handdator

Visa fullständig version : Dålig tonfisk


Muaytudd
2004-02-22, 21:55
Hejsvejs alla,



Måste berätta så att inte andra går på samma nit.


Köpte en tonfiskburk nere på hörnan i lör.


Käkade den samma dag och sen dess (minus några timmar) så har jag ledat utslagen.


Har blivit matförgiftat!!!



Det var en buckla i burken, men jag tänkte; äsh händer inte mig..



Nu ligger jag här, ont i magen, alla muskler leder och har frossa....


Blää..


Det skumma e att magen är ok förutom att jag har ont i den (för att inte behöve gå in på detaljer).



Jaja hoppas att det går över snart.




Kram

Dymion
2004-02-22, 22:14
Vilket märke??!!

Nexus
2004-02-22, 22:18
Hmm inte vad jag ville läsa direkt, nu när jag sitter här o äter tonfisk o pasta...:(

Men krya på dig!

//Nexus

Diana
2004-02-22, 23:11
ja visste de!! ja har allti ratat buckliga konserver medans min omgivning käkar dom me nöjje o påstår att "de va bara förr i tiden när konserverna innehöll massa gifter som de kunde läcka ut" blablabla..:booty:
hoppas du mår bättre snart då tur att du slapp kräkas iaf;)
de finns inge värre!

Garnax
2004-02-23, 03:47
känner man att man börjar må illa när man ätit någe är juh rutin #1 att stoppa fingarna i halsen och spy upp skiten.

Men hoppas du kryar på dig.

Har just köpt 6 burkar idag.

Underbart att man får dessa små godingar för 3-4kr burken.

Det med pasta är juh så gott...och en del polare föredrar nudlar i
fattig tider ja suck.

//garnax

Dymion
2004-02-23, 06:18
Garnax: Hur får du tag på tonfisk så billigt? Märke? Smakkvalíté?

adeleine
2004-02-23, 11:07
min huvudsakliga föda är tonfisk....:eating:

är det många som råkat ut för detta?

King Grub
2004-02-23, 11:11
Originally posted by adeleine
min huvudsakliga föda är tonfisk....:eating:

är det många som råkat ut för detta?

Inte än... efter 10000 burkar.

Garnax
2004-02-23, 11:48
Originally posted by Dymion
Garnax: Hur får du tag på tonfisk så billigt? Märke? Smakkvalíté?

ska kolla, är inte hemma nu. Smaken är kanon.

Finns i både vatten och olja. Jag föredrar vatten.


En "lyxigare" ICA butik här som är rätt stor och som anses vara lite dyrare än alla andra affärer. Dom tar 4kr burken.

Willyes säljer samma 3 för 10kr.

I Ica butiken närmast där jag bor kostar dom 10-11 kr styck.

Makrill i 3 förpackning kostar 17kr. där och 30kr i den närmast mig.
//Garnax

scudmissile
2004-02-23, 12:07
Hoppas du kryar på dig muytudd

Sparrisen
2004-02-23, 15:19
Vilket märke var det?

Jag har haft ont i magen i 5 dagar nu. Vet inte vad det är! Visserligen är jag "sjuk" (mina vener i magen) men det har aldrig gjort ont innan.

Jag har ont på lite olika ställen, ibland långt upp, vid de övre magmusklerna, ibland vid de nedre. Inte jätte ont, men det har hållt i sig i 5 dagar nu. Vet någon vad det kan vara?

(edit: pga av min "sjukdom" ska jag på ultraljud av mina njurar på tisdag nästa vecka, hoppas inte det är njurarna som spökar)

Garnax
2004-02-23, 18:28
EUROSHOPPER 185g burkar 4 kr stycker eller 3 för 10kr.

Smakar kanon!

//garnax

Martin
2004-02-23, 20:05
Originally posted by Garnax
EUROSHOPPER 185g burkar 4 kr stycker eller 3 för 10kr.

Smakar kanon!

//garnax

EUROSHOPPER är väl den som är finfördelad, dvs ser ut som den är körd i en mixer. Det är nog den äckligaste tonfisken jag ätit.

King Grub
2004-02-23, 20:44
Originally posted by Martin


EUROSHOPPER är väl den som är finfördelad, dvs ser ut som den är körd i en mixer. Det är nog den äckligaste tonfisken jag ätit.

