att salt faktiskt kunde vara en viktig faktor när det kom till styrketräning därför undrar jag. Kanske skall börja ha 4g salt på min äggvita varje morgon? 4g tycker jag låter mycket men vad vet jag.

RykteT
2013-04-02, 20:07
Jag läste någonstans att salt faktiskt kunde vara en viktig faktor när det kom till styrketräning därför undrar jag. Kanske skall börja ha 4g salt på min äggvita varje morgon? 4g tycker jag låter mycket men vad vet jag.
4 g på din äggvita kommer bli oätligt äckligt.
Däremot skadar det inte att äta mindre heller då du får i dig natrium på andra sätt än via koksaltstillförsel.

Wzup2u
2013-04-02, 20:11
jag har alltid sedan liten överdoserat salt vsrje dag i ren princip mår lika bra ännu inga biverkningar.

begt
2013-04-02, 20:15
Bra att du tänker på saltintaget under deff. Den minskade mängden mat i kombination med ökat vätskeintag (oftast) gör det viktigt att ha det i åtanke.

Natrium och kaliumbehovet glömmer vissa att ta hänsyn till. För män gäller ca 3 g kalium per dag.

Under deff kan det därför vara bra att äta några hundra gram potatis och grönsaker för att täcka delar av kaliumbehovet.

I annat fall finns det ju alltid mineralsalt att tillgå.

Dat CellTech
2013-04-02, 20:26
Bra att du tänker på saltintaget under deff. Den minskade mängden mat i kombination med ökat vätskeintag (oftast) gör det viktigt att ha det i åtanke.

Natrium och kaliumbehovet glömmer vissa att ta hänsyn till. För män gäller ca 3 g kalium per dag.

Under deff kan det därför vara bra att äta några hundra gram potatis och grönsaker för att täcka delar av kaliumbehovet.

I annat fall finns det ju alltid mineralsalt att tillgå.

Min diet består av 600g koktpotatis varje dag totalt samt 450g grönsaker. Så kaliumbehov fylls nog ut bra då?

Sverker
2013-04-03, 17:05
Bröd innehåller koksalt. Ost innehåller koksalt. Kycklingfiléer innehåller koksalt. Natrium finns i mjölk.
Du får räkna hur mycket koksalt det finns i din mat. Att du inte tillsätter salt i maten är possitivt ifall du ändå når 3 - 4 gram koksalt varje dag.

Sniggel
2013-04-03, 17:24
Har man så mycket belägg för att en hög saltkonsumtion (vi säger 12g koksalt per dag, dvs riksgenomsnittet) är farligt annat än på populationsnivå för de som inte tål hög saltkonsumtion?

Ges råden i onödan? Jämför med att rekommendera folk att avstå frön skaldjur eftersom vissa kan bli allergiska plötsligt i livet. Är jämförelsen "way off" eller vettig?

King Grub
2013-04-03, 17:25
http://www.sacn.gov.uk/pdfs/sacn_salt_final.pdf

Silencer
2013-04-03, 18:21
Vid extrema dieter bör man tillsätta 2-5g salt dagligen.

Snubben
2014-10-21, 09:29
Återlivar den här.

Satt och funderade över salt. Precis som TS är jag en person som aldrig saltar min mat, beställer alltid mat utan salt mm. av det simpla skälet att jag tycker salt, oftast, smakar just.. salt. Vilket inte smakar gott.

Jag äter en varierande kost, kött, fisk, fågel, potatis, pasta, ris, mycket grönsaker, inte så mycket såser, bröd, etc. Helt vanlig husmankost, fast jag saltar inte.

Behöver jag på något sätt fundera över att tillföra salt i min kost? Känns som jag borde få i min "min dagliga dos" ändå?

Grundar min fråga i att jag har verkligen börjat löpa mycket och vad jag har läst mig till så är det viktigt med just mineralerna i kroppen för att må bra/prestera.

maqan
2014-10-21, 19:30
Grundar min fråga i att jag har verkligen börjat löpa mycket och vad jag har läst mig till så är det viktigt med just mineralerna i kroppen för att må bra/prestera.

Du vet nog själv bäst svaret på din egna fråga. Mår du bra och presterar bra så är nog ditt saltintag tillräckligt.

Snubben
2014-10-22, 09:59
Du vet nog själv bäst svaret på din egna fråga. Mår du bra och presterar bra så är nog ditt saltintag tillräckligt.

Tack för ditt svar! Tänkte om det finns någon poäng med att utöka intaget för ökad prestation eller någon synergi.. Vet inte riktigt. Ibland känner man sig lite off när alla häller ett halv saltkar över maten och man själv sitter där och säger pass på saltet, därav min fråga.

Men som du säger, jag mår bra och presterar på en nivå som jag anser vara bra för mig. Så jag kör på. :thumbup:

mattilainen
2014-10-22, 10:16
jag har alltid sedan liten överdoserat salt vsrje dag i ren princip mår lika bra ännu inga biverkningar.

åh vad jag hatar sådana här argument.. "Min farfar har rökt i X antal år och han lever..."

upperkatt
2014-10-22, 12:26
åh vad jag hatar sådana här argument.. "Min farfar har rökt i X antal år och han lever..."

Precis. Churchill blev ju ganska gammal, men det var knappast på grund av att han rökte och söp hårt. :Virro

maqan
2014-10-22, 19:36
Precis. Churchill blev ju ganska gammal, men det var knappast på grund av att han rökte och söp hårt. :Virro

Det tror jag. Om han inte hade rökt och supit så hade han nog dött av en hjärtinfarkt på grund av all stress. Cigaretter och sprit var säkert ett sätt för att lugna nerverna.