handdator

Visa fullständig version : Ont i armbågen efter armbrytning


Raschmus
2013-04-02, 19:32
Hej

Jag har ont i armbågen efter armbrytning. Gör mest ont av tung tricepträning

Vad kan det vara och vad gör man åt det?

Tacksam för svar!

pezrulezhaakon
2013-04-02, 20:07
Raschmus

Överbelastade underarmsmuskler och/eller överbelastad led/ledkapsel.

Undvik tung tricepsträning. Håll underarmen rörlig. Aktiv stretching på underarmsmusklerna.

Dessa saker kan hänga i några månader om du inte är en van armbrytare.

Raschmus
2013-04-03, 09:10
Som vanligt tack för bra svar, pez

Lite Oft: Om jag vill bli en bra amatörarmbrytare, hur bör jag träna då? Stretcha underarmar regelbundet, värma upp innan armbrytning?

unit731
2013-04-03, 09:26
Jag har råkat ut för detta, hade lattjat på en stång (tummarna innåt och bakom stången, hängde med fingarna) och någon dag senare körde jag armbrytning på fyllan. Hade kronisk smärta i armbågarna någon vecka efter det och varje gång jag körde pressövningar, tränade triceps eller hängde mig i en stång och drog med armarna, så kom smärtan tillbaka och var kronisk några dagar. Jag självdiagnostiserade mig med golf-armbåge. Började träna med väldigt lätta vikter i pressövningar, och det försvann efter någon månad. Fortsätt träna, men träna såpass lätt att det inte gör ont i armbågarna. Sluta om det gör minsta lilla ont under träningen, smärtan brukar komma efter träningen. Något som jag läste när jag hade besväret, var att man kunde träna underarmarna med lätta vikter med handflatan nedåt (röra handen upp och ned, ni vet). Vill inte skrämma upp dig men golf-armbåge, likt tennis-armbåge, kan man ha besvär med länge.

Läs lite om golf-armbåge och se om det passar in på dig.

pezrulezhaakon
2013-04-03, 23:35
Raschmus

Ja, uppvärmning är underförstått. Stretching beror på om det gör dig nytta.
För att bli bra på att bryta bör du också belastningsträna underarmen på det sättet.
Armbrytning i CC ser väldigt suspekt ut, men fyller en fin funktion :)
Givetvis förändrar du trissans läge och din position för att vänja kroppen/underarmen/armbågen vid sådana påfrestningar.

Snällt för armbågen blir det aldrig, men du gör ändå det "bästa" av situationen...