Instämmer till 101%. Det finns en Euroshopper tonfisk i bit också, men det är ingen höjdare smakmässigt den heller. Ge mig ICAs eller Abbas, eller ge mig döden.

adeleine
2004-02-23, 20:52
Originally posted by King Grub


Instämmer till 101%. Det finns en Euroshopper tonfisk i bit också, men det är ingen höjdare smakmässigt den heller. Ge mig ICAs eller Abbas, eller ge mig döden.

hehe...euroshoppers är min favorit....den är grå, sunkig, släbbig och alldeles underbar....:booty:

Klein
2004-02-23, 21:54
Euroshoppers tonfisk är finfördelad av den enkla anledningen att det är fiskrens den består av. Näringsvärdet lär vara bra mycket sämre än för tonfisk i bitar.

Vidare innehåller tonfisk en ansenlig mängd kvicksilver och är därför inte tjänligt som människoföda.

Mr.X
2004-02-23, 21:55
Fy fan jag försökte äta en burk euro....efter en massa abbas,höll på spy tyckte det smak dåligt å metall:(

Sparrisen
2004-02-23, 22:01
Abba och ICA = :thumbup:

adeleine
2004-02-23, 22:26
hehe jag hör sågen...och ngn tidigare krashade min dröm om euroshoppers dunderhonung....

kanske skulle ta och byta då.....;)

Slartibartfast
2004-02-24, 11:29
Euroshopper i bitar är helt ok!

Sparrisen
2004-02-24, 11:57
Rainbow i bitar går ju också an, men inte finfördelad!!! :D

Garnax
2004-02-24, 21:38
Jag gillar den, skiljer sig inte speciellt från andra mräken tycker jag. Och OM en smakspeciallist skulle kunna känna skillnad tycker
jag priset är så lågt att det vore accepterat.

//garnax

Scratch
2004-02-25, 01:55
Originally posted by SwedeForce
Rainbow i bitar går ju också an, men inte finfördelad!!! :D

Ja fy fan, där kan man snacka skillnad! tror inte det är samma sorts delar i den nermalda, förmodligen det som inte funkar i den andra...:MrT:

Sparrisen
2004-02-25, 09:16
Originally posted by Scratch


Ja fy fan, där kan man snacka skillnad! tror inte det är samma sorts delar i den nermalda, förmodligen det som inte funkar i den andra...:MrT:

Exakt... tycker mig hitta senor, broskbita och allt möjligt konstigt i den.

Godast är nog abba.

þulseÐriver
2004-03-08, 20:37
Jag tänkte väcka liv i denna tråden igen istället för att göra en ny tråd...


Jag har käkat euroshoppers finfördelade tonfisk i vatten ett tag och jag börjar tröttna på den! http://druck.free.fr/pulsedriver/food2.gif

Vilken tonfisk på burk tycker ni är godast och billigast? och var kan man få tag på den?

Käkar ni tonfisken som den är eller har ni nåt till?

Är makrill i tomatsås ett bra substitut till tonfisk?

King Grub
2004-03-08, 20:42
Vilken tonfisk på burk tycker ni är godast och billigast? och var kan man få tag på den?

ICA och Abbas Lättonfisk, utan tvekan. ICAs finns på... ICA. Och Abbas finns överallt.

Käkar ni tonfisken som den är eller har ni nåt till?

För det mesta äter jag den med kokt kall pasta, majs, keso och champinjoner i en enda salig röra. Men det är ju upp till dig.

Är makrill i tomatsås ett bra substitut till tonfisk?

Ja. Mindre protein per 100 gram, men det beror på att makrillen innehåller ypperligt bra fett istället.

Metal_boy_
2004-03-08, 21:34
Originally posted by King Grub
För det mesta äter jag den med kokt kall pasta, majs, keso och champinjoner i en enda salig röra. Men det är ju upp till dig.

I Helvette det där lät gott!!! måsste prövas:eating: :eating:

Garnax
2004-03-09, 03:47
Originally posted by King Grub
Vilken tonfisk på burk tycker ni är godast och billigast? och var kan man få tag på den?

ICA och Abbas Lättonfisk, utan tvekan. ICAs finns på... ICA. Och Abbas finns överallt.

Käkar ni tonfisken som den är eller har ni nåt till?

För det mesta äter jag den med kokt kall pasta, majs, keso och champinjoner i en enda salig röra. Men det är ju upp till dig.

Är makrill i tomatsås ett bra substitut till tonfisk?

Ja. Mindre protein per 100 gram, men det beror på att makrillen innehåller ypperligt bra fett istället.

Grubben, ICAs tonfisk smakar ingenting. Köpte den för jag skulle laga mat på jobbet. Koka pasta blanda i tonfisk och en tomatsås.

Tonfisken smakade INGENTING. Man kände köttet i munnen men det var totalt urvattnad. Tog en ren bit direkt ur burken. O det smakade verkligen inget om den. Så gott som smaklös inte alls den där starka tonfisksmaken som man vill ha.

//Garnax

King Grub
2004-03-09, 10:44
Då är det dina smaklökar det är fel på. :booty: Eller så fick du tag i en burk fylld med en mager, smaklös fiskstackare.

Lasse Kongo
2004-03-09, 11:44
Willys Pataya :naughty:

Helt ok, typ 5:50:- burken.

Creatinus Enormus
2004-03-09, 16:50
Originally posted by Me Lord
Willys Pataya

Håller med Me Lord. Pataya rockar fett !:hbang:

þulseÐriver
2004-03-10, 21:36
Originally posted by King Grub
ICA och Abbas Lättonfisk, utan tvekan.
Jag käkade precis en burk med ICAs tonfisk tillsammans med nudlar och chilisås. Riktigt gott faktiskt! :eating:

Originally posted by King Grub
ICAs finns på... ICA
haha, det menar du inte :rolleyes:

Originally posted by King Grub
För det mesta äter jag den med kokt kall pasta, majs, keso och champinjoner i en enda salig röra. Men det är ju upp till dig.
Tack för tipset! Jag ska garanterat testa det någon gång.

Originally posted by King Grub
Ja. Mindre protein per 100 gram, men det beror på att makrillen innehåller ypperligt bra fett istället.
Bra. Då ska jag köpa några burkar makrill för att få lite variation.

Laan
2004-03-10, 21:58
Originally posted by þulseÐriver

Jag käkade precis en burk med ICAs tonfisk tillsammans med nudlar och chilisås. Riktigt gott faktiskt! :eating:


Vad brukar ni ha för chilisås??? :eating:

Langster
2004-03-10, 22:12
Jag har blivit matförgiftad av en burk tonfisk en gång faktiskt... Men den var från Italien. Det var inte kul, åt den till lunch på jobbet... Sen satt man på toa ett tag, typ ren tonfisk kom ut (för de som är intresserade):(

Metal_boy_
2004-03-10, 23:52
tonfisk i sånna där bitar e så jävla torrt speciellt om man ska äta ur burken...spelar ingen roll om vattnet e kvar..det e torrt ändå när man ska svälja känns det som det ska fastna.....tacka vet jag fin mosad tonfisk då vattnet har lyckats trängt in bättre så det blir saftigt och gott:eating:

Garnax
2004-03-11, 04:06
Originally posted by Metal_boy_
tonfisk i sånna där bitar e så jävla torrt speciellt om man ska äta ur burken...spelar ingen roll om vattnet e kvar..det e torrt ändå när man ska svälja känns det som det ska fastna.....tacka vet jag fin mosad tonfisk då vattnet har lyckats trängt in bättre så det blir saftigt och gott:eating:

Jo visst och så ser man att made in: inte är sverige utan något asiat land då kan man titta ner i den där mosade sörjan och undra om dessa fattiga assiater absolut inte blandar i något annat än REN tonfisk.

Tror nog att det kan åka med ett och annat också för att de ska få mer betalt, inte Sverige vi talar om här.

Det ska vara i bitar så man ser vad man för istället för en fiskluktande gröt.

//garnax

þulseÐriver
2004-03-11, 17:39
Originally posted by Laan


Vad brukar ni ha för chilisås??? :eating:
ICA Thai Sweet Chili
http://www.ica.se/emv/lib_img/varubild_stor/chilisauce_150x150.jpg

Kreout
2004-03-11, 18:48
Originally posted by þulseÐriver

ICA Thai Sweet Chili
http://www.ica.se/emv/lib_img/varubild_stor/chilisauce_150x150.jpg

Världens bästa chilisås :hbang: . Och som en side-note, hittar alltid benbitar och svarta "ärter" i euroshoppers söndermosade tonfisk. Frågan är om det verkligen borde få säljas som människomat. Håller således med alla ovanstående som propsar på tonfisk i bitar så man ser vad man får.

KniveN
2004-03-16, 00:24
Sitter och läser Näringslära hör högskolan och där står det att genom ohygienisk hantering av tonfisk och makrill både före och efter konservering kan resultera i höga halter av histamin vilket kan leda till scromboidförgiftning, vars symtom är hudrodnad, klåda, huvudvärk, hjärtklappning, kräkningar och diarré. Histaminets giftighet minskar inte vid höga temperaturer. Symtomen uppträder oftast 30 min efter måltiden och försvinner inom ett dygn.

Har dock ingen aning om hur vanligt detta är.

ras miles
2004-03-16, 01:14
själv äter jah jah bara abbas, givetvis!!